Zo zatvorenej električkovej trate sa stáva parkovisko

Niektorým vodičom áut zatvorená trať na Hlavnú stanicu vyhovuje.

2. novembra 2011 bola dočasne uzatvorená električková trať na Hlavnú stanicu. Z pôvodných optimistických prognóz jej rekonštruovania už v roku 2012 zišlo a termín rekonštrukcie zostáva naďalej nejasný. Zatiaľ, čo cestujúci smerujúci do oblasti Štefanovičovej ulice hromžia, pretože musia ísť pešo, niektorým vodičom áut zatvorená trať vyhovuje. Urobili si z nej totiž parkovisko. Iróniou je, že aj priamo pod oknami ministerstva dopravy. Zodpovedným za dopravnú politiku Slovenska tak nechtiac symbolizujú, ako neustále verejná doprava ustupuje autám.

Bude zaujímavé sledovať, ako sa s týmto problémom vysporiada samospráva i polícia. Tolerovanie parkovania na električkovej trati znamená, že sa v oblasti "vytvorilo" množstvo nových parkovacích miest. Nové miesta prilákajú viac áut a keďže tie odniekiaľ musia prísť, logicky sa zväčšia dopravné zápchy na vstupoch do centra. A ak dôjde k rekonštrukcii električkovej trate, parkovacie miesta bude potrebné rušiť. Nájde sa však potom taký odvážny politik, ktorý potom pristúpi k takémuto nepopulárnemu kroku?

Podobný problém je v súčasnosti v priestore opustenej železničnej stanice Filiálka. V zákaze vjazdu tam parkujú desiatky áut a obyvatelia sa v súvislosti s výstavbou železničnej stanice začínajú dožadovať parkovacích miest napriek tomu, že v súčasnosti parkujú nelegálne. Dopadne podobne aj priestor električkovej trate na Hlavnú stanicu?

O stanovisko k tomuto problému sme požiadali magistrát. Mesto podľa neho pripravuje dopravný projekt, ktorým sa riešla vniknutá situácia. Malo by ísť o zákaz parkovania a dopravné obmedzenia v zóne. "Tento krok je dôležitý aj preto, že ak zavedieme náhradnú autobusovú dopravu po spomínanom úseku, tak práve zle zaparkované auta by mohli byť vážnou prekážkou pre autobusy, ktoré daným úsekom budú zabezpečovať dopravu. Otázka parkovania áut v problematických lokalitách, na chodníkoch, námestiach je vážny problém, ktorý však nemôže dnes efektívne riešiť samospráva, pretože zákon zvýhodňuje nezodpovedných, arogantných  vodičov. Riešenie je zmena legislatívny v NR SR a možno aj úprava legislatívy tak, aby auta mohli stáť na chodníku, resp. inde ako sú oficiálne parkovacie miesta, len vtedy, ak to upraví dopravným značením obec, mesto," informuje Ľubomír Andrassy, hovorca primátora Bratislavy. Mesto tvrdí, že kým nebudú umiestnené zákazové značky pre parkovaciu zónu, teda aj na električkovej trati, nemôže autá odťahovať. V opačnom prípade "auto môžete totiž odtiahnuť, ak tvorí prekážku v cestnej doprave," uzatvára Andrassy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: tr3mp #10:
Perfektne si vystihol podstatu a toto treba opakovať stále dokola.
Reakcia na: zeleznykon #9:
Na Štefanovičovej bude tiež za moje? Magor...
Mesto musí toto bezprávie pri parkovaní áut čo najsôr riešiť VZN-kom. Nie je normálne aby stáli autá všade kde nie sú umiestnené zákazové značky (alebo na chodníkoch nechať len 1,5 metra voľnej šírky), ale zakázať parkovanie všade mimo označené miesta!Je nenormálne aby sa chodci museli tlačiť na chodníkoch a obchádzať autá, nespomínajúc matky s kočíkmi ktoré sú nútené obchádzať autá po ceste a zaviesť poriadok v parkovaní! Autá treba vytlačiť na parkovacie zóny, parkoviská a najradšej na podzemné parkoviská! Mesto by malo pripraviť tvrdú reguláciu parkovania-podzemné garáže lacnejšie ako pozemné parkovanie a zvýšiť obrátkovosť parkovania aj za cenu vyšších hodinových sadzieb. Chce to ale rovnaké pravidlá pre všetkých, t.j. zaviesť to do všetkých MČ s rozdielnymi poplatkami, vysoko zdaniť každé 2,3 a x-té auto v domácnosti, zaviesť parkovacie automaty (aj na cash+platba kartami), zrýchliť efektivitu MP-odťahy a papuče, sprísniť parkovanie pre firmy s vlastným dvorom-je nenermálne aby firma ktorá má vlastný pozemok nechávala stáť autá zamestnancov na ceste (obecnej/mestskej)-musia byť také poplatky, aby sa im oplatilo parkovať v dvore-firmy treba motivovať. Poriadok treba urobiť aj pri výstavbe/rekonštrukcii RD-doteraz je možné stavať domy bez garáží (viď Devín). Urobte konečne poriadok s autami a zmeňme Bratislavu na civilizované mesto.
Reakcia na: tr3mp #10:
Dokonale vystihnute. Dokonca hadam prvy clovek ktori si vsimol debilnost zakonov rovnakych pre fungovanie cestnej dopravy ako ja v opustenej dedine (kde 1,5metra staci) tak aj v historickom jadre hlavneho mesta s niekolko sto tisic obyvatelmi a niekolko sto tisic vychodnarmi. Doteraz som nepochopil, kde legislativa ala ptacnik zakazuje dat na kazdy vjazd do mesta a zaviest "mestsky" zakon o zakaze parkovania vsade v meste, okrem miest na to vyhradenych, a prave taketo miesta by sa vyznacili. A hotovo, nie je co riesit (snad len vynimku tvorit na odlahlych sidliskach ale aj tie presne urcit kde je 10 domov a 8 parkovacich miest)
Reakcia na: matt11 #5:
Stav je taký, že máme more stĺpikov a zábradlí ochraňujúcich priestor pre chodcov (a ak sa nájde niekde medzera, vodiči do nej vojdú a parkujú aj na ostĺpikovanom území) a zároveň more značiek. Musíme investovať peniaze na vyčlenenie priestoru pre chodcov, takže to vyzerá, že pešia doprava žerie peniaze. Pritom je to naopak, peniaze by sa mali využívať na vyznačenie parkovania, aby bolo jasné, čo ich pohlcuje.

