Tuná zasa pripomeniem zavádzanie nastupu prvými dverami večer a cez víkendy u DSZO, kde sa po niekoľkých málo týždňoch veľké kabíny 14/15Tr rušili s oficiálnym zdôvodnením, že jedno krídlo dverí je pre cestujúcich diskomfortné ale zlé jazyky hovorili, že pravou príčinou bolo to, že pán generálny riaditeľ Kocháň polovicou dverí neprejde. Čosi podobné bolo v dávnej minulosti u ČD, kde asi dva páry Sp Pardubice - Praha museli mať radené extrémne nepohodlné vozne Bymee (dnes na SK tuším Bdshmee), pretože dvom pracovníkom GR, známym pod prezývkami Don Emílio a Don Číčo, rýchliky nevyhovovali časovou polohou, do žabiaka ako režijkári nepolezú (ešusov bolo vtedy päť a pol) a do Béčka sa proste so svojimi extrémne priestorovo výraznými postavami nevopchali.
Myslím, že som tu už v minulosti spomínal svoje pobavenie v roku 2002 nad MHD Solingen (súčasť druhého najstaršieho a súčasne dodnes veľmi moderného IDS "Rhein-Ruhr" , kde pri nástupe prvými dverami a v štádiu prechodu na bezkontaktné odbavovanie mali už študenti čipové karty, ktoré navonok neniesli žiadnu viditeľnú informáciu, čítačky kariet ešte inštalované neboli, tak sa proste tie čisto biele karty ukazovali vodičovi, lebo Ordnung muß sein!
Pretože napríklad taký Holanďan, o ktorom sa traduje, že je to luteránsky poctivec, väčšinovo ukradne všetko, čo nie je privarené. Podobné je to s Nemcami - keď nám z mašín masovo mizli mikrovlnky za 1.500,- CZK a rýchlovarné kanvice za tri stovky, tak som pred nemeckým kolegom vyslovil podozrenie, že to chodia kradnúť bezdomovci, ktorí si zaobstarali kľúče od mašín, lebo predsa Nemec, ktorý kupuje len Miele, prinajhoršom Siemens alebo Bosch, na niečo také nie je odkázaný, tak kolega sa len zasmial a povedal mi: Vieš, u nás existuje také príslovie: "Vec, ktorá by sa nemeckému rušňovodičovi nehodila domov, neexistuje."
Možno sa niekto stretol aj s inými príčinami, ale ja by som to na základe svojich cestovateľských skúseností rozdelil na dve hlavné kategórie:
1) mestá majú komplexnú sieť verejnej dopravy, hlavnú záťaž nesie nosný systém (metro, električka, S-bahn, atď), ktorý obsluhuje najvyťaženejšie smery a autobusy sú len doplnkom - potom v nich zvyčajne necestujú také davy, aby spôsobovali nejaké závratné zdržanie.
2) Mestá síce sú odkázané na autobusy, ale prechod na samoobslužný systém vnímajú ako náročný (treba zabezpečiť predajnú sieť, revízorov, označovače atď). Prípadne, v oklopení mestami typu 1) je pre nich výhodnejšie udržiavať nejaký jednotný IDS (alebo ich zo zotrvačnosti ani nenapadne, že by to vlastne mohli robiť inak).
Treba brať do úvahy, že u nás sme mali pomerne špecifickú situáciu - otvorenie trhu, prudký rast cien a s tým i únikov na cestovnom došiel v dobe, keď sa u nás ešte vozili dosť veľké "balíky" MHDčkou a zároveň sa už rozvíjali prvé pokročilé technológie - a na naše veľké šťastie v regióne vzniklo hneď niekoľko firiem, ktoré mali záujem ich pretláčať k dopravcom. Doteraz sa zabávam na mojej skúsenosti z juhu Belgicka, kde v roku 2015(!) TEC Hainaut s veľkou slávou nahrádzal vizuálnu kontrolu papierových kartičiek prikladaním čipoviek k čítačke, čo samozrejme nijako nezachránilo absolútnu zaspatosť a užívateľskú neprívetivosť dopravcu (ale tie ich perly som už dakedy spomínal).
Ale spomaľovanie samozrejme nie je jediný faktor. Sú situácie, že zaškolený a na úrovni vodič je stokrát prospešnejší, než najnovší multifunkčný automat na nástupišti. Veľa závisí napr. aj od toho, ako je konkrétna MHD/IDS celkovo nastavená v informovaní, kontrolovaní, riešení mimoriadností atď.
