ozaj, medzinárodné rýchliky Pannonia a Bathory boli EC či iba vedené ako R? Ak to boli EC, tak na hanbu akurá tak lebo pohodlie v nich bolo vo väčšine použitých vozňov na úrovni našich predpotopných osobákoch ešte s tou červenou zaprášenou koženkou.
"K tým šoto debatám" - Dobre vymyslený a prezentovaný názov kategórie vlaku môže pritiahnuť nových cestujúcich (za predpokladu, že kvalita je OK). Ako je možné, že aj "normálni ľudia" poznajú skratku TGV? Uvidíme, akú kampaň bude mať RegioJet?
Na Slovensku je rozdiel medzi IC a EC v tom, že IC sú vnútroštátne (okrem Tatranu a Kriváňu, neviem ako sa volajú dnes) a EC medzinárodné. Aspoň toľko môj postreh
K tým šoto debatám o kategóriách vlakov len toľko, že veľa teoretizujete, ale prax je iná. Napr. rozdiel medzi vlakmi OBB IC a OBB EC som nepochopil dodnes, hoci som oboma druhmi šiel neraz, ak nerátam to, že OBB EC nestojí niekedy v nejakej diere, kde stojí OBB IC.
Alebo cez Slovisnko tranzitujú v trase (Villach Hbf) - Jesenice - Ljubljana - Zidani Most - Dobova - (Zagreb) vlaky kategórií MV (mednarodni vlak - niečo ako rýchlík), EC a IC a ich kvalita či nekvalita je v podstate rovnaká.
Chlapci, nemôžme vymýšlať teplú vodu. V prvom rade si treba uvedomiť, že jediná klasifikácia nemá zmysel, pretože treba rozlišovať podľa minimálne dvoch kritérií - komfort a vzdialenosť (resp. obslužnosť).
takže môj koncept
V tomto zmysle môžme uvažovať o 3 základných skupinách vlakov, podľa dopravnej teórie
- (mestské)
- prímestské (regionálne)
- diaľkové
- medzinárodné
★ Mestské vlaky som pridal len tak, neviem, či majú dnes význam a sú tak významné, aby mali vlastnú kategóriu. Príkladom bola L155
★ Prímestské vlaky sú vlaky dennej dochádzky, ktoré spájajú funkčné zázemie s jadrovým mestom. V geografii existuje pojem funkčný mestský región, resp. región dennej dochádzky, ktorý má svoje jadro, kam z neho ľudia cestujú do práce/školy atď.
Typickým prímestským vlakom môže byť napríklad Kúty - Malacky - Bratislava, alebo Trnava - Pezinok - Bratislava
Exaktné kritérium môže byť do 70 km
★ Diaľkové vlaky sú vlaky nie dennej dochádzky, ale trebárs týždňovej. Vychádzajú z predpokladu, že sa nimi cestuje hlavne za prechodným pobytom. Typickým príkladom môže byť TN - TT - BA. De facto ide alternatívu diaľkovej autobusovej dopravy.
★ Medzinárodné vlaky sú vlaky, ktoré sú určené pre spojenie významných európskych metropol a cez územie SR prechádzajú, alebo tu majú terminus.
Príkladom môže byť napr. BA-Brno-Praha-Berlín
(za medzinárodný vlak sa nepovažuje napr BA - Mosonmagyarovár)
De facto alternatíva leteckej dopravy
==============================
Tieto vzdialenostné kategórie je potom možné rozčleniť na štandardné a luxusné.
★ Mestský vlak nepotrebuje byť luxusný, pretože potrebuje obslúžiť len málo zastávok na krátkom úseku a ľudia sa v ňom zdržia veľmi málo. Preto existuje len štandardná verzia.
zhrnutie
- štandardná verzia: MESTSKÝ/CITY (anglický názov za lomkou), skratka C
- luxusná verzia: nie je
★ Prímestský vlak obsluhuje veľa zastávok na malom území. Väčšie mestá na trati však vyžadujú viac kapacity, ako menšie obce, preto treba vlak rozlíšiť na štandardnú verziu, ktorá spája všetky obce a mestá a luxusnú, ktorá spája len dôležité dopravné body z dopravného hľadiska (napr. miesta autobusových terminusov) a významné sídla.
- štandardná verzia PRÍMESTSKÝ/REGIO, skratka R
- luxusná verzia ZRÝCHLENÝ/REGIO EXPRESS, skratka REx
★ Diaľkový vlak je určený na dlhšie cestovanie a cestujúci v ňom len "nepobudnú" ale nejakú dobu aj trávia. Vlaky by som rozdelil z hľadiska komfortu na dve skupiny. Štandardná bez kupé a spájajúca všetky mestá a väčšie sídla (aj menej významné) + významné dopravné uzly. Hlavne kratšie vlaky. A luxusnú s kupé, komfortom a zastavujúc iba vo veľmi významných sídlach a dopravných uzloch.
