T3M #7602+7610 opäť v premávke

Do premávky sa po prehliadke v Ústredných dielňach vrátila súprava električiek T3M #7602+7610.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dúfal som že už tie vozy s tou zastaralou a ťažkou TV1 výzbrojou konečne vyradia.
Ja naopak som rad, ze T3Mky este premavaju. ?

Reakcia na: Pe67 #1:
netreba sa s vyradovanim ponahlat.
Predsa len sme kupili Skodofky a vieme kolko ich v Prahe stalo v istu dobu.
Ked s nimi rok nebudu ziadne problemy, moze sa zacat s rozpalovanim a srotovanim, no dovtedy...
Reakcia na: Pe67 #1:
Chvalabohu, ešte si nejaký čas pojazdia.
Čo je na TV1 zo 70-tych rokov zastaralé? V porovnaní s tými desiatkami nehospodárnych zrýchľovačov, pôvodom z roku 1929, čo ešte stále brázdia naše trate... To potom podľa tvojej logiky vyraďme aj všetky T6 s výzbrojou TV3, ktorá je len o niekoľko málo rokov mladšia od TV1 (pôvod TV3 je v druhej polovici 70-tych rokov). 🙂 Navyše, koncepčne je TV1 rovnaká, ako všetky ostatné pulzné výzbroje električiek a trolejbusov, len tie novšie používajú modernejšie súčiastky s lepšími parametrami. Rozdiel je až pri asynchróne.
A ťažká? To ako tá skriňa s brzdovými odporníkmi na streche (ktorej väčšinu objemu tvorí voľne prúdiaci vzduch, aby sa tie odporníky mali čím chladiť) je nejaká hrozne ťažká? Lebo to, čo je pod podlahou, nebude o nič ťažšie ako v zrýchľovačových vozoch, či v TV8.

Navyše, keby si vedel, ako perfektne sa s TV1 jazdí...len to treba vedieť. Škoda len, že takých, čo to naozaj vedia, je čoraz menej. Ale nájdu sa. A kým máme v dielňach schopných ľudí, ktorí tú výzbroj dokážu nastaviť, tak je s tým ozaj lahoda jazdiť. Takisto komfort jazdy pre cestujúceho je u TV1 citeľne vyšší, ako pri zrýchľovači. Teda, keď tam sedí niekto, kto s tým aspoň trochu vie narábať.
Nech nám len ešte dlho vydržia...:)
Reakcia na: Beus #4:
T3M je oproti T3SUCS ťažšia o 850Kg ale pokiaľ ide o zastaranosť tak TV1 prešla pred cca 10 rokmi modernizáciou takže TV1 zo 1970 roku a TV1 z 2005 roku je výrazný rozdiel.
Reakcia na: Quakeman #5:
Dobre, že pripomínaš - áno, správne, dosť komponentov sa tam povymieňalo/prekopalo, to som zabudol spomenúť - tou modernizáciou sa celá výzbroj dosť "omladila", čiže už vonkoncom nemôže byť o nejakej zastaranosti ani reč (a podobne, aj keď v menšej miere, je to aj s TV3 na našich vozoch).
Že je až o toľko ťažšia, som netušil (fakt je, že zrýchľovač má v strede aj okolo seba dosť veľký priestor vyplnený iba vzduchom), ale zasa pri hmotnosti T3 to nie je až taký hrozný rozdiel (11 cestujúcich) 🙂. A myslím si, že jej hospodárnosť oproti zrýchľovaču bohate vykompenzuje o čosi vyššiu spotrebu na rozjazd.
Reakcia na: Pe67 #1:
Aj by som ti povedal niečo škaredé, ale vzhľadom na to, že mám istú úctu voči tejto stránke, tak to neurobím.
Reakcia na: Beus #4:
Môžeš mi prosím, ako laikovi, vysvetliť ako sa s TV1 nedá jazdiť? Ja by som to ešte pochopil tak, že takýto vodiči aj s T3kami s výzbrojami či už TV1 alebo TV8, na tom jazdia rovnako, ako na zrýchľovači. Alebo sa mýlim?
Reakcia na: CraneMan #8:
Mýliš sa veľmi, hlavne s tým zrýchľovačom. Technika jazdy TV1 a TV8 je veľmi podobná až na to že TV8 pri brzdení rekuperuje (TV1 nie). Takisto ubrzdiť TV1 je dosť veľký problém - hlavne pri jazde s kopca (osobná skúsenosť), TV8 má brzdy v pohode. Osobne si myslím že to je tým že TV1 je ťažšia ako TV8 či zrýchľovačový voz. A je ešte jeden rozdiel (v prospech TV1 tentoraz) - u TV1 sa dá vypnúť podvozok A či B na voze, ale u TV8 len celý voz (núdzová jazda).
