S tým Smerom určite 100% súhlasím, potom ma v rámci životnosti napadla taká glosa či zamyslenie nad vecami z minulosti o nákupoch autobusov v BA.
Na úvod k tým opravám u SORom, aspoň čo viem, tak v Nitre s tým nie je žiadny problém. To aj možno preto, že tu miestna VTS (Veolia Transport services s.r.o.) má autorizovaný servis SOR. Neviem, nemám toľko informácii a nie som toľko zainteresovaný aby som vedel súdiť, všetko pekne objektívne. Ale až také tragické to snáď nie je.
Nepochybne som realista, jednoducho si myslím, že žiadny prístroj či vec tu nemôže byť naveky a je treba ju časom celú vymeniť. Proste si svoje odžije a vymení sa za novú, v tom čase modernú vec/prístroj. V prípade autobusov je to teda 8 rokov, s rámci obsiahlosti generálnej opravy maximálne 15 rokov podľa zaradenia . Je to čisto hrubý údaj, týkajúci sa hlavne rámu vozidla. Ďalej je tam veľa premenných, spôsob akým sa k nemu správala obsluha, zaradenie atď. Preto nie je nič nezvyčajné, že niektoré vozidlo z nejakej série vydrží viac a menej. Ale o tom ani nemusím hovoriť, to je skoro samozrejmosť a určite to vieš. Všetko ostatné (čo sa týka životnosti, viac než 15 rokov) uznajme zachádza už do mierneho extrému. Napadol ma taký unikát práve v podobe Karos B741, ktoré by mohli vydržať aj viac. Ale pravda, len vtedy keď je na nich vykonaná v podstate kompletná generálna oprava a celkom dostupný systém na prestavbu motora,aj na CNG (motory od Tedomu, v podstate teda Liazu, lebo to nie je nič iné ako licencia, vyšli ako super kombinácia). Inak povedané, dokedy sa zhodneme že tu zostanú také B741 či Ikarusy 435? Nejak do roku 2015, niektoré vozidlá možno viac? Tak ma práve napadlo, že tu niektoré B741 zostanú dlhšie ako ktorýkoľvek Ikar, ale to idem už k svojej záverečnej myšlienke.
V rámci životnosti NB18 to vidím tak, že ak ten bus ak sa dožije 7-8 rokov, potom možno +2 s GO tak to bude úspech. Maximálne 12 rokov. Ale dostávame sa k ďalšej veci, kompletná obmena vozového parku v rokoch 2017-2020. Aká bude vtedy finančná situácia a postavenie DP, celkovo ekonomická situácia štátu a svetová ekonomika? Podarí sa vyradiť všetky 435 a 741?
( * Tak ma napadla taká zaujímavosť, ale z letectva a hlavne vojenského. Bombardér US letectva B-52 by mal mať životnosť 80 rokov, približne do roku 2040. Už teraz je to viac než 40 rokov, čo z výrobnej linky vyšiel posledný kus (chápme to tak že rám, teda drak stroja). I keď stačí si prečítať wikipédiu a koľko podstúpil modernizácii a úprav. Ale je stále použiteľný,a je ekonomický. Ale je to aj tak poriadny unikát. )
Na záver tá avizovaná glosa či zamyslenie na záver. Nepôsobí tak trošku Bratislava ako tester autobusov? V minulosti to skúšala s TamBusmi, potom nakúpila od Ikarusu veľký počet a tým zachránila firmu Ikarus pred krachom. A práve na to to zamyslenie. Veľa krát som sa tu na imhd dočítal, že vtedy nové autobusy Ikarus 435 boli pre nedostatok náhradných dielov dlhodobo odstavené, doteraz sa v podstate nevykonala žiadna poriadna GO a teda nepoznám žiadnu takú firmu ako Rošero či Zliner u Tbusov a Karos, kde by sa do Maďarska dali takto zGOčkovať. Ono asi nejaké firmy existujú, možno o nich nevieme, možno to nie je vôbec rentabilné a preto sa to ani nespomína a nedávajú/nepýtajú sa na to peniaze ako na Tr14/15 či B941, a možno to ani nikto poriadne neponúka (naozaj pôjdem kuknúť poriadne web či niečo nájdem poriadne ). Tak dve otázky, dokedy tu budú ešte 435, a nebola BA už v podobnej situácii keď nakúpila 435 v podstate vtedy už od neexistujúcej firmy (i keď určite aj výhodne, ako hovoríš pod syndrómom krátkozrakosti) veľký počet autobusov? A bolo to z časového hľadiska rentabilné?
na nás som to nemyslel, myslel som to na ľudí, ktorí myslia iba na to čo majú vo vačku teraz a nemyslia dopredu - t.j. dnes investujú do niečoho málo a s odstupom času zistia, že sa to nevyplatilo, ba vyšlo to drahšie lebo daná vec vydržala menej
PR oddelenia maju casto viac clenov, ale to by potom malo byt vidiet aj na sposobe komunikacie tej firmy, takze tipujem skor ze je to job pre kamarata.
