Reply on: m@rtin #66701:
Vďaka za príspevky, večer pred spaním si ich prečítam a potom sa k téme vrátim. Musím dosť pracovať s mapou a pre nerodáka je to moc zložité, ale pokúsim sa.Inak ako spomínate nové 471 - #66415
V podstate som chcel len vystihnúť dve veci:
Chillské vína nie sú kvalitnejšie, ani nikdy kvalitnejšie nebudú. Dôvody zhrniem nasledovne: Chilská klíma predurčuje viniču homogénne podmienky rok čo rok - takže v Chile sa nerozprávame o rozdielnosti ročníkov - skrátka hrozno je prezreté rok čo rok, pokiaľ ich nepostihne prírodná katastrofa. V Chile sa pestujú prakticky 4 odrody - Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardonnay a Sauvignon. Je to veľmi obmedzujúce a faktor vďaka ktorému sa Chile nikdy s Francúzskom porovnávať nebude. V Chile nenájdete ucelený apelačný systém pôvodu - "terroir" tak ako vo Francúzsku, ktorý je tvorený kvalitou. Vďaka homogénnym podmienkam sa v Chile ani nikdy neutvorí (frantíci ho tvoria od roku 1855, syry od 1923, vína od 1935). V rámci tohto systému sú pre každý vinohrad doň včlenený stanovené zákonom tvrdé podmienky (zachovanie toho, čo považujú za nutné zachovávať), ktoré znamenajú náklady navyše. Vinohradníci a vinári produkujúci kvalitu len využívajú možnosti poskytované vládou. Vo chvíli, keď prestanú platiť sa nič nestane. Cenu vína vo Fr. neurčuje vinár ale trh (a tam je podstatný rozdiel).
Čína momentálne sadí toľko vinohradov, že sa z toho celý vinársky svet ide zblázniť. (Čo sa na konci dňa z číny zajtra nezblázni, že ?)
Ako som spomenul - kvalita sa bude dosahovať aj s dotáciami aj bez nich. Vinohrady a výrobu vína do afriky a ázie nepresúvajte. Deje sa to aj bez toho a vinársky priemysel tomu bude čeliť. Kto nepredá nebude mať.
EÚ robí nebývalé reštrikcie proti vínu, nemusíte sa k nim pridávať. Je to peklo, ale ako som spomenul, kvalita prežije.
Rozumiem plne Vášmu postoju ohľadom poľnohospodárskej politiky, keď je v celej EÚ akútnych investičných možností neúrekom a napriek tomu sa zadlžuje kde sa dá, len poľnohospodárom hrá na tvárach spokojný a nevinný úsmev a pri každej príležitosti sú schopní a ochotní strašiť ľudí a žobrať o viac a viac. Včera som zachytil správu, ktorú vypľul nejaký predseda nejakého traktorového zväzu, že ČR je nesebestačnou vo výrobe potravín.
V prvom rade by som si zobral na paškál obilie a cukor. Netvrdím, že viniča sa to netýka, ale je potrebné byť trochu selektívny.
Chcem ešte upozorniť, že pokiaľ máte rovnaký postoj k poľnohospodárstvu - musíte sa zamyslieť čo s 10 - 15 % v tomto odvetví pracujúcich, z ktorých by každý rok (v akomsi 15 ročnom horizonete) malo prísť 5 - 10 % ľudí o prácu. Vzhľadom na dotačné dedičstvo predchádzajúcich vedení únie to je otázka, nad ktorou sa musíme zamyslieť. Poľnohospodári sú zadubená banda, mysliaca len na svoj prospech a dôležitosť - pričom dôležití temer nie sú.
Druhá otázka je, odkiaľ tie potraviny zobrať a ako a kde ich účinne vyrábať a dopravovať - o balkáne zatiaľ Brusel počuť nechce (ak chcete zohnať Rumunské alebo Bulharské potraviny v ČR - garantujem Vám, že nezoženiete polku klobásy (pred mesiacom som to skúšal)).
Treťou otázkou je - čo s pôdou ? Nie je možné nechať polia na samovývoj. Kde je infraštruktúra pre alternatívne plodiny, kde je ich výskum ?
Ak mám byť úprimný, celé sme to premrhali. Vo chvíli, keď sa s tým začne niečo robiť (dúfam, že v roku 2008 - 2015) do nepripravenosti EÚ zasiahne plnou parou ázia, z čoho sa ekonomicky EÚ nespamätá.
Dotačné dedičstvo je časovo podobné Izraelsko-Palestínskemu konfliktu - neodstrániteľné v dekádach. Je neskoro, včera bolo neskoro a my už s tým nič neurobíme. Ani za to nikto nepôjde sedieť. A najhoršie je, že s úniou súhlasí 90 % obyvateľstva.
m@rtin
ještě k S-Bahnu.
Doporučuji tento článek
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=30399
Praha nemá k zavedení S-bahnu daleko. Opravdu stačí po dobudování Nového spojení 2009 propojit stávající tratě Beroun-Praha-Kolín, Kralupy nad vlatou-Praha-Čerčany, Nymburk-Praha-Benešov. Stačí postavit zajímavé zast. - Rajská zahrada, Výtoň, Eden, Podbaba a pár dalších. Do roku 2010 by mělo v pražské městské železnici jezdit více jak 40 jednotek 471 a za dalších 5 let to má být 60. S tím už se dá opravdu dělat mnoho. Největší problém vidím v zastaralém kolejovém svršku a kvůli tomu malé propustnosti tratí.
K podobnému stavu by nebylo náročné dojít. Musely by se ovšem zvýšit dotace do celé železnice. A tady opravdu nemá hlavní roli plnit jen Praha, ale i stát.
http://www.metroweb.cz/zeleznice/linky2006.jpg
http://www.metroweb.cz/zeleznice/praha-2020.gif
Zkrátka a dobře, Praha nemá k vyspělému systému S-Bahn daleko. Chce to jen udělat výše zmíněné kroky, kterých není moc. Hustou síť kolejí s návazností na okolní zástavbu máme dávno vybudovanou, spoustu vhodných a objednaných vlaků také a zařazenou železnici v PIDu s návazností na linky 300 a 400 taktéž. Takže zbývá jen zmodernizovat tu stávající síť a postavit nové perony.