Bratislavská polícia v noci 7.7. zasahovala proti skupine mladíkov, ktorí rozbili sklenenú zatávku hromadnej dopravy.
Svedkovia vyčíňania podgurážených mladíkov privolali včera o 23. hodine policajtov na Karloveskú ulicu. Po rozvášnenej skupinke ostala rozbitá sklenená zástavka MHD. Stihli naskočiť do električky číslo 4 v smere von z mesta. Na konečnej električky už výtržníkov čakali policajné hliadky. Dvaja Tomášovia, Peter, Matej a Michal vo veku 16 rokov a o dva roky starší Štefan boli predvedení na policajné oddelenie. Vypovedať mohli až po vytriezvení.
Dovolil by som si aj toto, na zamyslenie...
Chodníky pre autá, stromy a sekery
Existujú aj krajiny, v ktorých dobré mravy a ešte lepšie zákony a rozumné pravidlá nielen existujú, ale platia naozaj pre každého rovnako
Dynamicky sa rozvíjajúce Slovensko dynamicky rozvíja aj právny nihilizmus a aroganciu všemocného kapitálu nad celkom prirodzenými, logickými a normálnymi právami občanov.
Že chodník slúži na chôdzu, vyplýva nielen z pomenovania, ale aj z elementárnej logiky, ktorá vyhradzuje osobitne priestor pre chodcov a osobitne priestor pre dopravné prostriedky. Nie tak na Slovensku a v jej stolici - hlavnom meste. Autá beztrestne parkujú na chodníkoch a úbohý chodec sa sotva pretlačí v škáre medzi zaparkovanými vozidlami a fasádami domov. Beztrestne preto, že vozidlo môže byť a občas aj je odtiahnuté či "zapapučované", iba keď bráni v doprave iným autám, nie keď bráni v pohybe chodcom či nebodaj chodkyniam s kočíkmi. A tak si šoféri v slovenskej stolici bezstarostne parkujú na chodníkoch. Nie tak v susednom Rakúsku. Tam si netrúfnu zaparkovať čo len jediným kolesom na krajíčku obrubníka, lebo vedia, že ich nemilosrdne čaká mastná pokuta.
Je pozoruhodné, ako sa pri prechode rakúskej hranice z tých istých dôvodov ako šibnutím čarovného prútika menia slovenskí dravci ciest na pokojných baránkov, disciplinovane sa posúvajúcich päťdesiatkilometrovou rýchlosťou rakúskymi obcami. S výnimkou niektorých ústavných činiteľov, ktorí sa nazdávajú, že aj v Rakúsku pre nich platí výnimka ako v domácom pašalíku. Taký Pavol Rusko o svojej spanilej jazde rozpráva s furiantskou bodrosťou a doma sa mu to nielen prepečie, ale ešte mu to zvyšuje popularitu - nedodržiavať predpisy, to sa u nás cení vysoko!
Nejakí frajeri
Pred časom som sa vrátil z cudziny, a vtedy zakaždým s reflexom pavlovovského psa zamierim k Dunaju, nadýchať sa domovskej atmosféry. Kráčam si od Nového mosta proti prúdu, keď tu zrazu vidím spúšť. Desiatky stromov až po Park kultúry a oddychu (PKO) vyrúbaných a popílených, lavičky zlikvidované, promenáda zničená. Staršia dáma opierajúca sa o francúzsku barlu - sadnúť si už nemá kde - ma informuje, že to tu včera za pol dňa "zmákli" nejakí frajeri za asistencie polície, ktorá celú promenádu obkolesila červeno-bielou páskou, ako keď sa pri vyšetrovaní ohraničuje miesto zločinu. "Tak vidíte," vravím jej, "už sa pátra po zločincoch, ktorí spáchali toto vandalstvo." Dáma sa na mňa pozrela, akoby som spadol z Mesiaca alebo prinajmenšom prišiel z Rakúska - "Že pátra! Tú pásku tu natiahli a priestor strážili pred ľuďmi, ktorí by nebodaj chceli brániť stromy."
