Vylepšia električku do Petržalky

Poslanci schválili balíček zmien električkovej trate do Petržalky.

Mestské zastupiteľstvo schválilo balíček zmien električkovej trate do Petržalky, ktorý prinesie niekoľko zlepšení oproti pôvodnému projektu. Zmeny boli pripravené po rokovaniach magistrátu, mestskej časti Staré Mesto a občianskych aktivistov z Cyklokoalície a Lepšej dopravy, ktorí projekt pripomienkovali už pred tromi rokmi.

Zastávka bude pred Univerzitou Komenského

Zastávka električiek, ktorá mala byť umiestnená uprostred Štúrovej ulice, sa presunie pred Univerzitu Komenského. Súčasne sa k Šafárikovmu námestiu priblížia aj zastávky autobusov Malá scéna, ktoré budú umiestnené v jednom smere pred Umelkou a v druhom pred bývalým vydavateľstvom Smena. Medzi zastávkami električiek a autobusov pribudnú nové priechody pre chodcov, ktoré sa v týchto miestach pôvodne neplánovali. Tým sa minimalizujú pešie presuny pri prestupovaní a súčasne sa zlepší dostupnosť nového mestského centra na Pribinovej ulici. Zmena autobusových zastávok bude vykonaná ako samostatná investícia mimo stavby električkovej trate.

Hoci zmenená zastávka električiek na Šafárikovom námestí nepochybne zlepší dopravnú obsluhu, mestu sa pri jej návrhu podarilo porušiť čerstvé zásady pre nové zastávky. Tie poslanci schválili len niekoľko hodín pred schválením zmien v projekte petržalskej električky. Podľa zásad by sa všetky nové a modernizované zastávky mali budovať so šírkou 3,5 metra a výnimočne 2,25 metra na radiálach v smere von z mesta. Nová zastávka pred Univerzitou Komenského však bude mať v smere do Petržalky šírku 2,2 metra a v smere do centra šírku len 1,9 metra, spolu s chodníkom 2,9 metra.

Zmeny k lepšiemu pre chodcov aj cyklistov

Úpravy projektu by mali odstrániť nedostatky v pešej a cyklistickej doprave. Doplnia sa chýbajúce priechody, napriamia sa pešie trasy. Bezpečnosť chodcov zvýšia rozšírené chodníky v miestach priechodov, tzv. slonie uši. Na Štúrovej ulici bude v smere do centra vyznačený cyklopiktokoridor a v smere na Starý most cyklopruh. Cyklisti sa budú môcť dostať priamo na Starý most a aj z neho na Štúrovu ulicu.

Cyklistickej a pešej doprave pomôže aj schválená zmena zastávky Viedenská cesta - za mostom v Petržalke. Tá bude posunutá o 5 metrov ďalej, aby sa zlepšil prístup na most.

Petržalské obratisko bez slučky

Poslednou zmenou je riešenie chyby v projekte, ktorá by spôsobila nemožnosť plynulo pokračovať vo výstavbe električkovej trate ďalej v Petržalke, prípadne by pokračovanie značne skomplikovalo. Obratisko električiek pri Námestí hraničiarov je totiž navrhnuté tak, že pretína trasu 2. etapy výstavby električkovej trate, takže pri ďalších prácach by sa muselo nové obratisko upraviť alebo zrušiť. Opraviť projekt odporučili poradcovia Európskej komisie, JASPERS.

Vzhľadom na nákup obojsmerných električiek už nebude nutné vozidlá otáčať na klasickom obratisku v tvare slučky, ale postačí len vybudovanie koľajovej spojky medzi koľajou do Petržalky a koľajou do centra. Električka po príchode do Petržalky prejde na protismernú koľaj, vodič prestúpi do opačnej kabíny a bude pokračovať späť do mesta.

Niektoré nedostatky zostali

Navrhnuté zmeny sú kompromisom medzi požiadavkami aktivistov a pôvodným projektom. Občianska iniciatíva Lepšia doprava preto poslancov upozornila na to, že odstránenie viacerých z nedostatkov sa jej nepodarilo presadiť a nie všetko z nových riešení je v poriadku.

