Reakcia na: Peon #209796:
Rozumie niekto tomuto? Reagujem na svoj príspevok kde som zistil, že môjmu otcovi, ktorý má Zlatú Jánskeho plaketu platí PCL až do 26. 9. 2016. Dal som tam aj screenshot z eshopu DPB a to isté mi to zobrazuje aj teraz. Lenže na webe IDS BK som sa dočítal:http://www.idsbk.sk/oznamy/ef3f3-informacia-o-prechodnom-obdobi-pre-vybrane-skupiny-cestujuci/
"Darcovia krvi s trvalým pobytom v Bratislave, ktorí majú dnes vybavený bezplatný PCL (ružová BČK) budú môcť cestovať na linkách do 08.11.2015 cestovať na linkách MHD (číselné označenie 1 až 212 a 525) na území zón 100+101 bezplatne len s touto kartou. Obdobie prvých ôsmych dní je určené na nastavenie BČK tak, aby bola použiteľná na štandardnú tarifu.
Od 09.11.2015 do 31.12.2015 budú môcť bezplatný PCL využívať len držitelia Diamantovej Janského plakety, pričom okrem ružovej BČK sa budú musieť preukázať aj preukážkou k diamantovej plakete prof. MUDr. Janského. Obdobie do konca roka je určené na nové nastavenie BČK (bude možné použiť súčasnú BČK) a následne zakúpenie PCL.
Od 01.01.2016 už bude možné cestovať len s novým PCL s 90 % zľavou."
Ike
Zvyšovanie cien znamená zvyšovanie nákladov, o. i. aj na dopravu a jej prevádzku (cena opravy, cena pohonných hmôt, náklady na bežnú údržbu). Tržby z cestovného v MHD pokrývajú iba časť nákladov, zvyšok vykrýva mesto, ktoré si objednáva dopravu vo verejnom záujme. Rozdielne pomery tržieb a nákladov sa líšia nie iba v linkách (t.j. L21 vs. L54), ale aj v jednotlivých spojoch (L21 v čase o 8:00 a L21 v čase o 22:00).
V bratislavskej MHD pokrývali v roku 2012 tržby z cestovných lístkov cca 33 % nákladov (MHD teda bola stratová). Zvyšok sa vykryl inými výnosmi a samozrejme dotáciou mesta (v ktorého záujme je prevádzkovať verejnú dopravu).
Miera inflácie za posledné roky sa prejavuje zvýšenými nákladmi na údržbu, pričom cena jednorázových cestovných lístkov zostávala na rovnakej úrovni, teda mesto musí kryť väčšiu stratu. Tú vykrýva zo svojich zdrojov - napr. z daní.
Z hľadiska marketingu je pri výbere, či zvýšiť ceny cestovného vo forme jednorázových cestovných lístkov alebo predplatných jasná priorita. "Vernostná zľava" v podobe predplatných lístkov by sa mala vždy zvyšovať ako posledná. Naopak, zvýšenie jednorázových lístkov až tak nebolí a navyše môže dotlačiť zákazníkov kúpiť si predplatný lístok.
Ostatne, ak by sa ceny cestovného nezvyšovali, neznamenalo by to, že by sa nezvyšovali náklady na prevádzku MHD. Mesto by muselo stratu vykrývať väčším objemom financií. Zvýšenie cestovných lístkov spôsobí, že zvýšené náklady sa prenesú priamo na cestujúcich, teda nie na tých, ktorý MHD (práve) nevyužívajú. Zjednodušene: pokojne mohli ostať ceny cestovných lístkov na úrovni 5 SKK (0,16 €) za základný lístok, no ver tomu, že za MHD by ste nepriamo platili aj vtedy, ak by si ju nevyužívali. Cena lístkov je určitý kompromis a kvôli inflácii musí pomaly a pozvoľne rásť.
V súčasnom zvyšovaní má zvýšenie ceny navyše protihodnotu (ktorá je podľa môjho názoru cennejšia ako samotné zvýšenie): môžete využívať viacero druhov dopravy. Ako bolo spomenuté vyššie, ako každá zmena, aj táto sa dotkne ľudí rôznym spôsobom, no počet ľudí, ktorí si prilepšia je určite vyšší ako ten, ktorým sa cestovanie zhorší.