Musím povedať, že som sklamaný z toho, že sa na tomto fóre vedie planý ideologický boj "električka vs. metro" - a o ničom.
Môj názor:
Bratislava potrebuje nosný systém, ktorý bude spoľahlivo premávať na vlastnom telese, oddelenom od ostatnej dopravy vrátane chodcov, ktorý bude mať dostatočnú kapacitu, komfort, bude premávať v dostatočnom takte a jeho trasa bude určená
hlavnými dopravnými požiadavkami. Stanice resp. zastávky systému budú zároveň prestupnými bodmi pre doplnkovú dopravu, ako aj pre regionálnu, medzimestskú a medzinárodnú dopravu) a budú rozvojovými bodmi pre budovanie infraštruktúry v príslušných lokalitách. Musí existovať jednotný informačný systém, aby cestujúci mali v každom bode celého dopravného systému jasnú predstavu, ako a za akých podmienok sa dostanú do iného bodu. Systém musí byť moderný, efektívny a dostatočne atraktívny tak, aby spôsobil zásadný obrat vývoja pomeru IAD:MHD.
Za týchto podmienok sa nebudem sporiť o tom, či je to električka, metro, alebo niečo medzi. Povrchová električka v centrálnej časti mesta takýmto systémom však nikdy nebude, to musí byť jasné aj jej najväčším zástancom.
Realita je podľa mňa taká, že petržalský projekt je pokusom o riešenie problému Petržalky, nie o budovanie nosného systému. Nepochybne prispeje k rozvoju tejto mestskej štvrte, ale predstava ďalšej etapy spomínaná v projekte je tak nerealistická (predpokladá zrušenie a náhradu 1/4 trasy prvej etapy - po cca. 10 rokoch), že mi z nej vychádza iba jeden záver - že navrhovaná "prvá etapa" je aj etapou poslednou a električkový triangel na Šafárikovom námestí bude trvalým provizóriom, riešenie nosného systému sa odkladá do neurčita a bolo obetované v mene riešenia parciálneho problému (časti) Petržalky.
Môj názor je, že je potrebné už teraz zvoliť vhodnú koncepciu nosného systému a od začiatku ho budovať bez provizórií a tak, aby priniesol riešenie, ktoré zásadne zmení spôsob fungovania MHD v celej Bratislave, vrátane centrálnej oblasti mesta. Nie riešiť veci tak, že "postavíme si toto provizórium a potom uvidíme"...
Môj názor:
Bratislava potrebuje nosný systém, ktorý bude spoľahlivo premávať na vlastnom telese, oddelenom od ostatnej dopravy vrátane chodcov, ktorý bude mať dostatočnú kapacitu, komfort, bude premávať v dostatočnom takte a jeho trasa bude určená
hlavnými dopravnými požiadavkami. Stanice resp. zastávky systému budú zároveň prestupnými bodmi pre doplnkovú dopravu, ako aj pre regionálnu, medzimestskú a medzinárodnú dopravu) a budú rozvojovými bodmi pre budovanie infraštruktúry v príslušných lokalitách. Musí existovať jednotný informačný systém, aby cestujúci mali v každom bode celého dopravného systému jasnú predstavu, ako a za akých podmienok sa dostanú do iného bodu. Systém musí byť moderný, efektívny a dostatočne atraktívny tak, aby spôsobil zásadný obrat vývoja pomeru IAD:MHD.
Za týchto podmienok sa nebudem sporiť o tom, či je to električka, metro, alebo niečo medzi. Povrchová električka v centrálnej časti mesta takýmto systémom však nikdy nebude, to musí byť jasné aj jej najväčším zástancom.
Realita je podľa mňa taká, že petržalský projekt je pokusom o riešenie problému Petržalky, nie o budovanie nosného systému. Nepochybne prispeje k rozvoju tejto mestskej štvrte, ale predstava ďalšej etapy spomínaná v projekte je tak nerealistická (predpokladá zrušenie a náhradu 1/4 trasy prvej etapy - po cca. 10 rokoch), že mi z nej vychádza iba jeden záver - že navrhovaná "prvá etapa" je aj etapou poslednou a električkový triangel na Šafárikovom námestí bude trvalým provizóriom, riešenie nosného systému sa odkladá do neurčita a bolo obetované v mene riešenia parciálneho problému (časti) Petržalky.
Môj názor je, že je potrebné už teraz zvoliť vhodnú koncepciu nosného systému a od začiatku ho budovať bez provizórií a tak, aby priniesol riešenie, ktoré zásadne zmení spôsob fungovania MHD v celej Bratislave, vrátane centrálnej oblasti mesta. Nie riešiť veci tak, že "postavíme si toto provizórium a potom uvidíme"...
Ámos Keynes