ano teraz som sa docital na tej webstranke. Ovsem do viedne chodim az od nejakeho 94eho roku, a nenarodil som sa pred druhou svetovou, a nie som taky fanusik MHD, ale zaujimaju ma novinky, co v tom pripade nie je taka novinka, ale nevedel som o tom skoro 30 rokov.
Vzdy som chcel byt rusnovodic ?
Je to skor socialisticky system zmiesane s americkym, pricom lava ruka nevie co robi prava.
Neviem si predsavit ciastocnu modernizaciu, nove eliny na starych kolajach, vsak Siemensky sa rozpadnu po ujeti 100km, a budeme mat problemy ako v Budapesti, ze nove Combina nesli asi 5 mesiacov, raz kvoli snehu, raz kvoli neotvaratelnym dveram, ktore sa zasekavali, kvoli castemu otvaraniu. Zapad nie je pripraveny na Bratislavske podmienky, ako kvalita ciest a drah, atd, preto by bola lepsia celkova modernizacia.
Už pred druhou svetovou vojnou jazdili vo Viedni nákladné električky, napríklad v roku 1943 prepravili 10.646 vagónov, postupne sa ale táto preprava utlmovala, až ju v roku 1976 zrušili celkom. Od augusta 2005 nákladnú električkovú prepravu za veľkého jasania zelených znova obnovili.
Ano, ale to s otazkou rozchodu nesuvisi. To za prve. A za druhe, "socialisticky" model by som skor videl napriklad v Ostrave ci v Presove (na Zapade napriklad v Salzburgu, Lyone, Bergene, San Franciscu), kde radnice robia vsetko preto, aby MHD bola co najviac user-friendly a aby ju co najviac ludi pouzivalo. Vysoke percento novych nizkopodlaznych vozidiel, cistota vo vozidlach, priatelska tarifa, priatelski zamestnanci, presne odchody... Z toho, co som zatial poznal v Bratislave, mi prave bratislavska MHD pripada ako ten "americky" system - snaha za kazdu cenu ludi z MHD vyhnat a nahnat ich do aut. Coz si europske mesto, s uzkym historickym jadrom, nemoze dovolit bez vytvorenia velikanskych zapch...
V USA su mesta, kde nie je mhd, lebo mestska rada to zrusila s odovodnenim, ze neprinasa zisk, tak nam netreba. A kazdy teraz chodi autami. To je ten kapitalisticky nazor na MHD. Ten socialisticky je napr. v BA, za lacne peniaze, lacne vozidla, ktore jazdia na drahu a kapitalisticku naftu ci plyn. Pricom dodavky elektriny su spolahlivejsie ako ropy. Ked ma byt modernizacia, tak uplna, a nie ciastocna, par kvazi doubusov, duoelektriciek a neviem coho s velkou reklamou.
Za tie peniaze, ktore by stala vystavba noveho rozchodu, sa daju sucasne trate na starom rozchode opravit do bezchybnosti a este zvysi aj na nove vozidla. Problem je ten, ze tie peniaze proste nie su - ci nechcu byt.
Som zastancom 1435, a viem ze to stoji peniaze. Je jednoduchsie to urobit naraz, aj ked sa to v BA asi nestane kvoli peniazom. Navyse je tu aj problem, ze iba 95% trati je mozne prerobit, a viem ze zvysnych 5% bude velky problem, ale aj tak som za 1435.
A navyse potom mozem nastupit na vlacik do Viedne z obchodnej ?
2. ja som pisal ne-normalny, ako opak normalneho, viem ze neexistuje ani normanly rozchod, ako uz niekto napisal nizsie. ked sa investuje tak poriadne, uz z pohladu kvality trate, je jednoduchsie nieco nanovo vybudovat ako opravovat 30 rokov.
3. druha je vacsi pocet prepravenych osob na rovnaku dlzku vozna
4. Nijako, ale skapal pes, tak som chcel nadviazat kontakt ?
kiko
Vzdy som chcel byt rusnovodic ?