Teraz už nikoho strážiť netreba, kusy červeno-bielej pásky poletujú vo vetre a hadia sa po zdevastovanej promenáde. Ani tí frajeri s motorovými pílami, ani ich policajní ochrancovia si nedali tú námahu, aby pásky po sebe upratali. A tá rozdrapovačná finančná skupina, ktorá pozemky skúpila a frajerov i policajtov si objednala, tá by si svoje "čisté ruky" nejakým upratovaním už vôbec nešpinila.
Stáročná lipa
V tej chvíli som si spomenul na ochranárov, ktorí ešte za komunizmu vlastnými telami bránili stáročnú lipu na nádvorí rozľahlej budovy na Kapitulskej ulici. Vtedy tiež zakročili policajti - pardon: príslušníci Verejnej bezpečnosti - a noviny sa rozhorčovali nad protispoločenskými živlami, ktoré bránia pokroku a maria reštaurovanie historickej pamiatky. Vzácna lipa je už vyše pätnásť rokov na pravde božej a budova na Kapitulskej stojí a chátra ďalej.
Koľko nelegálne postavených novozbohatlíckych domov sa rozdrapuje pod Slavínom, to by vám vedel povedať Martin Huba; koľko a za čo sa ich "legalizovalo" dodatočne, to už azda iba jasnovidka. V Zürichu na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov prekročili nejakí švajčiarski rozdrapenci schválený pôdorys stavby vežiaka o niekoľko centimetrov, a keďže tá stavba bola z betónu, nemohli ju o tie "nadstavené" centimetre nijako "okresať", dodatočnú výnimku nedostali a vežiak museli zbúrať.
V Bratislave si slovenskí rozdrapenci rozostavajú osempodlažný baráčik a keď sú na ôsmom poschodí, požiadajú o "dodatočnú zmenu" stavebného zámeru z ôsmich podlaží na tridsaťdva. Keď im to akýmsi zázrakom neprejde, tak licitujú na dvadsaťdva podlaží. Urbanistika ako poker.
Pravidelne chodím okolo Eszterházyho paláca na Panskej ulici. Ten dom má jeden z najkrajších, bohato zdobených barokových portálov okolo vstupnej brány. Denne sa tu zastavujú desiatky skupín turistov a sprievodcovia im v rozličných jazykoch podávajú výklad o tom barokovom paláci. A cudzinci s údivom hľadia na odpornú velikánsku tabuľu, ktorá sa neokrôchane rozčapuje uprostred barokového portálu a červenými písmenami inzeruje, že v tom paláci sú na prenájom kancelárske priestory. Tá arogantne hnusná tabuľa tu visí už niekoľko rokov, odkedy bola dohotovená ešte hnusnejšia nadstavba na streche barokového paláca, pripomínajúca betónový tunel - v ňom zrejme budú tie už roky neosídlené kancelárske priestory. Keď sa to monštrum na streche začalo stavať, telefonoval som na číslo uvedené na stavebnom povolení (ktoré v tom čase viselo na tom istom mieste, kde dnes inzertná tabuľa), dovolal som sa na obvodný úrad Starého Mesta a tam mi pani v telefóne prezradila, že protestujem márne, lebo nadstavba bola riadne schválená miestnymi poslancami. Napriek tomu, že v tom čase medzi nimi nesedel - ako za Mečiara, tak ani po ňom, na čo sme boli my Staromešťania hrdí - ani jeden poslanec HZDS, SNS, KSS. Som však presvedčený, že čosi podobné by sa na streche Eszterházyho paláca nemohlo "vybudovať" ani za komunistov.
Odseknuté ruky
Ale sú krajiny, kde dobré mravy a ešte lepšie zákony a rozumné pravidlá nielen existujú, ale platia naozaj pre každého rovnako. Na sklonku šesťdesiatych rokov som bol v Štokholme svedkom, ako švédskeho kráľa, ktorý sa celkom občiansky prechádzal po ulici, nepustili do obchodného domu so psom; musel ho priviazať pred vchodom ako všetci ostatní. Aj pre kráľa, aj pre jeho psa platili rovnaké predpisy.
