Bratislavský dopravný podnik v minulom roku so ziskom

Výšku zisku však DPB neprezradil.

Za 20 rokov trvania akciovej spoločnosti Dopravný podnik Bratislava sa po prvýkrát podarilo vygenerovať kladný hospodársky výsledok. Súčasné vedenie Dopravného podniku Bratislava pod vedením generálneho riaditeľa Ing. Ľubomíra Belfiho nastúpilo do podniku v júli 2011. Vzhľadom na nepriaznivú situáciu v podniku boli prijaté viaceré zmeny na rôznych úrovniach riadenia. Okamžite boli zavedené úsporné a organizačné opatrenia s cieľom zefektívnenia hospodárenia a činnosti podniku. Potreba zásadných zmien vyplynula z výsledkov komplexného a personálneho auditu, na základe ktorých rozhodovalo o zmenách predstavenstvo spoločnosti.

Medziročné znižovanie straty z hospodárenia boli dosahované i napriek tomu, že bežný transfer určený na prevádzkové výdavky DPB v roku 2014 v porovnaní s rokom 2011 poklesol o 0,3 mil. €. Požiadavka na prepravné výkony však zostala približne na rovnakej úrovni. Od roku 2011 sa strata z hospodárenia podniku medziročne znižovala. V roku 2011 sa nám ju za pol roka podarilo znížiť približne na polovicu a všetky hospodárske výsledky za ucelené trojročné obdobie od roku 2012 bez nákladov na opravu tunela, v celkovej strate nepresiahli jeden milión,“ hovorí generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi.

Za rok 2014 DPB vďaka všetkým prijatým úsporným opatreniam neskončil v strate, ale naopak v zisku. Zatiaľ však ide o neoficiálne údaje, ktoré musí potvrdiť audit, avšak zmeny vedenie DPB nepredpokladá. Podľa DPB sa zisk podarilo dosiahnuť bez toho, aby to pocítila cestujúca verejnosť redukciou vozidlových kilometrov.

Minulý rok sme mali dokonca výrazné výpadky na tržbách z titulu udelenia výnimky bezplatného cestovania pre rôzne skupiny obyvateľov, ako napríklad držiteľov Zlatého Jánskeho plakety, protifašistických a protikomunistických bojovníkov, ktoré sú vo výške približne 600-tisíc € bez DPH. Výpadky sme pocítili aj v súvislosti s tým, že predplatné cestovné lístky sa vlani nezvyšovali o mieru inflácie, čo spôsobilo stratu približne 150-tisíc € bez DPH,“ vysvetľuje generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. „Mesto v minulom roku neuhrádzalo stratu z uplynulých období, čo predstavovalo ďalší mínus vo výške až 2,6 milióna €. Sumárne sme mali cash flow nižší o takmer 3,5 milióna €,“ dopĺňa generálny riaditeľ DPB.

Našou základnou filozofiou je nevytvárať stratu a skvalitňovať služby pre cestujúcu verejnosť. Medzi najväčšie úspechy osobne považujem získanie finančných zdrojov z eurofondov na obnovu vozového parku a modernizáciu údržbovej základne. Prvýkrát v histórii má hlavné mesto možnosť financovať obnovu vozového parku z prostriedkov EÚ. Na modernizáciu vozidlového parku a modernizáciu údržbovej základne v prvej etape sa celkovo preinvestuje až 230 miliónov €,“ vyjadril sa generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. Ku koncu roka 2014 už bolo dodaných spolu 57 nových trolejbusov zo 120, nová obojsmerná električka (celkovo pribudne až 30 jednosmerných a 30 obojsmerných) absolvuje v súčasnosti proces homologizácie a podnik nakúpil za výhodných úverových podmienok až 100 nových autobusov, ktoré budú kompletne dodané na jeseň tohto roka.

Na otázku, či sa zisk po oficiálnom schválení auditom použije na investičné projekty generálny riaditeľ uvádza, že o týchto prostriedkoch musí rozhodnúť hlavné mesto ako akcionár a valné zhromaždenie DPB, a.s.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Zvero #19:
"Uctovnu zavierku a jej sulad s vyrocnou spravou musi vykonat auditor"
No, predpokladas, ze firma si zaplati auditora, ktory napise nieco proti firme alebo dokonca, ze "tam a tam je odr8"? Na SVK? 😉
Je zvlastne, ze ked prichadza k zmenam linkoveho vedenia, alebo dopravnej obsluhy, je diskusia schopna prekrocit aj pocet 100 prispevkov (samozrejme vsetci brutalni odbornici na vsetko v jednej osobe), ale ked ide o taku dolezitu vec, ako hospodarsky vysledok DPB, je vacsina ticho. Som ale rad, ze mensina sa ukazala o to kvalitnejsia, co sa nazorov tyka.