Platí zákon, že auto parkujúce na chodníku musí nechať minimálne 1,5 metra. Problémom však je, že ten meter a pol je akurát na vzájomné sa vyhnutie dvoch chodcov, a na frekventovaných chodníkoch nie je dostačujúci (ale nešťastným zákonom je legálny). Minule som išiel po chodníku popri VÚB, na väčšej šírke parkovali autá a na zvyšku sa tlačili chodci. Oproti mne išli škôlkari (alebo školáci) v dvojstupe a musel som ustúpiť na trávu, aby mohli prejsť. Pritom autá nechali legálny priestor. Ak by chodci mali taký široký priestor, ako bol zvolený pri návrhu priestoru (teda celá šírka chodníka), tak ten problém nevznikne.

V zákone máme aj povinnosť vodičov pri státí nechávať pre každý smer jazdy aspoň 3 metre voľné. Prečo teda neparkujú vodiči na Mlynských nivách na vozovke, miesto je tu aj na kolmé parkovanie pri splnení zákonných podmienok na ponechanie 3 metrov voľných? Lebo by znižovali priepustnosť pre autá? A znižovať ju pre chodcov môžu?

Súčasný systém je chorý. Ak má byť povolenie na chodníku, tak sa to má spraviť miestnou úpravou (po zvážení, že to pre chodcov nebude zhoršenie), rozhodne nie plošne. Ak by sme prijali zákon, že chodci môžu postávať a debatovať na ceste, ak nechajú tri metre pre každý smer jazdy, asi by si všetci ťukali na čelo. A to je pritom analógia súčasného stavu.