Nedávno priniesla agentúra Reuters správu, že nórsky premiér Kjell Magne Bondevik nesmie jazdiť vo svojom novom nepriestrelnom BMW, ktoré nemecká automobilka vyrobila špeciálne preňho. Nórske úrady mu auto zakázali používať, lebo opancierované vážilo dva razy toľko ako bežné BMW a tak prekračovalo limit predpísaný nórskymi cestnými úradmi o štyridsať kilogramov. Pracovníci vládnych garáží ho teda museli "zbaviť" prebytočných kíl - to auto, nie premiéra.
Vo Švédsku, ako je známe, sa dlho prakticky nekradlo. V tom istom čase, keď švédskeho kráľa nepustili so psom do obchodu, som si zabudol na železničnej stanici pri okienku, kde predávali cestovné lístky, malú koženú tašku s dokladmi a peňaženkou. Nič netušiac som si sadol do neďalekej kaviarne, dal si rannú kávu s croissantom, prečítal som si noviny a keď som chcel platiť, zistil som, že nemám čím. Bežal som zdesený na stanicu a tam na pulte pri okienku ležala moja taška.
Keď som to potom rozprával švédskym priateľom, vôbec sa nečudovali. V tom čase sa vo Švédsku naozaj nekradlo. Ale - ako ma ubezpečili - iba preto, že nielen v stredoveku, ale ešte dlho potom sa vo Švédsku za krádež odsekávala ruka.
U nás pri Dunaji sa dnes odsekávajú stromy.
Martin Porubjak (1944) dramaturg Slovenského národného divadla, režisér. Žije v Bratislave.
No trochu si to splietol. Takže predáva sa to spoločnosti Henbury Development za 281 mil. a nie J&T. Ten si 150 mil. nenechá, ale nechá si ich Henbury Development a ten si nenechá 150mil ale 281 - 150(ktoré vyplatí mestu) = 131. 131 mil. nie je aj je veľa. Ide oto, koľko za tých 131 mil. spravia. Ak položia dlažbu na 15metrou širokom páse, tak je to sakramentsky veľa a zisk na transakcii typujem na 40 miliónov. Ak však sa bude toho robiť viac, cena je reálna. Ide predsa len o riadny kus nábrežia, len som zvedavý či až po most Lafranconi tp budú robiť alebo len popri areály PKO.
Na margo celé prípade by som dal do pozornosti predaj pozemkov Novým mestom neďaleko Kuchajdy kde sa najrpv predávalo priamo, s odôvodnením, že viac aj tak nedostanú za cca 50 mil. Neskôr boj developmentských spoločností zdvihol cenu na 70 mil. a pri dražbe skončil nna cca 100 až 110 mil. ak si dobre pamätám. Možno by sa to malo niekomu pripomenúť. Na jednej strane je dobré, že sa to PKO predáva. Od 89 sa tam nič poriadne neudialo. Koncerty podradných skupín typu Lunetic, Scooter,... a nejaké tie beánie, to je tak všetko. Ale v súčasnom svete predávať niečo bez súťaže?! Nejde ani tak o transparentnosť (aj o tú ale nielen) ale o možnosť získať viac. 281 mil. je istých, to sa mohlo dať ako vyvolávacia, ale možno by niekto dal viac.
Re #46251 babou: Na zastávku Mliekarenská na Bajkalske ulici sa dostaneš priamo L68. Ak budeš chcieť ísť tak ako jazdila L96, čiže na Gagarinovu prestúpiš na križovatke Košická - Prievozksá - Mlynské Nivy a prestúpiš buď na L208 alebo L202 pričom budeš musieť prejsť cez križovatku. V každom prípade mám pocit, že zastávka Mliekarenská je ta tvoja a tam sa dostaneš bez prestupu.
Zo zastávky Švabinského sa dostaneš L68 bez prestupu na Košickú ulicu, Miletičovu, k zimáku, Bajkalskú a Prievozkú.
Z Kolmej L93, 94, 91 a 191 sa bez prestupu dostaneš tam kam doteraz.
Najlepšie asi bude ak dáš na seba mail a ja ti pošlem mapku ako by tie linky mali jazdiť.
to zobrazovanie na transparentoch na električkách je fajn, ale na autobusoch a trolejbusoch by to nebolo bohviečo keby ukazovali len mestskú časť, bo oni majú v tej danej onej MČ viac konečných a nielen jednu ako električky.