Reakcia na: CraneMan #7:
Čo také by si mi chcel povedať keď tomu nerozumieš?
Reakcia na: CraneMan #7:
Ak sa ti tak páčia TV1 tak choď s tým jazdiť a nechaj si prideliť najlepšie 7602-10. Je pravda že niektorí sa s TV1 neboja jazdiť a vytínajú tomu teda poriadne, ale väčšinou na linke 5 tie vozy vidím meškávať.
Reakcia na: Pe67 #11:
Ty si vodič električiek? Ospravedlňujem sa, že som tak na teba vyskočil, ale popravde vozidlá s výzbrojou TV1 mi budú najviac chýbať až ich vyradia, lebo vďaka nim som sa pred mnohými rokmi začal zaujímať o električky. Tak preto tá moja reakcia za to, čo si o nich napísal. Rád by som si 7602/10 nechal prideliť, ak by som mohol a pokojne by som s tým jazdil, ale nemôžem. Neprešiel som lekárskou prehliadkou keď som mal nastúpiť do DPB. Takže o tom môžem iba písať z pohľadu cestujúceho a fanúšika dopravy.
Reakcia na: CraneMan #12:
Momentálne už niesom. Bejvávalo... (1993-2006)
Musím súhlasiť s tým, že ak to niekto s TV1-kou vie, tak zrýchľovač nemá šancu čo sa komfortu týka - hlavne pri brzdení. Neviem ako je to so spoľahlivosťou a nárokmi na údržbu, no predpokladám že TV1-ky sú na tom v tomto tiež o čosi lepšie ako ZV-čky. Alebo sa mýlim?
Reakcia na: Pe67 #13:
No ale každopádne klobúk dolu pred tebou, vydržať jazdiť 13 rokov v tejto brandži. Na druhej strane, určite to bola väčšia pohoda a relax a podstatne menej stresov jazdiť na elinách v 90tych rokoch a na začiatku milénia ako pri dnešnej čoraz hustejšej premávke, pravda?
Reakcia na: Oliwerko #14:
Zrýchľovač je na tom čo sa týka komfortu pre cestujúceho určite najhorší zo všetkých typov električiek v BA. Preto je škoda, že električiek s odporovou výzbrojou tu (zatiaľ) jazdí najviac. Miesto toho radšej dopravný podnik mohol do viacerých, ešte dnes jazdiacich súprav T3 namontovať výzbroje TV1 alebo TV8, ale zrejme nejaké opodstatnenie to malo, prečo tak neurobil a viac sa spoliehalo na odporáky. Ale ako sme sa tu zhodli - čo sa týka komfortu, tak porovnanie tyristoráku s odporákom je ako nebe a dudy. A ešte teraz trochu šotopoznámka: u TV1 ma vždy fascinoval ten jedinečný zvuk pri rozbehu a brzdení, dosť sa podobá (zvukovo) klasickej výzbroji u vozov T6.
Reakcia na: CraneMan #15:
To je pravda. Keď som nastúpil do DPB tak som mal 20. To bola iná pohoda, len som to vtedy nevedel že už to bude len horšie (premávka...). Dokázal som odjazdiť 30 dní do mesiaca, veľmi ma to vtedy bavilo. Dnes sa toto už nedá, je to omnoho náročnejšie ako vtedy. Ani by sa mi veľmi nechcelo sa tam vrátiť ak by som nemal robotu.

Inak súprava 7602+10 je z povodných vozňov 7712 a 7716. Rok výroby 1976. Prečíslované, spolu s dosadením výzbroje TV1 boli tuším niekedy v 80tych rokoch. Takže táto súprava má spolu s vozom 7719/II už úctihodných 39 rokov.
Reakcia na: CraneMan #16:
Najmodernejšia výzbroj čo nám tu jazdí je TV Progress (nerátam 30,29T). To sú vozy T3P napr. 7717+18 a pod. To že ich nemodernizovali viac je len otázka peňazí. Inak rovnakú výzbroj majú aj K2 7107 až 7135.
