K akcii o kolajovej doprave: je "super", ked sa ocakava ucast verejnosti v case, ked je vacsina ludi v robote ...
Byt po mojom, do DNV zavediem hned S-bahn. Zastavky Stupava - Devinske jazero - ZST DNV - Kostolne (na nasype pri sidlisku) - Dubravcice (na predlzeni Saratovskej) - Lamac, Vrancovicova - ZST Lamac - Kramare (bud na nadjazde ponad trolejbusovu trat z Patronky, alebo pri vjazde do tunela) - Hlavna stanica - Slovany (na nadjazde ponad elektrickovu trat po Racianskej) - ZST Nove Mesto - Trnavka - Ostredky (blizko konecnej elektriciek) - Prievoz (na nadjazde ponad Gagarinovu) - ZST UNS - Bajkalska (na estakade ponad Bajkalsku) - Petrzalka centum (pri Cernysevskeho) - ZST Petrzalka - Nakupna zona Luky - Janikov dvor - Jarovce (na zel. priecesti) - Rusovce zastavka (pri ceste do Jaroviec) - ZST Rusovce. Cela trat existuje, okrem useku Stupava - Dev. jazero aj elektrifikovana. S vyuzitim trate pre "metro" pocita aj projekt spolocnosti Metro. Do Rusoviec / Stupavy by zachadzali len niektore supravy. Nevyhodou je pomerne velky obluk na vychod okolo mesta, z Petrzalky ale dost ludi dochadza do tejto oblasti. Taktiez by sa zjednodusila doprava zo zapadnej casti mesta do vychodnej (samozrejme z nadvaznou elektrickovou/trolejbusovou/autobusovou dopravou).
Stacilo by dobudovat zastavky a zosuladit grafikony.
Ale je to len taka moja myslienka, urcite by sa naslo viac problemov, ktore by mohli vzniknut.
Nie som za rychlodrahu a "pomalodrahu" na jednom telese. Takyto pristup si vyzaduje velmi dobre naplanovanie grafikonov, aby to fungovalo, ako ma. (Podla mojho nazoru.) Skor by som z elektricky spravil nieco na sposob S-bahnu a "lokalnu" dopravu riesil busmi - pokial mozno trolejbusmi. Ma to aj tu vyhodu, ze cestne vozy mozu ist aj tam, kde kolajove len tazko. (Myslim uzke ulice s pripadnymi prudkymi zakrutami, kde je nutna nizka uroven hluku... ak teda v BA nejaku taku mame. Alebo miesta, kde ludia zvyknu parkovat uprostred ulice.)
Chcel som napisat este viac k tomu, ale jednak to uz viac-menej bolo povedane a dvak som to aj napisal, ale Opera mi to nejak zabudla... proste som o to prisiel.
PS: Ospravedlnujem sa za neucast na tej diskusii, ale nevedel som...
Ludkovia citam tak vasu zaujimavu diskusiu.Ale AD jedna trat pre rychlodrahu a elinu.Ved to nie je nemozne!Staci sa ist pozriet na Karlplatz do Viedne: Schnellbahn,elektricka na jednej trati!
Chodi to tak ze ide 2x elektricka, potom 1x schellbahn.A takto stale dookoloa.No problem
d3k0: zrusenie zastavok ale nesmie byt bez nejakej lokalnej dopravy. Situacia v KV je taka, ze rano aj pri hustyx intervalox a 5-tix linkax su vsetky zastavky plne!!!
ak by si v KV zrusil polovicu zastavok, bez nejakej lokalnej dopravy, tak ta ludia ukamenuju, lebo sa nevlezu na zastavky!!!
Pre kratkost casu iba rychlo: existuju aj expresne elektrickove linky (dokonca aj v CR) - cestovne poriadky su urobene tak, aby expresnej elektricke nestala v ceste neexpresna.
