Poslanci tiež odobrili nové pravidlá pre trate a zastávky.
Poslanci Mestského zastupiteľstva na zasadnutí 22.5.2014 schválili spoločný materiál magistrátu a dopravného podniku, ktorý za predpokladu, že sa bude dodržiavať, môže výrazne prispieť k zlepšeniu kvality MHD v Bratislave. Doplnok č. 1 Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 predpokladá prípravu viacerých projektov a tiež určuje ich základné parametre.
Prvý krok k zmysluplným terminálom
Primátor dostal od zastupiteľstva poverenie spracovať projekty modernizácie problematických uzlov Račianske mýto, Molecova a Most SNP a terminálov v miestach napojenia mestskej a prímestskej dopravy. Pôjde o súčasné zastávky Zlaté piesky, Cintorín Vrakuňa, ŽST Vinohrady, Patrónka a Astronomická/Súhvezdná, pričom v posledných troch prípadoch by sa malo riešiť aj prepojenie na pripravované železničné terminály.
Medzi uvažované modernizácie sa dostala integrovaná zastávka električiek a autobusov Damborského v Dúbravke, na tú sa však zatiaľ projektová dokumentácia spracovávať nebude.
Okrem prípravy projektov terminálov by sa mala posudzovať opodstatnenosť prípadných električkových tratí k ŽST Vajnory a k Borom a do Devínskej Novej Vsi. Na tento účel by sa mali spracovať technicko-ekonomické štúdie po spracovaní dopravného generelu.
Do zoznamu projektov sa dostala aj trolejbusová trať medzi Kramármi a Karlovou Vsou po trase linky 32 a tiež jej napojenie na Hlavnú stanicu. Takéto riešenie by umožnilo nahradiť autobusovú linku 32 v plnom rozsahu trolejbusmi. Trať sa má projektovať až po spracovaní generelu.
Električkové aj trolejbusové trate na vyššej úrovni
Materiál rieši aj výhrady k nedávno spracovným projektom rekonštrukcií električkových tratí, ktoré čelili kritike kvôli zastaranosti riešení. Najdôležitejšie požiadavky sú definované takto:
- nižšia hlučnosť tratí aj ich zatrávnením alebo výsadbou inej vhodnej zelene
- modernejšie koľajové a trolejové výhybky, a tým nižšie časové straty pri ich prejazde
- optimalizácia počtu zastávok so zohľadnením prestupov na iné linky MHD
- optimalizácia obratísk električiek – zváženie vybudovania obratiska Molecova a nahradenie obratiska ŽST Vinohrady otáčaním električiek vo vozovni, ktoré odporučil nemecký audit v rámci projektu UNDP
- dostatočný počet priechodov cez električkové trate pre peších a cyklistov
- optimalizácia počtu prejazdov cez električkové trate a ich zabezpečenie tak, aby nimi mohli električky prechádzať bezkolízne
- úpravy tratí tak, aby nimi mohli prechádzať električky vyššou rýchlosťou – napríklad napriamenie koľajových oblúkov
- zabezpečenie funkčnej absolútnej preferencie električiek na riadených križovatkách a priechodoch
- pri rekonštrukciách električkových tratí súčasne zlepšiť celý verejný priestor
Zastávky po novom
Zmeny sa dotknú aj nových a modernizovaných zastávok. Doterajšiu nejednotnosť nahradia jasné pravidlá ich budovania. Súčasne sa má spracovať „Dizajnový manuál vizuálu zastávok električiek“ s ohľadom na účelnosť, reprezentatívnosť, investičné a udržiavacie náklady zastávok. Najdôležitejšie zmeny sú nasledujúce:
- vyššie nástupištia zastávok, aby bolo možné do nových vozidiel nastupovať bez prekonávania „schodu“
- šírka nástupíšť električiek minimálne 3,5 metra, na radiálach v smere z centra najmenej 2,25 metra
- zmysluplné usporiadanie priestoru nástupíšť: „Šírka nástupišťa musí umožňovať bezproblémový a bezpečný nástup, výstup a pohyb cestujúcich s detským kočíkom a invalidným vozíkom. Rozmiestnenie všetkých bariér v rámci zastávky (trakčné stožiare, automaty na cestovné lístky, označníky, prístrešky a pod.) musí byť navrhnuté tak, aby umožňovali čo najjednoduchší prechod po ploche nástupišťa zastávky a teda musia v čo najmenšej miere zasahovať do koridoru pohybu cestujúcich.“
- koniec zbytočne dlhým nástupištiam električiek; ich dĺžka by sa mala určiť podľa najdlhšej električky prevádzkovanej počas životnosti trate
- dostatočný počet prístreškov s odolnosťou voči vandalom s kapacitou navrhnutou na špičkové obdobie
- bezbariérový prístup na zastávky a reliéfna dlažba pre nevidiacich
- prístup na zastávky električiek z oboch strán nástupišťa, čo zvýši bezpečnosť a skráti čas prístupu cestujúcich na nástupištia
- zastávky budú mať prípravu na osadenie tabúľ s najbližšími odchodmi liniek
- zabezpečenie cyklostojanov na nástupištiach ako doplnkovej výbavy
Podľa nových podmienok by mali vznikať všetky nové projekty električkových a trolejbusových tratí.
Petto