Najlepšie by bolo keby 95 chodila striedavo na Vyšehradskú a Dolnozemskú.
Na nové linkovanie električiek je nutných viacero úprav na tratiach.
Ja pokladám za dôležité vybudovať aj trolejbusovú trať Vlárska - Koliba a cestou...
Ale mám taký pocit, že v najbližšom období bude vybudovaná trať na Dlháče. ?
Tá 66 by mohla radšej chodiť od Miletičky trhoviska.. takto od nemocnice to vytvára taký slimák, a fakt to vypadá jak zachádzka...
TROLEJBUSOVÁ TRAŤ NA PATRÓNKE
No ale myslím, že omnoho dôležitejšie (a možno aj lacnejšie) je už konečne vybudovať trolejbusovú trať na Patrónke aj v smere na Kramáre pre 212-ku. Už sa to dlho plánuje, kedy to už konečne začnú robiť?
TRANSPARENTY PO NOVOM
Aj ja chválim vonkajšie transparenty električiek (napr. 5 DÚBRAVKA) aj vnútorné (napr. 5 DÚBRAVKA / Pri kríži). Už dávno to tak mohlo byť! A nemôžu to zaviesť aj na autobusoch a trolejbusoch?
AKO ÍSŤ V SEPTEMBRI Z DÚBRAVKY DO PRIEVOZU?
Nepáči sa mi, že nové trasy električiek začnú platiť až od januára 2006. ? Takto totiž neviem, ako bude môcť moja babka cestovať (podľa možnosti s čo najmenším počtom prestupov) z Dúbravky do Prievozu (teraz cestuje 83 - 86 alebo 83 - 212 - 86 alebo 1/5/12 - 9 - 86). Keď pôjdu električky po novom, zrejme bude najvýhodnejšie použiť spojenie 9 - 66.
A ešte som zvedavý, ako tie linky budú v septembri naozaj jazdiť. Napr. či tá 66-ka bude mať naozaj takú zvláštu trasu (Nemocnica Ružinov - Drieňová - Tomášikova - Prievoz). Cez tú Drieňovu mi to pripadá ako obchádzka...
TOTOŽNÉ TRASY LINIEK V NOVOM SYSTÉME
A stále sa čudujem, že nové linky č. 82 a č. 83 budú mať takú podobnú trasu. V novom vedení liniek by také čosi malo byť predsa výnimočné, nie? Podobnosť 31 s 39 a 91 s 191 chápem.
A fakt si myslím, že 95-ka mohla byť po novom z Vyšehradskej presmerovaná na Dolnozemskú alebo Antolskú. Od Braníka hádam nie je až taký obrovský rozdiel vo vzdialenosti. Načo sú na Vyšehradksej podobné obe linky?
No ak sa aj toto má odôvodniť nedostatkom peňazí, tak najlepšie by hádam bolo, keby 93-ka alebo 95-ka teda končila pri novom kostole a Lídl na bývalom obratisku linky č. 117 (tak to tu už tuším niekto navrhoval).
Z Dvorov 1 sme sa doteraz dostali: na Hlavnú stanicu (ostáva), na Autobusovú stanicu (doteraz bez prestupu, teraz nie), na Šafko (doteraz bez prestupu, aj keď cez celú Petržalku, teraz?), na Bajkalskú (medzi Prievozskou a Trnavskou, teraz nie). Kam sa odteraz môžeme priamo dostať zo zastávok Švabinského/Markova resp. Kolmá?
K tej Mlekarenskej - potrebujem smer Trávniky a to je dosť ďaleko od prestupovania na Košickej, Bajkalskej a pod. Čo nahradzuje 96? A kde vlastne by som na Košickej mala prestupovať? Križovatka? Nie je prestupovanie ako prestupovanie. Ak ide o jednu (rovnakú) zastávku, nemám problém prestupovať aj viackrát. Ak mám prebehovať na druhú stranu cesty resp. križovatky, to už je "iné kafe".
stačil by tam trolejbus-duobus ? ale krátky, harmonika by sa tam asi nevytočila... ?
