Výšku zisku však DPB neprezradil.
Za 20 rokov trvania akciovej spoločnosti Dopravný podnik Bratislava sa po prvýkrát podarilo vygenerovať kladný hospodársky výsledok. Súčasné vedenie Dopravného podniku Bratislava pod vedením generálneho riaditeľa Ing. Ľubomíra Belfiho nastúpilo do podniku v júli 2011. Vzhľadom na nepriaznivú situáciu v podniku boli prijaté viaceré zmeny na rôznych úrovniach riadenia. Okamžite boli zavedené úsporné a organizačné opatrenia s cieľom zefektívnenia hospodárenia a činnosti podniku. Potreba zásadných zmien vyplynula z výsledkov komplexného a personálneho auditu, na základe ktorých rozhodovalo o zmenách predstavenstvo spoločnosti.
„Medziročné znižovanie straty z hospodárenia boli dosahované i napriek tomu, že bežný transfer určený na prevádzkové výdavky DPB v roku 2014 v porovnaní s rokom 2011 poklesol o 0,3 mil. €. Požiadavka na prepravné výkony však zostala približne na rovnakej úrovni. Od roku 2011 sa strata z hospodárenia podniku medziročne znižovala. V roku 2011 sa nám ju za pol roka podarilo znížiť približne na polovicu a všetky hospodárske výsledky za ucelené trojročné obdobie od roku 2012 bez nákladov na opravu tunela, v celkovej strate nepresiahli jeden milión,“ hovorí generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi.
Za rok 2014 DPB vďaka všetkým prijatým úsporným opatreniam neskončil v strate, ale naopak v zisku. Zatiaľ však ide o neoficiálne údaje, ktoré musí potvrdiť audit, avšak zmeny vedenie DPB nepredpokladá. Podľa DPB sa zisk podarilo dosiahnuť bez toho, aby to pocítila cestujúca verejnosť redukciou vozidlových kilometrov.
„Minulý rok sme mali dokonca výrazné výpadky na tržbách z titulu udelenia výnimky bezplatného cestovania pre rôzne skupiny obyvateľov, ako napríklad držiteľov Zlatého Jánskeho plakety, protifašistických a protikomunistických bojovníkov, ktoré sú vo výške približne 600-tisíc € bez DPH. Výpadky sme pocítili aj v súvislosti s tým, že predplatné cestovné lístky sa vlani nezvyšovali o mieru inflácie, čo spôsobilo stratu približne 150-tisíc € bez DPH,“ vysvetľuje generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. „Mesto v minulom roku neuhrádzalo stratu z uplynulých období, čo predstavovalo ďalší mínus vo výške až 2,6 milióna €. Sumárne sme mali cash flow nižší o takmer 3,5 milióna €,“ dopĺňa generálny riaditeľ DPB.
„Našou základnou filozofiou je nevytvárať stratu a skvalitňovať služby pre cestujúcu verejnosť. Medzi najväčšie úspechy osobne považujem získanie finančných zdrojov z eurofondov na obnovu vozového parku a modernizáciu údržbovej základne. Prvýkrát v histórii má hlavné mesto možnosť financovať obnovu vozového parku z prostriedkov EÚ. Na modernizáciu vozidlového parku a modernizáciu údržbovej základne v prvej etape sa celkovo preinvestuje až 230 miliónov €,“ vyjadril sa generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. Ku koncu roka 2014 už bolo dodaných spolu 57 nových trolejbusov zo 120, nová obojsmerná električka (celkovo pribudne až 30 jednosmerných a 30 obojsmerných) absolvuje v súčasnosti proces homologizácie a podnik nakúpil za výhodných úverových podmienok až 100 nových autobusov, ktoré budú kompletne dodané na jeseň tohto roka.
Na otázku, či sa zisk po oficiálnom schválení auditom použije na investičné projekty generálny riaditeľ uvádza, že o týchto prostriedkoch musí rozhodnúť hlavné mesto ako akcionár a valné zhromaždenie DPB, a.s.
Zvero
Myslim, ze jedna strana mince je urcite aj to, ze DPB mal vela nevypravenych sluzieb/jazd, pochybne zmluvy a tendre a otrasnu komunikaciu s mediami ale zatial sa nikdy nepodarilo dosiahnut ak nie zisk, tak vyrovnany hospodarsky vysledok. Samozrejme nechcem robit chvalospevy a ody na vedenie DPB a som zvedavy aka bude vyrocna sprava za rok 2014. Uctovnu zavierku a jej sulad s vyrocnou spravou musi vykonat auditor a tam uz nebude az tak jednoduche robit nejake velke podvody. Pod velky podvod s tak velkou firmou, ako DPB je, si nikto nedovoli sa podpisat, lebo by to mohlo znamenat jeho hospodarsku smrt. Navyse, je podla mna podstatne, aby kazda organizacia hospodarila (aspon) vyrovnane a negenerovala straty. Akonahle sa tento moment dosiahne, da sa potom uz ovela realnejsie uvazovat o zlepseniach, pretoze je to krok k stabilizacii a nastoleniu poriadku - minimalne financnemu. Ak tento okamih naozaj nastal, je to podla mna zlomovy bod k lepsiemu a myslim si, ze cas mi da za pravdu. Mozno raz opat bude velka cest a spolocensky status robit pre DPB, ako tomu bolo kedysi - zial, uz velmi, velmi davno a este do bude dlho, dlho trvat.
Druha strana - uz spominana - rezervy na strane DPB. Ci bolo nutne eliminovat skladove zasoby, setrit na pravidelnej udrzbe a nahradnych dieloch, ukaze cas. Kazdy stroj, aj autobus si pyta svoj pravidelny plan udrzby a vsetko, co k tomu patri. Mozno by sme aj my mohli zacat uvazovat tak, aby nase vozy vysli po 8 rokoch este v takom stave, ze by sme mali sancu ich este odpredat. To sa zial, zatial nikdy nestalo - co do "BEUSU" voslo, z neho po vlastnych uz nikdy neodislo. Mame nove vozy, ale kolko vydrzia (a ci vobec bude k tomu vola), je otazne. A co sa tyka ludi, myslim, ze sme si este neuvedomili, ze dobre zaplateny, spokojny a motivovany zamestnanec je ten najlepsi zamestnanec.
Na zaver k hospodarskemu vysledku este jeden dolezity fakt - tazko sa k tomu kvalifikovane vyjadrit, pokial nie som ich uctovnik