Reakcia na: Pe67 #19:
To verím, na pokojnejšiu bratislavskú premávku si aj ja pamätám veľmi dobre, len tie časy sú žiaľ asi nenávratne preč. Ja som do DPB na pozíciu vodiča električiek mal nastúpiť iba toť nedávno, akurát hneď na vstupnej prehliadke som nedostal štempel, že môžem nastúpiť do kurzu. V tej chvíli som bol z toho dosť mimo a hlavne sklamaný, lebo električkára som mal robiť preto, lebo som chcel a nie musel. Mrzí ma to síce doteraz, že mi to nevyšlo, avšak na druhej strane keď často ako cestujúci vidím, čo sa deje v premávke a navyše pri tom kvante kadejakých psychopatov medzi cestujúcimi, hlavne cez víkendy večer, tak je možno aj dobré že tam nie som. Lebo ja tiež nie som ten, čo by takéto krízové situácie zvládal.

A čo sa týka výzbroje TV Progress, tak nemajú túto výzbroj K2Sky až od čísla 7112? 7101 až 7106 (s dvojkrídlovými dverami) majú tuším TV14 a 7107 až 7111 nejaký iný typ, alebo sa už niečo zmenilo?
Reakcia na: CraneMan #20:
7101 až 7106 výzbroj TV14
7107 až 7135 výzbroj TV Progress
7085 výzbroj 2xTV8
(takto to tuším bolo vždy)
7107-7111 výzbroj TV PROGRES analóg
7112-7135 výzbroj TV PROGRES digitál
Reakcia na: Pe67 #9:
Takisto ubrzdiť TV1 je dosť veľký problém-už nieje výzbroj je upravená predtým spomalenie pri brzde 1,12m/s a teraz 1,6 až 1,8 m/s.
a ktore z tychto vyzbroji dokaze rekuperovat a ktore nie. myslim zo vsetkych...
Reakcia na: Ámos #24:
Rekuperuje výzbroj TV8,TV14,TV PROGRES vrátane Dubnickej pomsty.
7602-10 sa vrátila z prehliadky s pôvodným lakom a nie s novým. A čo sa týka vlakov 2xT3M:
Výzbroj sa vyvíjala koncom 70.tých rokov. Kvalita a parametre súčiastok z ktorých sa to robilo zodpovedá dobe vzniku. Dnes morálne a technický už nedostačujúce ale stále ekonomickejšie ako odporová regulácia trakčného pohonu. Je pravda , že pred časom prebehla rekonštrukcia trakčného obvodu, ale to bolo len nahradenie niektorých komponentov v silovom a diagnostickom obvode. Principiálne sa nič nezmenilo, len sa to nahradilo modernejšími súčiastkami. Nerekonštruoval sa však regulátor trakčného pohonu! Takýto zásah do vozidla by už bola asi rekonštrukcia na inú výzbroj a to by sa finančne neoplatilo. V tom čase boli už ďaleko modernejšie a spoľahlivejšie výzbroje ako TV1. Tak ako skrine tak aj výzbroj má svoju životnosť a preto sa TV1 osadila do skríň z 1982ho roku aby to ako sa povie dožilo naraz(mimo 7602-10 tie sú pôvodné). Jazdné vlastnosti vozidla sa mierne odlišujú od bežných vozidiel . Základný rozdiel je v samotnom ovládaní vozidla . T3SU(klasika) zadáva jazdu a brzdu radičom v 5 stupňoch cez tzv. odporový delič. Pri vývoji TV1 vsadil konštruktér na tzv. zadávací potenciometer a to mení jazdné a brzdové vlastnosti vozidla aj keď to tak nevyzerá. Príklad: ak brzdí voz s odporovou reguláciou tak vodič zošliapne brzdový pedál asi 2-3 cm a brzdový prúd je na cca 180-210A.( u TV8 asi 220A) To už je citeľný brzdný účinok. Na proti tomu , pri zadávacom potenciometri pedál v rovnakej polohe a brzdový prúd je asi polovičný. Správa sa to podobne ako v aute, stlačím viac brzdí viac. Je to o zvyku, a nakoľko sa vodiči k tomu teraz dostanú nepravidelne, tak majú pocit akoby voz slabšie brzdil. Aj keď je tá účinnosť menšia nie je až taký rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy. Nie je problém to zastaviť, len je to iné ako je bežne na iných typoch. Je to o zvyku. Výhoda tohto systému je že voz sa vie rozbiehať a brzdiť veľmi plynule. Má to prerfektné zrýchlenie ale! A to ale je , že v tom čase ešte neexistovala protišmyková a protisklzová ochrana ktorá by bránila nežiaducemu preklzovaniu kolies . Tento stav sa negatívne podpisuje pod celkovú technickú spoľahlivosť týchto vozidiel, hlavne na jeseň keď sú trate posiate lístim a vodič tomu nakladá!
