Od mája 2013 bude zmenená trasa autobusovej linky X13, ktorá zabezpečuje čiastočnú náhradu za električky na Hlavnú stanicu. Vyplýva to z novej schémy liniek električiek, ktorú DPB poskytol médiám v súvislosti so znovuotvorením tunela pod hradom. Nová trasa náhradnej dopravy prinesie zrýchlenie a zlepšenie dostupnosti historického centra.
Presný termín zmeny na linke X13 ešte nie je známy, dostupná je iba informácia, že k zmene dôjde v máji 2013. Premávka by mala byť zabezpečovaná po nasledujúcej trase:
Hlavná stanica - Štefánikova - Suché mýto - Námestie SNP - Kamenné nám. - Štúrova - Šafárikovo nám. - Dostojevského rad/Pribinova - Nové SND
Na trase budú obslúžené nasledujúce zastávky:
- Hlavná stanica - ako doposiaľ
- SAV - ako doposiaľ
- Suché mýto - nová zastávka povyše Hurbanovho námestia
- Námestie SNP - v smere na Hlavnú stanicu spoločne s električkami, v smere k Novému SND pod "Manderlákom"
- Šafárikovo nám. - v smere na Hlavnú stanicu na súčasnom nástupišti liniek 78 a X13, v smere k Novému SND pri križovatke Štúrovej a Dobrovičovej ul.
- Malá scéna - iba v smere k Novému SND spoločne s linkami 50 70 78 95
- Nové SND - priebežná konečná na Krupkovej ul.
Odporúčané spojenia z doterajších zastávok, ktoré nebudú obsluhované linkou X13:
- Hodžovo nám. - linka 93 (zastávky pri križovatke s Palisádmi)
- Kollárovo nám. - linka 206 alebo 212 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
- Špitálska, Cintorínska, Ul. 29. augusta - linka 206 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
- Wüstenrot - linka 88 s prestupom na Autobusovej stanici na linku 210 alebo linka 78 s prestupom na zastávke Krížna na linku 210
Zaujímavosťou je, že po trase cez Štefánikovu ul. jazdili električky na Hlavnú stanicu od začiatku prevádzky v roku 1895 až do roku 1979. Doprava po tejto trase fungovala až do roku 1991 v podobe autobusovej linky 104. Od uvedeného roku bolo spojenie juhovýchodnej časti centra zabezpečované iba dlhšou trasou električkami cez Obchodnú a Štefanovičovu ul. a po zastavení premávky električiek na Hlavnú stanicu v novembri 2011 zaniklo. Vlani nezávislá iniciatíva Tram Štefánikova prezentovala návrh na znovuobnovenie tohto najrýchlejšieho spojenia električkovou dopravou.
fanatikmhd
Ale teraz bokom, ked som tak rozmyslal, X13 vlastne pretne cele centrum. Kedze to nie je linka pre ludi z BA nybrz linka najma pre turistov, nebolo by mozno odveci speci pre nu nechat vyrobit ine CP kde by k nazvom zastavok pribudli mozno aj graficke znacky symbolizujuce blizke okolie (vlacik, prezidentsky palac, nam SNP mozno ako CITY CENTER, univerzita JAK. eurovea.A Ked uz ide polovica z toho zobrazit v scheme nocakov.....