Na základe metodiky výpočtu šírky zastávky, ktorú používa Viedeň, navrhli aktivisti šírku zastávky pred Univerzitou Komenského 4 metre. Ako sme vyššie spomenuli, mesto ju navrhlo v šírke 1,9 resp. 2,2 metra. „Nedodržanie dostatočnej šírky zastávky by spôsobovalo kolízie medzi cestujúcimi navzájom, medzi cestujúcimi a vozidlami, medzi cestujúcimi a chodcami, aj značné spomalenie nastupovania a vystupovania,“ uviedla iniciatíva. Rozšírenie zastávky by si však vyžiadalo posunutie celej trate o približne 1 meter.

Ďalšia pripomienka smeruje k plánovanej výstavbe cestnej svetelnej signalizácie na križovatke Štúrova – Grösslingová – Jesenského. „Semafory“ tu boli pred dvomi rokmi vypnuté, skrátili čakacie časy pre chodcov a časy prejazdov električiek o desiatky sekúnd. Mesto napriek tomu odporúča na rovnakých miestach vybudovať novú signalizáciu. „Považujeme to za plytvanie a za prvok, ktorý je v rozpore s hlavným cieľom projektu električky,“ napísala poslancom Lepšia doprava.

Dve problematické zastávky

Iniciatíva opäť upozornila, že v smere do Petržalky bude chýbať zastávka Kamenné námestie. Električky tak okolo historického centra prejdú bez zastavenia a vzdialenosť medzi zastávkami tak dosiahne až 1 kilometer. „Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhla tri varianty riešenia tejto prestupnej zastávky, jeden variant čiastočného riešenia navrhol Hlavný dopravný inžinier p. T. Schlosser.“ Mesto však poslancom nepredložilo návrh vybudovania zastávky na Kamennom námestí.

Poslednou pripomienkou je neriešenie prestupného uzla Farského (Bosákova), kde budú počas 1. etapy prestupovať cestujúci medzi električkou a linkou 95, a trvalo medzi električkou a linkou 99 do Ovsišťa. Projekt prestupný uzol vôbec nerieši, takže naďalej bude prestupovanie medzi jednotlivými druhmi MHD komplikované. „Presun cez dva riadené priechody je pre cestujúcich pomalý a skúsenosti z Molecovej ukazujú, že cestujúci nerešpektujú dopravné značenie ani cestnú svetelnú signalizáciu a prebiehajú mimo priechodu, či na červenú,“ uzavrela Lepšia doprava.

Zmeny by sa mali stihnúť zrealizovať

Schválené zmeny budú zapracované do projektovej dokumentácie a následne bude požiadané o schválenie zmeny stavby pred dokončením. Úpravy v projekte a nový projekt si vyžiadajú spolu 70-tisíc €. Všetky zmeny by mali byť pripravené na realizáciu do konca septembra 2014, a teda by nemali ohroziť termín dokončenia električkovej trate.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pockat, zastavka smer Petrzalka bude mat 1,9 metra?? To je nejaky vtip? Druhe Racko?

Toto vedenie uz nech nestavia radsej nic.
Krasny amaterizmus toto ako keby stavali plechovu zastavku niekde niekde na konci dediny sa cudujem ze EU plati takýto paškvil...
Reakcia na: 810zssk #1:
Presne toto som kritizoval, a posmievali ste sa.... Druhe Racko...?
Tak tento amaterizmus je už trápny. Úroveň tohto je ako keby stavali plechovu zastavku kdesi na konci dediny.. Sa cudujem ze tento paskvil plati EU.
Tak tento amaterizmus je už trápny. Úroveň tohto je ako keby stavali plechovu zastavku kdesi na konci dediny.. Sa cudujem ze tento paskvil plati EU.
"Vzhľadom na nákup obojsmerných električiek už nebude nutné vozidlá otáčať na klasickom obratisku v tvare slučky, ale postačí len vybudovanie koľajovej spojky medzi koľajou do Petržalky a koľajou do centra"
takže oni rátajú s tým, že:
1/ bude vždy k dispozícii dostatočný počet obojsmerných tramov
2/ bude predĺžená trasa tramu
3/ nepôjde viac ako 1 linka z Pe, keďže máme obmedzený počet obojsmerákov
?

