Na začiatku nového roka už tradične prinášame prehľad toho, čo sa udialo na poli bratislavskej MHD. Rok 2017 sa v mestskej hromadnej doprave v Bratislave niesol najmä v duchu osláv 90. výročia autobusovej dopravy v Bratislave, rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici a nákupu nových autobusov.
Linkové vedenie
15. januára začala premávať cezhraničná linka 102829 dopravcu Slovak Lines do Hainburgu, ktorá mala pôvodne nahradiť linku 901 dopravného podniku. Dopravný podnik od zrušenia tejto linky nakoniec upustil a tak súbežne premávali obe linky s odstupom 5 minút. Po niekoľkých mesiacoch Slovak Lines premávku na svojej linke výraznejšie zredukoval a upravil časové polohy spojov. Na rozdiel od linky 901 dopravného podniku, linka 102829 v Bratislave premáva až na Autobusovú stanicu.
30. januára bola linka 31 skrátená len po zastávku Blumentál, čím sa zrušila jej premávka k Trnavskému mýtu. Výnimkou sú posilové spoje s označením X31, ktoré v čase vysokoškolského vyučovania premávajú po pôvodnej trase od Cintorína Slávičie údolie na Trnavské mýto. K rovnakému dátumu boli na linke 43 niektoré spoje skrátené len po Železnú studničku, ale po krátkom čase boli znova predĺžené po konečnú Lesopark.
1. mája bola pokusne zavedená autobusová linka 97 z Vyšehradskej k Autobusovej stanici na Mlynských nivách ako reakcia na požiadavku niektorých obyvateľov Petržalky na obnovenie premávky linky 95 na druhú stranu Dunaja. Linka bola pre nízku využívanosť po rozhodnutí mestského zastupiteľstva Bratislavy zrušená 13. novembra. V máji si bratislavský dopravný podnik výstavou, reklamou na autobuse a premávkou historických vozidiel pripomenul 90. výročie autobusovej dopravy v Bratislave. V júni bola na linke 30 zavedená možnosť prepravy bicyklov autobusmi s cyklonosičmi. Cyklospoje boli nasadzované počas leta aj na linku 29.
Letné víkendy opäť osviežila premávka hudobnej historickej električky BMEŽ #18. Od 1. augusta prebiehala rekonštrukcia opotrebovanej električkovej trate na Špitálskej ulici v úseku Kamenné námestie - Americké námestie, pričom linky 3 4 a 9 boli presmerované cez Obchodnú a Radlinského ulicu a linku 7 po letných prázdninách nahradila dočasná linka 17 premávajúca z Rače, resp. Gaštanového hájika cez Vazovovu do Ružinova. Oprava električkovej trate si vyžiadala aj vylúčenie a presmerovanie trolejbusovej dopravy, najskôr z Ulice 29. augusta a následne z Amerického námestia. Zaujímavosťou bola premávka linky 208 obchádzkou cez Radlinského ul. mimo trolejbusového vedenia s využitím trolejbusov Škoda 30 TrDG s diesel-elektrickým agregátom.
Od 28. augusta do 24. septembra bola pre rekonštrukciu komunikácií na Lovinského, Gaštanovej a Valašskej vylúčená premávka trolejbusov v tejto oblasti a zriadená bola náhradná autobusová linka X47 od Vozovne Hroboňova k bývalej Vojenskej nemocnici.
Pre vypovedanie zmluvy zo strany obce Chorvátsky Grob bola regionálna linka 525 dopravného podniku od 1. septembra nahradená linkou 102444 dopravcu Slovak Lines označenou v rámci IDS BK nezmeneným číslom. 4. septembra sa lamačská linka 130 predĺžila až po Krematórium, čím sa po šiestich rokoch opäť obnovila priama obsluha Krematória. K rovnakému dátumu bol v Devínskej Novej Vsi do užívania odovzdaný nový autobusový terminál Opletalova, VW5 pri novej hale Volkswagenu, ktorý nahradil doterajšie obratisko Opletalova.
1. októbra bola do prevádzky uvedená náhradná Autobusová stanica Mlynské nivy na Chalupkovej ulici z dôvodu začiatku prestavby pôvodnej autobusovej stanice. MHD sa táto zmena nedotkla. Stará stanica bola následne zbúraná. Od 2. októbra boli zmenené liniky 21 a 29 v Devíne a Devínskej Novej Vsi, ktoré zároveň nahradili linky 24 a 28.
Od 6. do 30. decembra už tradične ulicami Starého Mesta premávala Vianočná električka v podobe vyzdobenej "perníkovej chalúpky" T6A5 #7901. Jej trasa bola v tomto roku skrátená z dôvodu nemožnosti premávky cez Špitálsku ulicu. 21. decembra sa po rekonštrukcii trate obnovila premávka električkových liniek 3 4 7 a 9 po Špitálskej ulici a náhradná linka 17 bola zrušená.
Infraštruktúra
Začiatkom januára bolo v nových vozidlách zavedené dvojjazyčné vyhlasovanie turisticky významných zastávok. Od marca začali pribúdať modernizované žlté automaty na cestovné lístky typu Mikroelektronika AVJG, v ktorých pribudla možnosť platenia bezkontaktnou platobnou kartou. Na čistenie zastávok boli zakúpené dve malé zametacie a čistiace vozidlá Boschung Urban-Sweeper.
