Poslanci schválili prípravu projektov terminálov verejnej dopravy

Poslanci tiež odobrili nové pravidlá pre trate a zastávky.

Poslanci Mestského zastupiteľstva na zasadnutí 22.5.2014 schválili spoločný materiál magistrátu a dopravného podniku, ktorý za predpokladu, že sa bude dodržiavať, môže výrazne prispieť k zlepšeniu kvality MHD v Bratislave. Doplnok č. 1 Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 predpokladá prípravu viacerých projektov a tiež určuje ich základné parametre.

Prvý krok k zmysluplným terminálom

Primátor dostal od zastupiteľstva poverenie spracovať projekty modernizácie problematických uzlov Račianske mýto, Molecova a Most SNP a terminálov v miestach napojenia mestskej a prímestskej dopravy. Pôjde o súčasné zastávky Zlaté piesky, Cintorín Vrakuňa, ŽST Vinohrady, Patrónka a Astronomická/Súhvezdná, pričom v posledných troch prípadoch by sa malo riešiť aj prepojenie na pripravované železničné terminály.

Medzi uvažované modernizácie sa dostala integrovaná zastávka električiek a autobusov Damborského v Dúbravke, na tú sa však zatiaľ projektová dokumentácia spracovávať nebude.

Okrem prípravy projektov terminálov by sa mala posudzovať opodstatnenosť  prípadných električkových tratí k ŽST Vajnory a k Borom a do Devínskej Novej Vsi. Na tento účel by sa mali spracovať technicko-ekonomické štúdie po spracovaní dopravného generelu.

Do zoznamu projektov sa dostala aj trolejbusová trať medzi Kramármi a Karlovou Vsou po trase linky 32 a tiež jej napojenie na Hlavnú stanicu. Takéto riešenie by umožnilo nahradiť autobusovú linku 32 v plnom rozsahu trolejbusmi. Trať sa má projektovať až po spracovaní generelu.

Električkové aj trolejbusové trate na vyššej úrovni

Materiál rieši aj výhrady k nedávno spracovným projektom rekonštrukcií električkových tratí, ktoré čelili kritike kvôli zastaranosti riešení. Najdôležitejšie požiadavky sú definované takto:

  • nižšia hlučnosť tratí aj ich zatrávnením alebo výsadbou inej vhodnej zelene
  • modernejšie koľajové a trolejové výhybky, a tým nižšie časové straty pri ich prejazde
  • optimalizácia počtu zastávok so zohľadnením prestupov na iné linky MHD
  • optimalizácia obratísk električiek – zváženie vybudovania obratiska Molecova a nahradenie obratiska ŽST Vinohrady otáčaním električiek vo vozovni, ktoré odporučil nemecký audit v rámci projektu UNDP
  • dostatočný počet priechodov cez električkové trate pre peších a cyklistov
  • optimalizácia počtu prejazdov cez električkové trate a ich zabezpečenie tak, aby nimi mohli električky prechádzať bezkolízne
  • úpravy tratí tak, aby nimi mohli prechádzať električky vyššou rýchlosťou – napríklad napriamenie koľajových oblúkov
  • zabezpečenie funkčnej absolútnej preferencie električiek na riadených križovatkách a priechodoch
  • pri rekonštrukciách električkových tratí súčasne zlepšiť celý verejný priestor

Zastávky po novom

Zmeny sa dotknú aj nových a modernizovaných zastávok. Doterajšiu nejednotnosť nahradia jasné pravidlá ich budovania.  Súčasne sa má spracovať „Dizajnový manuál vizuálu zastávok električiek“ s ohľadom na účelnosť, reprezentatívnosť, investičné a udržiavacie náklady zastávok. Najdôležitejšie zmeny sú nasledujúce:

  • vyššie nástupištia zastávok, aby bolo možné do nových vozidiel nastupovať bez prekonávania „schodu“
  • šírka nástupíšť električiek minimálne 3,5 metra, na radiálach v smere z centra najmenej 2,25 metra
  • zmysluplné usporiadanie priestoru nástupíšť: „Šírka nástupišťa musí umožňovať bezproblémový a bezpečný nástup, výstup a pohyb cestujúcich s detským kočíkom a invalidným vozíkom. Rozmiestnenie všetkých bariér v rámci zastávky (trakčné stožiare, automaty na cestovné lístky, označníky, prístrešky a pod.) musí byť navrhnuté tak, aby umožňovali čo najjednoduchší prechod po ploche nástupišťa zastávky a teda musia v čo najmenšej miere zasahovať do koridoru pohybu cestujúcich.“
  • koniec zbytočne dlhým nástupištiam električiek; ich dĺžka by sa mala určiť podľa najdlhšej električky prevádzkovanej počas životnosti trate
  • dostatočný počet prístreškov s odolnosťou voči vandalom s kapacitou navrhnutou na špičkové obdobie
  • bezbariérový prístup na zastávky a reliéfna dlažba pre nevidiacich
  • prístup na zastávky električiek z oboch strán nástupišťa, čo zvýši bezpečnosť a skráti čas prístupu cestujúcich na nástupištia
  • zastávky budú mať prípravu na osadenie tabúľ s najbližšími odchodmi liniek
  • zabezpečenie cyklostojanov na nástupištiach ako doplnkovej výbavy

