Bude jazdiť menej spojov?
Zníženie počtu liniek automaticky neznamená zníženie počtu spojov. Pod pojmom linka sa rozumie trasa, po ktorej jazdia jednotlivé spoje. Na jednej linke môže byť za deň 1 spoj aj 100 spojov. 1 spoj znamená, že na linke je odchod iba raz za deň, 100 spojov zodpovedá priemernému 10-minútovému intervalu počas celého dňa. Dôležitý preto nie je počet liniek, ale počet spojov. Ten v podstate určuje, či sa budeme vo vozidlách tlačiť a či budeme dlho čakať na električku.
Pri zmene električkových liniek sa znižuje počet liniek, ale počet spojov sa zásadnejšie nemení. To je spôsobené tým, že všetky nové linky budú jazdiť častejšie než doteraz. Interval sa zlepšuje z 12 na 8 minút, z 15 na 10 minút a z 20 na 15 minút.
V celkovom meradle to v pracovných dňoch predstavuje o 3% kapacity viac, cez víkend naopak o 11% menej. Víkendový úbytok je však kompenzovaný zrovnomernením odchodov. Nebude sa tak stávať, že prvá z po sebe idúcich električiek bude preplnená a zvyšné prázdne, ale vďaka rovnomerným odchodom budú všetky spoje rovnomerne naplnené.
Zvýši sa pravidelnosť dopravy?
- Električky liniek 1 5 a 9 momentálne z dôvodu uzatvorenia tunela premávajú po odklonových trasách cez nábrežie. To spôsobuje ich meškanie a nedodržiavanie cestovného poriadku, následne zhlukovanie a meškanie všetkých vozidiel v sieti.
- Mnohé z liniek kvôli zastaveniu električkovej dopravy v tuneli i na Hlavnej stanici v súčasnosti premávajú po takmer rovnakých trasách, bez možnosti ich koordinácie.
- Upravené linkové vedenie vráti električkám presnosť.
Čo prinesie menší počet liniek?
- Navrhnutý tzv. 2-linkový variant znamená, že v zásade z každej električkovej radiály (račianska, ružinovská, vajnorská a dúbravská) budú premávať 2 električkové linky, ktoré sa budú v centre mesta vetviť, pričom vždy jedna z liniek bude smerovať na Obchodnú a druhá na Špitálsku.
- Zlepší sa obsluha centra mesta. Kým doposiaľ napríklad smerovali z Ružinova i Rače do centra len 2 z 3 spojov (tretia linka obchádzala centrum cez Vazovovu), teraz každý spoj pôjde až do centra, čím sa zvýši ponúkaná kapacita z jednotlivých sídlisk do centra, teda v smere najväčšieho dopytu cestujúcich.
- V zásade zostáva zachované doterajšie priame bezprestupové prepojenie jednotlivých mestských častí s električkovou dopravou (Dúbravky i Karlovej Vsi s Račou = linka 5, Karlovej Vsi s Ružinovom = linka 9, Nového mesta s Karlovou Vsou = linka 4, ale aj Rače s Ružinovom = linka 3+8). Navyše, aj Dúbravka získa priame spojenie so Zlatými pieskami vďaka predĺženej trase linky 4.
- Nižší počet liniek v sieti zvýši prehľadnosť siete a pravidelnosť električkovej dopravy a lepšie linkové intervaly môžu prilákať ďalších cestujúcich.
Ako sa zmení čakanie na električku?
- Cez pracovné dni ostávajú zachované spoločné (následné) intervaly medzi spojmi ako v súčasnosti. Zavedením nového linkového vedenia jednotlivé linky budú menej meškať a teda je vysoko pravdepodobné, že cestujúci na rozdiel od súčasného stavu nebude čakať na električku na základných radiálach viac ako 4-5 minút:
Radiála |
Pôvodné linky |
Pôvodný priem. následný interval |
Nové linky |
Nový následný interval PoPi |
Dúbravka |
1, 5, 12 |
4 min |
4, 5 |
4 min |
Karlova Ves |
1, 4, 5, 9, 12, 17(šp) |
2 min |
4, 5, 6(šp), 9 |
2 min |
Rača |
5, 11, 16 |
4 min |
3, 5 |
4 min |
Zátišie |
1, 4, 15 |
3-5 min |
2, 4 |
4 min |
Ružinov |
9, 14, 16 |
3-5 min |
8, 9 |
3-5 min |
Poznámka: v Karlovej Vsi ide o špičkový interval
- Ani cez víkend cestujúci v skutočnosti nebude čakať na električku dlhšie, maximálne doby čakania sa znižujú z 8-9 minút na 8 minút:
Radiála |
Pôvodné linky |
Pôvodný priem. následný interval |
Nové linky |
Nový následný interval víkend |
Dúbravka |
1, 5, 12 |
6-8 min |
4, 5 |
7-8 min |
Karlova Ves |
1, 4, 5, 9, 12 |
2-6 min |
4, 5, 9 |
4-7 min |
Rača |
5, 11, 16 |
4-9 min |
3, 5 |
7-8 min |
Zátišie |
1, 4, 15 |
5-9 min |
2, 4 |
7-8 min |
Ružinov |
9, 14, 16 |
3-9 min |
8, 9 |
7-8 min |
- Aj vo večernom (po 21. h) období budú čakacie doby na spoj kratšie vďaka lepšej koordinácii a lepším intervalom jednotlivých liniek.
