Tie "historické" dôvody sú historické možno pre Tvoju vekovú kategóriu. Bratislava oddávna fungovala ako mesto s intenzívnym nočným životom a mala samozrejme nočnú dopravu už dávno pred rokom 2007, to obdobie takmer bez nočnej dopravy bolo len relatívne krátkym historickým extempore.
1. Áno dá sa byť aj bez auta, to si ešte dobre pamätám z čias keď sme ešte auto nemali a v Petržalke sa otvoril Careffour a Tesco, ale netvárme sa, že bez auta nie sme obmedzovaní pri nákupe váhou a objemom nakúpeného tovaru. Že nemožnosť navštíviť 2 obchody po sebe nás nestojí čas (potreba vyložiť tovar medzi nákupom resp. ideš do obchodu viacero dní), obmedzuje výber tovaru na danú prevádzku, čo v istom zmysle stojí aj peniaze (zľavy).
2. K tvojej obľúbenej vete. Je to tvoje (+) ako žiješ, ale určite by som ťa nedával za vzorový príklad, že takto by to mali dokázať zvládnuť všetci. Prepáč, ale aké % populácie, Ti tu bude behať na nákupy s nejakými 30kg batohmi či cargo bicyklami? To je útopia, ktorú si môže dovoliť len istá skupina obyvateľov, ktorým to dovolí správna kombinácia typ práce/čas/príjem/vzdialenosti/zdravie/POČASIE/... / a pre ktorých je to akýsi životný štýl. Koľko bežných obyvateľov vlastní/chce vlastniť cargo bicykel? Toto určite nie je cesta ani výzva pre ľudí, čo sú cez týždeň/víkend 8-10-12hod v robote (hlavne manuálni pracovníci). Bežný občan je rád keď si veci môže uľahčiť a keď má konečne voľno na rodinu/oddych/hobby a nie sa ťahať s nákupmi ak nemusí.
Ten kompromis hľadali všetci vymenovaní, každý si ho vyhodnotil po svojom a tak to aj vyzerá.
Dopravným plánovačom sa nechce presviedčať partnerov, že jazdiť v noci nemá byť len o "nie sme tu na vozenie ľudí z diskoték". Súčasní zákazníci si odskúšali, že nočáky sa im oplatia len v špecifických prípadoch. Potenciálnych dnešný stav ženie buď k obmedzovaniu mobility, alebo k nepoužívaniu mhd.
Preto my diskutujúci momentálne uvažujeme (v duchu webu o podpore verejnej dopravy), ako možno upraviť vstupné parametre tak, aby výsledok bol oproti dnešku spoločensky priaznivejší. A ak správne chápem, ty ako človek, ktorému by malo zvlášť ležať na srdci blaho VHD, sa tomu priečiš - akoby sme nemohli diskutovať o systéme, ktorému sa aj nadšenci v rámci možností vyhýbajú, a ktorý za nedostatočný pokladá i sám dopravca, keďže popri ňom živí služobáky pre svoj personál.
"Uvidíme či budeš toto tvrdiť keď budeš mať vlastnú rodinu (ženu, deti)." je moja obľúbená veta Ja som do troch rokov veku dieťaťa auto nemal a dokázali sme robiť aj veľké nákupy, či už s použitím MHD alebo v rámci pešej prechádzky do 3 km vzdialeného Tesca. Každý takýto nákup som bral ako dobrodružstvo a nosičskú výzvu v uliciach mesta. 20-30 kg batoh hádam pre zdravého chlapa nie je tak veľa a ak áno, aj kočík niečo znesie.
Inak ja mám okrem auta aj cargo bicykel a priznám sa, že tých 200 kg nosnosti pre náklad som pri týždennom nákupe ani zďaleka nedosiahol.
Tie covidové obmedzenia neviem aké teraz sú, ale za bežného stavu tieto malé nákupy trvali najviac 5 minút. Vletím dnu, zoberiem tých pár vecí čo potrebujem (v obchodoch kam chodím pravidelne viem presne kde sú) a bez čakania zaplatím na samoobslužke. Čiže s týmto problémom som nebojoval.