Myslim, ze jedna strana mince je urcite aj to, ze DPB mal vela nevypravenych sluzieb/jazd, pochybne zmluvy a tendre a otrasnu komunikaciu s mediami ale zatial sa nikdy nepodarilo dosiahnut ak nie zisk, tak vyrovnany hospodarsky vysledok. Samozrejme nechcem robit chvalospevy a ody na vedenie DPB a som zvedavy aka bude vyrocna sprava za rok 2014. Uctovnu zavierku a jej sulad s vyrocnou spravou musi vykonat auditor a tam uz nebude az tak jednoduche robit nejake velke podvody. Pod velky podvod s tak velkou firmou, ako DPB je, si nikto nedovoli sa podpisat, lebo by to mohlo znamenat jeho hospodarsku smrt. Navyse, je podla mna podstatne, aby kazda organizacia hospodarila (aspon) vyrovnane a negenerovala straty. Akonahle sa tento moment dosiahne, da sa potom uz ovela realnejsie uvazovat o zlepseniach, pretoze je to krok k stabilizacii a nastoleniu poriadku - minimalne financnemu. Ak tento okamih naozaj nastal, je to podla mna zlomovy bod k lepsiemu a myslim si, ze cas mi da za pravdu. Mozno raz opat bude velka cest a spolocensky status robit pre DPB, ako tomu bolo kedysi - zial, uz velmi, velmi davno a este do bude dlho, dlho trvat.

Druha strana - uz spominana - rezervy na strane DPB. Ci bolo nutne eliminovat skladove zasoby, setrit na pravidelnej udrzbe a nahradnych dieloch, ukaze cas. Kazdy stroj, aj autobus si pyta svoj pravidelny plan udrzby a vsetko, co k tomu patri. Mozno by sme aj my mohli zacat uvazovat tak, aby nase vozy vysli po 8 rokoch este v takom stave, ze by sme mali sancu ich este odpredat. To sa zial, zatial nikdy nestalo - co do "BEUSU" voslo, z neho po vlastnych uz nikdy neodislo. Mame nove vozy, ale kolko vydrzia (a ci vobec bude k tomu vola), je otazne. A co sa tyka ludi, myslim, ze sme si este neuvedomili, ze dobre zaplateny, spokojny a motivovany zamestnanec je ten najlepsi zamestnanec.

Na zaver k hospodarskemu vysledku este jeden dolezity fakt - tazko sa k tomu kvalifikovane vyjadrit, pokial nie som ich uctovnik 🙂
Reakcia na: Solider #17:
rozdelit prave kvoli tej privatizacii a preto, aby sa neskor o MHD v Bratislave mohlo zaujmat viacero velkych hracov.

Ja by som dzurindovsku vetu parafrazoval: "čo je verejné na Slovensku, je neefektívne“ kedze je tu neustala snaha prislusnikov tohto zlodejskeho naroda prizivovat sa na statnych firmach.

prave privatizaciou a linkovanim na zaklade dopravneho generelu by si odstranil, vsetky tebou spomenute neduhy.
V kazdom pripade bavime sa cisto hypoteticky. Chobotnica napojena na magistrat, DPB, BVS a OLO nikdy nedovoli privatizaciu tychto podnikov alebo ked tak s tak nevyhodnymi podmienkami pre mesto s jedinym uchadzacom, ze sa z toho bude mesto lizat velmi dlho.

V kazdom pripade privatizacia OLO je podla mna na spadnutie, a to z dovodu, ze od 2016 sa nebude moct na Slovensku skladkovat a bratislavska spalovna je siroko daleko jedina. Bude tak mat zabezpeceny monopol na dost dlhy cas a monopol znamena vysoke zisky. Samozrejme nam to vysvetlia, ake je dolezite privatizovat a ze usetrime na platbe za smeti 7 € rocne na byt. No bude sa sem zvazat smetie z celeho zahoria, podunajska a okolia Trnavy.
Reakcia na: Ámos #15:
Nerozumiem osobne tomu, čo by rozdelenie na menšie akciovky prinieslo. Aby si mohli medzi sebou fakturovať? Aby bola situácia ešte neprehľadnejšia? Podstatu problému by som hľadal niekde inde.