Co sa tyka Dubravky, metro sa ma postavit pod elektrickovou tratou s rovnakou trasou, iba v Karlovke sa mierne odchyli a trochu vybehne k Dlhym dielom. Takyto system ale vlastne kopiruje elektricku. My presadzujeme skor zlucenie niektorych terajsich elektrickovych zastavok, lebo je ich podla nas prilis vela. To by elektricku urychlilo.
Este doplnim - prioritou by nemala byt cena, ale spravny system ako vyriesit MHD "raz a navzdy", teda aby system vyhovoval aj po 50-tich rokoch, cize treba najst systemove riesenie.
no 1. som nepovedal, ze to nemoze byt elina - metro bol priklad existujuci. Som chcel povedat, ze nosny musi byt doplneny niecim
2. mozno sa mylim (len sa snazim logicky rozmyslat - mozno s malom info), ale elina ma z tohoto dovodu 1 nedostatok. Ak vychadzam z teorie, ze existuje jeden rychly nosny system + doplnkove - tak tie doplnkove by mali byt nielen v okrajovych castiach mesta, ale aj v jeho strede. No a neviem si predstavit, ze by elina fungovala v strede aj tak, aj tak. Proste bud by sa v centre spomalovala, ale to by nenaplnovalo uz 100% ulohu rychleho spojenia cez cele mesto, alebo by jazdili odlisne supravy (rychlovlaky) a "normalne" v centre. Lenze tam by bol problem s tratou - lebo pravdepodobne by ju museli zdielat, co vlastne je to iste ako keby tam "normalne" ani neboli. Jedine, ze by boli od seba (v centre) "rychla" a "normalna" elina odelene - co zase nie je moc racionalne, to moze byt metro uz.
Takze tak to vidim ja - fakt neviem, co je lepsie - hee - no teda viem, podla mna ma metro neoddiskutovatelne vyhody (akurat, ze je drahe ale to podla mna neznamena, ze ho nemozeme mat - ved poznate to "nie som tak bohaty, aby som kupoval lacne veci"). A mam taky pocit, ze naozaj doprava by sa mala vyriesit raz a navdzy, t.j. min. na 50 rokov dopredu, ale v takom zmysle, ze treba navrhnut dobry system, s ktorym zase nasi potomkovia nebudu mat o 20-30 rokov problemy. A to znamena nesetrit na zbytocnostiach. Lebo tak ci tak, plati za to budu aj oni - akurat si mozu vybrat - ci budu platit za to, ze tu bude nieco dobre a drahe a oni to budu spalcat, alebo toto, co tu lacno navrhneme budu musiet nakladne prebudovavat.
Pozor lacne nerovna sa zle, ale netreba setrit za kazdu cenu!
Turbo, si: elektricka do lamaca moze ist iba pod zemou. Na povrchu je to totiz bez zrusenia (totalneho) pristupu z mesta po ceste nemozne. Som Lamacan, takze to viem.. Priestor tam jednoducho nie je
Andrej, Pozi: A preco by nemohla elektricka byt ako nosny system, najlepsie napr na radialax mimourovnovy s povedzme 3-4-mi zastavkami v karlovke a lokalnu dopravu robit pomocou busov??
no presne - ved predsa aj metro (aspon v prahe) funguje tak, ze sa rychlo odveziem niekam a potom na povrchu bud nastupim na elinu (centrum), ci pesi dojdem do konca, alebo nastupim na bus (okrajove casti). Takze taketo nieco by to malo byt.
A nie ze namiesto sucasnych elin tu budu take, ktore budu zastavaovat kadzde 2km+ - to je zase dalsi extrem, ktory ludom nebude vyhovovat a preto zase radsej pojdu autom.
Nebude to teda elektricka aku si vacsina ludi predstavuje. Bude to nieco totalne prerobene. Potom si myslim, ze tato koncepcia ma blizsie k metru, ako k elektricke. Menej caste zastavky, trat aj pod zemou, vacsia rychlost - to uz je v podstate metro, rozdiel je len v zberacoch elektriny, nie?
