Poslanci schválili balíček zmien električkovej trate do Petržalky.
Mestské zastupiteľstvo schválilo balíček zmien električkovej trate do Petržalky, ktorý prinesie niekoľko zlepšení oproti pôvodnému projektu. Zmeny boli pripravené po rokovaniach magistrátu, mestskej časti Staré Mesto a občianskych aktivistov z Cyklokoalície a Lepšej dopravy, ktorí projekt pripomienkovali už pred tromi rokmi.
Zastávka bude pred Univerzitou Komenského
Zastávka električiek, ktorá mala byť umiestnená uprostred Štúrovej ulice, sa presunie pred Univerzitu Komenského. Súčasne sa k Šafárikovmu námestiu priblížia aj zastávky autobusov Malá scéna, ktoré budú umiestnené v jednom smere pred Umelkou a v druhom pred bývalým vydavateľstvom Smena. Medzi zastávkami električiek a autobusov pribudnú nové priechody pre chodcov, ktoré sa v týchto miestach pôvodne neplánovali. Tým sa minimalizujú pešie presuny pri prestupovaní a súčasne sa zlepší dostupnosť nového mestského centra na Pribinovej ulici. Zmena autobusových zastávok bude vykonaná ako samostatná investícia mimo stavby električkovej trate.
Hoci zmenená zastávka električiek na Šafárikovom námestí nepochybne zlepší dopravnú obsluhu, mestu sa pri jej návrhu podarilo porušiť čerstvé zásady pre nové zastávky. Tie poslanci schválili len niekoľko hodín pred schválením zmien v projekte petržalskej električky. Podľa zásad by sa všetky nové a modernizované zastávky mali budovať so šírkou 3,5 metra a výnimočne 2,25 metra na radiálach v smere von z mesta. Nová zastávka pred Univerzitou Komenského však bude mať v smere do Petržalky šírku 2,2 metra a v smere do centra šírku len 1,9 metra, spolu s chodníkom 2,9 metra.
Zmeny k lepšiemu pre chodcov aj cyklistov
Úpravy projektu by mali odstrániť nedostatky v pešej a cyklistickej doprave. Doplnia sa chýbajúce priechody, napriamia sa pešie trasy. Bezpečnosť chodcov zvýšia rozšírené chodníky v miestach priechodov, tzv. slonie uši. Na Štúrovej ulici bude v smere do centra vyznačený cyklopiktokoridor a v smere na Starý most cyklopruh. Cyklisti sa budú môcť dostať priamo na Starý most a aj z neho na Štúrovu ulicu.
Cyklistickej a pešej doprave pomôže aj schválená zmena zastávky Viedenská cesta - za mostom v Petržalke. Tá bude posunutá o 5 metrov ďalej, aby sa zlepšil prístup na most.
Petržalské obratisko bez slučky
Poslednou zmenou je riešenie chyby v projekte, ktorá by spôsobila nemožnosť plynulo pokračovať vo výstavbe električkovej trate ďalej v Petržalke, prípadne by pokračovanie značne skomplikovalo. Obratisko električiek pri Námestí hraničiarov je totiž navrhnuté tak, že pretína trasu 2. etapy výstavby električkovej trate, takže pri ďalších prácach by sa muselo nové obratisko upraviť alebo zrušiť. Opraviť projekt odporučili poradcovia Európskej komisie, JASPERS.
Vzhľadom na nákup obojsmerných električiek už nebude nutné vozidlá otáčať na klasickom obratisku v tvare slučky, ale postačí len vybudovanie koľajovej spojky medzi koľajou do Petržalky a koľajou do centra. Električka po príchode do Petržalky prejde na protismernú koľaj, vodič prestúpi do opačnej kabíny a bude pokračovať späť do mesta.
Niektoré nedostatky zostali
Navrhnuté zmeny sú kompromisom medzi požiadavkami aktivistov a pôvodným projektom. Občianska iniciatíva Lepšia doprava preto poslancov upozornila na to, že odstránenie viacerých z nedostatkov sa jej nepodarilo presadiť a nie všetko z nových riešení je v poriadku.
Na základe metodiky výpočtu šírky zastávky, ktorú používa Viedeň, navrhli aktivisti šírku zastávky pred Univerzitou Komenského 4 metre. Ako sme vyššie spomenuli, mesto ju navrhlo v šírke 1,9 resp. 2,2 metra. „Nedodržanie dostatočnej šírky zastávky by spôsobovalo kolízie medzi cestujúcimi navzájom, medzi cestujúcimi a vozidlami, medzi cestujúcimi a chodcami, aj značné spomalenie nastupovania a vystupovania,“ uviedla iniciatíva. Rozšírenie zastávky by si však vyžiadalo posunutie celej trate o približne 1 meter.
Ďalšia pripomienka smeruje k plánovanej výstavbe cestnej svetelnej signalizácie na križovatke Štúrova – Grösslingová – Jesenského. „Semafory“ tu boli pred dvomi rokmi vypnuté, skrátili čakacie časy pre chodcov a časy prejazdov električiek o desiatky sekúnd. Mesto napriek tomu odporúča na rovnakých miestach vybudovať novú signalizáciu. „Považujeme to za plytvanie a za prvok, ktorý je v rozpore s hlavným cieľom projektu električky,“ napísala poslancom Lepšia doprava.
Dve problematické zastávky
Iniciatíva opäť upozornila, že v smere do Petržalky bude chýbať zastávka Kamenné námestie. Električky tak okolo historického centra prejdú bez zastavenia a vzdialenosť medzi zastávkami tak dosiahne až 1 kilometer. „Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhla tri varianty riešenia tejto prestupnej zastávky, jeden variant čiastočného riešenia navrhol Hlavný dopravný inžinier p. T. Schlosser.“ Mesto však poslancom nepredložilo návrh vybudovania zastávky na Kamennom námestí.
Poslednou pripomienkou je neriešenie prestupného uzla Farského (Bosákova), kde budú počas 1. etapy prestupovať cestujúci medzi električkou a linkou 95, a trvalo medzi električkou a linkou 99 do Ovsišťa. Projekt prestupný uzol vôbec nerieši, takže naďalej bude prestupovanie medzi jednotlivými druhmi MHD komplikované. „Presun cez dva riadené priechody je pre cestujúcich pomalý a skúsenosti z Molecovej ukazujú, že cestujúci nerešpektujú dopravné značenie ani cestnú svetelnú signalizáciu a prebiehajú mimo priechodu, či na červenú,“ uzavrela Lepšia doprava.
Zmeny by sa mali stihnúť zrealizovať
Schválené zmeny budú zapracované do projektovej dokumentácie a následne bude požiadané o schválenie zmeny stavby pred dokončením. Úpravy v projekte a nový projekt si vyžiadajú spolu 70-tisíc €. Všetky zmeny by mali byť pripravené na realizáciu do konca septembra 2014, a teda by nemali ohroziť termín dokončenia električkovej trate.
Mike
Zmena stavby pred dokončením sa môže uskutočniť teoreticky až tesne predtým keď budú klásť koľaje. Ale druhá vec je ak to ani samotný riadiaci orgán nechce a s takýmito zmenami súhlasiť nebude, alebo stačí ak bude niekto robiť obštrukcie a nestihne sa to, tak sa stavia podľa pôvodného projektu, ktorý odsúhlasili. A tam obratisko je.