Kedze reagujes na moj prispevok, neviem ako to myslis, ale ja som nenapisal, ze nam o par rokov bude vsetko jedno. Prave ja obhajujem drahsie a kvalitnejsie znacky.
Hej a bude jazdiť po trase Dlhé Diely - Karlová Ves - Lamač - Isk s intervalom ráno 2 min., v sedle, 4 - 6 min., popoludní 3 min., večer 8 - 10 min., cez víkend 6 min. A možno bude premávať aj zdarma, čo ty vieš.
no hlavne, že teraz je lacno, to čo bude o pár rokov nám je jedno - typický Slovenský syndróm krátkozrakosti, čo vidno aj na voľbách. Idioti volia Smer, lebo im nasľubuje, že im dá všelijaké sociálne výhody, rozdá štátnu kasu a vôbec ich nezaujíma, že o pár rokov budeme mať iba dlhy a hovno v kase. Takisto sa budú problémy so SORom iba kopiť, ak to takto pôjde ďalej, tak možno ani Praha neodoberie to čo vysúťažila a dúfam, že aj v BA sa čoskoro vzoprú SORke a už sem nič nepríde od nich. Ono je síce lacný na údržbu, nízka spotreba ale nič viac. Za pár rokov sa možno oplatí zaplatiť o kapku pohonnej hmoty viac ako sa boriť s problémami údržby a opravy vozidiel. Neviem si ani predstaviť, žeby tá subtílna konštrukcia SORky NB18 vydržala tak dlho ako napr. Ikarus, TAM-BUS, alebo Karosa. V kútiku duše dúfam, že tých klbákov od SORu príde menej ako je vysúťažených a že sa nebudú kupovať prebytočne vozidlá typu 9.5 a 10.5
Prekvapilo ma, že jazdné skúšky v zrekonštruovanom tuneli prebehli až dnes, t.j. tri mesiace po jeho dokončení. Myslel som si, že novú koľaj a vymenené trolejové vedenie vyskúšali ešte začiatkom júna, aby sa potom počas kolaudácie mohli odstraňovať zistené nedostatky.
Nie je mi známe, žeby sa boli vyskytli nejaké serioznejšie kolaudačné závady, takže sá zdá, že odborníci si urobili svoju prácu dobre a načas. Za nekonečné prieťahy pri otváraní tunela môžu hlavne úradnici a politici. A nedivil by som sa, ak by za tým bola aj meškajúca stavba rezidencie Hradný vrch na Skalnej, pre ktorú by bolo najlepšie, ak by sa tunel otvoril až na Vianoce...
Dnes kuriozna situácia: L32/2-1113, s odchodom 4:49 z kuklovskej vynechal zastavky janotova, baníkova, segnerova, botanická záhrada, asi nejaký nováčik lebo išiel ako L133 a pod mostom lafranconi prudko stočil volant do lava, a zrazu si uvedomil ze je na L32... ? ? ? ? ? ?
Aj ja sa obavam, ako bude vyzerat SOR po 6 rokoch v porovnani s MBCC. Myslim si, ze cena MBCC sa z dlhodobeho hladiska oplati viac ako ked sa budu servisovat lacne busy a castejsie a nakoniec sa zisti, ze tie lacne busy vyjdu v konecnom dosledku drahsie ako MBCC. I ked kratke sorky su jedny z najspolahlivejsich busov, co tu mame. Len aby sa o 5-6 rokov nevyradovali. Ale samozrejme, ze su tu aj ine znacky ako ty spominas, ako Solaris, MAN, lacnejsia verzia Mercedesu Citaro alebo Volvo. Urcite by som sa zameral na tieto znacky. Ja to vidim na svojom aute. Clovek si kupi drahsie auto, ale ked si spocita za nejakych 5 rokov kolko minul na bezne opravy, ak vobec nejake vacsie su, tak v porovnani s inym lacnejsim vozidlom to nakoniec vyjde lacnejsie, lebo tie sa neustale kazili. Ale to vsetko ukaze az cas. Uvidime o par rokov a potom mozme porovnavat SOR a MBCC a mozno aj ine znacky ak nejake nakupime.
Na necem se setrit da, ale ne vzdy, koupis-li si namisto kvalitnich cyklistickych elastaku lacinou napodobeni na trznici u vetnamcu. Prvni hodinu budou vypadat podobne, ale pak Ti nahle rupnou na zadku. Pokud rupnou elastaky, jsou to vyhozene 2 stovky, ale pokud rupne ram autobusu za nekolik melounu z penez danovych poplatniku, to uz je neco jineho...
