Ja osobne dosť pochybujem o tom,či by malo význam produkovať čisto slovenské autobusy.Slovenský trh je extrémne malý a chudobný a pochybujem,že by sa dokázali presadiť v zahraničí,kde dominujú rôzne megakorporácie.Bola by to zase iba fabrika,živoriaca na hranici existencie a v konečnom dôsledku by došlo k problémom s kvalitou a náhradnými dielmi.Pozrite sa na problémy Ikarusu,a pritom to bola obrovská firma,a nie nejaký začínajúci nováčik z eastern Europe.Vozy vyvynuté v ČR,alebo v Poľsku sú pre nás aj cenovo aj kvalitou postačujúce...Jediné,čo tu zlyháva je legislatýva,ktorá vlastne mestské dopravné podniky likviduje...
NN
Mestskej doprave konkurujú súkromníci
NITRA - Mestská autobusová doprava a taxíky majú v Nitre konkurenciu. K mikrobusom - šarkanom, ktoré sa objavili v meste už pred niekoľkými mesiacmi, pribudol v máji nočný autobus. Jazdí dvakrát do týždňa.
S myšlienkou zaviesť nočné spoje prišiel Slavomír Turčáni. "Uvažoval som nad tým už dlhšie. Ja sám som sa ocitol v situácii, keď by som nočný autobus uvítal. Vracal som sa domov z nočného podniku a taxíky boli obsadené," hovorí.
Doprava by mala byť pre cestujúcich zadarmo, náklady na prevádzku nočného autobusu by mala zaplatiť reklama. Na obrazovke, ktorá je v autobuse, sa budú propagovať aj akcie, ktoré sa konajú v Nitre.
Nočný autobus jazdí v piatok a sobotu. "Nemyslím si, že sme konkurenciou taxikárom a Slovenskej autobusovej doprave už vôbec nie, veď tá v noci nejazdí," hovorí Turčáni.
Nočný autobus je podľa neho zameraný na cieľovú skupinu ľudí od 15 do 30 rokov. Pre prípad, že by niekto z cestujúcich robil problémy, vodič má pri sebe vysielačku, ktorou okamžite privolá súkromnú bezpečnostnú službu.
Primátor Ferdinand Vítek tvrdí, že o nočných spojoch uvažovalo aj mesto. "Počíta sa s nimi v návrhu nového cestovného poriadku, ktorý zatiaľ nebol predložený na schválenie zastupiteľstvu - poslanci na to nemajú pred voľbami vôľu. Navrhnuté sú dve nočné linky."
Nočné spoje požadujú (pre svojich zamestnancov) aj investori, ktorí prichádzajú do priemyselného parku, kde plánujú zaviesť štvorzmennú prevádzku.
Konkurenciou pre mestskú autobusovú dopravu sú mikrobusy - šarkany. Niektorí mestskí poslanci kritizovali, že šarkany porušujú zákon, keď zberajú svojich klientov na autobusových zastávkach. Jeden z poslancov sa pýtal, či to neovplyvňuje hospodársky výsledok mestskej autobusovej dopravy. "Ovplyvňuje, no nie v dramatickej miere," odpovedal mu primátor. Vtedy po Nitre jazdili štyri mikrobusy s nápisom šarkan, teraz ich je šesť a ich počet má ešte rásť. Do každého sa zmestí osem cestujúcich.
Pôvodne stála jazda šarkanom 12 korún, v apríli sa zvýšila na 15. Blíži sa tak k cene klasického cestovného lístka - 16 Sk. Zdraženie šarkanov spôsobilo pokles počtu klientov. "Ľudí zvýšenie ceny prekvapilo, ale postupne sa k nám vracajú," tvrdí konateľ spoločnosti Marián Filo.
http://www.sme.sk/c/2726792/Mestskej-doprave-konkuruju-sukromnici.html