Podľa mňa tou podstatou je nepochopenie postavenia jednotlivých strán. Ak vieme, že DPB je dopravca a magistrát je objednávateľ, mali by sa podľa toho aj správať. DPB okrem vykonávania mestskej dopravy vykonáva aj plánovaciu činnosť, čo by mala byť primárne úloha magistrátu, pretože ten má prirodzene lepší prístup k údajom, napríklad prostredníctvom vzťahu občan – poslanec alebo občan – mestský úrad. Magistrát dnes v tomto vzťahu pôsobí len ako bankomat, DPB si naplánuje svoju zábavu a magistrát ju poslušne platí. Bez možnosti spätne alebo priebežne kontrolovať, či naplánovaný stav súhlasí s reálnym stavom.

Neexistencia plánovacej činnosti na magistráte súvisí aj s predvolebnými zásahmi do linkovania. Ak neexistuje plán dopravnej obsluhy ani dopravný generel, neexistuje tak akýkoľvek dokument, na ktorý by sa dalo odvolať a ktorý by tieto zásahy mohol a mal regulovať. Analogická situácia platí na tvorbu cestovných poriadkov v réžii DPB, ktoré vychádzajú z toho, ako sa kto vyspí a ako mu to osobne vychádza a nie je to v podstate viazané na žiaden vyšší záväzný dokument.

Ďalší problém z toho vyplývajúci je, že sa nerobí systematická obnova vozového parku. Ani sa nemôže, pretože dokument o výprave jednotlivých typov vozidiel na konkrétne linky je opäť len zdrap papiera. Dlhé roky sa nakúpi naraz obrovské množstvo vozidiel, ktoré potom naraz prestanú služiť, alebo sa nakúpia vozidlá bez konkrétneho uplatnenia. Dopravca nemôže vykonávať dopravu v predpísanej forme, pretože mu chýbajú vozidlá (B 9,5). Dopravca si zažiada 100 nových vozidiel – len preto, že to je okrúhle číslo, hoci potreba môže byť povedzme 107 vozidiel v inej skladbe vozov?

Pokiaľ ide o platby za objednané výkony, DPB môže vyjadriť svoj postoj napríklad hromadným štrajkom. Ale iba teoreticky. Pri existencii štyroch odborových organizácii, z ktorých každá zastupuje iné záujmy, sa nikdy pre spoločný cieľ nedohodnú. Rovnako aj krátenie prémií kvôli dobrému hospodárskemu výsledku, čo je ozajstné svinstvo, by vo fungujúcej spoločnosti nijako neprešlo.

Privatizácia mestského podniku podľa mňa k ničomu nevedie. Najprv treba zadefinovať podmienky, aby mohla firma fungovať. Netreba aplikovať starú dzurindovskú verklikovanú frázu „čo je verejné, je neefektívne“, pretože často má tá neefektivita pôvod buď v neexistencii pravidiel alebo v ich nedodržiavaní a nevymáhaní. Ak raz nefunguje vzťah medzi objednávateľom a dopravcom, treba hľadať príčiny prečo, vyhodnotiť ich a prijať nápravné opatrenia, aby vzťah fungoval.
Reakcia na: Ámos #15:
S tym poslednym odstavcom do bodky suhlasim. Este predtym ale musi nastat to, ze DPB pride o kompetenciu rozhodovat o organizacii MHD - je nemyslitelne aby objednavatel len ticho peciatkoval co dodavatel sluzby posle ze chce dodavat. V idealnom pripadne by prislo k presunu kompetencii na BID a.s. a prislusne oddelenia DPB by sa zrusili (tych par schopnych ludi v tej firme by sa presunulo do BID, ostatni by mohli konecne odist do historie).
Reakcia na: 810zssk #14:
rozpoctove pravidla miest a obci maju nejake pravidla.
zastupitelstvo schvali dotaciu vo vyske 50 mil € a objedna nejake vykony. Avsak ci je dotacia rovna vyske strat plynucich z objednanych vykonov je otazne.
Je to presne ta nezmyselna situacia ako ohladom sadistov. Schvali sa im nejaka linka a dotacia nie je urcena pevne na danu linku a tak dopravca nejde do ziadneho rizika. Ci tou linkou bude jazdit 6 ludi alebo bude autobus plny na 110%, dopravca bude mat vzdy zisk.

