Reply on: Ike #67971:
1 mechanicke urcite nie
2 samozrejme elektronicke. to ze na slovensku je deformovane myslenie (a nie len na slovensku) je mozno fakt. Ked niekomu poviem, ze ma platit za listok do kina, tak je to vporiadku. A ked niekomu poviem, ze by mal platit za prejazd cestou? kde je rozdiel - obe je sluzba, ma nejake naklady, a mala by mat nejaku cenu. Samozrejme, ze ak tu bolo desiatky rokov pouzitie cesty zadarmo, zmena bude neprijemna a kruta, ale navrati trhovy a prirodzeny stav veci - kde je hromadna doprava efektivnejsia, lacnejsia a vo vyhode. Mimochodom myta boli zname a vyuzivane od cias Rimonov, az po nedavne casy o com jasne svedcia nazvy ako "trnavske myto", "racianske myto", "suche myto"... cesty zadarmo je nezmysel, v rozpore s trhom, ktory deformuje dopravu v prospech IAD a ktory tu zaviedli nejaky socialisti po druhej svetovej vojne... je to katastrofa, ktora sposobuje rozmach IAD a najlepsie to vidno v USA, kde nemaju ani spotrebnu dan na paliva vo vyske, ktora by to aspon ciastocne kompenzovala.
3 pokial ide o chodnik, nevsimol som si este ZAPCHY NA CHODNIKOCH. Ak sa zacnu tvorit, tak treba zacat uvazovat nad spoplatnenim chodnikov. Co som si vsimol su iba nelegalne a zadarmo parkujuce IAD na chodnikoch ☠ ! Zapch na cestach su znak, ze dopyt vysoko prevysuje ponuku, a treba to riesit - treba stavat nove cesty a zaroven znizit zapchy - a obe spravodlivo riesi spoplatnenie daneho useku - poplatok znizi zapchu a navrati plynulost - a zaroven vytvori zdroje na stavbu, priamo a len od uzivatelov, ktori ju potrebuju. Pokial by na cestach neboli zapchy, tak netreba nic nove stavat a tak netreba nic spoplatnovat - alebo ked, tak len na urovni, ktoru treba na udzbu.
eripmav
1. Podla mna by sa kazdy mal podielat na plateni si svojho pohybu, aj vo svojom meste - aspon ciastocne. Najma IAD uzivatelia by si mali platit svoj pohyb - sluzba vyuzitie cesty je ako cokolvek ine - mala by sa podla mna spoplatnit - a jednoducho trh hovori - ze ked dopyt prevysuje ponuku (co je jednoznacne dopravna zapcha - jednoducho dopyt po pouziti cesty je vyssi ako ponuka a moznost cesty...), treba zvysit cenu - treba sa spravat trhovo - rady v masiarstvach uz tiez niesu - dopravne zapchy su tiez len prejav toho ze nie je absolutne ziadny trh v oblasti dopravy - vyuzivania ciest - uznavam, ze tvorit zapchy nie je rozumne - tak treba ist na to inak - treba spoplatnit - spravat sa trhovo - a zaroven spravodlivo - ked nieco vyuzivam, musim si zaplatit: predstavujem si to tak, ze napriklad poplatok za prejazd uzlom Patronka 20 korun, uzol Sancova-Prazska 20 korun, Racianske myto 20 korun najma v dopravnej spicne, autobus by samozrejme zaplatil napriklad 2-3 krat tolko, kedze zabera miesto tak 2-3 aut... - samozrejme cena by sa odvijala cisto trhovo - teda od dopytu, ponuky a zisk by isiel na zvysovanie ponuky - investicie do ciest... technologie uz davno su vymyslene, pri velkosti nasich evidencnych cisel by urcite vpohode fungovalo aj elektronicke rozpoznanie EC, nemuseli by byt ziadne cipy...
3a - tvdis ze rozsirenie ciest nie je mozne a v 5 tvrdis, ze v NY tiez nie je kde stavat cesty - tak predsa je NIECO SPOLOCNE. New York je najvacie mesto krajiny USA a zaroven najvacsia vynimka, v NY nema auto vacsina ludi, nebudem predsa spajat NY so zvyskom USA, NY je svetla vynimka a mozno aj dobry vzor pre nas - ze v trhovom prostredi sa moze darit MHD a dokonca dari (inak metro v NY bolo zalozene sukromnou firmou a prosperovalo...)
3b vymozitelnost prava ide, mne je jasne, ze v Rusku je to asi este horsie ako u nas... ale v USA sa do bus pruhu alebo carpool pruhu neodvazi nikto kto je sam v aute, a ani tam nestoja policajti - len postih je 2 tyzdne verejnoprospesnych prac, pokuta $5000, a zobratie vodicaka a podmienecne odsudenie. Vsetko ide - bud prisnym postihom ktory staci raz za cas, alebo napriklad kamerou a automatickym postihom kazdeho...