Reakcia na: no.ev.di. #153611:
S tým Smerom určite 100% súhlasím, potom ma v rámci životnosti napadla taká glosa či zamyslenie nad vecami z minulosti o nákupoch autobusov v BA.Na úvod k tým opravám u SORom, aspoň čo viem, tak v Nitre s tým nie je žiadny problém. To aj možno preto, že tu miestna VTS (Veolia Transport services s.r.o.) má autorizovaný servis SOR. Neviem, nemám toľko informácii a nie som toľko zainteresovaný aby som vedel súdiť, všetko pekne objektívne. Ale až také tragické to snáď nie je.
Nepochybne som realista, jednoducho si myslím, že žiadny prístroj či vec tu nemôže byť naveky a je treba ju časom celú vymeniť. Proste si svoje odžije a vymení sa za novú, v tom čase modernú vec/prístroj. V prípade autobusov je to teda 8 rokov, s rámci obsiahlosti generálnej opravy maximálne 15 rokov podľa zaradenia . Je to čisto hrubý údaj, týkajúci sa hlavne rámu vozidla. Ďalej je tam veľa premenných, spôsob akým sa k nemu správala obsluha, zaradenie atď. Preto nie je nič nezvyčajné, že niektoré vozidlo z nejakej série vydrží viac a menej. Ale o tom ani nemusím hovoriť, to je skoro samozrejmosť a určite to vieš. Všetko ostatné (čo sa týka životnosti, viac než 15 rokov) uznajme zachádza už do mierneho extrému. Napadol ma taký unikát práve v podobe Karos B741, ktoré by mohli vydržať aj viac. Ale pravda, len vtedy keď je na nich vykonaná v podstate kompletná generálna oprava a celkom dostupný systém na prestavbu motora,aj na CNG (motory od Tedomu, v podstate teda Liazu, lebo to nie je nič iné ako licencia, vyšli ako super kombinácia). Inak povedané, dokedy sa zhodneme že tu zostanú také B741 či Ikarusy 435? Nejak do roku 2015, niektoré vozidlá možno viac? Tak ma práve napadlo, že tu niektoré B741 zostanú dlhšie ako ktorýkoľvek Ikar, ale to idem už k svojej záverečnej myšlienke.
V rámci životnosti NB18 to vidím tak, že ak ten bus ak sa dožije 7-8 rokov, potom možno +2 s GO tak to bude úspech. Maximálne 12 rokov. Ale dostávame sa k ďalšej veci, kompletná obmena vozového parku v rokoch 2017-2020. Aká bude vtedy finančná situácia a postavenie DP, celkovo ekonomická situácia štátu a svetová ekonomika? Podarí sa vyradiť všetky 435 a 741?
( * Tak ma napadla taká zaujímavosť, ale z letectva a hlavne vojenského. Bombardér US letectva B-52 by mal mať životnosť 80 rokov, približne do roku 2040. Už teraz je to viac než 40 rokov, čo z výrobnej linky vyšiel posledný kus (chápme to tak že rám, teda drak stroja). I keď stačí si prečítať wikipédiu a koľko podstúpil modernizácii a úprav. Ale je stále použiteľný,a je ekonomický. Ale je to aj tak poriadny unikát. )
Na záver tá avizovaná glosa či zamyslenie na záver. Nepôsobí tak trošku Bratislava ako tester autobusov? V minulosti to skúšala s TamBusmi, potom nakúpila od Ikarusu veľký počet a tým zachránila firmu Ikarus pred krachom. A práve na to to zamyslenie. Veľa krát som sa tu na imhd dočítal, že vtedy nové autobusy Ikarus 435 boli pre nedostatok náhradných dielov dlhodobo odstavené, doteraz sa v podstate nevykonala žiadna poriadna GO a teda nepoznám žiadnu takú firmu ako Rošero či Zliner u Tbusov a Karos, kde by sa do Maďarska dali takto zGOčkovať. Ono asi nejaké firmy existujú, možno o nich nevieme, možno to nie je vôbec rentabilné a preto sa to ani nespomína a nedávajú/nepýtajú sa na to peniaze ako na Tr14/15 či B941, a možno to ani nikto poriadne neponúka (naozaj pôjdem kuknúť poriadne web či niečo nájdem poriadne ). Tak dve otázky, dokedy tu budú ešte 435, a nebola BA už v podobnej situácii keď nakúpila 435 v podstate vtedy už od neexistujúcej firmy (i keď určite aj výhodne, ako hovoríš pod syndrómom krátkozrakosti) veľký počet autobusov? A bolo to z časového hľadiska rentabilné?
heuliez
Kvalita musi byt nadrazena kvantite.