Podľa nových podmienok by mali vznikať všetky nové projekty električkových a trolejbusových tratí.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Rady #38:
Keby existovala preferencia, tak by tento problém odpadol. Ale dajme tomu že máš pravdu. Avšak autobusové zastávky sú ideálne ZA križovatkou - najmä z dôvodu ľavého odbočenia (viď napr. Tomášikova pre linku 50 smer OD Slimák, autobus sa zo zastávky musí preštrikovať cez 2 pruhy doľava, v prípade Novej Doby pre 75 smer Krasňany je dokonca problém dostať sa do pruhu pre priamy smer a preto vodiči často chodia v rozpore s dopravným značením z pravého pruhu rovno..

Takže by sme mali zastávky autobusov za križovatkou a zastávky električky pred?
na radialach je najvacia blbost ze zastavky su za semaforom
- elektricka caka na semafore aby sa kusok posunula a potom zastala zas. Malo to byt presne naopak.?
Reakcia na: ivanbuto #22:
Je mozne, ze mesto pocita s tym, ze podobne klauzulky napise do projektovych materialov, pretoze potom sa v nasledujucom programovom obdobi bude jednoduhsie rokovat o podpore aj takychto kombinovanych projektov z eurofondov. Keby to tam nebolo napisane vobec, potom by sa tazko rokovalo o niecom, co nebolo v prioritach mesta vobec.
Reakcia na: johnym #34:
Na Molecovej by bolo lepšie zastavovanie trolejbusov/autobusov pri električke... pozri napríklad návrh OI LD. ?
Reakcia na: Alfonzz #33:
Malo by sa dať, ale nedá sa, lebo nie je vôľa.
nečítal som ešte dokument, podľa tohto zhrnutia to znie dobre, ale obávam sa, že realizácia nebude podľa týchto predstáv. Som zvedavý na návrh prestupného terminálu na Molecovej, cez deň tam chodia električky v 2min intervale a 33ka v špičke v 6min (možno sa zmení na 5 ak tam pôjdu soloTrSorry). Stáva sa veľmi často, že sa rozstup medzi vozmi zotrie na 0 min, takže chodia vozy za sebou, do toho by sa pridali troleje a bude pekná zápcha. K tomu obojsmerne, takže to bude veľmi rušné miesto.
Mnohé, i lacné riešenia, majú cestujúci, vodiči ktorí vedia o problematike, i diskutéri . Mesto však má svojich odborníkov...
beriem to ako jemný záujem mesta o dopravu, ale pri celkovej starostlivosti o mhd v meste je to len malá záplata (ktorá sa možno časom odlepí)
super, ze sa vyhladovo uvazuje aj o prestupnom terminali v Dubravke, ale nebolo by ho lepsie urobit na Drobneho?... a uplne idealne nie vyhladovo, ale v ramci zmeny projektu "modernizacie" el. trate... ked ide menit projekt v Petrzalke, malo by sa to dat predsa aj v Dubravke?..
Reakcia na: 810zssk #29:
ide o rovnaky agregat co maju 25 Tr , aj vykon 100 kW je rovnaky, no 30 Tr je "kratke" vozidlo a ľahšie vozidlo. Ale aj taka 25 Tr vedela dat na rovine 50km/hod s agregatom.
Reakcia na: Ike #23:
No kym sa spoji dlhodielska trat s mestom tak uz sa hadam aj vyradia 25Tr, ak by sa to aj stihlo tak vhodnejsie je ich dat na rovinu, tie uzasne vlastnosti na kopci vidime dennodenne ?
Reakcia na: AAA #28:
Malo byť 30 Tr.
Reakcia na: AAA #28:
Niekto tvrdil na diskusnom fore ze 30Trky budu mat plnohodnotny naftovy pohon, tak neviem.
Reakcia na: 810zssk #24:
Neviem, či tie 24 Tr budú na ten pomocný pohon vedieť vyjsť najmä v zime Drotársku, ale uvidíme.
No kiez by toto vsetko sa aj udialo 🙂 inak napadlo mi, kedze vela zastavok autobusov je na znamenie, nemohli by tie pristresky trosku prerobit tak, aby to nebolo reklamnou plochou smerom k prichadzajucim autobusom? Momentalne su ti ludia takpovediac "schovani" a soferi maju zly vyhlad, a to nehovorim ked prsi alebo je tma kedy sa to este stazuje. A aj ludia by lepsie videli a mohli by sa uz postavit. 🙂
Reakcia na: Ike #23:
Zareagujem na inú časť ako 810 ZSSK. Osobne si nemyslím, že ten pomocný pohon je (či už pri 25 Tr alebo pri 30Tr..) určený na ustavičné štartovanie a vypínanie niekoľko krát za službu na krátke úseky (a ešte v prípade krátkej trasy 40 krát za deň..). Použitie pomocného motoru je podľa mna paradoxne ok u linky 33, kde sa použije ráno na výjazd a večer na dojazd, prípadne ak počas dňa náhodou vypadne na DD prúd, alebo treba obísť kvôli nehode krátky úsek mimo vedenia.
Viem si ale predstaviť, že by tento pomocný motor využívali každé kolo, ale maximálne počas pár dňovej výluky, kde by tbus linka išla mimo vedenia.
Iná vec je, že 24Trky s pomocným pohonom jazdia na pravidelných linkách s cestujúcimi, v relatívne častom intervale, aj v úsekoch na disel (a nie len na občasných zachádzkach na konci trasy) v rôznych mestách ČR, a inde v EU čo som videl napr. v Rige, či Temešvári... takže asi to funguje.-.
Uvidíme, čo tie 30Trky...
Reakcia na: Tedomík #17:
Len neviem, ako by si k nej vyriešil vhodný prestup z autobusov.
Reakcia na: Ike #23:
1. Pokial viem, o Brnianskej sa uvazuje v suvislosti so zatrolejovanim celeho useku Tesco Lamac - Avion, cize by doslo k nahrade 63ky.

