Reply on: si #60156:
To si nevidel chaos v meste. Včerajšia náhradná doprava mi pripadala ako súťaž "Nájdite čo najviac možných trás náhradnej dopravy počas jednej výluky", každý autobus šiel inak, každý bol inak označený a dispečer na otázku či by tabule nemohli mať nejaké normálne označenie odpovedal že vraj sú elektronické a tie sa nastavia samy. No na dispečingu to bolo už o niečo lepšie lebo vedeli, že sú k nim kódy, ale pre zmenu zas nevedeli čo je to BUSE, nakoniec sa zistilo, že to označujú ako "Tam to hore".
Beus
Re #60150 Papyr: To zranenie chrbtice som (pravdepodobne) videl - mlade dievca, odvazali ju leziac na nositkach, s nejakou vystuhou pod krkom...nevyzeralo to prijemne...
Ad nehody vseobecne: Mam pocit, ze ten stupajuci trend v nehodovosti (zlyhanie vodica) dost suvisi s neustale sa zvysujucim stresom, ktory vodici v praci zazivaju, nervovym vypatim, atd. (dopravna situacia, neprimerane sa spravajuci cestujuci (jedinci), grafikon, ...), ale aj narastajuci psychicky tlak, pod ktorym su nuteni pracovat. Nad vodicmi je stale prisnejsi dohlad, a castokrat su za kazdy drobny prehresok neprimerane prezekuovani. Tento faktor sa velmi odraza na psychike ("co ak ma sleduju?"), a sposobuje dalsi narast pravdepodobnosti zlyhania z dovodu psychickeho vypatia a stresu.
Argument na toto "zhora" by znel: Vodic, ktory dodrziava predpisy, sa nema dovod stresovat, ci ho niekto sleduje. Ano, v optimalnom pripade by to tak malo byt. Lenze:
1) Aj predpisovi vodici to castokrat beru skor tak, ze "co si na mna zasa vymyslia?" resp. "co mi zasa najdu take, co som si neuvedomil?", a tento pristup ma dost racionalne korene v tom, ze sa im taka situacia uz (a mozno nie raz) stala. Preto sa budu v tej kabine klepat od strachu, aby neprisli bezdovodne o dalsich par stovak z uz beztak dost malej vyplaty, ktorou zivia rodinu a platia vydavky na byt, energie, stravu... a budu sa klepat aj ked na to zdanlivo dovod nemaju, pretoze sa im take uz stalo. A hned jeden uplne zbytocny stresovy faktor navyse.
2) Prvoradou prioritou kazdeho slusneho a rozmyslajuceho vodica je doviezt bezpecne svojich cestujucich do ciela. Druhou prioritou je bezpecnost v premavke - aby neohrozil nikoho dalsieho, mimo vozidla, a tretou prioritou je technika jazdy - aby svojou jazdou nenicil vozidlo/trat a siel tak, aby to nebolo cestujucim neprijemne. Az za tymito prioritami nasleduje dodrziavanie predpisov. Totiz vacsina ustanoveni predpisov suvisi nejako s bezpecnostou, takze ich dodrziavanie je automaticky obsiahnute v prvych dvoch prioritach vodica, a nad tym vodic nepotrebuje rozmyslat. Su vsak aj take veci, ktore s bezpecnostou nemaju nic (alebo takmer nic) spolocne, pripadne ich neumyselne zanedbanie vzhladom na aktualnu situaciu nijako neznizi nikoho bezpecnost. A bohuzial, v BA sa v prvom rade kontroluju tie veci, ktore s bezpecnostou nijako nesuvisia, a castokrat sa tie skutocne podstatne veci nekontroluju vobec. Pouzijuc slova mnohych vodicov: "...aby som si daval pozor na blbosti, ktore sluzia akurat tak na buzeraciu vodicov." (s prepacenim za vyraz).
Takze summa summarum - stresu pribuda, a pokial sa nezmeni pristup kontrolnych organov k vodicom, a najma kym tu bude vladnut prezumpcia viny (vodic je automaticky vinny zo spachania pracovneho priestupku, kym nedokaze, ze ho nespachal (co nema sancu) ), tak podobnych zlyhani vodicov bude pravdepodobne tiez stale pribudat.