Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #62742:
Ja nehovorím, ktorá z tých dvoch prevádzok je lepšia alebo horšia. Prazvláštne úlety majú tam aj tam. Môj osobný názor je, že mnoho dobrého v Bratislave by, v rámci celkového dojmu z MHD, Košice aj predčilo, no stav vozidlového parku v Bratislave, ktorý je suverénne najhorší zo všetkého čo možno nazvať v tejto republike MHD-čkou, ten náskok dosť minimalizuje.

Re #62747 eripmav: No... zase to nelíčme tak, že Bratislava je jediné mesto v SR s heroickým magistrátom, ktorý sa s neprajnou dobou popasoval celkom nezvyklým spôsobom, a síce že začal sám dotovať MHD.
Obávam sa, že VÚC priamo nedotuje MHD v žiadnom slovenskom meste (opäť mám na mysli zhruba to, čo sa MHD-čkou bežne nazvať dá).
Reakcia na: eripmav #62759:
Máš predstavu, ako by potom nejaká Horná Dolná s 80 obyvateľmi zaisťovala potreby svojich občanov?
Reakcia na: eripmav #62759:
skus google, zacni studovat. Potom mozno pochopis ako system funguje.

Ale najprv si ujasni, co vlastne vies. Lebo najprv pises ze cim vacsia hustota, tym viac penazi. Potom pises presny opak. Najprv pises o mestach, potom o VUC.

Trocha vysvetlenia k tej hustote pri VUC. Ak mas na uzemi 100km2 20 dedin s 5000 obyvatelmi dokopy a obsluzis ich s 5-timi spojmi, ktore su vzdy preplnene, netreba ti dotaciu taku ako rovnake uzemie s dvoma dedinami a 50-timi obyvatelmi, kde ledva zaplnis jeden spoj. Pritom naklady na ten jeden spoj su ± rovnake.

A k mestam. Keby kazde mesto dostavalo na obyvatela rovnako, tak male mesta sa topia v peniazoch a velke by nemali ani na verejne osvetlenie. Skus nad tym porozmyslat....
Kam sa z novinovych stankov stratili vsetky hodinove casove listky???
Ide majitelom stankov o zisk z predaja 2 polhodinovych listkov namiesto z 1 hodinoveho? Alebo Dopravnemu podniku dosla zelena farba?????
? ?
Reakcia na: pete #62754:
Nuz to co pises len potvrdzuje, ze to nie je ziadna decentralizacia ale centralizovane prerozdelovanie nazvane sudruhom Miklosom chceloby-decentralizacia. Pretoze decentralizaciu si predstavujem tak, ze minimalne kazda obec dostane na obyvatela rovnako penazi, a uz uplna decentralizacia by bola, keby kazda obec dostala cast dani vybratych na svojom uzemi od obyvatelov s trvalym pobytom, ale to, ked dostava kazde mesto inak aj na prepocet na obyvatela nemozem nazvat inak ako centralizovane prerozdelovanie!!! A KOEFICIENTY existuju, neviem ako pri mestach, ale VUC, ktore maju kompetenciu dopravu maju koeficient podla hustoty obyvatelov - cim vyssia hustota, tym menej penazi na obyvatela (mesta nie, lebo mesta nemaju kompetenciu dopravy), takisto su koeficienty pre socialne veci (podla veku) a zdravotnictvo a skolstvo.