Preto porovnávanie TV1 a TV8 nie je úplne najvhodnejšie. TV8 vznikla v 90rokoch a bola predurčená ako priama náhrada za odporovú reguláciu. Celé to bolo postavené tak aby náklady na rekonštrukciu boli čo najmenšie . Niektoré časti výzbroje a dokonca aj káblovania sa použili z pôvodnej T3 CS SU. To je dôvod prečo nemá vypínacie podvozky ale pri poruche sa vypína celý voz . Nie je že by sa to nedalo, ale by sa to predražilo. Potrebovali by dvojitú výzbroj tak ako je na 7085. K samotnej jazde na T3G. Zadanie jazdy a brzdy prebieha nožným radičom v siedmich stupňoch. Tento pomer sa osvedčil ako ideálny a používa sa na všetkých vozidlách . Je tu rozdiel v intenzite prevádzkovej brzdy. TV8 ju má účinejšiu ako TV1. Voz má sklzovú ochranu, rekuperáciu . Výzbroj je jednoduchá a hlavne spoľahlivá. Aj keď sa v tom čase rozbehli rekonštrukcie T3 vo veľkom a bývalé ČKD vyrobilo niekoľko stoviek výzbrojí projekt GTO sa prestal rozvíjať . Na trhu sa objavil nový spínací prvok- IGBT tranzistor, ale to už je o inom.
Ale zvukove prejavy tejto vyzbroje su daleko prijemnejsie ako na T3G a nikdy mi tento zvuk neliezol na nervy na rozdiel od piskavych tonov. So zatvorenými ocami si uz len staci predstavit zvuk rozjazdu stareho trolejbusu 9tr ako spievankuje. A to je na tom jedinecne, davajuce akusi pozitivnu energiu.
Vivat dalsej SPIEVANKE;)?
Skúsim tak nejak zhrnúť odpovede a reakcie: #8 CraneMan: TV8 (T3G) do toho teraz nepleťme, s tou sa jazdí zasa inak. TV1 je, ako tu už bolo objasnené, výzbroj vlastnosťami zodpovedajúca dobe vzniku - nemá žiadne ochranné či opravné mechanizmy, v tomto smere je úplne jednoduchá a priamočiara - urobí presne to, čo jej vodič zadá, a presne tak, ako jej to zadá. Čiže keď pri státí zošliapnem jazdu prudko na podlahu, ampérmeter mi v okamihu vystrelí na 600 a cestujúci urobia 3 kroky dozadu, prípadne sa dozadu zvalia. A ak mám náhodou "načaté" vinutie na niektorom motore (stačí aj zostarnutá izolácia), takýmto rázom ho môžem odpáliť - tých pár milisekúnd, kým výzbroj pri ešte stojacom motore zatvorí tyristor po prvom takomto "veľkom" impulze, na to bohate stačí. A tiež, keď v nižšej rýchlosti prudko zošliapnem brzdu, tak mám pol voza nastúpeného v kabíne. Proste - TV1 je presne výzbroj, ktorá najlepšie ukáže kvality vodiča. A ako vravíš - keď s tým niekto jazdí tak, ako si môže dovoliť so zrýchľovačom, teda prudko mení polohu jazdného či brzdného pedálu, prípadne ich používa ako vypínače (plná jazda - nula - plná brzda), tak je takáto jazda pre cestujúcich ešte nepríjemnejšia, ako s najhoršie nastaveným zrýchľovačovým vozom. Naopak, ak to niekto vie, dá sa s TV1 jazdiť ako v bavlnke.
