K prakovacej politike mesta čo čítam, tak ten výber argumentov z web diskusií stál za to. Človek má pocit, že na Slovensku fyzikálne veličiny ako čas a dĺžka sa merajú inak, resp. plynú inak ako vo zvyšku sveta.
Objektívne problémy sú ale toto:
1. Pohodlnosť = viac ako polovica národa má problém prejsť 5 min pešo k VHD, 10 minút sa rovná trvalej invalidite a 15 minút okamžitý exitus
2. Auto ako znak sociálneho postavenia = premýšľanie v rovine: nemám auto = neexistujem = som nikto
3. Auto ktoré bolo kedysi luxusom, príp. potrebné ľuďom, ktorí sa nemali naozaj ako dostať do práce alebo ju vykonávať bez auta nemali ako, je dnes fetiš spoločnosti. Väčšina mužov vo veku 15-30 rokov rieši väčšinu času autá a príp. futbal a hokej. Sám v robote som toho svedkom, že celý obed sú témy: auto, futbal, hokej a tipovanie a ja pozerám do jedla s pocitom "WTF I'm doing here?!"
4. Mizantrópia = stránenie sa akéhokoľvek kontaktu s ľuďmi a tvrdenie, že akonáhle pri mne stojí niekto bližšie ako 1m, že je autobus preplnený naznačuje, že ľuďom prekáža vyslovene kontakt s inými. Osobne môžem povedať, že nebyť ciest VHD, tak prídem o kopu zábavy a času na pokecanie s kamarátmi alebo by som nespoznal zopár skvelých ľudí.
5. Kto má začať? Majú prv ľudia presadnúť do VHD a dúfať, že tam kde je dopyt budú spoje objednané a ponuka rozšírená alebo má prv mesto rozšíriť ponuku a čakať, že to ľudí osloví? Problém je však stále bod č.1. a tu naozaj nie je možné zastávky nahustiť každých 200m.
6. Síce je fajn, že mesto BA rieši parkovaciu politiku, ale pokiaľ tí ľudia budú mať auto na dvore, tak im to nedá pokoj. To máte ako s abstinujúcim alkoholikom, keď má doma bar plný alkoholu - pokušenie ostáva. Na celoštátnej úrovni musia byť podniknuté také opatrenia aby sa väčšiemu počtu ľudí neoplatilo auto ani len vlastniť. T.j. zvýšiť daň z motorových vozidiel, zaviesť mýto na všetky cesty a koľko prejazdíš, toľko platíš odstupňovane podľa triedy komunikácie, rovnako ako na železnici. A samozrejme odbúrať podvody s tým, že si niekto prihlási auto okrese A ale 70-80% času s ním je v okrese B. Vyhodnotilo by sa aj toto, kde sa ato prevažne pohybuje a komu okupuje cestnú komunikáciu a podľa toho by sa platili dane do miestnej kasy. Každá samospráva a správca cesty by tak dostal "cash" podľa reálnej využívanosti cesty a nie podľa prihlásených cmv v okrese. Ak napr. nebudú obce v okolí BA nijak motivovať ľudí na využívanie VHD, tak to bude pinpongovanie si pikantných odkazov medzi CPčkármi a "blavákmi" v znení:
- Prečo sa mám trepať MHD? Aby mali CPčkári voľné cesty?
- Prečo sa mám trepať vlakom alebo autobusom a prestupovať na MHD ešte aj? Aby sa blaváci vyvážali v aute?
Pokiaľ opatrenia MDV v oblasti dopravy budú len také ako dodnes poznáme, že podporujú rast IAD stále novými a novými rýchlostnými cestami štedrým balíkom financií a nepôjde rovnaký balík do modernizácie ŽI, budovaní terminálov pre IDS, ale aj obyčajných zastávok (kde nie je nástupište, prístrešok, CP a tarifné info, to je pravek v doprave, to nemám guráž nikomu ponúknuť ako alternatívu k IAD), tak sa veľa toho nezmení k lepšiemu. Samozrejme subjektívne zlepšenie je aj to, že si opäť viac ľudí kúpilo auto a majú na to, ale to je o inom ...
Tie tvoje technologické a organizačné limity sú rovnaké ako v Karlovke. Tam sa tiež jazdí vo vláčikoch.
Jediný problém bol Blumentál. Tam mali byť klasické zastávky alebo vylúčená IAD. Opačným smerom je to zase pojazd IAD po trati a namiesto jeho zrušenia sa ešte predĺžil až pred bývalé kino Obzor.
Vláčiky sú tam aj dnes pre uvedené dôvody a blbo nastavené chrono a CP.
Niekto sa šuchce a púšťa zámerne volno na križovatkách, niekto vetrá a niekto to má v paži...
