Výšku zisku však DPB neprezradil.
Za 20 rokov trvania akciovej spoločnosti Dopravný podnik Bratislava sa po prvýkrát podarilo vygenerovať kladný hospodársky výsledok. Súčasné vedenie Dopravného podniku Bratislava pod vedením generálneho riaditeľa Ing. Ľubomíra Belfiho nastúpilo do podniku v júli 2011. Vzhľadom na nepriaznivú situáciu v podniku boli prijaté viaceré zmeny na rôznych úrovniach riadenia. Okamžite boli zavedené úsporné a organizačné opatrenia s cieľom zefektívnenia hospodárenia a činnosti podniku. Potreba zásadných zmien vyplynula z výsledkov komplexného a personálneho auditu, na základe ktorých rozhodovalo o zmenách predstavenstvo spoločnosti.
„Medziročné znižovanie straty z hospodárenia boli dosahované i napriek tomu, že bežný transfer určený na prevádzkové výdavky DPB v roku 2014 v porovnaní s rokom 2011 poklesol o 0,3 mil. €. Požiadavka na prepravné výkony však zostala približne na rovnakej úrovni. Od roku 2011 sa strata z hospodárenia podniku medziročne znižovala. V roku 2011 sa nám ju za pol roka podarilo znížiť približne na polovicu a všetky hospodárske výsledky za ucelené trojročné obdobie od roku 2012 bez nákladov na opravu tunela, v celkovej strate nepresiahli jeden milión,“ hovorí generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi.
Za rok 2014 DPB vďaka všetkým prijatým úsporným opatreniam neskončil v strate, ale naopak v zisku. Zatiaľ však ide o neoficiálne údaje, ktoré musí potvrdiť audit, avšak zmeny vedenie DPB nepredpokladá. Podľa DPB sa zisk podarilo dosiahnuť bez toho, aby to pocítila cestujúca verejnosť redukciou vozidlových kilometrov.
„Minulý rok sme mali dokonca výrazné výpadky na tržbách z titulu udelenia výnimky bezplatného cestovania pre rôzne skupiny obyvateľov, ako napríklad držiteľov Zlatého Jánskeho plakety, protifašistických a protikomunistických bojovníkov, ktoré sú vo výške približne 600-tisíc € bez DPH. Výpadky sme pocítili aj v súvislosti s tým, že predplatné cestovné lístky sa vlani nezvyšovali o mieru inflácie, čo spôsobilo stratu približne 150-tisíc € bez DPH,“ vysvetľuje generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. „Mesto v minulom roku neuhrádzalo stratu z uplynulých období, čo predstavovalo ďalší mínus vo výške až 2,6 milióna €. Sumárne sme mali cash flow nižší o takmer 3,5 milióna €,“ dopĺňa generálny riaditeľ DPB.
„Našou základnou filozofiou je nevytvárať stratu a skvalitňovať služby pre cestujúcu verejnosť. Medzi najväčšie úspechy osobne považujem získanie finančných zdrojov z eurofondov na obnovu vozového parku a modernizáciu údržbovej základne. Prvýkrát v histórii má hlavné mesto možnosť financovať obnovu vozového parku z prostriedkov EÚ. Na modernizáciu vozidlového parku a modernizáciu údržbovej základne v prvej etape sa celkovo preinvestuje až 230 miliónov €,“ vyjadril sa generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. Ku koncu roka 2014 už bolo dodaných spolu 57 nových trolejbusov zo 120, nová obojsmerná električka (celkovo pribudne až 30 jednosmerných a 30 obojsmerných) absolvuje v súčasnosti proces homologizácie a podnik nakúpil za výhodných úverových podmienok až 100 nových autobusov, ktoré budú kompletne dodané na jeseň tohto roka.
Na otázku, či sa zisk po oficiálnom schválení auditom použije na investičné projekty generálny riaditeľ uvádza, že o týchto prostriedkoch musí rozhodnúť hlavné mesto ako akcionár a valné zhromaždenie DPB, a.s.
Ámos
1) Ak si mesto objedna n vzkm no zaplati straty len za n-1mil. vzkm, je uplne prirodzene, ked prevadzkovatel znizi vykony podla zaplatenych vzkm
2) Ak mesto neuhradza straty svojej akciovke, za objednane vzkm, akciovke tym vznikaju dlhy a uroky z uverov na krytie tych dlhov, je prirodzene, ze akciovka znizi vykony, tak aby ziadne dalsie dlhy negenerovala. Dnes hlavne mesto DPB dlhuje niekolko milionov eur.
3) akciovka nema co 20 rokov vytvarat stratu! A je jedno ci je to verejna doprava alebo cokolvek ine. Spolocnost ma po zratani trzieb, dotacie, odratani odpisov a nakladov byt na nule alebo v pluse. A ak si mesto nemoze dovolit zaplatit tu nulu a akciovka je stale v minuse ma sa postarat aby v pluse bola. A to roznymi opatreniami, aj nepopularnymi. Ako znizovanie vzkm, reorganizacia (nemusi nevyhnutne znamenat prepustanie), znizovanie nakladov. Samozrejme malo by sa postarat aby sa podnik netuneloval, cez pochybne nakupy trolejbusov, ci prenajom autobusov. To asi v prvomrade. No to sa netyka len DPB, ale aj BVS a pravdepodobne aj spolocnosti OLO.
4) je ubohe siahat na premie vodicov bezdovodne. No ak je tam dovod, na to ta pohybliva zlozka je. Avsak platy vodicov by mali byt vyssie, ide o dost narocnu pracu, a podnik si zaroven bude moct robit vyber zamestnancov miesto jeho naboru. Priznajme si, neexistuje ziadna vnutorna kontrola vodicov v terene a kto jazdi vela vidi co za castokrat hovada sedia za volantom a ako sa spravaju. Dnes rano som bol svedkom, ako jeden vynadal vozickarovi s doprovodom, ze nenastupili sami a musel im ist otvorit plosinu.
5) ludia zvolili idiota, ktory otocil kabat par mesiacov po volbach a vsetko co slubil neplati. Bolo to reci o okamzitom vypovedani zmluvy o prestavbe hlavnej šťanice. Clovek, ktory bol predsedom financnej komisie a dnes sa tvari, ze je pre neho novinka, ako zle je postavena zmluva so spolocnostou Eurovia ohladom prestavby stareho mosta.
Takze rovnako pojde dalej aj karavana v DPB. Pre mna ako danoveho poplatnika je vsak dolezite, ze sa tam nebude vytvarat dalsi dlh. Aj ked za cenu nevypravenych spojov. Prikryvaj sa takou perinou na aku mas.