Teraz to mám tak že priamo na "mojej" stanici metra je veľmi dobrý supermarket, tak vždy počas tých 15 minút cesty z mesta premýšlam čo dnes večer chcem, po vystúpení si to rýchlo nakúpim (opäť max 5 minút) a odnesiem "domov" pešo, čo je asi 10 min. Úplná pohoda. Odkedy som si sem dal dopraviť auto (1.11.) som ho použil len dva krát.
kazdy nakup bez ohladu na to kolko toho nakupis ma svoju reziu, cas ktory stravis cakanim na vozik (spomen si na jarne mesiace ), pokladnu, hoc len jalovy presun po predajni a rovnako tak na prichod k nej a odchod...
ja si viem predstavit aj lepsie travenie svojho casu, a tak to utrpenie nakupovania absolvujem radsej 1x za 1-2 tyzdne, sice v obchode (vcetne cesty a platenia) so zenou stravime tak cca hodinu, ale potom je nejaku chvilu zas pokoj, maximalne sa kupia nejake (cerstve) rozky alebo chleba....
druha vec je, ze mame nie zrovna male domace zasoby (trvanlivych) potravin (to je ale vyhoda domu, dostatok vhodnych skladovacich priestorov, takze ak by bolo zle, vcelku bez problemov prezijeme par mesiacov a ak by bolo este horsie, tak s nejakymi obmedzeniami (= malou pestrostou stravy) do najblizsej zatvy/zberu urody....
A ja sa stále pýtam, kto sú tí my. Tu diskutujúci, dopravní plánovači, súčasní zákazníci alebo tí potenciálni užívatelia, ktorí majú z áut prestúpiť do MHD?
Uvidíme či budeš toto tvrdiť keď budeš mať vlastnú rodinu (ženu, deti). Áno čerstvé pečivo a povedzme zeleninu ovocie + drobnosti vieš priniesť domov každý deň pešo, ale objem toho nakupovaného ti bude prudko rásť. A zrazu to nebude jedna taška každý deň, ale dve, tri a nakoniec zistíš že tým jedným veľkým nákupom kde zaparkuješ auto, naplníš vozík a v rovnakom OC ešte skočíš kúpiť 2 balíky plienok atď., časovo aj cenovo výrazne ušetríš. A druhá vec, keď sa budeš musieť starať už aj o niekoho iného ako o seba (nemyslím to osobne) , tak toho času na každodenné pobehovanie po obchodoch mať nebudeš (vlastná skúsenosť).
Asi predsalen treba brať do úvahy, že kým cez deň väčšina ľudí potrebuje "behať" z miesta na miesto a teda ideálna doprava je čo najhustejšia, v noci hľadáme rozumný kompromis medzi atraktivitou a vyťaženosťou, a teda isté poľavenie je namieste. Nie však v súčasnom extrémnom rozsahu, že ak nestíham jeden spoj, čakám hodinu na ďalší.
Kombináciu dopravných prostriedkov osobne chápem tak, že napr. ľudia z dedín, ktorí auto k životu potrebujú, sa ním ráno odvezú na P+R na stanici, v meste vystúpia a last mile absolvujú pešo/kolobežkou/MHD.
Ľudia priamo v dobrom meste by ideálne vôbec nemali auto potrebovať - každodenné dochádzanie na krátke vzdialenosti im predsa pokryje zdieľaná mobilita, nákup veľkých predmetov zabezpečí kuriér alebo hoci aj sám kupujúci na kargobajku, nájazdy na Tesco nebudú potrebné lebo paleta obchodov&služieb je poruke. Keďže sme ale desaťročia stavali (a tu tvrdohlavo naďalej staviame) rozťahané monofunkčné štvrte, kde za všetkým treba dochádzať, stali sme sa odkázanými na nejakú formu kompromisu. Myslím si, že práve dobrá ponuka rôznych foriem mobility v meste i mimo neho dokáže aspoň ľudí z centra a okolitých častí (KV, Pe sever, NM, Z Ružinova) ľudí presvedčiť, že plechová škatuľa im je navyše - keď im pokryješ drvivú väčšinu denných ciest, nebudú kupovať auto kvôli letnej dovolenke. Tí ostatní kľudne nech sčasti zostanú dochádzať autom ak sa im to lepšie oplatí, vo výsledku aj tak získame kopec vzácneho priestoru v uliciach.
Náklady na prevádzku auta sú vyššie len ak rátaš aj fixné náklady. Ak už auto musím mať (ten model ktorý tu spomínate), tak väčšinou tie variabilné náklady na cestu navyše sú dosť nízke.
Veľké nákupy v prvom rade (v meste) netreba robiť. Tiež som si to nevedel predstaviť, ale keď som na jeseň pred hnusobou prestúpil na MHD tak som pochopil že ísť raz za týždeň nakúpiť 5 tašiek potravín je len dôsledok IADistického životného štýlu. Namiesto toho som začal fungovať tak že som každý deň spravil jeden malý nákup, ktorý som kľudne odniesol aj pešo. Malo to celý rad výhod - jedol som čerstvejšie veci (lebo som vždy kupoval čo práve potrebujem), nemusel som plánovať a ešte som mal aj väčšiu diverzitu lebo som za týždeň nakúpil na 4 rôznych miestach a neobmedzoval sa na sortiment jedného obchodu.
