Takže jazykové debaty ešte nekončia? Pokiaľ mi je známe, v slovenčine sa k časovému údaju vzťahuje predložka "o". To nie je žiadna prešovská špecialita. Práve naopak. "O" je všade, len Košice zásadne používajú "na". Inými slovami, v každom meste sa zamilovaný párik pred kinom stretne "o 19:30", len v Košiciach si dávajú rande "na 19:30".
Výraz "o celá" nechaj už napokoji. Slovo "celá" vyjadruje počet minút po celej hodine (00). Niekedy som si myslel, že je to prešovské špecifikum, ale keď som spoznal m@rtina a zistil som, že v Prahe sa to BEŽNE používa, zistil som, že som bol na omyle.
Cau, na tvoje otazky viem dost presne odpovedat:
Dodnes neviem, kde bola vozovňa POHEV v Bratislave, (v Kopčanoch?)
ANO, V KOPCANOCH. DNES TAM ESTE STALE EXISTUJU KOLAJE.
a bola spoločná pre jednosmernú trakciu včetne vozov tramvajového typu aj lokomotív ,alebo boli oddelene.
LOKOMOTIVY EG5,6 POHEV MALI ZVLAST VOZOVNU A ELEKTRICKOVE VOZY ZVLAST, ZO STRANY MESTA.
Tie dlhé štvorosé osobné vozy pre priame vlaky do Viedne vlastnil aj POHEV alebo len Viedenská strana?
SPOLU ICH BOLO 28 KUSOV, 14 VLASTNILA KAZDA STRANA, POTOM NASA ZOPAR PREDALA VIEDENSKEJ.
Kde boli vozovne tejto dráhy vo Viedni ?
VO SCHWECHATE, ZVLAST PRE LOKOMOTIVY A PRE VAGONY, MAM PRESNE NAKRESY, TERAZ JE TAM MUZEUM, NEDAVNO SOM TAM BOL A MAJU ICH TAM 3 KRASNE VYBLISKANE KUSY + JEDNU EG2. CHYSTAM SA DO MARIAZELLU POZRET EG5.
AKU MAS LITERATURU? JA MAM RAKUSKU KNIZKU Z ROKU 1962, JE TAM VELMI VELA TOHO, MYSLIM ZE JE TAM 90% FOTIEK KTORE EXISTUJU, KDE TU ESTE NAJDEM NA WEBE NEJAKE INE FOTKY. V TOM MUZEU SOM BOL S JEDNYM STARYM PANOM Z VIEDNE CO CHODIEVAL NA ELEKTRICKE DO BRATISLAVY A UKAZAL MI JEHO SUKROMNE FOTKY. MINULY VIKEND BOLO 90 ROKOV A BOL SOM VO WOLFSTHALE POZRET LOKOMOTIVU 1072.01, MAM FOTKY. RAD BY SOM SI VYMENIL LITERATURU, MOZEM TI POSLAT NEJAKE FOTKY KED CHCES.
V princípe súhlas, ale to isté by svojou činnosťou mal zaistiť aj funkčný strhovák ČKD ? . Výhodou Railtechov je možnosť presnejšieho nastavenia, kvalita a podobne. A keď sa Railtech zablokuje, vodič nemusí povoľovať skrutku, ale naopak strhovák natiahnuť. Strhováky ČKD umožňovali nasadenie zberača na vedenie aj v nenatiahnutom stave. takže 99% vodičov (vrátene mňa) jazdilo s nenatiahnutými strhovákmi, zberač Railtech to nedovolí, čím prispieva k menšiemu ohrozeniu vedenia. Ak vozidlo so strhovámi Railtech/Delachaux strhne priečny preves, je to v 99% zle nastaveným strhovákom (musí byť nastavený podľa použitého zberača) a v tom zvyšnom percente tým, že k vypadnutiu zberača došlo tak tesne pred prekážkou, že už strhovák nestihol zareagovať.
Ja neviem, ale keby tie zberace sem-tam nejake tie priecne prevesy, krizenia a vyhybky postrhali, mozno by sa to dalo opravit niekomu inemu, nez vrcharom, a aspon chvilu by to na danych miestach vyzeralo normalne.
