Reakcia na: papuca #41903:
Sak v poriadku, ty davas za priklad Prahu a Ostravu a hovoris, ze "na Slovensku je to tak a tak". A ja hovorim, ze na Slovensku je aj Presov, a ten sa do toho "na Slovensku je to tak" nevojde, lebo sa o svojich zakaznikov stara, takze si z neho DPB tiez moze brat priklad.
yale
Preferencie sú síce fajn, ale nevkladal by som do nich také nádeje. Jednak ich na mnohých križovatkách vôbec nebude možné zrealizovať a aj tam, kde sa zrealizujú, môžu rýchlo zaniknúť pri najbližšej úprave dopravnej situácie.
Mimoúrovňové križovania na druhej strane nie je možné realizovať všade, nájazdy na cestné estakády zaberajú obrovské plochy a ani električka nemôže každú chvíľu liezť pod zem a potom vyliezať von ako na húsenicovej dráhe. Naozaj nevidím iné realistické riešenie, ako je trasovanie nosného systému v centre pod zemou.
A baviť sa systémom "rozšírenie zastávok a preferencia je za pár šupov, a metro by stálo stovky miliárd" je číra demagógia.
Plne segregovaná električka a nosný systém na báze ľahkého metra s podzemným vedením v centre sú záležitosti v rádoch desiatok miliárd a cenový rozdiel medzi nimi nie je veľký, pretože v zásade už ide o veľmi blízke systémy, preto sa oplatí už od začiatku vyberať aj vhodné vozidlo, rozchod, trať a neviazať sa úzko len na existujúci stav. Naopak, je vhodné ak projekt nebude umožňovať postupné znižovanie nárokov, napríklad aj súčasný projekt do Petržalky už v sebe obsahuje jednu nebezpečnú vetu:
"Vo výhľade má byť navrhovaná trať prevádzkovaná ako električková rýchlodráha."
Prečo "vo výhľade"? A dovtedy to bude obyčajná električka?