Nemyslim si, ze mesto plati za lepsiu perinu. Nie v tom stave v akom DPB este stale je, aj ked vela veci sa podarilo vyriesit. (napriklad by som rad videl krivku odobratej trakcnej energie postupne od 9/2014 po 12/2015 ? )
No to v akom stave je DPB je v prvomrade vina mesta a magistratu a jeho uradnikov. Nominacii, politickeho zasahovania do existencie ci neexistencie liniek, krytie ci priama participacia na tunelovani vlastnej akciovky.

Cim dalej tym mam silnejsi pocit, ze DPB treba rozdelit na mensie akciovky, najlepsie podla vozovni. Uplne oddelit el.trakciu a busy privatizovat.
Zaviest standardy a na zaklade dopravneho generelu vytvorit baliky liniek a vytendrovat ich. Skonci sa tym tunelovani aj predvolebne zasahy do linkovania.
Reakcia na: Ámos #13:
K bodu 1: Standardna a.s. ak jej neplatis tak ti sluzbu poskytovat prestane a/alebo od teba sumu vymaha sudnou cestou. Pri DPB v ziadnom pripade nejde o to ze "platia nam menej, tak odjazdime menej". To by napokon podla mna ani zmluva neumoznovala. DPB si tie neodjazdene vykony fakturuje V PLNEJ VYSKE - dnes ich mozno zaplatene nedostane, lebo mesto neplati, ale do dlhu sa to pocita a raz to nejak splatene bude.

Ano, prikryvaj sa takou perinou na aku mas, ale nie ak zaplatis za lepsiu.
Cely problem je sirsi ako si tu par soutosov mysli a chcelo by to ovela dlhsiu debatu, no v skratke:

1) Ak si mesto objedna n vzkm no zaplati straty len za n-1mil. vzkm, je uplne prirodzene, ked prevadzkovatel znizi vykony podla zaplatenych vzkm

2) Ak mesto neuhradza straty svojej akciovke, za objednane vzkm, akciovke tym vznikaju dlhy a uroky z uverov na krytie tych dlhov, je prirodzene, ze akciovka znizi vykony, tak aby ziadne dalsie dlhy negenerovala. Dnes hlavne mesto DPB dlhuje niekolko milionov eur.

3) akciovka nema co 20 rokov vytvarat stratu! A je jedno ci je to verejna doprava alebo cokolvek ine. Spolocnost ma po zratani trzieb, dotacie, odratani odpisov a nakladov byt na nule alebo v pluse. A ak si mesto nemoze dovolit zaplatit tu nulu a akciovka je stale v minuse ma sa postarat aby v pluse bola. A to roznymi opatreniami, aj nepopularnymi. Ako znizovanie vzkm, reorganizacia (nemusi nevyhnutne znamenat prepustanie), znizovanie nakladov. Samozrejme malo by sa postarat aby sa podnik netuneloval, cez pochybne nakupy trolejbusov, ci prenajom autobusov. To asi v prvomrade. No to sa netyka len DPB, ale aj BVS a pravdepodobne aj spolocnosti OLO.

4) je ubohe siahat na premie vodicov bezdovodne. No ak je tam dovod, na to ta pohybliva zlozka je. Avsak platy vodicov by mali byt vyssie, ide o dost narocnu pracu, a podnik si zaroven bude moct robit vyber zamestnancov miesto jeho naboru. Priznajme si, neexistuje ziadna vnutorna kontrola vodicov v terene a kto jazdi vela vidi co za castokrat hovada sedia za volantom a ako sa spravaju. Dnes rano som bol svedkom, ako jeden vynadal vozickarovi s doprovodom, ze nenastupili sami a musel im ist otvorit plosinu.

5) ludia zvolili idiota, ktory otocil kabat par mesiacov po volbach a vsetko co slubil neplati. Bolo to reci o okamzitom vypovedani zmluvy o prestavbe hlavnej šťanice. Clovek, ktory bol predsedom financnej komisie a dnes sa tvari, ze je pre neho novinka, ako zle je postavena zmluva so spolocnostou Eurovia ohladom prestavby stareho mosta.
Takze rovnako pojde dalej aj karavana v DPB. Pre mna ako danoveho poplatnika je vsak dolezite, ze sa tam nebude vytvarat dalsi dlh. Aj ked za cenu nevypravenych spojov. Prikryvaj sa takou perinou na aku mas.

To je zisk taký, aký mal DPMK minulý rok? ?
Skoda reci, niekto si zohrieva polievocku, ze? Oni si uz fakt myslia, ze ludia su na hlavu a nevidia to?