+ v budúcnosti (ak náhodou niekedy bude tram až po Janíkov dvor)
a) ak bude MU na moste, tak nebudú môcť jazdiť tramy v Pe
b) ak bude MU medzi Kauflandom a Janíkovým dvorom, tak nebudú môcť jazdiť tramy v Pe ani cez most po TPD
predpokladám, že nie všetky obosjemrné tramy vydržia minimálne 20-25 rokov, takže v cca 2040 nastane situácia a) alebo b)
Reakcia na: kecho #6:
3 - nejde ani tak o to ze ci pojde viac ako jedna linka, ale ako dlha/e bude/u linka/y co tam bude/u jazdit. Aj kvoli poziadavke na obojsmerne vozy bude z Petrzalky mozna linka jedine tak na hlavnu stanicu.
Reakcia na: kecho #6:
mylsím si že vybudovanie objsmerného obratiska, taého menšieho ako je v KV alebo také dačo, len nech je obojsmerné by sa hodilo.... alebo aspoň smer starý most...
Ďakujem všetkým, ktorí navrhli a presadzovali zmeny na Štúrovej; myslím, že napriek zostávajúcim nedostatkom sa jedná o výrazné zlepšenie projektu. ?

Na zastupiteľstve odznelo niečo v zmysle, že zmena by sa nemohla zrealizovať ak by vyžadovala územné rozhodnutie. Neviete niekto, čo to znamená a aká je šanca, že to rozhodnutie naozaj potrebné nebude?
Prečo mám pocit, že skôr než sa zmeny implementujú, už bude obratisko dávno hotové? Dnes na obratisku navážali štrk na položenú geotextíliu, mám tomu rozumieť tak, že niekedy o mesiac tam niekto nabehne, celé to rozoberie a všetky tieto práce budú musieť byť vyfaktúrované?
Reakcia na: mark178 #8:
To obratisko by som navrhol iba take male, zeby sa na kazdej strane pridala kolaj, ktora by bola 180°-oblukom spojena z kolajou na druhej strane. Dalo by sa tam jazdit sice len hrozne pomaly, ale na vyluky by to stacilo a nezaberalo by to zbytocne vela miesta...

Napadaju mi negativa:
1. Mesto na toto neprislo samo
2. Z cerstveho dokumentu, dodrzanim ktoreho by sa vyrazne mohla zlepsit MHD, si uz teraz urobili trhaci kalendar
Reakcia na: Error 0x007 #11:
Obratisko musí mať určitý minimálny polomer, takže nechápem, čo furt máte s malým obratiskom. Jedine sa môže skrátiť dĺžka koľají, keďže sa nebude počítať s prestávkovaním väčšieho počtu vlakov a môže byť jednokoľajné, ale jeho polomer sa nedá zas úplne minimalizovať.
Reakcia na: AAA #12:
Co tak blokova slucka ulicami Farskeho a Vavilova ako doplnok k sucasnemu rieseniu?
Reakcia na: AAA #12:
musleo by mať 23,5 a vonkajšia koľaj 26,5m, ale pozri sa na to, ak by šli 2 linky do petržky nemusia ísť obe až na janíkov dvor, jedna by mohla byť ukončená na bosákovej vieš?...