Este mi vysvetli tie tvoje rozdiely medzi "celostatnou", "primestskou" a "mestskou" dopravou, lebo ja to velmi nechapem. Je az taky rozdiel ked osoba ide zo Stupavy do Bratislavy do prace SAD, alebo ked zo Zahroskej Bystrice do prace pouzitim DPB, alebo ked z Malaciek do prace pouzitil ZSSK??? Podla mna to ziaden rozdiel nie je!!! Jediny rozdiel je ten umely - ze prveho dotuje VUC, druheho jeho obec a tretieho dokonca stat!!! - no jednoducho genialny system, ako sa da ocakavat od sudruha Miklosa. A cele to delenie je umele a nezmyselne, a prave to sposobuje tieto deformacie v dotovani dopravy - kazda obec ma dostat rovnako a ma sa rozhodnut ako zabezpeci dopravu svojim obyvatelom.
Reakcia na: marian555 #62733:
Vodic nema dovolene na dojazde na prazdno, oznaceny ako sluzobna jazda brat cestujucich, pokial mu to nie je nariadene dispecingom. nemam vela casu ale dalo by sa tu o tom polemizovat, preco tie dalsie sli na prazdno, popripade preco sa dispecing nesnazil o riesenie problemu. Nakolko tam bola, mozem povedat najlepsia dispecerska zostava.
Reakcia na: S499.1023 #62756:
Stat vybral peniaze a poslal im ich. Sak vieme co mame na mysli ?.
Reakcia na: pete #62754:
Od štátu samozrejme nič nedostali. Vybrali viac od platcov daní. Štát sám o sebe takmer žiadne peniaze nemá.
Reakcia na: marian555 #62733:
Za normalnych okolnosti (ked nemas v meste 30-tisicovy koncert) by ta zobral stanicny zalozak, ten vsak bol vypraveny na mimoriadnu L2 zo Zatisia na Hlavnu stanicu o cca 23.20, takze vas mali zobrat posilove L1.
Reakcia na: eripmav #62747:
A ty aj nieco vies o tej fiskalnej decentralizacii, alebo to tu len tak popamati triafas? To M v MHD je od slova mestska, preto MHD dotuju mesta. Tak ako primestsku dopravu dotuje VUC a ako celostatnu (zeleznice) dotuje stat. Kazde mesto s MHD ma dost penazi aby ju mohlo bez problemov financovat. Kazde krajske mesto malo v roku 2005 vysokoprebytkovy rozpocet (BB - 184mil; TN - 41mil; NR-235mil; PO - 30mil; KE - 56mil; BA-235mil). Vsetky mesta dostali od statu viac penazi ako planovali. Problem je ten, ze niektore mesta dopravu financovat nechcu.
Ziadny "hustotny" koeficient rozdelovania dani pre mesta nieje. Vacsie mesta dostavaju na obyvatela viac panazi ako male mestecka, prave aj kvoli MHD. Bratislava, ako hlanve mesto, ma ten koeficient najvyssi, dostava teda na obyvatela penazi najviac. Potom su Kosice, krajske mesta, okresne mesta atd...