- Pri ceste z centra do jednotlivých radiál sú z objektívnych príčin v súčasnosti následné intervaly medzi spojmi kvôli výluke ešte horšie, pričom nové linkové vedenie predpokladá koordináciu cestovných poriadkov aj v tomto smere.
Kedy pôjdu prvé a posledné spoje? Budú linky 4 5 a 9 opäť končiť premávku skoro večer?
- Prvé odchody z jednotlivých konečných smerom do centra budú cca 4:40 (ako doteraz), posledné odchody z centra do jednotlivých radiál budú cca 23:15 (o cca 10 minút skôr ako doposiaľ, aby nešli v čase prvého odchodu nočných spojov).
Radiála |
Prvý spoj smerom do centra |
Linka, smer |
Posledný spoj z centra smerom do radiály |
Linka, smer |
Dúbravka |
4:38 |
4 smer Zl.piesky |
23:19 |
5 smer Dúbravka |
Karlova Ves |
4:47 |
4 smer Zl.piesky |
23:19 |
5 smer Dúbravka |
Rača |
4:40* |
3 smer Nám.SNP |
23:18* |
5 smer Rača |
Zl.piesky |
5:06* |
4 smer Dúbravka |
23:11* |
4 smer Zl.piesky |
Ružinov |
4:40 |
9 smer K.Ves |
23:20 |
9 smer Ružinov |
* prvé spoje od vozovní skôr, posledné spoje po vozovne neskôr
- Električky budú výjazdoch z vozovní, ako aj na všetkých dojazdoch do vozovní prepravovať potenciálnych cestujúcich, vďaka čomu prvý spoj z Vajnorskej (od Vozovne Jurajov (Magnetová) pôjde už o 3:47 smerom do centra a od Vozovne Krasňany (ŽST Vinohrady) o 4:00. Posledné končiace spoje po jednotlivé vozovne budú prechádzať centrom o 00:14 smerom do Vozovne Jurajov dvor, resp. 00:21 smerom do Vozovne Krasňany.
- Na linkách 4 5 a 9 sa predlžuje večerná doba prevádzky, keď v súčasnosti bolo priame spojenie medzi Ružinovom a Karlovou Vsou iba do 19.h, resp. medzi Račou a Dúbravkou iba do 21.h, po novom bude v oboch prípadoch zabezpečené až do cca 22:50.
Nebudem sa viac tlačiť?
- Na jednotlivých radiálach dochádza k miernym úpravám v ponúkanej kapacite električiek úpravou štruktúry vypravovaných vozidiel, keď kapacitnejšie električky (tzv.“dvojičky“) budú nasadzované na najvyťaženejšie linky, pričom na radiálach s realtívne slabším využitím bude ponúkaná kapacita prispôsobená skutočnému dopytu:
Radiála |
Pôvodná kapacita v rannej špičke* |
Nová kapacita v rannej špičke |
Zmena kapacity v rannej špičke |
Zmena kapacity v sedle |
Zmena kapacity cez víkend |
Dúbravka |
3300os/h |
3300os/h |
Bez zmeny |
Bez zmeny |
-11% |
Rača |
3000os/h |
3194os/h |
+6% |
+6% |
-5% |
Zátišie |
3300os/h |
2850os/h |
-14% |
-14% |
-23% |
Ružinov |
2700os/h |
3194os/h |
+18% |
+18% |
+5% |
Priemer siete |
|
|
+3% |
Bez zmeny |
-11% |
*uvažovaná kapacita vozidiel: „dvojička“ = 220osôb, „kĺbová“ električka = 160osôb; pri linke 3+8 sa predpokladá zmiešaná výprava (cez deň viac dvojičiek, večer a cez víkend viac kĺbových)
- Ponúkaná kapacita sa zvyšuje v rannej špičke z Rače kvôli zvýšenému dopytu z dôvodu uzatvorenia Hlavnej stanice a väčšieho využitia železničnej stanice Vinohrady. K zvýšeniu dochádza aj z Ružinova, kde bola kapacita zníženia počas redukčných opatrení na jeseň 2011. K čiastočnému poklesu ponúkanej kapacity dochádza vzhľadom na nižšie využitie vozidiel na Vajnorskej radiále, čo však predstavuje zreálnenie ponuky s dopytom. K miernemu zníženiu ponuky (z 9 na 8 spojov za hodinu) dochádza aj cez víkend, kedy však električkám nechýba kapacita, a práve zmeny budú viesť väčšej pravidelnosti, čo skráti i čakacie doby pre cestujúcich.
Ako bude fungovať linka 3+8?