Ak sa bude tato koncepcia presadzovat pod nazvom "elektricka namiesto metra", u verejnosti sancu nema. Lepsie by bolo nazvat to "prerobme elektricky na metro", ono by sa urobio par zmien, postavalo sa par trati, odbornici by vedeli, ze je to elektricka, ale volalo by sa to metro a vsetci by boli spokojni.
Lebo ako laik medzi vidim hlavny rozdiel elektricky a metra prave to, ze elektricky su pomale, stoja na kazdej zastavke, chodia po cestach zmiesanych s inou dopravou. A teraz sa dozvedam, ze su aj ine elektricky...
No ja neviem, myslim, ze potrebujeme 2 typy dopravy, jeden typ, co stoji na kazdom polkilometri - za takyto typ dopravy povazujem elektricku a druhy, ktorym sa dostanem z centra napr. do DNV maximalne cez 2 zastavky. Zlucit oba typy do jedneho asi nejde - jedna elektricka by stala napr. v karlovke na desiatich zastavkach a druha by sla z centra priamo do DNV a stalo by sa raz v Karlovke a raz v Dubravke - to nejde dat na jednu trat. Preto stale trvam na metre, popripade elektricke / rychlodrahe nezavislej na sucasnej elektrickovej sieti, ktora je dimenzovana na to, aby "stala kazdy polkilometer" a nie na rychle spajanie mestskych casti a centra. Tym sa ale asi hlavna vyhoda elektriciek straca, cize zase mi to ide k tomu metru.
Pozi: V zasade sa da povedat, ze navrhovana elektricka sa plne vyrovna metru na trase Luky - Stary most. Potom sa to zacina lisit - metro by islo pod zemou a elektricka podla toho realistickeho projektu by pokracovala po trati. Ak by sa vsak nasli prachy, elina by uz pri zostupe z mosta vedela zaliezt pod zem a prejst polobluk cez Nam. SNP a Hlavnu stanicu k Trnavskemu mytu pod zemou. Zalezi to len od toho, kolko penazi sa najde. Elektricka ma aj tu vyhodu, ze najskor to mozes postavit podla projektu a ked sa najde dalsi balik penazi, mozes dodatocne centrum "zakopat" pod zem. Metro by si musel pod zemou postavit cele...
Elektrickova trat v tuenli je uplny extrem: Blokove kolajnice B1 vo velkopolosnych paneloch BKV! Taketo trate su jedym z najhlucnejsich sposobov a sa vobec cudujem, preco su v tuneli, kde sa to este viac ozyva.
som mysle tu trat, ktora je dnes pod hradom a nie tu, ktora by sa mohla postavat. Postavat by sa mala trat s protihlukovymi a protivibrcnymi opatreniami (teraz je jedno ci to bude metro alebo elina)
si> keby bol kazdy ako ty...ale vacsina si cakajucu elektricku (napr. pri gastanaku) ani nevsimne...kazdy musi za kazdu cenu prejst este predtym ako prejde elektricka (co na tom ze po par metroch ostane stat v zapche)...a ked sa aj elina natlaci do stredu cesty, tak pokym este nejaky kusok miesta ostane tak vzdy sa najde niekto kto tam este MUSI prejst len aby nedajboze musel zastavit a pustit tu elektricku...
votrelec: ako si si uz iste vsimol, najradsej by som z centra mesta uplne odpratal individualnu dopravu, resp povolil tam len vjazd tamojsim obyvatelom, co kebyze sa aj kontorluje a dodrziava (nie ako v sucasnosti) tak by neboli ziadne kolizie s elektrickami. A okrem toho, ak aj riadim osobne auto a niekde trci neaky spoj MHD, VZDY ho pustim (totiz prepravuje viacej ludi ako ja a z toho dovodu mu dam prednost !), obcas sa zlutujem nad neakym nakladiakom, ale ak pustim neake osobne auto, to sa musi nieco vazne stat...