Za par let by jsme spolu mohli poprosit nejakeho mechanika, aby nam predvedl, jak vypada zespodu stejne stary SOR a Mercedes, myslim, ze by si byl prekvapen.
Pred nekolika lety mnohe polske dopravni podniky setrili a ve vyberovem rizeni na dodavku nizkopodlaznich vozidel se rozhodli pro poruchove Jelcze a dnes je vysledek takovy, ze 6-8 lete zkorodovane Jelcze jsou sesrotovane, a u identickeho prepravce jich prezili madarske a nemecke vozidla z 80. let.
Porovnavas neporovnatelne. MB Capacity asi blize nez v Nemecku nebudou, ale kratsi tedy standardni kloubova verze O530G, tak ta je ve spousta polskych mestech, napr. ve Wybrze¿u a dali za ni 930 000zl, zjistoval jsem ceny i z dalsich mest, jako napr. Czestochowa, Krakow, Lodz, Wroclaw. Kazde mesto jich kupovalo za jinych podminek a v jinem obdobi, poctu i provedeni atd., takze srovnavaci tabulka by byla nesmyslem. Jiste je to, jak uz mnozi uvedli, ze i pres zapoctene servisni naklady je cena bratislavskych O530GL prilis vysoka, bude tez dana nutnosti zapocteni provizi pro lumpa Zahradnika a jemu podobne. Jinak nerikal nahodou pri predvadecim provozu ten darmozrout, ze predvadene Capacity stoji asi 12mil.Sk, ale je bohate nadstandartne vybavene, takze ty dodane budou v mnohem levnejsi verzi a nakonec to bylo zase jinak, vsak cenu znate, nebyla-li nakonec jeste vyssi, protoze se jich odebralo mene, ale to uz nevim. Libi se mi jak v nekterych mestech jsou tabulky s cenami vozidel. Kdysi jsem cetl v jedne ostravske B961.1970E za tento autobus 11.3.2004 zaplatil 6 645 751Kc a divil jsem se proc je o více nez 2 000 000 drazsi nez olomoucka B961.1970
Mercedes Citaro uz neni tak snadno opravitelny jako stary Ikarus 280 a novejsi vozy byvaji precpane elektronikou a uz si to vyzaduje nejen jiny servis, jinak skus se poptat na kvalitu sorkove elektroniky a nejen ji v DPMO nebo chces-li podnik, kde maji techto ,,vozu" vice napr. u Veolie. Pozor, v dilnach budou chtit hazet kladivem...
Dopravci setrili a ted si rvou vlasy, co to koupili a o nezvladani poprodejnich sluzeb SORu ani nemluve. Objedna-li se nahradni dil u Mercedesu, na druhy den je dodan, ale kdyz u Soru vidim sklenenou vypln ve dverich nahrazenou cernym igelitem (bylo to v DPB), nebo plechem (Veolia, TQM), pry to trva nez dodaji ND. U DP Ostrava mel SOLARIS U12 celni srazku s autem, vyrobce okamzite vyslal sve zamestnance, aby jej primo u dopravce opravili a na druhy den bus uz jezdil, to by se u SORu stat nemohlo, viz jak dlouho DPB ceka na nahradni plech (4502), protoze prece v Libchavach maji celozavodni dovolenou. http://www.mhdba.eu/Aktuality.html
Spousta
Mnoho z vas sni, ze masivnim nakupovanim levneho Soru by se postupne vyresila obmena unifikace vozoveho parku autobusu a pozdeji ji i sjednotila s flotylou trolejbusu, ale to by byla poradna pohroma, unifikaci vozoveho parku DPB by si zaslouzila jina znacka.
Na trhu jsou i vozy, kdere nejsou predrazene a pritom obsahuji kvalitni komponenty osvedcenych znacek (SOR jich tez obsahuje, ale vysledek!). Ja vim, je to utopie, protoze by asi ani nedostaly sanci, ale kdyby DPB nejprve dlouhodobe otestovaly napr. busy od konsorcia ACR V134, V187 a DPB nemusel by se bat, ze napr. bude problem s poprodejnimi sluzbami, nebyla by to spatna volba.
Kontrolou bolo zistených celkom 32 porušení, z toho 20 porušení všeobecne záväzných právnych predpisov, 12 porušení interných predpisov, dve porušenia stanov, jedno porušenie súťažných podkladov a jedno porušenie zmluvy. Zo všeobecne záväzných právnych predpisov bol porušený najmä zákon o verejnom obstarávaní, zákon o účtovníctve, obchodný zákonník, opatrenia MF SR, ktorými sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcová účtová osnova pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva.