http://www.google.sk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEoQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.enviroportal.sk%2Feia%2Fdokument%2F148821&ei=7XN_U-7UFqjF7AbQ1YHIDw&usg=AFQjCNFYRCL6cRadfbw1kCItFMzSapQrOw&sig2=PBjZJJRxeN-weZ54hSy0fg&bvm=bv.67720277,d.bGQ
S vylucenim obratiska sa netreba unahlit. Berme ho, ked davaju. S prvou etapou elektricky (bez pokracovania) tu budeme zit dlhe roky. Ak tam nebude normálne obratisko, bude to obmedzovat planovanie liniek. Vacsina petrzalcanov sa bude musiet k elektricke tak ci tak dovazat A-busmi (najma L95, L99), takze ak z Bosakovej nepojdu priame linky aspon na 2 radialy (Hl. stanicu neratam za radialu), tak nam to cestovanie moc neulahci. Ak niekto v PE byva mimo trasy zvozovych liniek busov a cestuje na radialu, kam z PE nechodi priama linka elektricky, ma zrazu 3 prestupy.
Reakcia na: 810zssk #7:
ved jasne ze nejde o pocet liniek, ale o interval+dlzku trate. tymto vsak podla mna bude uplne zbytocne obmedzena moznost zmien v linkovom vedeni, lebo faktor "iba obojsmerne eliny"
preco potom nezrusime obratisko Karlovka alebo ZST Vinohrady? nestacil by napr iba kazdy druhy (alebo dva z troch, pripadne vecer) spoj do Janikovho? a uz sme tam, kde sme nechceli byt...
Ak to nieje obratisko čo mi stavaju pod oknami z Lachovej tak čo to teda je?
V tom prípade zabrali zbytočne také územie a dalo sa to urobiť tak ako to je bežne v iných mestách. Na tejto stranke to už bolo ukázané. Slovensko je večne prispaté a naša MHD radšej nech skolabuje.
ak budú obojsmerné električky len v petržalke dalo by sa to riešiť ešte ta, že by sa dala dať 3. koľaj ako odstavná s napojením na oba smery jedine....
Zastávka v smere do Petržalky by mohla mať 3,5 metra, ak by pozdĺž nebol zbytočný cyklopruh...
Reakcia na: kecho #16:
Ano, vsak ja suhlasim. Problem je evidentne v tom ze to obratisko bolo zle naprojektovane.
V Nemecku majú obratisko a o niekoľko rokov urobili pokračovanie trate. Je to aj kvôli tomu,že ak sa niečo stane tak sa majú aj kde otočiť a obratisko má opdstatnenie. Tu píšu,že by sa nedalo pokračovať. Nikedy si myslim,že aj lepšia doprava si serie do huby. Sme taký luxusný,že sme potrebovali obojsmerné eliny?
Reakcia na: mark178 #14:
Ja osobne som za obratisko, len ma fascinujú názory o nejakom mini obratisku.?
Reakcia na: Salomon #21:
Nedalo by sa pokračovať v tom zmysle, že obratisko by bolo treba vybúrať a rozobrať, lebo neboli nakreslené ani kríženia, ani výhybky, to predĺženie vôbec nebolo zohľadnené. Podobne ako pri Dúbravke.
Reakcia na: Solider #23:
To sa ale mohlo riesit upravou obratiska a to pomerne jednoducho - krizom cez obratisko postavit trat priamo dalej. Kedze aj tak predpokladame len nudzove vyuzivanie obratiska v case ked by sa dalej nejazdilo.
Reakcia na: 810zssk #24:
Mohlo, ale dvojkoľajné obratisko prístupné len od mesta by podľa môjho názoru bolo zbytočné. Ideálne by bolo do druhej etapy pripraviť obojstranne prístupné manipulačné obratisko. Najlepšie čo najbližšie k Farského, nie v dnešnej polohe takmer v strede medzi dvomi budúcimi zastávkami.
Reakcia na: AAA #22:
ja tiež, stačilo by také ako je v karlovej vsi poprípadne vinohrady čo je 🙂 .. a podľa mňa, ak by bola rýchlodraha do petržky moc využívaná a kkeď bude električka predĺžená až po janíkov dvor, jedna linky by mohla v kľude končiť na bosákovej 🙂
Reakcia na: mark178 #26:
Z hladiska dlhodobeho suhlasim so Soliderom, ze obratisko medzi zastavkami nam bude na dve veci... Avsak ja si myslim, ze prepravne naroky nebudu vyssie len po bosakovu, ale az po rusovsku, ba mozno technopol, a to obratisko by sa skor zislo za niektorou z tychto zastavok.* Preto ak by som videl projekt, ktory by s niektorym z nich ratal a bol realizovany v kratkom casovom horizonte(aby ukoncenie bosakova bolo tak na rok), tak by som bol spokojny hoc aj s kalifornanom na konci tejto etapy ? Avsak kedze som realista zijuci v bratislave a nie dakom idealnom meste, plus nebudeme mat dost obojsmernych elin navyse, tak som za obratisko

*- Obratisko Bosakova podla mna dokopy nic neriesi ani pri vyluke mosta. Predsalen, keby elina v takomto nudzovom pripade koncila na rusovskej, tak by bolo treba menej vozov na nahradnu dopravu, kedze niektori cestujuci by presadli na inu z ponuky abus liniek do centra. Bosakova je dobra ako prestupny uzol len na smer ovsiste a preto je trochu skoda, ze sa v prvej etape nestavia o zastavku dlhsi usek. Takto bude mat v prvej etape prestup na elinu zmysle len pre tych co byvaju na trase L95, 84 a ciastocne 99.

