Od mája 2013 bude zmenená trasa autobusovej linky X13, ktorá zabezpečuje čiastočnú náhradu za električky na Hlavnú stanicu. Vyplýva to z novej schémy liniek električiek, ktorú DPB poskytol médiám v súvislosti so znovuotvorením tunela pod hradom. Nová trasa náhradnej dopravy prinesie zrýchlenie a zlepšenie dostupnosti historického centra.
Presný termín zmeny na linke X13 ešte nie je známy, dostupná je iba informácia, že k zmene dôjde v máji 2013. Premávka by mala byť zabezpečovaná po nasledujúcej trase:
Hlavná stanica - Štefánikova - Suché mýto - Námestie SNP - Kamenné nám. - Štúrova - Šafárikovo nám. - Dostojevského rad/Pribinova - Nové SND
Na trase budú obslúžené nasledujúce zastávky:
- Hlavná stanica - ako doposiaľ
- SAV - ako doposiaľ
- Suché mýto - nová zastávka povyše Hurbanovho námestia
- Námestie SNP - v smere na Hlavnú stanicu spoločne s električkami, v smere k Novému SND pod "Manderlákom"
- Šafárikovo nám. - v smere na Hlavnú stanicu na súčasnom nástupišti liniek 78 a X13, v smere k Novému SND pri križovatke Štúrovej a Dobrovičovej ul.
- Malá scéna - iba v smere k Novému SND spoločne s linkami 50 70 78 95
- Nové SND - priebežná konečná na Krupkovej ul.
Odporúčané spojenia z doterajších zastávok, ktoré nebudú obsluhované linkou X13:
- Hodžovo nám. - linka 93 (zastávky pri križovatke s Palisádmi)
- Kollárovo nám. - linka 206 alebo 212 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
- Špitálska, Cintorínska, Ul. 29. augusta - linka 206 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
- Wüstenrot - linka 88 s prestupom na Autobusovej stanici na linku 210 alebo linka 78 s prestupom na zastávke Krížna na linku 210
Zaujímavosťou je, že po trase cez Štefánikovu ul. jazdili električky na Hlavnú stanicu od začiatku prevádzky v roku 1895 až do roku 1979. Doprava po tejto trase fungovala až do roku 1991 v podobe autobusovej linky 104. Od uvedeného roku bolo spojenie juhovýchodnej časti centra zabezpečované iba dlhšou trasou električkami cez Obchodnú a Štefanovičovu ul. a po zastavení premávky električiek na Hlavnú stanicu v novembri 2011 zaniklo. Vlani nezávislá iniciatíva Tram Štefánikova prezentovala návrh na znovuobnovenie tohto najrýchlejšieho spojenia električkovou dopravou.
fanatikmhd
Nosnost klbaku a dlazba detto - ale nekecajme. Ked to zvlada tazku stavebnu techniku, denne prejazdy (i ked po kolajach) elektriciek, a zvladne ofiko aj midibus (ktory sa pri tejto variacii coskoro stane solo vozom 12m), tak tie IK 435 co vdaka vyhnaniu MBCC ostali na l.95 spolu s ultrapralahkymi NB18 (vsak vaha bola kriterium, nie?) urcite toho moc nenarobia. Navyse by si vytvoril bezprestupnu linku v jednej trajektorii, umoznil celkovo spojenie s celkom dolezitymi prvkami ako je centrum, petrzalka a hlavna stanica. So? Ci budeme riesit aj elektricky v tomto systeme ze trianglovo trebars 4ku otocime na chatam sofer, a odtial v 30min intervale posleme linku X6 po trase chatam sofer-safko? Ale no tak, v polovici prispevkov to hrate na mudrych ludi, a zastavate sa riesenia naco vytvorit kapacitnu a rychlu spojnicu krizom cez BA? Ja viem, elektricka by tu mala zmysel, a ak by sa udrzala l.95 tak by nik uz elektricku nepresadzoval....ano, akceptujem tuto verziu, ale aj tak. Veri tu stale este dakto na jeziska? tak why verite na zazraky?
810- ale hej, na obchodnej i snp boli komentare k dlazbe zeby sa rychlo poskodila........ viz komenty k prvej verzii trasovania l.X13