2. Podstatne je aby po novej trati jazdila pravidelna tbuslinka (v urcitom intervale). To ci ide dalej niekam ako bus je nepodstatne. Cize ano, bolo by to mozne. Pokial viem, plan je po dodani 30Tr s APU predlzit L64 na Budkovu cez Drotarsku.
Reakcia na: Juraj76 #9:
Naše "duobusy", ktoré premávajú na Dlhé Diely by predsa po napojení trate na bratislavskú sieť mohli premávať v iných častiach, resp. na výlukových linkách. Nepoznám konkrétne technické parametre týchto vozidiel, akurát sa povráva, že dieslový pohon je určený len na núdzovú a nevyhnutnú prevádzku.

V prípade ak je však ich prevádzka možná a vážnym spôsobom neznižuje životnosť, potom by mohli nájsť uplatnenie na postupné zatrolejovávanie liniek. Ideálnym príkladom je Brnianska. Zatrolejovanie tejto ulice je samoúčelná hlúposť, pokiaľ sa nebude riešiť v širšom kontexte v krátkom časovom horizonte. Ak využijeme eurofondy a zatrolejujeme Brniansku, tak potom zase zoberieme z kapacít liniek, ktoré ako-tak kopírujú prepravné prúdy obyvateľov v prospech euro-vzduch-voziacej linky (a lá 64) s nezmyselnou a nesystémovou trasou? Nebolo by lepšie práve tu uplatniť tieto vozidlá?

Mimochodom, keby sa zrušila L64 a obnovila L41 v plnom rozsahu s tým, že by tu premávali 30Tr APU, bolo by to v súlade s podmienkami čerpania EU-fondov?
"pri rekonštrukciách električkových tratí súčasne zlepšiť celý verejný priestor"

Zaujímavé, že v nedávnom článku na imhd sa mesto (prostredníctvom HDI) vyjadarilo, že verejný priestor pri modernizáciách električkových tratí (nie súčasných projektov Dúbravka a Hlavná stanica, ale nových) nebude riešiť, pretože by to boli neoprávnené náklady.

Takže? ?
Reakcia na: Petto #20:
Tu: http://www.dpb.sk/templates/_docs_zverejnovanie/zmluva/0015-d5a0.pdf

Ak dobre počítam, po opciách sa ešte do roku 2020 ráta cca s ďalšími 30 trolejbusmi a 60 električkami. Samozrejme to sú zatiaľ len plány na papieri, to bude realizované len ak na to schvália eurofondy.
Reakcia na: Roberto #19:
kde je ta zmluva s mestom o investiciach ?