- štandardná verzia RÝCHLIK/EXPRESS skr. Ex
- komfortná verzia INTERCITY skr. IC
★ Medzinárodný vlak je taký, v ktorom sa doslova istý čas "býva", preto by mal byť len luxusný a stáť len v metropolách istých krajín, ktoré majú zároveň prirodzený predpoklad, že sú dopravné križovatky.
-štandardná verzia : nie je
- komfortná verzia : EUROCITY skr. EC
takže suma sumárum, kombináciou komfortu a vzidalenosti navrhujem tieto kategórie
- CITY
- REGIO
- REGIO EXPRESS
- EXPRESS
- INTERCITY
- EUROCITY
Ike
Chlapci, nemôžme vymýšlať teplú vodu. V prvom rade si treba uvedomiť, že jediná klasifikácia nemá zmysel, pretože treba rozlišovať podľa minimálne dvoch kritérií - komfort a vzdialenosť (resp. obslužnosť).
takže môj koncept
V tomto zmysle môžme uvažovať o 3 základných skupinách vlakov, podľa dopravnej teórie
- (mestské)
- prímestské (regionálne)
- diaľkové
- medzinárodné
★ Mestské vlaky som pridal len tak, neviem, či majú dnes význam a sú tak významné, aby mali vlastnú kategóriu. Príkladom bola L155
★ Prímestské vlaky sú vlaky dennej dochádzky, ktoré spájajú funkčné zázemie s jadrovým mestom. V geografii existuje pojem funkčný mestský región, resp. región dennej dochádzky, ktorý má svoje jadro, kam z neho ľudia cestujú do práce/školy atď.
Typickým prímestským vlakom môže byť napríklad Kúty - Malacky - Bratislava, alebo Trnava - Pezinok - Bratislava
Exaktné kritérium môže byť do 70 km
★ Diaľkové vlaky sú vlaky nie dennej dochádzky, ale trebárs týždňovej. Vychádzajú z predpokladu, že sa nimi cestuje hlavne za prechodným pobytom. Typickým príkladom môže byť TN - TT - BA. De facto ide alternatívu diaľkovej autobusovej dopravy.
★ Medzinárodné vlaky sú vlaky, ktoré sú určené pre spojenie významných európskych metropol a cez územie SR prechádzajú, alebo tu majú terminus.
Príkladom môže byť napr. BA-Brno-Praha-Berlín
(za medzinárodný vlak sa nepovažuje napr BA - Mosonmagyarovár)
De facto alternatíva leteckej dopravy
==============================
Tieto vzdialenostné kategórie je potom možné rozčleniť na štandardné a luxusné.
★ Mestský vlak nepotrebuje byť luxusný, pretože potrebuje obslúžiť len málo zastávok na krátkom úseku a ľudia sa v ňom zdržia veľmi málo. Preto existuje len štandardná verzia.
zhrnutie
- štandardná verzia: MESTSKÝ/CITY (anglický názov za lomkou), skratka C
- luxusná verzia: nie je
★ Prímestský vlak obsluhuje veľa zastávok na malom území. Väčšie mestá na trati však vyžadujú viac kapacity, ako menšie obce, preto treba vlak rozlíšiť na štandardnú verziu, ktorá spája všetky obce a mestá a luxusnú, ktorá spája len dôležité dopravné body z dopravného hľadiska (napr. miesta autobusových terminusov) a významné sídla.
- štandardná verzia PRÍMESTSKÝ/REGIO, skratka R
- luxusná verzia ZRÝCHLENÝ/REGIO EXPRESS, skratka REx
★ Diaľkový vlak je určený na dlhšie cestovanie a cestujúci v ňom len "nepobudnú" ale nejakú dobu aj trávia. Vlaky by som rozdelil z hľadiska komfortu na dve skupiny. Štandardná bez kupé a spájajúca všetky mestá a väčšie sídla (aj menej významné) + významné dopravné uzly. Hlavne kratšie vlaky. A luxusnú s kupé, komfortom a zastavujúc iba vo veľmi významných sídlach a dopravných uzloch.
- štandardná verzia RÝCHLIK/EXPRESS skr. Ex
- komfortná verzia INTERCITY skr. IC
príklad (hypotetický): rýchlik: PP-Svit-Lipt. Hrádok-LM-RK-MT-ZA
IC: BA-TN-ZA-PP-Kysak-KE
★ Medzinárodný vlak je taký, v ktorom sa doslova istý čas "býva", preto by mal byť len luxusný a stáť len v metropolách istých krajín, ktoré majú zároveň prirodzený predpoklad, že sú dopravné križovatky.
-štandardná verzia : nie je
- komfortná verzia : EUROCITY skr. EC
takže suma sumárum, kombináciou komfortu a vzidalenosti navrhujem tieto kategórie
- CITY
- REGIO
- REGIO EXPRESS
- EXPRESS
- INTERCITY
- EUROCITY
?