- Linky 3 a 8 budú vzájomne previazané v centre mesta, a to tak, že všetky vozidlá na linke 3 z Rače do centra budú po príchode do centra pokračovať ako linka 8 do Ružinova. Podobne vozidlá linky 8 z Ružinova pôjdu z centra ako linka 3 do Rače. K zmene označenia dôjde v uzle Kamenné nám. / Nám. SNP.
- Trojka tak vždy pôjde z Rače na Špitálsku a zo Špitálskej do Rače, osmička z Ružinova na Obchodnú a z Obchodnej do Ružinova. Menej mobilní cestujúci môžu takto využiť aj priame spojenie Rače a Ružinova. Napríklad pri ceste z Rače do ružinovskej nemocnice cestujúci nastúpi na linku 3, ktorá sa na Nám. SNP zmení na linku 8 a odvezie ho priamo do Ružinova. Takéto riešenie je bežné napríklad v nórskej metropole Oslo.
- Podľa súčasnej tarify bude aj pri zmene označenia vozidla naďalej platiť 15-minútový cestovný lístok až do skončenia časovej platnosti. Určujúce je to, že cestujúci zostáva v rovnakom vozidle, do akého nastúpil.
Ako cestovať?
- Ako sa dostanem k Poliklinike v Karlovej Vsi?
- z Dúbravky linkami 4 a 5
- z Rače priamou linkou 5 (ako doteraz)
- z Ružinova priamou linkou 9 (ako doteraz)
- zo Zlatých pieskov priamou linkou 4 (ako doteraz)
- z centra linkami 4 5 6 9
- Ako sa dostanem do Nemocnice v Ružinove?
- z Dúbravky linkou 5 s prestupom (ako doteraz) v Karlovej Vsi na linku 9, ktorá príde do 2 minút cez pracovný deň, resp. do 4 minút cez víkend
- z Karlovej Vsi priamou linkou 9 (ako doteraz)
- z Rače priamou linkou 3+8, resp. linkou 3 a 5 s prestupom na linku 50 na Riazanskej (ako doteraz)
- zo Zlatých pieskov linkou 4 s prestupom (ako doteraz) na Trnavskom mýte na linky 8 a 9, resp. pri Poluse na linku 50
- z centra linkami 8 a 9
- Ako sa dostanem k Polusu?
- z Dúbravky a Karlovej Vsi priamou linkou 4
- z Rače linkami 3 a 5, s prestupom (ako doteraz) na linku 50 na Riazanskej
- zo Zlatých pieskov priamou linkou 4
- z Ružinova priamou linkou 50 (ako doteraz)
- z centra linkami 2 a 4
- Ako sa dostanem na Železničnú stanicu Vinohrady?
- z Dúbravky a Karlovej Vsi priamou linkou 5
- z Rače linkami 3 a 5
- z Ružinova priamou linkou 3+8, resp. 75, alebo linkou 50 s prestupom na Riazanskej na električky 3 a 5
- zo Zlatých pieskov linkou 56 s prestupom na električky 3 a 5 v Rači
- z centra linkami 3 5 7
- Ako sa dostanem z Chorvátskeho Grobu do centra?
- Linkou 630 s prestupom na linku 4 na Zlatých pieskoch, pri časovej polohe odchodov linky 4 bola zohľadnená jej koordinácia s linkou 630
- Ako sa dostanem z vlakov RegioJetu do centra?
- Spojenie ŽST Nové Mesto s centrom zabezpečia okrem linky 50 aj električky, ktoré budú premávať častejšie, pričom pri časovej polohe odchodov linky 2 bola zohľadnená jej koordinácia s vlakmi na trati 131
Linkové vedenie električiek v Bratislave sa po úpravách priblíži západnej Európe
- Zo zahraničných odborných štúdií vyplýva, že dôležitým parametrom systému je jeho jednoduchosť, pretože v systéme MHD je vždy veľká časť zákazníkov nových, ktorí sa v zložitom systéme takpovediac stratia, alebo ho ani nevyužijú. V jednoduchšom systéme sa cestujúci nemusia rozhodovať medzi troma rôznymi spôsobmi cesty, ale v každom momente môžu využiť jeden typ spojenia.
Mesto |
Počet obyvateľov |
Rozloha [km2] |
Dĺžka električkových tratí [km] |
Počet radiál |
Počet liniek |
Linky/radiály |
Bratislava |
462603 |
368 |
40 |
4 |
11 |
2,75 |
8 (od 19.3.) |
2,00 (od 19.3.) |
|||||
Brno |
404820 |
230 |
70 |
13 |
13 |
1,00 |
Zürich |
372047 |
88 |
82 |
17 |
15 |
0,88 |
Oslo |
611491 |
1347 |
66 |
6 |
6 |
1,00 |
- Pomerový ukazovateľ zobrazuje viac než 2-násobnú prehustenosť liniek v Bratislave než v porovnateľných mestách, pričom súčasné úpravy tento nepomer zmiernia.
Zdroj: Gustav Nielsen a kol.: HiTrans Best Practice Guide - Public Transport - Planning the Networks, 2005, s. 29 a imhd.sk
44