QUAKEMAN:
Ano, furt to chceme, ale akosi sa to stale nedari. Peven dufam ze teraz to vyjde! Dvojstovaky boli popri 6MTckach najlepsie dvojosaky v BA (subjektivny nazor, tak ma za nho nechytajte :-))
Pozi:
Provizorne reisenie je to, co je v Petrzalke dnes - autobus. Elektricka moze plnohodnotne nahradit metro a v centre moze ist tak po ulici, ako aj pod zemou. V mestach Vieden, Hannover, Brussel, Stuttgart, Rouanne, Karlsruhe, Strassburg, Philadelphia a inych su elektrickove trate pod povrchom. Je to technicky realizovatelne a dovody preco sa komuto rieseniu jednotlive DP odhodlali su zrejme: Elektricka ma uz vybudovanu siet a ked ju chceme dostat niekam, kde sa po povrchu neda, tak ju dame pod zem. Naklady na podzemnu trat elektricky a metra su priblizne rovanke, ale eketricka moze ist pod zemou napr. 500 metrov a potom vyjst na povrch. Metro som v uliciach este nevidel (na povrchu ano, ale to urcite nie v centre v mestskych ulickach). Takzte ak chces stavat metro aj cez centrum BA (okolo centra ho viest je blbost), tak potom cele pod zemou (cena ti pekne stupa). Elektricka by mohla ist pod zemou napriklad z Trnavskeho myta cez Sancovu na HLST a vsade inde vyuzit uz existujuce kolajove useky (alt. usek: Hodzovo, Stefanikova HLST - pod zemou samozrejme). K tomu, ze elektricka je pomala: Treba ju prferovat tak, ako je to bezne na zapade. Si myslis, ze USA su tak chudobna krajina, ze si nemozu dovolit metro? Urcite nie, ale z hladiska logiky dosli k zaveru, ze elektricka v podzemi dokaze tak isto splnit poziadavky prepravy.
Ked postavis do Petrzalky elektricky, tak problem neodsunies, ale vyriesis ho. Prepravna kapacita je porovnatelne a vseobecne su drahove vozidla lepsia ako cestne (inac, neveim ci vies, ale aj trolejbus je drahove vozidlo)
--
Elektrickova doprava v Bratislace - meste je rychla. Neveim, ale chod sa niekedy pozriet napr. do Prahy, kde elektricka stoji v zapche aj 5 minut, lebo po jej telese jazdia aj auta a vytvaraju sa pekne zapchy.
Plnou preferenciou elektricky dosiahneme naozaj plynuly pohyb vozidiel. Aj v centre.
--
Hlucnost:
VAL (alebo aj gummibahn) urcite nie je hlucnejsi, ale porovnanie hlucnosti bolo s tazkym metrom (Praha, Berlin, etc...) VAL zrejme nebude, lebo podla najnovsich informacii viem, ze METRO a.s. neplanuje uz viacej VAL, ale tazke metro.
Tak napriklad v Berline ked sa stavalo meto tak sa povedalo: Uz mame konecne tunel, uz aby vlaky behali a postavila sa trat. Po rokoch vsak euforia ludi opustila a ver mi, zacali sa stazovat, ze az na 10. poschodie je citit otrasy ked ide pod domom vlak. A ako by to bolo u nas??? Asi takto: Postavi sa tunel a ak bude tazke metro, tak ludi vobec nebude trapit ci je hlucne, ale aby jazdilo co najskor. Urobime tu istu chybu ako Berlin a po par rokoch to dopadne vymenou podlozia trate a to su dalsie investicie. Elektrickova trat v tuenli je uplny extrem: Blokove kolajnice B1 vo velkopolosnych paneloch BKV! Taketo trate su jedym z najhlucnejsich sposobov a sa vobec cudujem, preco su v tuneli, kde sa to este viac ozyva.