Na necem se setrit da, ale ne vzdy, koupis-li si namisto kvalitnich cyklistickych elastaku lacinou napodobeni na trznici u vetnamcu. Prvni hodinu budou vypadat podobne, ale pak Ti nahle rupnou na zadku. Pokud rupnou elastaky, jsou to vyhozene 2 stovky, ale pokud rupne ram autobusu za nekolik melounu z penez danovych poplatniku, to uz je neco jineho...
Za par let by jsme spolu mohli poprosit nejakeho mechanika, aby nam predvedl, jak vypada zespodu stejne stary SOR a Mercedes, myslim, ze by si byl prekvapen.
Pred nekolika lety mnohe polske dopravni podniky setrili a ve vyberovem rizeni na dodavku nizkopodlaznich vozidel se rozhodli pro poruchove Jelcze a dnes je vysledek takovy, ze 6-8 lete zkorodovane Jelcze jsou sesrotovane, a u identickeho prepravce jich prezili madarske a nemecke vozidla z 80. let.
Porovnavas neporovnatelne. MB Capacity asi blize nez v Nemecku nebudou, ale kratsi tedy standardni kloubova verze O530G, tak ta je ve spousta polskych mestech, napr. ve Wybrze¿u a dali za ni 930 000zl, zjistoval jsem ceny i z dalsich mest, jako napr. Czestochowa, Krakow, Lodz, Wroclaw. Kazde mesto jich kupovalo za jinych podminek a v jinem obdobi, poctu i provedeni atd., takze srovnavaci tabulka by byla nesmyslem. Jiste je to, jak uz mnozi uvedli, ze i pres zapoctene servisni naklady je cena bratislavskych O530GL prilis vysoka, bude tez dana nutnosti zapocteni provizi pro lumpa Zahradnika a jemu podobne. Jinak nerikal nahodou pri predvadecim provozu ten darmozrout, ze predvadene Capacity stoji asi 12mil.Sk, ale je bohate nadstandartne vybavene, takze ty dodane budou v mnohem levnejsi verzi a nakonec to bylo zase jinak, vsak cenu znate, nebyla-li nakonec jeste vyssi, protoze se jich odebralo mene, ale to uz nevim. Libi se mi jak v nekterych mestech jsou tabulky s cenami vozidel. Kdysi jsem cetl v jedne ostravske B961.1970E za tento autobus 11.3.2004 zaplatil 6 645 751Kc a divil jsem se proc je o více nez 2 000 000 drazsi nez olomoucka B961.1970
Mercedes Citaro uz neni tak snadno opravitelny jako stary Ikarus 280 a novejsi vozy byvaji precpane elektronikou a uz si to vyzaduje nejen jiny servis, jinak skus se poptat na kvalitu sorkove elektroniky a nejen ji v DPMO nebo chces-li podnik, kde maji techto ,,vozu" vice napr. u Veolie. Pozor, v dilnach budou chtit hazet kladivem...
Dopravci setrili a ted si rvou vlasy, co to koupili a o nezvladani poprodejnich sluzeb SORu ani nemluve. Objedna-li se nahradni dil u Mercedesu, na druhy den je dodan, ale kdyz u Soru vidim sklenenou vypln ve dverich nahrazenou cernym igelitem (bylo to v DPB), nebo plechem (Veolia, TQM), pry to trva nez dodaji ND. U DP Ostrava mel SOLARIS U12 celni srazku s autem, vyrobce okamzite vyslal sve zamestnance, aby jej primo u dopravce opravili a na druhy den bus uz jezdil, to by se u SORu stat nemohlo, viz jak dlouho DPB ceka na nahradni plech (4502), protoze prece v Libchavach maji celozavodni dovolenou.
http://www.mhdba.eu/Aktuality.html
Spousta
Mnoho z vas sni, ze masivnim nakupovanim levneho Soru by se postupne vyresila obmena unifikace vozoveho parku autobusu a pozdeji ji i sjednotila s flotylou trolejbusu, ale to by byla poradna pohroma, unifikaci vozoveho parku DPB by si zaslouzila jina znacka.
Na trhu jsou i vozy, kdere nejsou predrazene a pritom obsahuji kvalitni komponenty osvedcenych znacek (SOR jich tez obsahuje, ale vysledek!). Ja vim, je to utopie, protoze by asi ani nedostaly sanci, ale kdyby DPB nejprve dlouhodobe otestovaly napr. busy od konsorcia ACR V134, V187 a DPB nemusel by se bat, ze napr. bude problem s poprodejnimi sluzbami, nebyla by to spatna volba.