Od mája 2013 bude zmenená trasa autobusovej linky X13, ktorá zabezpečuje čiastočnú náhradu za električky na Hlavnú stanicu. Vyplýva to z novej schémy liniek električiek, ktorú DPB poskytol médiám v súvislosti so znovuotvorením tunela pod hradom. Nová trasa náhradnej dopravy prinesie zrýchlenie a zlepšenie dostupnosti historického centra.
Presný termín zmeny na linke X13 ešte nie je známy, dostupná je iba informácia, že k zmene dôjde v máji 2013. Premávka by mala byť zabezpečovaná po nasledujúcej trase:
Hlavná stanica - Štefánikova - Suché mýto - Námestie SNP - Kamenné nám. - Štúrova - Šafárikovo nám. - Dostojevského rad/Pribinova - Nové SND
Na trase budú obslúžené nasledujúce zastávky:
- Hlavná stanica - ako doposiaľ
- SAV - ako doposiaľ
- Suché mýto - nová zastávka povyše Hurbanovho námestia
- Námestie SNP - v smere na Hlavnú stanicu spoločne s električkami, v smere k Novému SND pod "Manderlákom"
- Šafárikovo nám. - v smere na Hlavnú stanicu na súčasnom nástupišti liniek 78 a X13, v smere k Novému SND pri križovatke Štúrovej a Dobrovičovej ul.
- Malá scéna - iba v smere k Novému SND spoločne s linkami 50 70 78 95
- Nové SND - priebežná konečná na Krupkovej ul.
Odporúčané spojenia z doterajších zastávok, ktoré nebudú obsluhované linkou X13:
- Hodžovo nám. - linka 93 (zastávky pri križovatke s Palisádmi)
- Kollárovo nám. - linka 206 alebo 212 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
- Špitálska, Cintorínska, Ul. 29. augusta - linka 206 s prestupom na linku 93 na zastávke SAV
- Wüstenrot - linka 88 s prestupom na Autobusovej stanici na linku 210 alebo linka 78 s prestupom na zastávke Krížna na linku 210
Zaujímavosťou je, že po trase cez Štefánikovu ul. jazdili električky na Hlavnú stanicu od začiatku prevádzky v roku 1895 až do roku 1979. Doprava po tejto trase fungovala až do roku 1991 v podobe autobusovej linky 104. Od uvedeného roku bolo spojenie juhovýchodnej časti centra zabezpečované iba dlhšou trasou električkami cez Obchodnú a Štefanovičovu ul. a po zastavení premávky električiek na Hlavnú stanicu v novembri 2011 zaniklo. Vlani nezávislá iniciatíva Tram Štefánikova prezentovala návrh na znovuobnovenie tohto najrýchlejšieho spojenia električkovou dopravou.
Emil
jedine snad to zakočenie mohlo byť na pôvodnej zastávke a vytočiť ulice okolo SND ako 28čka ... Čakať na Krupkovej ked prídu dažde nič moc...
A ta zastavka pod Manderlakom ? som teda zvedavy. Ak sa odstrania kvetinače, tak tam už bude jazdit hocikto, ak po koľajach kde zastane?
No ale aspoň bude prvá stála integrovaná zastávka bus/el v opačnom smere ?