#9 Pe67: Nesúhlasím, technika jazdy (aspoň tá moja 🙂 ) sa podľa mňa u TV1 a TV8 dosť líši, najmä kvôli malému počtu pevných stupňov u TV8 versus (takmer) plynulej regulácii u TV1. Ubrzdiť TV1 - na to, že TV1 brzdí vo vyšších rýchlostiach slabšie, sa dá zvyknúť a dá sa naučiť sa primerane si vypočítať brzdnú dráhu. Dôvodom však rozhodne nie je hmotnosť - ten rozdiel 11 cestujúcich navyše toto nemôže spôsobiť (keď navyše aj TV8 je určite ťažšia ako Tr37 (zrýchľovač), aj keď asi nie až o toľko). Ďalšia vec, čo si si na TV1 asi nevšimol, je, že keď pri brzdení klesne rýchlosť pod cca 35, brzdný účinok sa CITEĽNE zvýši (pričom ampérmeter sa ani nepohne). Pri klesnutí pod cca 20 sa účinok ešte o trochu zvýši, to je však cítiť len na "dobrých" vozoch (ako 7602-10 🙂 ). Výsledok však je, že už pod tých 35 brzdí TV1 minimálne rovnako účinne ako TV8. Akurát u TV1 je max. brzdný prúd 360 A, u TV8 tuším 420 alebo aj viac. A že s nimi vodiči meškajú, je len tým, že to nevedia - ďalší dôkaz môjho tvrdenia, že takých, čo to s TV1 vedia, je málo. Ja som s TV1 na 5-ke musel pravidelne vykrývať náskok "vetraním" po zastávkach 🙂 Je to však aj tými roztiahnutými chrono, aké teraz máme. Tie síce štatisticky sedia na jazdu väčšiny vodičov a štandardne chytané zdržania, len niektorí sme šikovnejší 🙂
Presný dôvod tohto správania brzdy u TV1 nepoznám, no mám 2 hypotézy: buď to bude jednoducho rozdielnym tvarom impulzov (keby sa do trakčného obvodu pripojil osciloskop, zistili by sme), alebo, ako mi ktosi spomínal, že u TV1 sú motory trvale shuntované - čo sa mi síce príliš nezdá, no ak tým myslel to, že sú shunty (adekvátne rýchlosti) pripojené aj v brzdnom režime, tak by to sedelo. 35 je totiž práve rýchlosť, v ktorej každá normálna výzbroj pre T3/K2 začína pripájať shunty. Čiže stúpnutie účinku brzdy by zodpovedalo ich odpojeniu pri klesnutí rýchlosti pod hranicu pre ich pripájanie. Sú to len moje dohady, možno píšem hlúposti, no snáď by ma Quakeman vedel opraviť 🙂
#14 Oliwerko: Nároky na údržbu TV1 a Tr37 porovnať neviem, keďže jedny sú v Krasňanoch, druhé na Juráku, ale tipujem, že budú na tom podobne. Aj na TV1 sem-tam čo-to odíde. Najlepšiu spoľahlivosť majú vraj TV8 - tie, ako dielenskí vravia, pomaly už ani nevedia, ako vnútri vyzerajú - tak zriedkavo do nich musia "liezť" kvôli poruchám.
#26 DRRD: Doplním a upresním: TV1, ak ma pamäť neklame, sa vyvíjala už začiatkom 70-tych rokov, nie ich koncom.
TV8, presne ako hovoríš, bola koncipovaná tak, aby bola zabudovateľná do zrýchľovačovej T3 s čo najmenšími úpravami. Preto využíva dokonca ešte aj pôvodný T3-kový jazdný a brzdný radič s 5 stupňami (nie 7). T6 (TV3) majú tiež len 6 stupňov, nie 7, takže nie u všetkých sa používa 7.

Tak, a teraz ma vyhodia za flood 😉
Panove, poklona ?
Konecne som sa dozvedel viac technickeho ako aj z Vasich vlastnych skusenosti.. Zaujimave citanie.. Ja mam ako cestujuci rad tuto elektricku 7602+10 hlavne z dovodu, ze ked je zima, tak paradne hreje pod ritou, ked si sadnem ?
Reakcia na: Beus #28:
Len doplním že shunty sú aktívne len v jazde ,radič v 0 alebo v brzde sú shunty vypnuté.A čo sa týka brzdy vo väčšej rýchlosti tá je pri sériových motoroch vždy slabšia ako v menších rýchlostiach a to je dané koštrukciou meniča.Neplatí to pri TV progresoch pretože tento menič je štvorkvadrantový a tam sa samostatne reguluje kotvový a budiaci prúd ,tým sa dosahuje rovnomerný ťah alebo brzda.
Reakcia na: Quakeman #30:
Ďakujem za objasnenie 🙂 Takže shuntovanie aj na TV1 pracuje tak, ako by malo 🙂
U TV8 sa však, predpokladám, ešte nereguluje kotvový a budiaci prúd samostatne, a pritom účinnosť brzdy (pri rovnakom prúde) je u nej aj >35 km/h dosť vysoká, citeľne vyššia ako u TV1. Z čoho mi plynie, že, ako vravíš, je to dané konštrukciou meniča, a z nej plynúcim tvarom impulzov (ktorý sa s rýchlosťou, a teda s napätím, generovaným motormi, pochopiteľne môže meniť). Hádam to chápem správne 😉
Reakcia na: Beus #31:
Jednoducho čo vidíš na ampérmetri je kotvový prúd ale budiaci je iný ,zato na tv1 je slabší ako na iných druhoch meničov preto je brzdný účinok slabší .Je to dané konštrukciou výzbroje TV1,hlavne jeho regulátorom.Predsa len TV1 je vôbec prvá elektronická výzbroj na električkách použitá v bývalom východnom bloku.