Cestám na dedinu rozumiem, ja som zas auto držal lebo v noci mi nešlo nič zmysluplné z Brna domov. Ale to sa týka menšiny ľudí, väčšina také cesty robí len výnimočne a pre nich môže byť lacnejšie proste si pár krát do roka auto požičať.
Preto, že náklady na prevádzku auta sú už dnes vyššie (aj keď sa to nezdá) a po započítaní parkovacích poplatkov budú ešte vyššie, ako cesta verejnou dopravou. Preto auto využijem len tam, kde to má zmysel.
Inak, tým "ked uz ma clovek auto, nech ho vyuziva nonstop" dúfam myslíš skutočne nonstop a nie len 23 hodín z 24.
Ó bóžinku, ďalší čo nečíta a rovno píše.
"Výškovo rozdielne" - keby si klikol na link, písal som tam o výškových úpravách, dobre viem ako to tam vyzerá.
"dávať prednosť" - "stavebné úpravy na 1+2+2+1" predsa znamenajú, že by buspruh plynule pokračoval... To chceš dávať prednosť duchovi minulej trasy z neexistujúceho pruhu či čo?
Inak, "výhybka rozjazdová" predsa existuje už dnes... a zvyšné tri armatúry navyše mi prídu ako rozumný kompromis aj v porovaní so zdržaním v zápche, aj v porovaní s nákladmi na stavbu nového železničného mosta.
Historické dôvody, ona Bratislava dlho fungovala v dedinskom biorytme (a niektorí jedinci sa stále nestotožnili s tým že je to mesto :)), kde sa vstávalo so sliepkami a 22:00 bola hlboká noc.
Do 2007 Bratislava prakticky ani nemala nočnú dopravu, len pár spojov ktoré sa točili okolo odvozu vodičov. Súčasný stav je oproti tej dobe veľký posun vpred, ale po 13 rokoch by to možno chcelo ísť o level vyššie.
Zaujímavé, že trend kombinácie dopravných prostriedkov je presne ten, ktorý sa prezentuje aj počas týždňa mobility (viď ročník 2015) a je zároveň trendom v mnohých západných metropolách.
Idea, že ľudia na sídliskách by auto nemali potrebovať je síce pekná, ale použiteľná len ak sa potrebuješ presúvať v rámci mesta a s minimom nákladu. Pri akomkoľvek výlete mimo mesto alebo pri väčších nákupoch už potrebuješ iný dopravný prostriedok. Pozor, nikde netvrdím, že vlastný. Musí byť akurát rýchlo a ľahko dostupný.
Toho, že ak sa mám domov vracať v noci autom musím ním ísť už ráno z domu (ak sa teda stále bavíme o vlastnom aute) som si samozrejme vedomý. Len potom neviem, prečo podľa teba v noci akceptovateľný interval 30 minút, zatiaľ čo cez deň 15 #237789), teda kde je tá zlomová hranica a prečo by som mal akceptovať pri polovici ciest v daný deň inú dobu max. čakania.
Bývam na sídlisku, auto nepoužívam každý deň, do centra rád cestujem električkou, ale tých relácii, kam je auto neporovnateľne lepšie, je toľko, že nepredpokladám, že za môjho života niekedy bude situácia, keď auto nebudem mať, aj keby som ho mal použiť len raz za týždeň. Časť rodiny mám v dedinách v regióne (v jednej z nich verejná doprava vôbec nie je a taxík obojsmerne stojí toľko, čo prenájom auta na 2,5 dňa), niekoľko známych taktiež, a na väčšie nákupy je verejná doprava dosť nepraktická, nie každý deň kupujem len rožky a jablká do jednej igelitky, a na donášku z Tesca nemienim čakať v špičkovom období 10 dní. Takže teória nepotrebnosti auta je pekná, až kým nepríde realita ako väčšie nákupy, choroba v rodine alebo návšteva v Čilistove.
Takže si vlastne odpovedal na otázku, prečo musí byť parkovanie mimo trvalého bydliska brutálne spoplatnené - aby mali ľudia motiváciu použiť MHD miesto auta. Pretože málokto si môže dovoliť nemať auto vôbec, na túto úroveň VHD sa ešte tak skoro nedostaneme.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Technopol