Reply on: m@rtin #25331:
Podla mna je to krajsie ako Kotas celo, ale klasicke tam mohlo ostat. Poviem to takto: Videl som podstatne skaredsie zmeny T3 a tato nie je taka hnusna ako vacsina z nich. Nevyzera to zle, ale tie dvere sa mi nepacia (ale to je Ostravsky nater, ja viem). Ten vlecniak je co?
xxxx xxxx
posielam Vám moje stanovisko k mailovej sťažnosti pána xxxx xxxx.
V čase rozhodovania o modernizácii električiek K2 bolo vzhľadom na pomerne priaznivý vek a technický stav určené začať s vozidlami poslednej série z roku 1983 ( #7085, 7086 a 7087). Predchádzajúca modernizácia v DPB prebehla v roku 1993-1995 na električkách T3 a bola použitá výzbroj TV8 z produkcie firmy ČKD Trakce. Táto výzbroj bola osvedčená, úsporná, na vozidlách K2 ju používali v tom čase aj iné dopravné podniky. Preto nebolo pochýb o výbere výzbroje pre modernizáciu prvého z radu vozidiel – 7085.
Výzbroj sme zakúpili, ale žiaľ, kým sme dospeli k montáži do opraveného vozidla, výrobca výzbroje sa dostal do konkurzu a neskôr zanikol, a s ním aj možnosť získať potrebnú výrobnú a montážnu dokumentáciu. Preto sme museli naše technologické a konštrukčné kapacity rozdeliť a okrem bežných plánovaných opráv zamerať aj na tému tvorby dokumentácie pre K2 s výzbrojou TV8. Čiastočne nám pomohli partnerské dopravné podniky, ale vzhľadom na miestne odlišnosti bolo treba poskytnuté schémy prepracovať. Prioritou prestalo byť jediné vozidlo svojho druhu bez nádeje na opakovanie výroby a práce na ňom pokračovali v miernejšom tempe.
V súčasnosti sú všetky problémy technického charakteru vyriešené, vozidlo je takmer dokončené a zostáva ho oživiť a vyskúšať. V roku 2003 sme oslovili s prosbou o pomoc spol. s r.o. ČKD Pragoimex, v ktorej ako sa ukázalo, pracujú bývalí zamestnanci ČKD Trakce, podieľajúci sa na vývoji a výrobe trakčnej výzbroje TV8 a ktorí sú schopní a ochotní tento typ výzbroje oživiť. Prvé pracovné rokovanie sa uskutočnilo 21.1.2004 s prísľubom oživiť vozidlo do konca februára tohto roku.
Nakoniec ostáva už len získať schválenie nového typu vozidla a povolenie na jeho prevádzkovanie, čo je síce posledná, ale určite veľmi dôležitá etapa celej modernizácie. S ňou sú spojené určité administratívne úkony, ktoré si vyžiadajú ešte niekoľko týždňov.
Uznávam svoj podiel viny na dlhej dobe modernizácie uvedenej električky, ale rozhodne odmietam tvrdenie, že by bol problém v „prinútení dielenských pracovníkov dokončiť túto električku“.
Ing. Vladimír Rafaj
riaditeľ divízie Elektrické dráhy