Niektorým vodičom áut zatvorená trať na Hlavnú stanicu vyhovuje.
2. novembra 2011 bola dočasne uzatvorená električková trať na Hlavnú stanicu. Z pôvodných optimistických prognóz jej rekonštruovania už v roku 2012 zišlo a termín rekonštrukcie zostáva naďalej nejasný. Zatiaľ, čo cestujúci smerujúci do oblasti Štefanovičovej ulice hromžia, pretože musia ísť pešo, niektorým vodičom áut zatvorená trať vyhovuje. Urobili si z nej totiž parkovisko. Iróniou je, že aj priamo pod oknami ministerstva dopravy. Zodpovedným za dopravnú politiku Slovenska tak nechtiac symbolizujú, ako neustále verejná doprava ustupuje autám.
Bude zaujímavé sledovať, ako sa s týmto problémom vysporiada samospráva i polícia. Tolerovanie parkovania na električkovej trati znamená, že sa v oblasti "vytvorilo" množstvo nových parkovacích miest. Nové miesta prilákajú viac áut a keďže tie odniekiaľ musia prísť, logicky sa zväčšia dopravné zápchy na vstupoch do centra. A ak dôjde k rekonštrukcii električkovej trate, parkovacie miesta bude potrebné rušiť. Nájde sa však potom taký odvážny politik, ktorý potom pristúpi k takémuto nepopulárnemu kroku?
Podobný problém je v súčasnosti v priestore opustenej železničnej stanice Filiálka. V zákaze vjazdu tam parkujú desiatky áut a obyvatelia sa v súvislosti s výstavbou železničnej stanice začínajú dožadovať parkovacích miest napriek tomu, že v súčasnosti parkujú nelegálne. Dopadne podobne aj priestor električkovej trate na Hlavnú stanicu?
O stanovisko k tomuto problému sme požiadali magistrát. Mesto podľa neho pripravuje dopravný projekt, ktorým sa riešla vniknutá situácia. Malo by ísť o zákaz parkovania a dopravné obmedzenia v zóne. "Tento krok je dôležitý aj preto, že ak zavedieme náhradnú autobusovú dopravu po spomínanom úseku, tak práve zle zaparkované auta by mohli byť vážnou prekážkou pre autobusy, ktoré daným úsekom budú zabezpečovať dopravu. Otázka parkovania áut v problematických lokalitách, na chodníkoch, námestiach je vážny problém, ktorý však nemôže dnes efektívne riešiť samospráva, pretože zákon zvýhodňuje nezodpovedných, arogantných vodičov. Riešenie je zmena legislatívny v NR SR a možno aj úprava legislatívy tak, aby auta mohli stáť na chodníku, resp. inde ako sú oficiálne parkovacie miesta, len vtedy, ak to upraví dopravným značením obec, mesto," informuje Ľubomír Andrassy, hovorca primátora Bratislavy. Mesto tvrdí, že kým nebudú umiestnené zákazové značky pre parkovaciu zónu, teda aj na električkovej trati, nemôže autá odťahovať. V opačnom prípade "auto môžete totiž odtiahnuť, ak tvorí prekážku v cestnej doprave," uzatvára Andrassy.
tr3mp
Platí zákon, že auto parkujúce na chodníku musí nechať minimálne 1,5 metra. Problémom však je, že ten meter a pol je akurát na vzájomné sa vyhnutie dvoch chodcov, a na frekventovaných chodníkoch nie je dostačujúci (ale nešťastným zákonom je legálny). Minule som išiel po chodníku popri VÚB, na väčšej šírke parkovali autá a na zvyšku sa tlačili chodci. Oproti mne išli škôlkari (alebo školáci) v dvojstupe a musel som ustúpiť na trávu, aby mohli prejsť. Pritom autá nechali legálny priestor. Ak by chodci mali taký široký priestor, ako bol zvolený pri návrhu priestoru (teda celá šírka chodníka), tak ten problém nevznikne.
V zákone máme aj povinnosť vodičov pri státí nechávať pre každý smer jazdy aspoň 3 metre voľné. Prečo teda neparkujú vodiči na Mlynských nivách na vozovke, miesto je tu aj na kolmé parkovanie pri splnení zákonných podmienok na ponechanie 3 metrov voľných? Lebo by znižovali priepustnosť pre autá? A znižovať ju pre chodcov môžu?
Súčasný systém je chorý. Ak má byť povolenie na chodníku, tak sa to má spraviť miestnou úpravou (po zvážení, že to pre chodcov nebude zhoršenie), rozhodne nie plošne. Ak by sme prijali zákon, že chodci môžu postávať a debatovať na ceste, ak nechajú tri metre pre každý smer jazdy, asi by si všetci ťukali na čelo. A to je pritom analógia súčasného stavu.
Bohužiaľ, v súčasnosti prevláda snaha dostať všade čo najviac áut, je to pomaly jediné kritérium aj pri posudzovaní križovatiek (porovnáva sa napr. kapacita na počet vozidiel, nie počet prepravených osôb).