Ale keby sa tam našlo niečo väčšie na otočenie, tak o rok cez víkendy by sa tam mohol požičiavať Dlhodielsky duobus-klbáčik, z nej by bola vlastne posilová trolejbusová linka 213 (Hodžovo nám.-Koliba), ktorá občas cez zimné víkendy chodieva (dáva sa na ňu harmonika) akurát, že by nešla len po Kolibu, ale až na Kamzík, so novou zastávkou "Brečtanová" a potom konečná "Kamzík" ? Mala by aj samozrejme pevný cestovný poriadok. ?
chvalim zmeny na elektrickovskych transparentoch uz namiesto mini napisov tam opat svietia velkymi nazvy mestskych casti DUBRAVKA, RACA, RUZINOV ? a vo vnutri sa na zastavke namiesto "5 Pri krizi" zobrazuje "5 DUBRAVKA / Pri krizi" ?
Súhlasím s tým, že stála autobusová linka tam byť nemusí. (IMHO tam ani tie autá nemajú čo robiť.) Ani označník tam byť nemusí. Ale keď už tade autobus chodí a tak či tak tam musí zastaviť, prečo neumožniť cestujúcim nástup a výstup? Nemusíš ich v tom podporovať, ale nevidím dôvod im v tom brániť.
Re #46245 KLF: Občasné zachádzanie t-203 by skutočne nebolo na zahodenie. Stačila by aj jednostopá trať. Azda stačí počkať, kým si tam postaví nejakú živnosť dajaká Romanova rodina a hneď na tú trať VÚC prispeje. ?
Som turista, tak zas asi ze nebude pre mna tura Koliba - Kamzik. Inak AK UZ doprava hore (uznavam, ze pre lyziarov v zime by to bolo dobre), tak teraz po rekonstrukcii tej asfaltky tam potiahnut 203 az po tu odbocku k vezi a na to parkovisko ! Kua, sak to nemoze byt problem, to je maximalne 1 kilometer, uz nech mi nevravia, ze ani na 1 kilometer nemaju prachy !!!! A to by sa na 1000% vyuzivalo ! Toto by bolo riesenie.
ešte raz sorry nejak som sa pomýlil pri odhadovaní počtu autobusov ktoré by sa dali kúpiť za 150 mil. Sk..
Takže správne by to bolo takých 10 až 15 busov..No ale aj to by bolo vždy lepšie ako nič ?
Práve som čítal na SME.SK že Ba magistrát predal pd cenu pozemky pod budúcim River-parkom..Získa za to cca.260 miliónov(sorry ak som sa o nejakých tých 10 miliónov pomýlil,ale nechce sa mi znova pozerať koľko to presne bolo..)....No a to je dosť málo...(cena za meter štvorcový 8800-10 400 Sk, normálna trhová cena by bola cca 30 000 Sk..
No ale čo ma fakt vytáča, že z tých 260 miliónov si nechá J&T 150 mil. na vytvorenie nábrežnej promenády...Taká otázka...Načo to vytvorenie promenády platí magistrát z vlastného keď to bude zastavané takmer až po nábrežie??? Ten kúsok medzi obchodmi/hotelom a brehom Dunaja snáď nemá stáť 150 miliónov!!!
Nemohli za to kúpiť radšej 100 nových busov?????
Alebo nech tie busy kúpia aspoň z tých ďalších 100 mil. čo im zostane... Alebo je toto vec na ktorú nikto nemyslí?
Zhrnutie: pri cestovaní autobusom ku "krásnej" dunajskej promenáde sa tento rozpadne a cestujúci skončí tak najskôr na Antolskej alebo Kramároch ?
inTony
Ale keby sa tam našlo niečo väčšie na otočenie, tak o rok cez víkendy by sa tam mohol požičiavať Dlhodielsky duobus-klbáčik, z nej by bola vlastne posilová trolejbusová linka 213 (Hodžovo nám.-Koliba), ktorá občas cez zimné víkendy chodieva (dáva sa na ňu harmonika) akurát, že by nešla len po Kolibu, ale až na Kamzík, so novou zastávkou "Brečtanová" a potom konečná "Kamzík" ? Mala by aj samozrejme pevný cestovný poriadok. ?