Bohužiaľ, v súčasnosti prevláda snaha dostať všade čo najviac áut, je to pomaly jediné kritérium aj pri posudzovaní križovatiek (porovnáva sa napr. kapacita na počet vozidiel, nie počet prepravených osôb).
Reakcia na: ufo #1:
a za tvoje
Reakcia na: 810zssk #7:
Takze teoreticky pokial sa zahrajem na sluzobnu 13tku (do okna auta hodim tu kriedovu tabulu zaloznych vozidiel a napisel 13 Hlavná šťanica tak sa mozem autom prejst po elektrickovej trati ako elektricka bez postihu? Juchu, uz viem co budem robit cely vikend 🙂 A moralny, ako vies ze zajtra tade nepojde lsuzobne vozidlo zmerat trolej a skusit s partiou nabornikov v oranzovej vrakose spravit len kriticke miesta kusmi kolajnic odinadial (napr co lezia na komisarkach) aby sa dalo aspon zase provizorne jazdit? Potom tam uz smie prist autokamion s navesom na ktory budu nakladat jedno auto za druhym? Uvedomujes si ze pri tomto za tyzden sa trat totalne zhorsi pac automobilisti (najma ti mimoblavacky) nevedia jazdit po kolajach, a trat sa stane na 120% nepojazdna? a ze v pripade ak padne trolej padne na auta a moze byt vcelku slusny silvester? A ze za tyzden kedy by sa auta rozmnozili by jediny sposob odpratania trate bol taky ze budes sa prehrabavat autami ako v kopach snehu? Ono, moralny problem vidim v meste ze povoluje bars jake objekty staviat bez podzemnych parkovisk, a tudiz zhustuje dopravu a totalne sposobuje kolaps. Zacal by som tam s moralnostou 😉 (Viz pripad u mna na Muchovom namesti kde bolo vystavane TatraCentrum bez parkovacich miest a nemam cez den kde na sidlisku kde zaparkovat pretoze kazdy buznasmen musi ist na 3 autach sucasne 🙂 )
Reakcia na: fanatikmhd #4:
Ja som hovoril o moralnom probleme, nie pravnom. DPB tu trat nepouziva (keby tam mali aspon sluzobne jazdy tak beriem) tak komu to ublizuje?
Reakcia na: matt11 #5:
Lebo slovo CHODNIK je odvodene od slova CHODIT, nie PARKOVAT.
Reakcia na: 810zssk #3:
preco by sa nemohlo parkovat na sirokom chodniku pred domom na okraji BA? alebo by si chcel aby bolo vsade more znaciek? urcite je lepsie zakazat statie na urcitych miestach ako plosne na vsetkych chodnikoch, ak si teda myslel celu BA. lebo naozaj to by potom bolo hrozne mnozstvo znaciek.
niektore chodniku us naozaj siroke, a nevidim problem ak tam stoji auto, predsa plati zakon, ze chodci musia mat urcity priestor, tam kde je treba nech sa da znacka zakaz, ale aby to bolo plosne mi pride nezmysel
Reakcia na: 810zssk #3:
Problem je tam zasadny a to ze parkuju na drahe, co je zakazane. Je jedno ci je zrusena alebo nie. Co ak podnik proste povie ze riskneme to a skusime prejst s vozom? Ma tam dorazit armada odtahoviek a odtiahnut ich? jednoznacne porusuju zakon a basta! To akoze ja potom kludne mozem parkovat na kapucinskej lebo je trat docasne zatvorena? Alebo hore pri blumentali na triangli? lebo do tunela nic nepojde tak si tam kdekolvek zaparkujem? Vivat Autoslava!
Reakcia na: kecho #2:
Presne na toto som si spomenul...

Kazdopadne, ak chcu zakazat statie na chodnikoch okrem vyznacenych miest tak sa to da spravit tym ze sa na vjazdy do BA postavi znacka zona zakaz statia okrem vyznacenych parkovacich miest, podobne ako v Starom Meste.

Tiez vsak suhlasim s tym ze parkovanie na chodnikoch mimo vyznacenych miest musi byt legislativne zakazane. Je nutne aby sa chodniky vnimali ako priestor pre chodcov, nie priestor pre auta. Priestorom pre auta nech su len tam kde su tak oznacene. Nie defaultne.

Ale na druhej strane, nevidim zasadny problem s parkovanim na trati kde sa nejazdi....
ten Andrassy je fakt vtipný: "Riešenie je zmena legislatívny v NR SR a možno aj úprava legislatívy tak, aby auta mohli stáť na chodníku, resp. inde ako sú oficiálne parkovacie miesta, len vtedy, ak to upraví dopravným značením obec, mesto," informuje Ľubomír Andrassy" hlavne, že tuším práve Ftáčnik vehementne loboval proti všeobecnému zákazu parkovania na chodníkoch s výnimkami upravenými značkami, lebo Petržalku by zaplavilo more značiek...
pre pripomenutie - prístup istého pána Ftáčnika ku parkovaniu - rok 2008, pred schvaľovaním zákona platného od 1.2.2009:
http://www.bratislavskenoviny.sk/najnovsie-spravy-z-bratislavy/doprava/mesto-je-proti-zakazu-parkovania-na-chodnikoch.html?page_id=83328
"S navrhovaným zákonom nesúhlasí ani najväčšia bratislavská mestská časť Petržalka......Podľa starostu Milana Ftáčnika by zákon spôsobil veľké problémy a situácia by sa musela riešiť veľmi naliehavo. Problémom by bolo aj osadenie množstva značiek. + hlas: 'Keďže je v súčasnosti nedostatok verejných legálnych parkovacích miest, máme akýsi tichý stav, kedy tolerujeme v niektorých prípadoch státie na chodníkoch či trávnikoch.' ? "
http://www.bratislavskenoviny.sk/najnovsie-spravy-z-bratislavy/doprava/mesto-zakaz-parkovania-na-chodnikoch-podporuje.html?page_id=83415
"sa pozhovárali so starostom mestskej časti Petržalka Milanom FTÁČNIKOM (Smer-SD).:
-sú situácie, kedy je to na hrane, kedy si jednoducho aj tá polícia uvedomuje, že parkovacích miest je nedostatok a že vodič nepácha vedome ? priestupok, ale hľadá riešenie ? , pretože musí zaparkovať. - Ak by sme mali riešiť parkovanie na chodníkoch len dopravným značením, tak ako je to v návrhu zákona, tak by v Petržalke vyrástol les značiek..."
Takto nezmyselne trasovaná trať na hl.st. si nezaslúži byť ničím iným ako parkoviskom.
Ak sa to má nanovo stavať, tak na Štefánikovej.