Reply on: Jak44 #246209:
V DPB majú údajne nejaký problém so SW v ktorom je vraj zložité robiť prejazdy medzi linkami, takže sa snažia tomu vyhýbať tam kde to nie je nutné. Osobne toto považujem za jeden z možných dôvodov (druhá možnosť je proste že nikdy sa to tak nerobilo).Inak vedenie výjazdov/dojazdov po inej linke považujem za ideálne riešenie, najmä pri autobusoch kde by bolo vhodné vynechať také exotiny ako 20ka na Trnavskom mýte (namiesto toho by to mohol byť spoj L63 ktorý zo zastávky "OC Lamač v Karlovej Vsi" pokračuje ako linka 20 smer "Fabrika Opletalova"). Aj by sa v tom ľudia lepšie orientovali, aj by sa vďaka tomu tie spoje dostali do CP v celej trase. Prípadne potom som uvažoval nad vyslovene dedikovaných dojazdovými/výjazdovými linkami.
Ike
Samotné podnikanie je ťažko definovateľné. Predávaš použité oblečenie na bazoši? Podnikáš alebo nie? Si prihlásený na blablacar? Podnikáš alebo nie?
Skúsme si predstaviť niekoľko scenárov:
1) Autobus vlastníš ako fyzická osoba - nepodnikateľ. Je to mega nepravdepodobné, ale povedzme že si šotouš a náklady, ktoré s prevádzkou a držbou autobusu, ktorý podlieha amortizácii a nevynáša Ti oficiálne ani cent a zároveň vyžaduje nie lacnú údržbu (zober si len čisto náklady na pneu) Ti nevadia. A povieš si, že zvezieš kamošov a ich kamošov, ktorí Ti dajú dvacku na naftu a zaokrúhlia to že "to je dobré" a možno za jazdu zarobíš 500 €. Ak to spravíš dvakrát do roka, asi to nikto nebude riešiť, tak ako nikto nerieši, že som kamoša zobral na viedenské letisko a dal mi dvacku na benzín (a takýchto jázd som za rok spravil možno 7).
2) Autobus vlastníš ako fyzická osoba-podnikateľ alebo právnická osoba. Teda vedieš účtovníctvo. V predmete podnikania musíš mať predmet, ktorý súvisí s vlastníctvom autobusu, inak autobus nemôžeš legálne nadobudnúť (nemôžeš podnikať vo "fotografických službách" a kúpiť si bus) a aj keby Ti ho teoreticky mohol niekto darovať, bolo by Ti to na nič, lebo aj darovaný autobus by generoval náklady, ktoré by si si ako podnikateľ alebo právnická osoba nemohol účtovať + stále by si ho nemohol využívať na podnikanie. A tu sa dostávame k bodu č. 1. Ak máš autobus legálne a podnikáš doprave, platí bod 3 nižšie.
3) Akonáhle chceš podnikať s autobusom, musíš ísť podľa zákona 56/2012 Z. z., teda musíš mať povolenie prevádzkovateľa dopravy § 5 a byť spôsobilý na prevádzkovanie cestnej dopravy § 6 + ďalšie povinnosti, ktoré sú dnes v zákone 56/2012 + netreba zabúdať na zákon 8/2009 a samozrejme aj na zákonník práce. Tieto zákony nie sú naše výmysly, ale sú transpozíciou smerníc a nariadení EU.
A až keď prejdeš touto tortúrou, tak sa môžeš rozhodnúť, ktorým režimom budeš postupovať. Vozenie kámošov a príležitostné privyrobenie si je ideálne pre príležitostnú dopravu. Áno, musí byť objednávateľ, ale to môže byť formálne hocikto, ty, tvoj kámoš. Môžeš uzatvoriť zmluvu sám so sebou. Alebo eventuálne to vieš pokryť v rámci iného predmetu podnikania, napr. budeš poskytovať okružné jazdy a každý, kto si kúpi okružnú jazdu, bude oprávnený nastúpiť do tvojho autobusu.
Pokiaľ by si chcel jazdiť verejne, fakt verejne, v režime pravidelnej osobnej dopravy, tak potrebuješ dopravnú licenciu a tu je regulácia správna, lebo inak si pokojne zvolíš trasu linky 57, dáš nižšie cestovné a odchody si nastavíš o minútu skôr ako chodí 57 a dojíš rozpočet mesta. A zákon musí verejnú správu chrániť.