To čo je "salinista"? ? Ja poznám len výraz "šalinář", "cinkač" alebo ešte "vekslboy" ?
Re #30569 Vladimír: Ale aj tak mi to nejde do hlavy, prečo sa povie výraz "celá" napr. v Tebou spomínanom "spoj ide o celá hodina 16 minút", keď celá hodina nie je! ? Ale výraz "o" namiesto "na" je fakt asi len prešovské špecifikum. Alebo sa to používa aj niekde za hranicami PO?
Tak to bude potom asi nahoda, ze vzdy ked vidim strhnuty priecny preves, roztrhnuty spagat strhovaku alebo rozrazenu vyhybku, tak to byva zasadne modernizovany trolejbus s lahkymi zberacmi Esko a strhovakmi Railtech.. Ale to bude asi tym, ze uz ine skoro ani nie su
Ked ti stiahne Railtech vypadnuty zberac, tak ten zberac nepoletuje kade tade a nestrhava priecne prevesy, krizenia, vyhybky atd., takze po vytrolejeni nemusi vodic okamzite dupnut plnou silou na brzdy, ako to musel dodnes (stare kovove prsa zberac po vypadnuti nestahovali na doraz). Akurat sa Railtech touto cinnostou zablokuje a vodic musi vyjst von a na stahovaku povolit skrutku, aby sa uvolnil.
Ked prides k stahovaku Railtech a prudsie zatahas za povrazok, stahovak si mysli, ze vypadol zberac a okamzite pritiahne zberac k streche (namota na seba velmi rychlo ten povrazok). A kedze ten povrazok ty drzis v ruke (a nestihnes ho pustit), namota ti to na cievku i s tvojou rukou. Tym sa vysvetluju urazy zo zberacov Railtech.
Ja vidim hlavnu vyhodu v tom, ze ako ti vyletia brka na niecom, tak nepoletuju ako sialene - a kvoli tomu bolo ovela viac zraneni (viem o jednom ). Aj vcera sa mi stalo, ze dakej L205 na Americkom vyleteli obe brka a nebyt bezpecnostnych strhovakov, urcite vrazia (nielen) do semaforu... Akurat pod tym stal kamos z Tranvy a nechapal co sa deje ?
Ked sa tu uz bavime o trolejbusoch, tak este ma zaujima, aku vyhodu maju tie nove strhovaky Railtech, ktore su uz namontovane na vsetkych trolejbusoch. Niektori vodici hovoria, ze s tym su iba problemy. Uz doslo aj k mensim zraneniam kvoli tomu.
Tentokrát jsi výjimečně mimo, všechny vozy v BA včetně nejstarších křápů mají už lehké sběrače - menšinově hliníkové OBUS Rekord, většinově plastové ESKO. To otitiž nemá na starosti ing. Pertinax ale provozovna trombelusů, která je sice nic moc ale v rámci DPB asi nejlepší.
A na podvěsné armarury mi nešahej, kdo umí (Kummler), umí. Ve Švajcu se po tom přes půl století jezdí beze zpomalení. Akorát to nesmí dostat do ruky Elektrovod ELBA Kremnica ani ESKO...
živě si představuju, jak tu plastovou hlavu po velkém úsilí implantují na 4x dolámaný a navařovaný ocelový sběrač z lešenářské trubky a pak se budou strašně divit, že už v rychlosti 40km/h servali celou křižovatku z podvěsných armatur ve stylu "trubky křivé, svorky pevné, hovada tupé".
Neviem, asi sa nepáčili pánu ing. Pertinaxovi von Esko. Inak som si prečítal zápisnicu z exkurzie tej "odbornej skupiny pri DP" do civilizovaného sveta. Vo firme Kummler+Matter im bola o. i. prezentovaná plastová hlava zberača o hmotnosti len 1,5 kg, ktorá v spojení s armatúrami Kummler+Matter (ťahovými aj podvesnými) umožňuje prejazd rýchlosťou 60 km/h...