V júli boli do prevádzky uvedené ďalšie elektronické zastávkové tabule s aktuálnymi odchodmi spojov. V auguste sa začala realizovať druhá etapa modernizácie vozovne Trnávka pozostávajúca z výstavby odstavných plôch, dispečingu a výpravne pre trolejbusy a skúšobnej haly pre električky ako prístavby k budove Ústredných dielní električiek.
Na začiatku rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ul. sa objavil problém s umiestnením zastávky električiek Mariánska smerom ku Kamennému námestiu. Proti plánovanej novej polohe oproti zastávke opačným smerom sa ohradili obyvatelia a vlastníci priľahlých nehnuteľností. Pôvodná poloha zase nebola v súlade s príslušnou technickou normou a tak bola zrušená a nová zastávka už vybudovaná nebola.
Počas jesene bolo okrem rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici zrealizovaných viacero menších opráv koľajovej siete: oprava priecestí Račianska - Pionierska, Vajnorská - Bajkalská, oprava úseku Americké nám. - Odborárske nám., čiastočná oprava trianglov Krížna - Vazovova a Špitálska - Nám. SNP. V decembri bolo vykonané podbitie električkovej trate medzi Zátiším a Vozovňou Jurajov dvor a taktiež v Dúbravke. Súčasne bola prebrúsená koľajová trať v Ružinove, v tuneli a na Vajanského nábreží.
Očakávaná modernizácia Karlovesko-dúbravskej radiály začne najskôr na jar 2018, keďže mestu sa nepodarilo v roku 2017 ukončiť vlečúcu sa súťaž na zhotoviteľa stavby.
Vozidlový park
V apríli do vozidlového parku pribudol na ročné testovanie plynový autobus SOR NBG 12 od spoločnosti SPP CNG. Na krátkodobé testovanie dostal dopravný podnik v priebehu novembra aj dva 12-metrové plynové autobusy Mercedes-Benz Conecto NGT a MAN Lion's City CNG.
V priebehu prvej polovice roka boli zrealizované verejné súťaže na dodávku 90 nových autobusov, pričom výrobcovia sa mohli prihlásiť buď vozidlami s naftovým pohonom, alebo s pohonom na CNG. Vo všetkých kategóriách boli napokon vysúťažené autobusy s naftovým pohonom spĺňajúcim emisnú normu Euro 6. V septembri a októbri sa do premávky zaradilo 32 nových kĺbových autobusov SOR NB 18 City a 28 12-metrových autobusov SOR NB 12 City. Po ich sprevádzkovaní bolo čiastočne obmedzené vypravovanie starších plynových autobusov Karosa B 741 CNG (žlto-zelených) a Tedom C12 G. Autobusy Tedom C12 G zároveň dopravný podnik po skončení dlhodobého prenájmu odkúpil od pôvodného vlastníka. K väčšiemu vyraďovaniu starších autobusov zatiaľ neprišlo, keďže v roku 2018 sa očakáva zvýšená potreba autobusov počas rekonštrukcie Karlovesko-dúbravskej radiály.
V kategórii midibusov dvoch rôznych dĺžok boli vysúťažené vozidlá Iveco Urbanway 10,5M v počte 24 kusov a Solaris Urbino 8,6 v počte 6 kusov, ktoré sa začali dodávať na konci roka. Do prevádzky budú uvedené začiatkom roka 2018.
V rámci pilotného projektu zavedenia elektrobusov bol zrealizovaný aj tender na dodávku 18 elektrobusov, ktorý vyhrala spoločnosť SOR Libchavy s vozidlami SOR EBN 8 a SOR NS 12 Electric. Elektrobusy budú dodané v roku 2018. Menšie elektrobusy plánuje dopravný podnik nasadiť na minibusové linky 27 a 151, 12-metrové vozidlá na vybrané existujúce autobusové linky. Zázemie pre elektrobusy bude vybudované v bývalej autobusovej časti vozovne Krasňany a nabíjacie stanice budú aj vo vozovni Jurajov dvor a neskôr i na Kollárovom nám. a Patrónke, kde by sa malo využiť dobíjanie prostredníctvom vozidlového pantografu.
V auguste sa v rámci homologizačných skúšok na niekoľko dní v Bratislave zastavil nový žilinský trolejbus Škoda 27 Tr Solaris. Skúšobné jazdy vykonal trolejbus v uliciach mesta bez cestujúcich.
V priebehu roka 2017 bol jeden starší kĺbový autobus SOR NB 18 upravený na výcvikové vozidlo #8011 (ex 4226). Do zbierky historických vozidiel získal dopravný podnik darom autobus Praga RN a trolejbus Tatra T 400 v predrenovačnom stave. V máji sa po prvý raz po rekonštrukcii na historické vozidlo na príležitostných jazdách objavil kĺbový autobus TAM 272 A 180 M #1414.
Vyradené električky Tatra T3 boli v priebehu roka postupne odvážané na nové pôsobiská, resp. do šrotu. Väčšina z nich našla druhý domov v ukrajinskom meste Charkov. Vozeň #7807 bol v lete presunutý na Krížnu ulicu s cieľom jeho prestavania novým majiteľom na kultúrny stánok.
johnnyjanko