Navrhujú nebezpečnejšiu formu riešenia prestupnej zastávky.
Po tom čo Občianska iniciatíva Lepšia doprava predložila mestu návrh zriadenia prestupnej zastávky Blumentál, začalo mesto pod gesciou Hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera tento projekt podporovať a snaží sa preň získať aj finančné prostriedky z fondov EÚ.
V rámci schvaľovania sa k projektu vyjadroval aj Krajský dopravný inšpektorát (KDI). „Žiadosti predchádzali aj spoločné odborné rokovania s Magistrátom hl. mesta SR Bratislavy,“ informoval František Peczár z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave: „K žiadosti Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v BA vydal odborné stanovisko pre účely územného a stavebného konania stavby formulované z hľadiska nami sledovaných verejných záujmov, t. j. bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. K vybudovaniu zastávok tzv. viedenského typu Krajský dopravný inšpektorát KR PZ v BA nemal námietky a tento návrh má u nás podporu, nakoľko zvýši bezpečnosť osôb nastupujúcich, resp. vystupujúcich do/z vozidla MHD oproti súčasnému stavu.“
Ide o zmenu názoru, pretože ako sme písali v roku 2010, Krajský dopravný inšpektorát vtedy nesúhlasil s vybudovaním zastávky viedenského typu ako to navrhovalo mesto a DPB. Jeho podmienkou bolo, aby zastávka bola umiestnená tak ako je teraz, čo sa ukázalo ako nebezpečné riešenie.
Návrh mesta neuspel
„Projekt predpokladal odklon a obchádzku automobilovej dopravy na už dnes vyťažené komunikácie bež možnosti adekvátnej náhrady, t. j. príslušných stavebných úprav. Navyše, na základe dopravno-inžinierskych výpočtov sa preukázali obchádzkou dotknuté križovatky ako nevyhovujúce z pohľadu priepustnosti dopravy. Paradoxom predloženého návrhu bolo, že vozidlá idúce von z centra mesta, by sa vracali kvôli uzavretej Radlinského ulici naspäť do centra, čo je nekorektné a nelogické. Nakoniec sa projekt nezaoberá perspektívou rozvoja výstavby v území vymedzenom ulicami I. Karvaša – Radlinského - Mýtna a výhľadovo tak nezohľadňuje možné nároky budúcich objektov v oblasti obsluhy formou automobilovej dopravy. Na základe týchto skutočností KDI neodsúhlasil vylúčenie automobilovej dopravy a pripomenul, že zastávky viedenského typu sú konštruované aj na spojazdňovanie vozidlami a ich stavebné riešenie núti vodiča vozidla k pomalej jazde a k zvýšenej opatrnosti, čo vlastne prospieva bezpečnosti v doprave.“
Podľa našich informácií však dopravné simulácie vykonal aj magistrát a navrhovaný stav prešiel záťažovými testami. "Neviem, na základe čoho KDI vyčíta návrhu, že vozidlá by sa vracali do centra. Obchádzka z Májkovej cez ul. I. Karvaša bola iba jedným z variantov, a to najkomplikovanejším a realizačne najdrahším," hovorí Martin Fundárek z Lepšej dopravy. "V našom návrhu boli aj tri ďalšie, pričom jeden nezaťažoval nijakú riadenú križovatku."
Fundárek: Policajti by nemali určovať mestu jeho dopravnú politiku
Je iróniou, že Krajský dopravný inšpektorát pripomína výhodnosť zastávok viedenského typu, keď ich pred necelými dvomi rokmi zamietol. "Bratislava dlhodobo naráža na nelogický právny stav, v ktorom o tom, či niekde bude alebo nebude vylúčený určitý druh dopravy či zriadená preferencia hromadnej dopravy, nerozhoduje ani správca komunikácie, ani volený orgán samosprávy, ale polícia. Cestný zákon treba novelizovať. Polícia by sa mala vyjadrovať iba k súladu navrhnutých značiek či zariadení so zákonom, vyhláškou a normami," uzavrel Fundárek.
ivanbuto
1,5 m nie je adekvátnym kritériom pre posudzovanie šírky chodníka v meste.