Reakcia na: KLF #14850:
No jeden bus bol na Pionierskej a druhý zastávku za Komisárkami smer centrum. Čistili aj električkové aj autobusové zastávky.Re #14849 Neopl@n: Ale na Hodžovom a SAV eliny nestoja. Myslím, že realizovateľné okamžite by to bolo pod Novým mostom a s malými úpravami na Trnavskom. Dnes sa pôjdem na Trnavské pozrieť, že ako by to šlo a potom to hádam niekomu napíšem, alebo sa na to spýtam na schôdzi 2.4. Možno ešte Chatam Sófer. Aj Molecova by šla, no tam by tie úpravy museli byť väčšie, čiže drahšie. Ale o žiadnych ďalších zastávkach neviem. Keď som bol vo Viedni tak za Naturhistorisches muzeum na Bellaria strasse takto kĺbový nízkopodlažák (tuším linka 48A) pred semafórmi vošiel na elinovú trať (linky 49, 46) vyhol sa tým semafórom na Burg ring, zastavil na spoločnej zástavke a neskôr z trate znovu zišiel. Do Viedne sa znovu chystám v júni či júli. Už sa teším na ULF a tak. Niekto mi hovoril, že sa tam dá kúpiť lístok pre jednu oblasť za niečo cez 1Euro a vozíš sa celý deň Paráda.
Kajdimu som to už dal, ale nemal čas, si to hneď pozrieť tak mi povie až na schôdzi. Takže potom ti napíšem čo a ako.
Papyr
Ked sedim na sedadle zo starej 14Tr, zadok a stehna spocivaju na podlozke, ktora je sklopena smerom dozadu. Na ostatnych sedadlach je tato doska rovnobezna s podlahou. Operadlo starych 14tr je zas riesene tak, ze od kolmice je odklonene niekolko stupnov dozadu. Tym sa vytvara uhol medzi operadlom a sedadlom, do ktoreho telo vdaka gravitacii pekne zapadne, lebo vektor gravitacnej sily od taziska trupu prchadza nielen telom, ale i operadlom. Pritom medzi sedadlom a operadlom zostava aspon priblizne zachovany uhol 90°. Navyse operadlo tychto sedadiel ma aj v bocno-bocnom smere zakrivenie take, ze svojimi okrajmi pridrziava trup cestujuceho. Tym stabilizuje telo i v zakrutach. Navyse ani mierne sa hrbiaci clovek nema v tychto sedadlach problemy, pretoze zosikmenie sedadiel mu vyrovnava sklon krcnej chrbtice.
Na rozdiel od toho ma vacsina ostatnych, aj modernych sedadiel rovny podklad (sedaciu plochu).
V lepsom pripade (Vogelsitze, Arianne) maju aspon sikme operadlo, ale uhol medzi sedadlom a operadlom sa tym zvysuje nad 90° a clovek ma dojem, ze ked povoli svaly, ze zo sedadla vyklzne smerom dopredu, resp. pri sedeni citi tah za kozu na sediacej casti stehien, ktore maju sklony smykat sa dopredu (pri zosikmenom podklade toto nenastava).
V horsom pripade je rovny nielen podklad, ale aj operadlo - take sedadla maju napriklad kosicke KT8, T6A5, vsetky 15 Tr a 14 Tr novsej serie. Operadla su casto skoro uplne kolme na zem. V takom pripade, ked clovek sedi slusne a nerobi to, co robim v 15Tr ja (lahnem si do sedadla a kolena opriem o operadlo sedadla predo mnou), vektor gravitacnej sily od taziska trupu prechadza len telom cestujuceho a vychadza niekde v oblasti jeho zadku. To dava zvysene naroky na pracu paravertebralnych svalov, aby sa udrzala vzpriamena poloha tela. Kedze musite mat cely cas zapnute svaly, nie je to take pohodlne, ako stare sedadlo. (U hrbiacich sa ludi je to este horsie, oni maju to tazisko trupu posunute viac dopredu.) Toto nepohodlie sa prejavi este viac, ked ide vozidlo z kopca - vektor gravitacie smeruje pred telo. Stare sedadla to aspon do istej miery kompenzovali svojim sklonom.
Dufam, ze som vas velmi neunavil.