P.S. Ja na rychlodrahu neverim?
Reakcia na: Viko #27:
ja nechápem tých ľudí, čo nie sú za obratisko.. áno možno vyhodené peniaze, ale chápeš čo chcem povedať 😃 a mne stačí normálne klasická električka ktorá pôjde 50km/h 🙂 keby všade ide takto v blave a so zvýšenou preferenciou tak je to krása 😃 😃 niektoré T3 prerobiť na varioLF ak by sa dalo, nech máme aj čiastočne nízkopodlažné 🙂 mne sa napr varioLF páčia 🙂
Reakcia na: Viko #27:
Veď teraz sa to ide stavať až na Jantárovú, nie?
Reakcia na: Salomon #21:
Lepšia doprava navrhla v stavebnom konaní vybaviť obratisko potrebnými prvkami na ďalšie pokračovanie trate (výhybky, križovatky): www.region-bsk.sk/SCRIPT/ViewFile.aspx?docid=10041112 str. 24 bod 3a. To, že by sa nedalo pokračovať, čítam až teraz a nevidel som zatiaľ nijaké seriózne zdôvodnenie.
Reakcia na: AAA #12:
Mozes mi dat link na nejaky dokument kde su spomenute parametre ktore obratisko musi splnat?

Ono mi islo totiz o to, aby sa tam nepostavilo obrovske obratisko kedze by sa malo aj tak vyuzivat iba pocas vyluky (pravidelna elektrickova linka len po Bosakovu je dost nezmysel, to ju tam ani nemusia tahat). A hlavne by som aj chcel pocut nazory obivatelov na take obratisko (aj ked tie ich nazory netreba vzdy brat 100%-ne vazne)...
Reakcia na: Tedomík #29:
Jantarova je cela povodna B-tepna od Stareho mosta az po Panonsku. Obratisko sa sice ma stavat az takmer pri krizovatke Nam.hranicicarov-Rusovska-Jantarova, ale pokial viem tak posledna zastavka bude pri TPDcku (ako je dnes Farskeho).

