Reply on: Peon #210667:
Do 8. novembra s ružovou kartou bezplatne, teda bez zmeny, od 9. nov. do 31. dec. bezplatne len diamantoví s ružovou kartou a preukážkou k diamantovej plakete. Počas tohto obdobia si majú diamantíci vybaviť PCL s 90 %-nou zľavou, a tou kartou budú môcť cestovať od 1. januára s 90 %-nou zľavou, alebo od dňa jeho vystavenia.Zlatí nedostanú extra zľavu 90 %? Neviem, treba si prelistovať nový PP IDS BK.
Osobný názor: zlato, diamant, protifašistickí, protikomunistickí, + rodinní príslušníci ... to sú už teda vyvolení. To už skoro, ako u MÁV, kde lišta zliav je ako blok pred Vianocami. ?
Ike
Zvyšovanie cien znamená zvyšovanie nákladov, o. i. aj na dopravu a jej prevádzku (cena opravy, cena pohonných hmôt, náklady na bežnú údržbu). Tržby z cestovného v MHD pokrývajú iba časť nákladov, zvyšok vykrýva mesto, ktoré si objednáva dopravu vo verejnom záujme. Rozdielne pomery tržieb a nákladov sa líšia nie iba v linkách (t.j. L21 vs. L54), ale aj v jednotlivých spojoch (L21 v čase o 8:00 a L21 v čase o 22:00).
V bratislavskej MHD pokrývali v roku 2012 tržby z cestovných lístkov cca 33 % nákladov (MHD teda bola stratová). Zvyšok sa vykryl inými výnosmi a samozrejme dotáciou mesta (v ktorého záujme je prevádzkovať verejnú dopravu).
Miera inflácie za posledné roky sa prejavuje zvýšenými nákladmi na údržbu, pričom cena jednorázových cestovných lístkov zostávala na rovnakej úrovni, teda mesto musí kryť väčšiu stratu. Tú vykrýva zo svojich zdrojov - napr. z daní.
Z hľadiska marketingu je pri výbere, či zvýšiť ceny cestovného vo forme jednorázových cestovných lístkov alebo predplatných jasná priorita. "Vernostná zľava" v podobe predplatných lístkov by sa mala vždy zvyšovať ako posledná. Naopak, zvýšenie jednorázových lístkov až tak nebolí a navyše môže dotlačiť zákazníkov kúpiť si predplatný lístok.
Ostatne, ak by sa ceny cestovného nezvyšovali, neznamenalo by to, že by sa nezvyšovali náklady na prevádzku MHD. Mesto by muselo stratu vykrývať väčším objemom financií. Zvýšenie cestovných lístkov spôsobí, že zvýšené náklady sa prenesú priamo na cestujúcich, teda nie na tých, ktorý MHD (práve) nevyužívajú. Zjednodušene: pokojne mohli ostať ceny cestovných lístkov na úrovni 5 SKK (0,16 €) za základný lístok, no ver tomu, že za MHD by ste nepriamo platili aj vtedy, ak by si ju nevyužívali. Cena lístkov je určitý kompromis a kvôli inflácii musí pomaly a pozvoľne rásť.
V súčasnom zvyšovaní má zvýšenie ceny navyše protihodnotu (ktorá je podľa môjho názoru cennejšia ako samotné zvýšenie): môžete využívať viacero druhov dopravy. Ako bolo spomenuté vyššie, ako každá zmena, aj táto sa dotkne ľudí rôznym spôsobom, no počet ľudí, ktorí si prilepšia je určite vyšší ako ten, ktorým sa cestovanie zhorší.