Elektricka vzhladom na nizsi osovy tlak (elektricka 4 tony, metro podstatne viac, aj 10 ton) urcite nesposobuje take otrasy a nevytvara take sily v kolajovom lozku. Metro si mozes prirovnat skor k zeleznici, a ta si vyzaduje kvalitne trate, ich castu a narocnu udrzbua a pritom ti pekne stupa cena prevadzky a udrzby. Teraz nechcem povedat, ze elektrice staci trat obnovit raz za 50 rokov, ale iba to, ze aj ked sa trat zenedba, tak zdaleka to neznamena koniec - pozri si Razusovo nabrezia v useku Novy most - Nam L. Stura alebo Vajnorsku ulicu pred Polusom. Metro by po takej trati nepreslo, elektricka ano, ale ako pohodlne je to pre cestujuceho???
--
Elektricku pod zem tam, kde nie je miesto - je to plne ralizovatlene a v hore uvedenych mestach to tak funguje.
--
Hlavne tahy (stanice, letisko) moze kludne spojit elektrickou, iba v nasich myslach si vsetci pod pojmom elektricka predstavime take cervene cudo, ktore stoji kazdych 200 metrov, zvoni, je pomale a caka na krizovatkach. Chod sa niekedy previezt do Brna, kde sice cez centrum idu pomalsie ako u nas. Rozsiel uvidis, ked sa odvezias linkou 8 na Lisen. Absolutne mimourovova rychlodrazna trat, kde by metro nebolo vobec rychlejsie. A vsimni si tu modernu konecnu zastavku. Preco by sme nemohli mat taku trat v Petrzalke, alebo v Karlovej Vsi, Dubravke a DNV? (osobne si myslim, ze DNV by sa mala skor spojit cez lamac, patronku a hlst - ale nie metrom ale elektrickou) Karlovka: staci porusit par prejazdov cez teleso (ostatne vybavit preferenciou napr. kolajnicovymi kontaktami, ktore automaticky upravia svetelnu signalzaciu ked sa blizi vlak - smerom na Zlate piesky to uz mame a funguje to viac ako 10 rokov, preco je to iba tam???). Zrusit zbytocne zastavky (niektore su naozaj velmi blizko, v Brne su ludia zvyknuti slapat na zastavku aj pol kilometra, tak preco by to nemalo fungovat aj u nas. Myslis si, ze metro bude rychle aj ked bude stat pri kazdej vrbe? Alebo co potom, ak ho postavis a ludia budu nadavt ze stoji kazde 2 km. Vratim sa k Brnu. Chod sa odviezt napriklad aj linkou 1 na Bystrc a mozes ratat pocet prejazov cez elektrickove teleso a frekvenciu zastavok - bude prekvapeny. A vobec, zrataj si, kolko krat elektricka zastavi a kolkokrat z toho na zastavke. Budes prekvapeny.
--
Dakuem ti za tvoj nazor a mas pravdu, treba byt objektivni, ale to my sme. Prosom ta neber nas ako tramofilov, ale ako ludi ktorych dotycny problem zaujima a ponukame jeho riesenie. Ludia na Magistrate ani nevedia co to elektricka je, stale pod nou vidia iba to co tu terz mame - ja by som im navrhol ist sa pozriet do sveta aby videli, co sa s elektricky spravit da. Nemusia ani cestovat daleko - co tak ist do Brna (pozriet rychlodrahu), Viedne (podzemne trate elektriciek)?
Ale predsa automobilova doprava v centre nema co hladat, tak ake zapchy?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Turbo
pri tejto vete:
Elektrickova trat v tuenli je uplny extrem: Blokove kolajnice B1 vo velkopolosnych paneloch BKV! Taketo trate su jedym z najhlucnejsich sposobov a sa vobec cudujem, preco su v tuneli, kde sa to este viac ozyva.
som mysle tu trat, ktora je dnes pod hradom a nie tu, ktora by sa mohla postavat. Postavat by sa mala trat s protihlukovymi a protivibrcnymi opatreniami (teraz je jedno ci to bude metro alebo elina)