Zatvorená trať je hanbou Bratislavy.
Doprava na električkovej trati na Hlavnej stanici bola zastavená pred rokom, 2. novembra 2011. Dôvodom bol jej nevyhovujúci technický stav. Veľkosť siete električiek sa tak zmenšila na úroveň roka 1989 (úroveň pred otvorením električkovej trate na Zlaté piesky). Naposledy sa električková trať v Bratislave rušila v roku 1979 (na Hlavnú stanicu po Štefánikovej ul.) a predtým v roku 1961, keď bola taktiež "dočasne" zastavená premávka električiek do Petržalky.
Aj nevyhovujúci stav sa však dal riešiť. Len v apríli 2011 pred majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji bol zrekonštruovaný prejazd tejto trate cez Šancovú ul. a podobne sa dali opraviť aj iné kritické úseky trate. Neexistuje však vôľa ďalej investovať do trate, ktorú prisľúbil investor prestavby predstaničného priestoru zrekonštruovať. Do roku 2016. Je 5 rokov taká malá doba, aby sa počas nich oplatilo zatvoriť električkovú trať? Najmä ak iné mesta už len počas rekonštrukcií tratí robia dočasné preložky starých tratí, aby bola električková doprava neprerušená.
Náhrada za električky? Najlepšie autom
Samotné uzatvorenie trate nie je len dôkazom neschopnosti mesta udržiavať aspoň existujúcu sieť tratí v dobrom stave, ale aj ukážkou toho, ako sa nemá robiť náhradná doprava. Hneď po uzatvorení trate mala ako priama náhrada poslúžiť len trolejbusová linka 210. Posilnená bola len v čase špičky, a to o 1 spoj za hodinu. Električkové linky pred uzavretím mali 20 spojov za hodinu. "Náhradná doprava" tak vlastne hovorila o tom, že je možné uzavrieť električkovú trať prakticky bez náhrady, a aspoň sa ušetria náklady na prevádzku aj rekonštrukciu. Alebo inak vyjadrené - že električkami na stanicu zrejme nikto necestoval, keď ich nie je potrebné adekvátne nahradiť. Doterajší cestujúci sa mali rozptýliť do existujúcich neposilnených autobusových a trolejbusových liniek - v špičke už vtedy preplnených.
Takýto prístup viedol ku kritike, až sa začalo skúmať, či by predsa len nebolo vhodné vytvoriť aj autobusovú linku, ktorá by nahradila aspoň najvyťaženejšiu električkovú linku 13. Vysvitlo však, že ani nedávno zrekonštruované električkové trate v centre mesta (Obchodná, Jesenského) autobus neunesú. Paradoxne na Obchodnej ul. predtým nebol problém povoliť jazdu nákladným autám počas výstavby objektu na Poštovej ulici. Nakoniec sa ustálila náhradná doprava v podobe linky X13. Jej trasa je však všetkým iným než náhradou električiek, slúži najmä pre spojenie nákupného centra Eurovea s Hlavnou stanicou a z väčšej časti vedie súbežne s trolejbusovými linkami. Namiesto 5 spojov linky 13 za hodinu obsluhovaných kapacitnými električkami tak náhrada spočíva v 3 autobusových spojoch za hodinu obsluhovaných midibusmi. Sú preplnené a popoludní meškajú aj 10 minút.
Na problém spojenia Hlavnej stanice a Kamenného nám. / Nám. SNP, ktoré bolo od roku 1895 do roku 2011 nepretržite zabezpečené MHD, upozornila aj jedna z diskutujúcich na Námestí SNP počas Európskeho týždňa mobility 2012. Bez odozvy. Turisti sa nedozvedia o náhrade nič, na Nám. SNP nie je žiaden oznam v anglickom jazyku, ktorý by ich dokázal navigovať na stanicu. A rovnako bez odozvy zostáva potreba spojenia inštitúcií, škôl a firiem nad Blumentálom s Hlavnou stanicou. Mestu sa tak podarilo presne to, proti čomu verbálne vehementne bojuje - vylákalo ľudí z verejnej dopravy do áut. Legitímna tak je otázka, do akej miery myslia predstavitelia mesta úprimne vyjadrenia o tom, že sa snažia ľudí presvedčiť, aby používali MHD. Je naivné si myslieť, že väčšina "oblekových" zamestnancov bánk, škôl, ministerstiev a rozhlasu vymenila električku za každodennú 30-minútovú prechádzku po vlastných.
Zatvorenie trate prinieslo aj pozitíva
Jediné, čo sa okrem kontrolovania zákazu parkovania na nepoužívanej trati podarilo za rok pohnúť vpred, je potvrdenie, že na Štefánikovej ul. bude zriadený buspruh a cestujúci v akej-takej náhradnej doprave tak už nebudú musieť čakať v zápchach. Jedna z náhradných trás na Hlavnú stanicu tak bude aspoň čiastočne vyriešená. Druhá náhradná trasa - po Šancovej - sa nerieši. A tak bývalí cestujúci električkových liniek 2 3 8 presadajú na preplnené trolejbusy a autobusy stojace v zápche. Alebo do áut.
Iným pozitívom je, že zatvorenie trate po 5 mesiacoch viedlo k reforme električkových liniek. Komplikovaný systém bol nahradený jednoduchším a električky teraz jazdia častejšie a pravidelnejšie. No všetky uvedené pozitíva sa dali zrealizovať aj bez uzatvorenia trate na Hlavnú stanicu. Samotné uzatvorenie trate bolo len pomyselnou poslednou kvapkou.
Zrušená trať je vizitkou Bratislavy
Výsledkom všetkých pochybení je tak to, že ku stabilnej hanbe metropoly Slovenska - stavu predstaničného priestoru - sa pred rokom pridala aj nová hanba: zrušená električková trať na Hlavnú stanicu. Téma rezonuje na viacerých medzinárodných seminároch a konferenciách zaoberajúcich sa MHD. Naposledy kritické poznámky zazneli na konferencii Verejná osobná doprava v Bratislave: Darmo budeme rozprávať o podpore MHD a potrebe integrovaných dopravných systémov, keď hlavné mesto zatvorilo električkovú trať na najdôležitejšiu železničnú stanicu.
Zatiaľ čo je veľkolepá prestavba predstaničného priestoru v nedohľadne, objavujú sa aj skromnejšie návrhy, ako za málo peňazí urobiť veľa muziky, a hlavne ako vrátiť električky tam, kde jazdili už od roku 1895 - na Hlavnú stanicu. Jeden z takýchto projektov vám predstavíme o týždeň.
Ttom