Závažným porušením bolo, že kontrolovaný subjekt pri obstarávaní tovarov, prác a služieb nepoužil postupy zadávania nadlimitných a podprahových zákaziek v prípadoch, ak viac ako 50 % finančných prostriedkov na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie služieb poskytol verejný obstarávateľ (§ 7 zákona o verejnom obstarávaní).
navrhoval by som toto : ak by bola klíma funkčná+účinná a šoféri by ju zapínali, tak by som okná zamykal ako to robia v IC, že tam okno neotvoríš, lebo je zamknuté a klíma tam ide. Lenže okná v SORkách sa zamykať nedajú ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Bubak
Na úvod k tým opravám u SORom, aspoň čo viem, tak v Nitre s tým nie je žiadny problém. To aj možno preto, že tu miestna VTS (Veolia Transport services s.r.o.) má autorizovaný servis SOR. Neviem, nemám toľko informácii a nie som toľko zainteresovaný aby som vedel súdiť, všetko pekne objektívne. Ale až také tragické to snáď nie je.
Nepochybne som realista, jednoducho si myslím, že žiadny prístroj či vec tu nemôže byť naveky a je treba ju časom celú vymeniť. Proste si svoje odžije a vymení sa za novú, v tom čase modernú vec/prístroj. V prípade autobusov je to teda 8 rokov, s rámci obsiahlosti generálnej opravy maximálne 15 rokov podľa zaradenia . Je to čisto hrubý údaj, týkajúci sa hlavne rámu vozidla. Ďalej je tam veľa premenných, spôsob akým sa k nemu správala obsluha, zaradenie atď. Preto nie je nič nezvyčajné, že niektoré vozidlo z nejakej série vydrží viac a menej. Ale o tom ani nemusím hovoriť, to je skoro samozrejmosť a určite to vieš. Všetko ostatné (čo sa týka životnosti, viac než 15 rokov) uznajme zachádza už do mierneho extrému. Napadol ma taký unikát práve v podobe Karos B741, ktoré by mohli vydržať aj viac. Ale pravda, len vtedy keď je na nich vykonaná v podstate kompletná generálna oprava a celkom dostupný systém na prestavbu motora,aj na CNG (motory od Tedomu, v podstate teda Liazu, lebo to nie je nič iné ako licencia, vyšli ako super kombinácia). Inak povedané, dokedy sa zhodneme že tu zostanú také B741 či Ikarusy 435? Nejak do roku 2015, niektoré vozidlá možno viac? Tak ma práve napadlo, že tu niektoré B741 zostanú dlhšie ako ktorýkoľvek Ikar, ale to idem už k svojej záverečnej myšlienke.
V rámci životnosti NB18 to vidím tak, že ak ten bus ak sa dožije 7-8 rokov, potom možno +2 s GO tak to bude úspech. Maximálne 12 rokov. Ale dostávame sa k ďalšej veci, kompletná obmena vozového parku v rokoch 2017-2020. Aká bude vtedy finančná situácia a postavenie DP, celkovo ekonomická situácia štátu a svetová ekonomika? Podarí sa vyradiť všetky 435 a 741?
( * Tak ma napadla taká zaujímavosť, ale z letectva a hlavne vojenského. Bombardér US letectva B-52 by mal mať životnosť 80 rokov, približne do roku 2040. Už teraz je to viac než 40 rokov, čo z výrobnej linky vyšiel posledný kus (chápme to tak že rám, teda drak stroja). I keď stačí si prečítať wikipédiu a koľko podstúpil modernizácii a úprav. Ale je stále použiteľný,a je ekonomický. Ale je to aj tak poriadny unikát. )
Na záver tá avizovaná glosa či zamyslenie na záver. Nepôsobí tak trošku Bratislava ako tester autobusov? V minulosti to skúšala s TamBusmi, potom nakúpila od Ikarusu veľký počet a tým zachránila firmu Ikarus pred krachom. A práve na to to zamyslenie. Veľa krát som sa tu na imhd dočítal, že vtedy nové autobusy Ikarus 435 boli pre nedostatok náhradných dielov dlhodobo odstavené, doteraz sa v podstate nevykonala žiadna poriadna GO a teda nepoznám žiadnu takú firmu ako Rošero či Zliner u Tbusov a Karos, kde by sa do Maďarska dali takto zGOčkovať. Ono asi nejaké firmy existujú, možno o nich nevieme, možno to nie je vôbec rentabilné a preto sa to ani nespomína a nedávajú/nepýtajú sa na to peniaze ako na Tr14/15 či B941, a možno to ani nikto poriadne neponúka (naozaj pôjdem kuknúť poriadne web či niečo nájdem poriadne ). Tak dve otázky, dokedy tu budú ešte 435, a nebola BA už v podobnej situácii keď nakúpila 435 v podstate vtedy už od neexistujúcej firmy (i keď určite aj výhodne, ako hovoríš pod syndrómom krátkozrakosti) veľký počet autobusov? A bolo to z časového hľadiska rentabilné?