A nech nespamujem dvoma prispevkami, tak rovno aj odpoved pre mark178 #28 :
Ja som sa nevyjadril asi dost jasne, ale apriori nie som proti obratisku na konci prvej etapy, naopak ho podporujem, lebo si viem predstavit dosledky jeho absencie. Len som si povzdychol, ze obratisko s tymto umiestnenim a napojenim na trat nebude mat po dokonceni dalsich etap vyznam pre premavku (bude nezmyselne tu ukoncit linku a nebude tu mozne tocit eliny pri uzavierke mosta). Sumar: prvej etape pomoze ale pre dalsie bude zbytocne. Ked uz si zacal sotit, tak sa pridam aj ja a vyhlasim, ze sak tam staci obycajny triangel dat ?
Bratislava ma potencial na rychlejsie elektricky a je skoda ho nevyuzit pri rekonstrukcii radial (ja by som sice radsej videl ozajstnu modernizaciu ale asi mozem snivat ?
A myslim si, ze sa neoplati do dnesnych elin, co maju 30 a viac rokov, investovat formou variozacie, to uz si radsej kupme nove vozy. mimochodom, preliezacka Vario v Liberci sa mi fakt nepacila
tak podklad pre obratisko bol včera už takmer celý vyvalcovaný - to ho naozaj chcú zlikvidovať?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zSa3zUWrerw
Podľa tohto to vyzerá, že nikto nič nerobí, na Štúrovej minimálny pohyb robotníkov už niekoľko týždňov a posledné 2 mostné polia stoja na mieste bez škrabnutia. Vidno, že máme času dosť ?
Reakcia na: Michal111 #34:
chýba mi tam čas, o koľkej to natáčali - ak o nejakej šiestej ráno, tak sa nečudujem, že tam nie je ani nohy 😉
Reakcia na: kecho #35:
Slnko svieti zo zapadu
Reakcia na: Error 0x007 #31:
Nájdi si v skriptách vzorce a môžeš počítať, alebo je to možno v nejakej STN. Ja presné minimálne požiadavky na polomer oblúka električkovej trate nepoznám.
Reakcia na: 810zssk #36:
Na Štúrovej robia celý čas tempom jeden bager a piati prizerajúci sa roboši.
Reakcia na: AAA #38:
Zas ale je pravda ze na Sturovej maju kopu casu.
Reakcia na: 810zssk #39:
Ja potom nerozumiem prečo sa z rozkopávkou Štúrovej tak uponáhlali, ak by bol projekt pripravený tak ako má, tak rekonštrukciu celej ulice by zvládli za 4 až 5 mesiacov. Miesto toho to bude trvať dobrý rok, a to ešte neviem či je možné ulicu sprístupniť skôr ako bude dokončený celý projekt. Úplnou iróniou ale je, že sa začalo robiť niečo, čo do dnes nevieme ako bude vyzerať.
Reakcia na: Michal111 #40:
Pretože na Štúrovej sa očakávalo množstvo nezdokumentovaných inžinierskych sietí, ktoré je treba identifikovať a riešiť. Ak by sa mesiac pred termínom zistilo, že tam presekli nejaký dôležitý kábel, mohlo by sa to dosť skomplikovať.
Reakcia na: mark178 #28:
Podľa môjho názoru je zbytočné investovať peniaze do prerábky T3 a čo sa týka obratiska pri TPD, ja som za jeho výstavbu, ale len v tom prípade, ak sa tam budú môcť otáčať aj električky z Janíkovho dvora.
Reakcia na: 810zssk #36:
a opat zle. treba si pozriet cele video, sledovat tiene a zistis ze su tam zabery ako zo skoreho rana, tak z casu hodinu az dve pred zapadom ale aj okolo poludnia.
Reakcia na: Ámos #43:
Dakujem za opravu, neskumal som to podrobne.
Reakcia na: AAA #37:
? ?
Reakcia na: Michal111 #34:
ale za to na obratisku sa vo velkom robí , na slučku stále vozia štrk a valcujú ? to musia spraviť najskôr aby mali potom zas čo "búrať" ?
Reakcia na: petoo #46:
Tiez nechapem logiku, vyzera to tam ako obratisko a pritom sa stavat nebude. Kocurkovo !!!
A pripomienky k Dubravke stale ignorovane? Dufam, ze to pocka na nove vedenie mesta, no asi som prehnany optimista...
Reakcia na: Petto #47:
Podľa pôvodného projektu sa obratisko stavať malo. Návrh nerobiť obratisko a ukončiť električku "kuso" bez obratiska na Farského mal byť riešený zmenou stavby pred dokončením. (Tak ako napr, ďalšie zmeny na Šafku a pod..) poslanci to všetko schválili. Ale schváliť to musí v prvom rade riadiaci orgán, čo dáva na toto všetko peniaze (MDVRR) a potom stavebný úrad.
Zmena stavby pred dokončením sa môže uskutočniť teoreticky až tesne predtým keď budú klásť koľaje. Ale druhá vec je ak to ani samotný riadiaci orgán nechce a s takýmito zmenami súhlasiť nebude, alebo stačí ak bude niekto robiť obštrukcie a nestihne sa to, tak sa stavia podľa pôvodného projektu, ktorý odsúhlasili. A tam obratisko je.
Reakcia na: Mike #49:
takže stále existuje šanca, že nakoniec to obratisko bude... hlavne, keď už bude postavené
inak, nevie niekto - to obratisko pri policajtoch sa teraz stavia už iba preto, aby bolo čo vyfakturovať alebo naozaj mala tá slučka mať taký výškový sklon k Chorvátskemu ramenu, ako to vyzerá vyvalcované dnes? ?
Reakcia na: kecho #51:
kto vie možno dalšia zmena projektu a namiesto obratiska tam bude horská dráha ?