A ja som sa miešal jemu do kapusty? On sa miešal prvý mne! Veď zhanobil môj kraj navýšením cestovného na nehoráznu sumu 12 Sk!!! ? ?
Re #30568 Diggi: Súhlas. Skôr brika ako brička. Ale to je práve to, čo na slovenčine milujem, že všetci hovoríme po slovensky a predsa si v detailoch nerozumieme A to už vôbec nehovorím o rôznorodosti nárečí...
Sarko ešte nie tak dávno nerozumel prešovskému určeniu času "spoj ide o celá hodina 16 minút" resp. skrátene "spoj ide o celá 16". Košický trolejbus totiž nikdy nemôže do zastávky doraziť "o celá 16", ale zásadne a jedine "na 16"
Hmm... v tomto uhle sme sa tuším ešte o MHD nebavili.
Hoci sám používam výraz "mesačník", stretávam sa skôr s výrazom "električenka". Ale počul som už aj výraz "bričenka" od slangového "brička" a "vodič/vodička električky" ako "bričkár/bričkárka". Brička používam občas aj ja, celkom sa mi to slovo páči, ale v BA, kde majú "eliny", mu už nerozumejú. Aj tak všetky tieto výrazy tromflo Brno s úplne samozrejmým a široko-ďaleko známym výrazom "šalina" a "šalinkarta".
dakujem, ale ako tu bolo viackrat pisane.. z udajov statistickeho uradu sa nenajem a ludia kt. tomu veria nech sa idu hlasit u dzurindu.. (nic proti J)
My je jasné, že to nemá žiadný význam odkiaľ si. Len ma tak napadlo, že v Blave asi nemajú radi keď sa im niekto mieša do kapusty a už vôbec nie z východu. Veď keby sme si založili republiky, možno by si to v parlamente ani nevšimli. ? ? ? ?
Nepatrím k tým, ktorí čítajú noviny. Dostávam sa k nim len sporadicky, keď s niekým debatím a vytiahne nejaký zaujímavý článok. Preto veľmi kvalitu jednotlivých novín navzájom posúdiť neviem, ale z toho čo počúvam a čítam začínam mať dojem, že SME sa dosť pohoršilo a dobré meno má akosi zo zotrvačnosti čitateľov...
Re #30559 Diggi: Nespomínal som, odkiaľ som. Myslím, že pre obsah mailu to nebolo nijako dôležité.
Ja som nenapísal, že Košičan nebude rozumieť električenke, ale že NEMUSÍ rozumieť, čo je pravda. To, že sa kedysi aj v Košiciach používal výraz električenka je pre mňa novinka. Ja som si v Košiciach zvykol na "mesačník". Ale ani s mesačníkom si nevystačíš na ďaleko, pretože už len v 36 km vzdialenom Prešove by Ti nerozumeli. Ak by si od niekoho v Prešove pýtal mesačník, strčili by Ti do ruky periodikum Kultúrny mesačník za 12 Sk, pretože pod pojmom mesačník sa v Prešove rozumie práve to. Naopak, pre každého Prešovčana je predplatný lístok "voľným lístkom". Samozrejme aj používanie tohto výrazu je obmedzené. Už v Košiciach mi nerozumejú, čo myslím ako voľný lístok a v Bratislave to ani neskúšam. Dopravne vzdelaná obec pod pojmom voľný lístok rozumie skôr nejaký zamestnanecký, poslanecký a iný podobný lístok. Čo používajú v Žiline neviem, ale podľa mňa to určite žiadna električenka ani trolejbusenka nebude. Vzhľadom na to, že ako prvý DP mali čipové karty a všade sa v tarife omieľa výraz "Mestská čipová karta" tipujem, že predplatnému lístku hovoria jednoducho "karta". Ak nie, nechám sa poučiť.
» koniec jazykového okienka «
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
S499.1023
A na podvěsné armarury mi nešahej, kdo umí (Kummler), umí. Ve Švajcu se po tom přes půl století jezdí beze zpomalení. Akorát to nesmí dostat do ruky Elektrovod ELBA Kremnica ani ESKO...