Spectre, Papyr: Aha, tak ja som to zle pochopil. Ja som myslel, že ten zotrvačník sa roztočí tým, že sa tých palíc dotkne, gyrobus by išiel dalej a obyčajným mechanickým roztočením by bola šťava. .-)
No neviem ako DP zvládol noc, ale o 2:30 stáli na Rádiovej trole s nahodenou 205. Bol tam aj 15TrM ako 205. Možno nakoniec spravili posili.
ono existuje rekuperacia a nie je ju problem pouzit aj pri vozidlach s trolejmi (E,T), akurat ze tu energiu co vyprodukujes ty pri brzdeni nezuzitkujes ty, ale ine vozidlo v trakcnom useku. Odpadaju ti tak straty pri prenasani vykonu energii z elektrickej na kineticku zotrvacnika a naopak.
Proste ten zotrvcnikovy patent moze byt sice pekny, ale jeho efektivita je dost mizerna (aspon co sa spotreby tyka), lebo 1. mas tam viacero premien energie a kedze ziadna nemoze byt 100%, tak vysledne straty su vyssie; 2. ten zotrvacnik ma aj dost vysoku hmotnost, takze aj celkova hmotnost vozidla vdaka tomu vyraze narastie a je ti dufam jasne ake to ma ucinky na spotrebu...
Energiu si to samozrejme nevyrobi samo, ale zase napr. pri brzdeni sa moze pohybova energia gyrobusu prenasat naspat do zotrvacnika, cim sa rozhodne dost energie usetri, najma v mestskej prevadzke, ked sa na kazdej druhej krizovatke brzdi a stoji. Aspon ja si myslim, ze to funguje tak.
Uz je na nete nova verzia trolejbusoveho simulatoru na http://simtr.imhd.sk. Na stranke pribudla napriklad aj diskusia a e-mailova notifikacia novych verzii...
Si spadol z jahody? Zakon zachovania energie stale plati a gyrobus ma urcite nizsiu ucinnost, ako trombelus (logicky).
Elektrinu si to nevyrobi samo len tak. Princip je nasledovny.
1) Voz je pripojeny na napatie.. Motor roztaca ("nabija")zotrvacnik, pricom odobera stavu zo siete.
2) Zotrvacnik sa toci a ten motor, co ho tocil teraz pracuje ako generator. Prud tecie do elektromotoru, ktory pohana kolesa normalne.
3) Ked zo zotrvacnika vymlatis pohybovu energiu, je treba ho znova roztocit, na co sa spotrebuje elektricka energia.
V zotrvacniku sa len uchovava elektricka energia. Rovnako by tam mohli byt napriklad dajake akumulatory.
Ma to podstatne nevyhody:
Zotrvacnik je treba casto nabijat. Nemusis sice tahat medzi stlpami draty vzduchom, ale ajtak tam musis mat dajake vedenie niekde.. Ibaze by mal kazdy stlp vlastnu malu meniaren , alebo by to bolo napajane sietovym napatim, ktore je natahane kde tade...
Ad gyrobus: Ale keby jazdil na samostanom telese ako ten duobus, tak nie je problém. Veď keď si to šťavu vyrobí samo, tak to musí byť najlacnejšia trakcia. Možno to má svoju budúcnosť, len elektrárenské koncerny to stopli.
Všetkým veľa šťastia v Novom ale aj celom novom roku.
t.z. ze ak by sa nejak vyraznejsie zdrzal na trase (napr. zapcha - no dobre, v tych casoch ked to jazdilo take nepoznali ale cisto teoreticky), dosla by mu energia a koniec - museli by ho odtlacit? hm... tak to je dobra chobotina
Gyrobus je skôr elektrobus ako trolejbus, pretože nemá troleje. Vo vnútri vozidla je zotrvačník, ktorý sa otáča a pomocou neho sa generuje energia na pohon vozidla. V pravidelných intervaloch na trase sú umiestnené stĺpy, kde sa znovu roztočí zotrvačník (to sú tie smiešne stĺpy bez vedenia). Výhodu je čistá prevádzka bez nutnosti stavať trolejové vedenie. Takéto vozidlá údajne premávali vo Švajčiarsku a čo je zaujímavé aj v Afrike v Kongu ...
Tak dobre, Lekov ma lepsiu charakteristiku pritlaku. Ale lad s nim z troleja neotlces...
Re #23785 d3k0:
Ale aj zle robime, napr. ja som toho najlepsi priklad, ze?
Re #23800 Mike:
Ked v tych trolejbusoch (mozno) nefunguje kurenie a vodic vyfasuje teply oblek, tak bodaj by sa netestil!
Re #23806 J:
Gyrobus je trolejbus na zotrvacnik. Ono sa to naozaj vyrobilo a jazdilo to, tusim s tym experimentovali Svajciari (Oerlikon ci kto)...
Re #23813 sin:
Dakujem velmi pekne. Osobne prajem vsetkym dobrym ludom v DPB aby bol rok 2004 pre nich prinosom, prajem im vydrz pri prekonavani prekazok a vela osobnych aj pracovnych uspechov.
DPB ako podniku prajem v roku 2004 co najmenej nehod, urazov, vykolaji (ze, HLST ), volu presadit rozumne myslienky, poslusnych cestujucich. Divizii elektriciek prajem aby konecne zacali fungovat aj 7303, 7715, 7085 a aj ine vozy, T3Bcky. Trolejbusakom prajem aby im po meste viselo menej "divokych" konstrukcii a aby dostali co najviac 21 TrAC. Autobusom prajem vela nafty a plynu, mazivo na vrzgajuce casti autobusov a konecne novu, plnohodnotnu vozovnu v Petrzalke - Janikovom dvore (to aj pre Trolejbusy).
Dalej dufam, ze Sanosy a 9Trky spolu so SM-kou sa nerozpalia, ale opravia, alebo aspon zakonzervuju a schovaju niekam pod strechu.
iMHD prajem aby vychadzalo s DPB lepsie ako doteraz, aby bola konecne aj off-line verzia cestakov a pod.
KPMHaRD prajem vsetko dobre, vedeniu klubu rovnako, ale uz bez mojej ucasti. Na vlastnu ziadost chcem vystupit s klubu, uz som o tom informoval vedenie...
"Expreso Internacional Ormeńo SA of Lima, Peru, has the distinction of operating the longest scheduled bus route in the world. The Guinness Book of Records has recognized this, with a certificate issued in 1995.
The route is between Caracas, Venezuela and Buenos Aires, Argentina, a distance of 6,063 miles (9,660 km). The route travels through six countries. Besides Lima, Caracas and Buenos Aires, terminals are in Bogotá, Colombia; Santiago, Chile; and Mendoza, Argentina. The one-way fare between Caracas and Buenos Aires is $270 (U.S.)."
Tým sa zviesť, to je dosť o nervy (a najmä zadok). Ale cena je celkom prijateľná, porovnateľná s cestovným u nás.
Papyr
Inak do konca roka zostavaju len hodiny - potom poreferujte, ako DP zvladol organizaciu silvestrovskej noci.
Slepym svetlo, zamrznutym teplo, a kompetentnym aby sa to v hlave preplo.
Pour Féliciter 2004,
Papyr