Do premávky sa po prehliadke v Ústredných dielňach vrátila súprava električiek T3M #7602+7610.
T3M #7602+7610 opäť v premávke
Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v menu.
- Autor: mhd
- Publikované
Do premávky sa po prehliadke v Ústredných dielňach vrátila súprava električiek T3M #7602+7610.
DRRD
Výzbroj sa vyvíjala koncom 70.tých rokov. Kvalita a parametre súčiastok z ktorých sa to robilo zodpovedá dobe vzniku. Dnes morálne a technický už nedostačujúce ale stále ekonomickejšie ako odporová regulácia trakčného pohonu. Je pravda , že pred časom prebehla rekonštrukcia trakčného obvodu, ale to bolo len nahradenie niektorých komponentov v silovom a diagnostickom obvode. Principiálne sa nič nezmenilo, len sa to nahradilo modernejšími súčiastkami. Nerekonštruoval sa však regulátor trakčného pohonu! Takýto zásah do vozidla by už bola asi rekonštrukcia na inú výzbroj a to by sa finančne neoplatilo. V tom čase boli už ďaleko modernejšie a spoľahlivejšie výzbroje ako TV1. Tak ako skrine tak aj výzbroj má svoju životnosť a preto sa TV1 osadila do skríň z 1982ho roku aby to ako sa povie dožilo naraz(mimo 7602-10 tie sú pôvodné). Jazdné vlastnosti vozidla sa mierne odlišujú od bežných vozidiel . Základný rozdiel je v samotnom ovládaní vozidla . T3SU(klasika) zadáva jazdu a brzdu radičom v 5 stupňoch cez tzv. odporový delič. Pri vývoji TV1 vsadil konštruktér na tzv. zadávací potenciometer a to mení jazdné a brzdové vlastnosti vozidla aj keď to tak nevyzerá. Príklad: ak brzdí voz s odporovou reguláciou tak vodič zošliapne brzdový pedál asi 2-3 cm a brzdový prúd je na cca 180-210A.( u TV8 asi 220A) To už je citeľný brzdný účinok. Na proti tomu , pri zadávacom potenciometri pedál v rovnakej polohe a brzdový prúd je asi polovičný. Správa sa to podobne ako v aute, stlačím viac brzdí viac. Je to o zvyku, a nakoľko sa vodiči k tomu teraz dostanú nepravidelne, tak majú pocit akoby voz slabšie brzdil. Aj keď je tá účinnosť menšia nie je až taký rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy. Nie je problém to zastaviť, len je to iné ako je bežne na iných typoch. Je to o zvyku. Výhoda tohto systému je že voz sa vie rozbiehať a brzdiť veľmi plynule. Má to prerfektné zrýchlenie ale! A to ale je , že v tom čase ešte neexistovala protišmyková a protisklzová ochrana ktorá by bránila nežiaducemu preklzovaniu kolies . Tento stav sa negatívne podpisuje pod celkovú technickú spoľahlivosť týchto vozidiel, hlavne na jeseň keď sú trate posiate lístim a vodič tomu nakladá!
Preto porovnávanie TV1 a TV8 nie je úplne najvhodnejšie. TV8 vznikla v 90rokoch a bola predurčená ako priama náhrada za odporovú reguláciu. Celé to bolo postavené tak aby náklady na rekonštrukciu boli čo najmenšie . Niektoré časti výzbroje a dokonca aj káblovania sa použili z pôvodnej T3 CS SU. To je dôvod prečo nemá vypínacie podvozky ale pri poruche sa vypína celý voz . Nie je že by sa to nedalo, ale by sa to predražilo. Potrebovali by dvojitú výzbroj tak ako je na 7085. K samotnej jazde na T3G. Zadanie jazdy a brzdy prebieha nožným radičom v siedmich stupňoch. Tento pomer sa osvedčil ako ideálny a používa sa na všetkých vozidlách . Je tu rozdiel v intenzite prevádzkovej brzdy. TV8 ju má účinejšiu ako TV1. Voz má sklzovú ochranu, rekuperáciu . Výzbroj je jednoduchá a hlavne spoľahlivá. Aj keď sa v tom čase rozbehli rekonštrukcie T3 vo veľkom a bývalé ČKD vyrobilo niekoľko stoviek výzbrojí projekt GTO sa prestal rozvíjať . Na trhu sa objavil nový spínací prvok- IGBT tranzistor, ale to už je o inom.