To tvoje riešenie používať kapacitnejšie vozidlá by som bral ak by sme ich mali. No na tie sa zatiaľ ani súťaž či výberové konanie nechystá.
Z čoho chceš poskladať trojičky, keď ani dvojičiek nie je dosť?
Určite nie. Teraz ide L7 v závese väčšinou meškajúcej L5 už od Poštovej. Čiže L5 berie dopyt po komplet svojom intervale bez toho , aby väčšiu časť odviezla L7.
Pár krát za deň sa stane , že meškajúcu L5 predbehne a hneď je to vidieť v rozložení substrátu v spojoch.
Smer do mesta je to ešte väčší fail , keď vyráža poobede z Vinohradov prázdna hneď za L3 , ktorá si už vezie dopyt z Rače a ďalší stále naberá smer Petržalka.. Pritom majú identickú trasu po SNP.
nie, nestacilo - musel by si mat k nemu nejaky pravny vztah (vlastnit, mat dlhodobo v prenajme a pod.) + zabezpecit aby k jednemu miestu bola vzdy len jedna registracia....
zastavit (ci spomalit) rast poctu aut to pomoct moze ale na toto by sa mi o dost viacej pacilo to co maju tusim v Tokiu - ze k tomu aby si si mohol prihlasit auto, musis vydokladovat ze ho mas kde parkovat (ale toto taktiez len obmedzi narast poctu novoprihlasovanych vozidiel)
Ze pocet aut klesne si myslim na zaklade skusenosti z inych miest kde sa to zaviedlo a tiez na zaklade logiky. Ludia auta hromadne predavat nezacnu, ale zacnu uvazovat nad tym na ake cesty ich pouziju a mozno sa podari zastavit/spomali rast ich poctu.
Treba ale povedat ze Karlova Ves je ina tym ze boli zvyhodneni rezidenti u seba doma, ale inde fungovali po starom. Pri celomestskej politike bude mnohym znemoznene napr. cestovat autom do prace a podobne, takze od 90 percentnej podpory to bude mat daleko. Nicmenej, stale verim ze vacsina Bratislavcanov po zavedeni bude pocitovat pozitivne efekty a parkovaciu politiku podporovat.
Preco by to nebolo za 49 eur mozne? Vsak podmienka tych 49 eur (A nasledne 150 a 500) je trvaly pobyt, z ktoreho ma mesto dalsi prijem a tym moze vykryt pripadne straty (+ dalsi prijem z mimoBA ludi na parkovnom)
A mam pocit, ze to prezivas viac, ako blahovisti ci dlhodielencania
Krásny príklad je Židovská ulica, kde sa ľudia sťažujú na zrušenie parkovacích miest. Jedna vec je pochybenie pri procese stavebného konania (to majú občania pravdu), druhá vec je obsah riešenia. Mám parkovaciu kartičku Staré Mesto (nie BPS) a parkovanie v Starom Meste je jednoduchšie ako na sídlisku. Nehovoriac o tom, že v prípade Židovskej bolo parkovisko presunuté na ulicu, ktorá je vzdialená asi v takej vzdialenosti, akú obyvateľ na sídlisku považuje za "parkovanie hneď pri dome".
Poriadok vo verejných priestoroch jednoducho musí byť.
Parkovacia politika je nevyhnutnost, ktora uz mala byt zavedena davno.
To ze fungovat bude sa da analogicky preukazat na bratislavskej ZOO. Ako to tam vyzera v bezny víkend a ako je to, ked je vstup zdarma pocas podujatia Bratislava pre vsetkych. Dnes parkovanie funguje v rezime Bratislava pre všetkých.
Skusenosti s rezidencnym parkovanim na DD hovoria jasne. Vecer o 19tej su stale volne parkovacie miesta a 90% rezidentov nechce system menit.
Hysteria a panika tak nie je na mieste, ved podobny (dokonca by som povedal prisnejsi)rezim, ako navrhovany funguje v SM. Len s tym rozdielom, ze prachy idu sukromnikovi.
Akakolvek parkovacia politika bude lepsia, ako udrzanie starus quo.
Aká represia, preboha? Všetko, čo navrhuješ, je samozrejme možné. Ale nie za 49,- EUR ročne ale za 490,- EUR ročne. A to by sa Blahoidi a Dlhodielčania posrali do výšky.
A ked auta ostanu odparkovane pred bytovkami, bude im stacit v dany den iba jedno parkovacie miesto, nie dve a zaroven budu prejazdnejsie cesty pre MHD. A toto napriklad bude platit aj pre sluzobne auta, ktorer sa pravdepodobne prestanu parkovavat pred domom vedla "domaceho" auta.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Peon