VozidláAutobusy › SOR BN 9.5

SOR BN 9.5
SOR BN 9.5 #3536 v stave zo záveru prevádzky

Úvod

Čiastočne nízkopodlažné (tzv. low-entry) midibusy SOR BN 9.5 vylepšili pôvodný typ B 9.5 znížením podlahy medzi prvými a druhými dverami, čím sa v tomto priestore stali plne nízkopodlažné. V zadnej časti ostala zvýšená podlaha. Daňou za toto riešenie bolo dovtedy nevídané neobvyklé riešenie karosérie s "hrbom". Osemnásť týchto midibusov bolo dodaných v roku 2007 ako náhrada za rýchlo dožívajúce Karosy B 732 za peniaze pôvodne určené na nákup ďalších 6 trolejbusov Škoda 25 Tr Irisbus pre dlhodielsku trolejbusovú trať. Nákup 9,5-metrových midibusov bol realizovaný najmä z dôvodu stále platnej rámcovej zmluvy na dodávku midibusov tejto dĺžky bez potreby realizovania nového výberového konania na iný typ autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR BN 9.5 3534 – 3551 september 2007 2007 od 2019 18
Spolu 2007   18

Technické parametre

Dĺžka 9580 mm
Šírka 2525 mm
Výška 3000 mm
Výška podlahy 360 mm (1. a 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor 4450 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 47
Celkový počet miest 73 + 1
Pohotovostná hmotnosť 7600 kg
Celková hmotnosť 15000 kg
Motor Iveco F4AE 3682 F*H 100, EURO 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec, s redukčným katalyzátorom DeNOx II E4 so vstrekovaním močoviny pred katalyzátor výfukových plynov
Výkon motora 185 kW / 2500 rpm
Objem motora 5880 cm3
Krútiaci moment motora 850 Nm / 1250-1950 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h (s obmedzovačom)
Prevodovka Allison T280R, automatická 6-stupňová s hydraulickým retardérom
Riadenie RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: DANA Spicer G150, tuhá, s jednostupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19.5 TL 144/141M (7,5 x 19,5")

Fotografie

Opis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu výklopných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a výklopnou plošinou pri druhých dverách. Pre pohodlie obsluhy vozidla vybavili predné dvere diaľkovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom s logami Bratislavy, oproti druhým dverám v priestore pre kočík a invalidný vozík osadili pozdĺžne do bočnice sklápacie sedadlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pracovisko vodiča vybavili uzavretou kabínkou a klimatizáciou typu Konvekta KL 2/4/24V. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Vykurovanie riešili teplovodným kúrením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali v motorovom priestore automatický hasiaci systém Firestop CA 4 F/L/P/TS. Autobusy dodali v celočervenom nátere.

Úpravy

Pred zaradením do premávky dostali vozidlá reklamu na Mesto Bratislava - Little Big City.

Prevádzka

Prvých 8 vozidiel (#3534, 3535, 3536, 3537, 3538, 3540, 3542 a 3543) bolo slávnostne predstavených verejnosti a odovzdaných do prevádzky 22. novembra 2007 na Námestí SNP. Všetky vozidlá boli zaradené do vozovne Krasňany, po jej zrušení boli presunuté od 1.9.2011 do vozovne Jurajov dvor.

Medzi linky, na ktoré boli midibusy SOR BN 9.5 štandardne vypravované, patrili najmä linky 30, 41, 43, 51, 52, 54, 56, 130. Istý čas premávali aj na linkách 37, 66, 80, 139, 630, kde ich následne vystriedali kapacitnejšie vozidlá. Nezriedka boli vypravované aj na ďalšie linky. Autobusy tohto typu premávali aj na rôznych náhradných linkách, kde postačovala menšia prepravná kapacita.

Vozidlo #3550 bolo od februára 2018 využívané v prípade potreby ako záloha za elektrobus SOR EBN 8 na linke 27. Po obnovení autobusovej časti vozovne Krasňany v júni 2018 pribudlo do tejto vozovne k vozidlu #3550 aj vozidlo #3547 a obe boli využívané na večerných spojoch liniek 51 a 56, na nočnej linke N56 a nočnom služobnom spoji č. 3. Podľa potreby boli nasadzované aj na denné spoje liniek 51, 52 a 56.

Po zaradení nových plne nízkopodlažných autobusov Iveco Urbanway 10,5M v marci 2018 sa vypravovanie midibusov SOR BN 9.5 znížilo a od polovice júna 2018 zostalo v premávke posledných 5 vozidiel tohto typu. Dve z nich boli vypravované z vozovne Krasňany a tri z vozovne Jurajov dvor. Po nehode autobusu #3535 bol na jeseň 2019 do premávky opäť zaradený odstavený autobus #3536.

Od zimy 2018/2019 bolo 9 vozidiel preradených na zimnú údržbu zastávok, kde nahradili autobusy SOR B 9.5. Slúžili takto až do zimy 2021/2022, následne ich nahradili autobusy SOR BN 10.5. Autobus #3542 potom ešte slúžil na prevoz nakoľajovacieho zariadenia pre nízkopodlažné električky namiesto staršieho vozidla #3529.

Od leta 2021 zostali v prevádzke 4 vozidlá (#3536, 3547, 3549, 3550), ktoré boli vypravované vozovňou Jurajov dvor podľa potreby na linky 23, 30, 123, večerné spoje linky 57 a na služobné linky. K septembru 2022 z nich zostali v premávke už len autobusy #3536 a 3547. Od decembra 2022 boli obe vozidlá vypravované vozovňou Trnávka podľa potreby, prevažne na linku 77, prípadne ako náhrada za malé elektrobusy z Krasňan. Od októbra do decembra 2023 bolo do premávky nasadzované už len vozidlo #3547, podľa potreby na linkách 51, 69, 77, 79. Autobus #3536 bol preradený na technologické vozidlo namiesto autobusu #3542.

Vyraďovanie a likvidácia

Nadbytočné vozidlá #3537 a 3539 boli na jar 2019 odpredané michalovskej firme DZS - M.K. TRANS, ktorá ich následne prevádzkovala na linkách MHD v Michalovciach a Humennom. Autobus #3535 bol vyradený po dopravnej nehode a zošrotovaný bol spolu s vyradeným vozidlom #3551 bol v októbri 2019 priamo vo vozovni Jurajov dvor. Vozidlo #3541 bolo v lete 2021 darované Ministerstvu vnútra SR. V septembri 2022 boli v areáli vozovne Trnávka zošrotované autobusy #3548 a 3550. Autobusy zimnej služby (okrem #3542) boli na jeseň 2022 ponúknuté na predaj. Do súkromných rúk boli v decembri 2022 odpredané vozidlá #3538 a #3540.

Katalóg vozidiel

3534 3535 3536 3537 3538 3539 3540 3541 3542 3543 3544 3545 3546 3547 3548 3549 3550 3551

Legenda a štatistika

3547nevyradené vozidlo: 1 (5,6 %)
3547odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (5,6 %)
3534vyradené vozidlo: 17 (94,4 %)
3534technologické vozidlo: 10 (55,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.