Takze odporucam najprv nieco nastudovat a az potom vypisovat...
Reakcia na: eripmav #62749:
Este jeden detail k tomu obnovovaniu vozoveho parku v SAD Bratislava a SAD Trencin. Je otazne ako by novy vlastnici postupovali s obnovou keby to nemali zakotvene v privatizacnej zmluve. Vysoke percento (az tusim 50%) z kupnej ceny je viazane na obnovu vozoveho parku a je tam termin do kedy to ma byt preinvestovane. Preto taketo hromadne nakupy. Som zvedavy ci to budu takto hromadne obnovovat ked sa skonci zivotnost teraz nakupovanym vozidlam. Myslim ze obnova by bola aj bez toho ale nie taka radikalna.
Reakcia na: eripmav #62747:
Problémom bude zjavne aj vedenie, keďže nefunguje žiadna firemná kultúra.
Reakcia na: eripmav #62749:
A keď sme pri tom Trenčíne - práve tento víkend som tam strávil. V MHD - CP ako noty na bubon, po takte ani pamiatky, 35 liniek, z ktorých niektoré majú jednu jazdu denne, stav vozidiel taký, že môžu BA vrakom smelo konkurovať. Ďakujem, Bratislava je proti tomu západná Európa.
Reakcia na: eripmav #62749:
Počkaj,k počkaj, treba rozmýšľať, nie len slepo opisovať.
Áno, SAD-ky produkujú zisk, ale PO započítaní dotácie. Čo sa týka efektívnosti fungovania, mám iný názor SAD-ka nekompromisne svojmu vodičovi preruší výkon v ÚP, kde jej to vyjde, jazdí v časoch, ktoré sa jej hodia (a za iné si nechá tučno zaplatiť), neuznáva žiadne časové a sieťové predplatné, nepozná takt aťd. atď.
Je naozaj smutne sa pozerat ako nielen SAD Bratislava, ale aj ine SAD po celom Slovensku nakupuju nove autobusy a vymienaju kompletne vozovi park (posledne tusim Trencin, ze do par rokov chcu mat vsetky vozidla uplne nove). Dokonca su to sukromne spolocnosti a produkuju popri vsetkych investiciach ZISK! A vedla nich je ubohe DPB, ktore jazdi na ikarusoch 280 a nakupi 22 novych ani nie klbovych autobusov ani nie rocne, ale asi za poslednych 5 rokov... Pritom prevadzka SAD je casto menej efektivna ako mestskeho dopravneho podniku - kratsie vzdialenosti, viac cestujucich... Uz by bolo nacase spravit naozaj decentralizaciu - dat kazdej obci rovnako penazi na dotovanie dopravy osob, a nech si vyberie svojho dopravcu (dokonca by mohla byt aj konkurencia, kto ponukne obci vyhodnejsiu cenu a podmienky - nieco ako v Banskej Bystrici, aj ked tam, to asi nie je moc dobry priklad 😞 ), alebo prevadzkuje vlastny dopravny podnik...
Reakcia na: eripmav #62747:
sorry, koeficient pri prerozdelovanie je cim nizsia hustota, tym viac penazi na obyvatela na dopravu. Co je pochopitelne absolutne v rozpore s nazvom "decentralizacia" lebo to je centralne prerozdelovanie a je to pre bratislavu nevyhodne, lebo prilis velka hustota prave naopak moze znamenat vyssie naklady na dopravu...
Reakcia na: citelis #62746:
Myslim ze jediny problem DPB je financovanie, z coho vyplyva zly stav vozidiel... Financovanie v zmysle dotovanie statom, VUC a obcami. A v sudruhovi Miklosovi nie je len problem ze by nechcel dat, on aj dava, dost penazi, napriklad VUC, lenze ta jeho akoze fiskalna chceloby-decentralizacia znamena, ze kompetenciu a financie na hromadnu dopravu maju VUC, takze v dnesnom stave by mesto Bratislava malo prestat dotovat a prevadzkovat DPB a hromadnu dopravu na uzemi mesta by mal zebezpecit Bratislavsky VUC - co je cisty nezmysel, ale tak to sudruh Miklos vymyslel, teraz je len zazrak ze to funguje a neviem kde Bratislava nachadza tu priblezne miliardu na dotaciu DPB, ktora ale zjavne nestaci a zrejme pochadza z vysokej dane z nehnutelnosti, ktoru ine mesta mozu mat aj desatinu, lebo nemusia platit verejnu dopravu. A to este nehovorim o takych veciach ako, ze sudruh Miklos v tej svoje akoze decentralizacii vymyslel rozne koeficienty na prerozdelovanie dani, takze bratislava, ani vuc bratislava nedostane tolko penazi na obyvatela ako mensie obce, lebo je tam nejaky koeficient, cim vacsia hustota obyvatelov, tym viac penazi (akoze kvoli choremi argumentu, ze nizsia hustota obyvatelov znamena viac cestovania, ale uz tym sudruhom na cele s Miklosom nedoslo, ze aj prilis velka hustota, zase znamena potrebu komplikovanych riesenie - ako podzemne komunikacie, tunely, velke krizovatky...)
No,ja mám takisto pocit,že jediným skutočným problémom v BA je extrémne zastaralý vozový park...Myslím,že ostatné veci sú plus-mínus v pohode...Cestovné poriadky sú kombinované,napr.34+83 a pod....cyklobusová linka....husté intervaly....kvitujem aj orientáciu na zemný plyn,hoci je pravda,že modernizácie najmä krátkych Karos robené v Starku sú "low quality",ale z eko-hľadiska OK. Ako už ale bolo spomínané vo veľa článkoch,mestská doprava by mala byť dotovaná štátom,pretože je skutočne verejným záujmom,aby bola na vysokej úrovni.Štát len trepe o tom,ako treba poskytnúť ľuďom adekvátnu náhradu za individuálnu dopravu,ale to je všetko.Keď treba poskytnúť prachy,súdruh Mikloš je hluchý a slepý.Takisto je nemysliteľné,aby bratislavčenia nedobrovolne dotovali zo svojich daní SAD Bratislava,hoci ju nepoužívajú a na DPB nie sú peniaze,hoci ju používajú nielen domáci.!
#62685 Eury: "by sa museli najprv vodici naucit na zastavke na znamenie ked tam niekto caka (a nemava jak zmysluzbaveny pajac..) aj dnes som siel 204 a vodic na zaciatku kramarov uuplne odignoroval chlapika,..."
- ale keby bolo na znamenie všetko, tak si myslím, že by vodiči získali väčší cit a takéto prípady by sa naopak ešte zredukovali. ? Takže počet ľudí nechaných na zastávke by sa možno ešte znížil.
______________________
Re #62690 hefec: Preprava zvieraťa - "Inak mohli to hadam dat aj za polovicu, ale co uz... "
- myslím že priemerný pes zaberie viac m2 ako priemerná osoba (musí mať okolo seba rezervu aby sa zabránilo oslintaniu ostatných a pristupeniu jeho chvosta a pod.), takže podľa mňa je základné cestovné v poriadku. ?
Reakcia na: S499.1023 #62742:
Ako kosican, musim potrvdit vsetky tvrdenia o Kosickej pseudo MHD, ktora chodi raz za polhodinu a vsetko naraz, podla hodiniek vodicov. Kosice su bordel, ved viem preco tam nerobim...

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.