Vsak toto sa nepodarilo ani VIEDENSKEMU dopravnemu podniku :oD
Reakcia na: MatejBA #1:
aj zrusenie 178, 55 alebo zredukovana 74 cestujucich vlastne nijak neochromila 😃
Nech Vás, vážení cestujúci, pri dlhom čakaní na spoj v mrazoch z dovodu výpadku a nenahradenia, resp. ani nevypravenia niekoľkých predchádzajúcich spojov, hreje pri srdci pocit, že (možno) pocestujete s dopravcom, ktorý účtovne vygeneroval zisk. ?
Reakcia na: Mike #6:
Tých kreatívne zaúčtovaných položiek určite nebude málo a určite nie v malých sumách.

Inak, v TS zaznela ešte jedna zaujímavá veta, a to: "Výpadky sme pocítili aj v súvislosti s tým, že predplatné cestovné lístky sa vlani nezvyšovali o mieru inflácie, čo spôsobilo stratu približne 150-tisíc € bez DPH". Zaujímalo by ma, ako DP k tejto sume prišiel, o toľko sa nezvýšili tržby ani po poslednom zvýšení PCL pri inflácii 3,7 %, tak ako by sa mohli pri inflácii 1,4% ? Mimochodom, aj tento rok, pri inflácii -0,1%, má DPB tiež plánované zvýšenie tržieb.
Reakcia na: Ignác Igor #4:
To je jedna vec a druhá môže byť aj taká, že teraz keď mesto bude revidovať hospodárenie DPB a rozpočet po položkách, či náhodou nezistí, že niektoré (nie malé) položky mal DPB tak šikovne zamaskované v účtovníctve, že ich mali zaplatené dvakrát..

A k Tvojim 3. bodom by sa dal pridať aj štvrtý, nepriznať vodičom prémie,...

Potom na druhej strane stojí otázka, že ako potom v skutočnosti musel hospodáriť DPB, keď tie kladné výsledky vedel dosiahnuť aj napriek mimoriadnym štedrým odmenám top manažmentu,
- aj napriek neadekvátnej cene za čistenie vozidiel ktoré sa nedeje,
- aj napriek nákupu stále nových a nových softvérov (vždy od inej firmy) na GPS stopovanie vozidiel, evidovanie porúch a výpadkov, spotrebovanej nafty, prudkého úbytku nafty (vplyvom naklonenia vozidel..); ktoré už ale nevedia (alebo skôr ich obsluha) prepísať ev. č. vozidla a tak sa radšej pridá piata číslica, (a popri ktorých aj naďalej pracuje časť kompetentných výhradne v exceli..)
- aj napriek jalovým presunom záložných vozidiel (z Dúbravky do Ružinova a zároveň v tom istom čase z vozovne Trnávka do centra mesta; alebo duplovaným spojom v celej trase, lebo vodičovi ZV neoznámili, že pôvodný voz sa už napojil a on nemal možnosť ho vidieť,..)
- aj napriek nie zrovna výhodnej cene za prenájom prastarých mercedesov, karos B961, predtým 14 a 15TR,...
- atď...
Reakcia na: Ignác Igor #4:
Plný súhlas. Nič iné sa na to nedá povedať. ? ?
Ponúkam sa ako nový riaditeľ DPB a uvidíte, že ja urobím ešte väčší zisk...sľubujem. Veď to vie každý:
1. nevypravovať denno denne nejaké to vozidielko, dve, tri, desať
2. neumývať, neopravovať, nevykonávať pravidelnú údržbu
3. neodjazdiť za rok 2014 600 000 km, ktoré boli objednané (takže tie reči, že všetko prebehlo podľa zmluvy majú asi takú váhu ako obal od keksov)

Ja teda osobne nemám pocit, že vďaka zisku DPB máme super MHD. Skôr to platí tak, že za každú cenu sa snažíte byť na nule alebo v zisku (hlavne za cenu neodjazdenia objednaných výkonov a tým poškodzujete cestujúcich).

Treba mať gule a priznať, že to nie je dobré a nie tu machrovať v novinách, že aký som ja fasa menežeris...
To je pravda, plus zníženie počtu ZV čo verejnosť pocítila, nedostatok náhradných dielov na opravu vozov a môžeme pokračovať.
Presne to napadlo aj mňa. Koľko výkonov mal DPB zaplatených ale aj tak ich bez pokutovania mestom neodjazdil...
"Podľa DPB sa zisk podarilo dosiahnuť bez toho, aby to pocítila cestujúca verejnosť redukciou vozidlových kilometrov."

Vsak brat prachy za VZKM a potom nevykonat spoje je take jednoduche ?