Jediná istota je, že s čoraz väčšou medzinárodnou migráciou vodičov za prácou bude jednoduchšie mať vodiča vyškoleného len ako šoféra a nie aj informátora, predavača a kontrolóra.
Mňa a nikoho iného nemusí zaujímať vývoj IDS BK, mňa zaujíma rok 2020, a to, že to stále nefunguje, takže to kritizujem a obchádzam, kým to nebude fungovať a vôbec sa nespolieham na IDS, lebo to nie je integrovaný dopravný systém. Keď to bude fungovať, tak to začnem(e) využívať a hádam aj prestanem kritizovať, no a asi v mojej relácii to bude dokonca veľmi kvalitný systém podľa návrhov, takže to budem chváliť aj propagovať. Ale momentálny stav sa nedá použiť ako IDS, ale len ako priame spoje z bodu A do bodu B, a na to mi netreba ani zonovu, ani časovú tarifu (max. pri dochádzke do BA s využitím hustej a frekventovanej MHD).
Tak potom mi to už dáva zmysel, prečo je takých autobusov tak málo. Stále ale nechápem, prečo v západných krajinách tak radi kontrolujú lístky u vodiča a nastupuje sa prednými dverami, veď to musí strašne spomaľovať?
Nič sa nezrušilo. V západných krajinách sa to hľadá ťažko, keďže to tam nikdy veľmi nemalo tradíciu - zvyčajne buď vodič priamo predáva, alebo kontroluje lístky. A u nás to dokopy nikto neobjednával, lebo brali defaultnú špecifikáciu prispôsobenú pre najväčšie trhy. Ale to súvisí s tým, ako sa píšu výberká v týchto končinách, zvyknutých stále na socialistický systém "čo výrobcovi napadne, to nám dodá"...
Nie, nevyvracia. Ale s demagógom nemá cenu o tom diskutovať. Aký je politický kontaxt veľavravnosti otvorenia hraníc medzi Dánskom a Švédskom? Nemám žiadnu povedomosť o ich konflikte v súčasnosti.
Vďaka za snahu. Myslel som skôr nové autobusy/trolejbusy (aspoň z 2010) a v západných krajinách. Išlo mi skôr o to, že prečo sa to zrušilo, pretože podľa mňa to bolo pre vodiča celkom dobré a cestujúcich to neobmedzovalo. Ani ja nepochybujem, že sa to nedá objednať, len som bol zvedavý, ako vyzerá a či vôbec existuje takýto Urbanway, Sor, Crossway, Mercedes, Solaris a pod.
A kvôli čomu musíš ísť 40 min. pešo? Preto, že nie je pre teba vhodný nadvazný autobus alebo preto, že vlak meškal a nadväznosti nateraz nie sú. Lebo na každé je iné riešenie, tak nech sa bavíme konkrétne.
Aby bolo ešte (všetkým) jasné, ja si nemyslím, že IDS ako pred 50 rokmi do dnešných časoch vhodný. Ale zasa nie je reálne čakať, že sa za 5 (alebo ak niekto chce 6,5) rokov sa dostaneme do stavu, kde sú iní po 20 alebo 50 ročnom vývoji. Niektoré veci potrebujú čas kým na ne príde a potom ešte čas od rozhodnutia po uvedenie do praxe.
Zriadenie dispečingu sa aktívne rieši od minulého roka. V tomto čase je všetko nachystané na spustenie, korona termín trocha odsunula. V tejto dobe sa dolaďujú detaily ohľadom kompetencií a spôsobov komunikácie.
Od novembra bude spustená skúšobná prevádzka, od decembra budú zavedené garantované prestupy. Prevádzková doba, v ktorej bude prítomný dispečer bude denne 5 až 23 (v ostatnom čase bude riadenie automatické, ale už dnes sa rieši rozšírenie prevádzky na 24/7).
Ale problém je práve v tom, že ten vlak nepríde na čas. Môžeš sebe lepšie naplánovať cestovné poriadky, ale ak sa ti to v praxi rozpadne, nemáš veľa šancí plán dodržať.
A teraz si zober možnosti v IDS BK, konkrétne koľko liniek máš takých, ktoré sú čisto prípojné. Z hlavy ma napádajú 4, no nech ich je raz toľko. Ostatné berú ľudí aj z iných zastávok. A neviem či bude práve najvhodnejšie, ak napr. spoj z MA do Gajár bude čakať 15 min. na zmeškaný vlak a spolu s ním budú čakať ľudia aj na ďalších zastávkach, ktorí vlakom vôbec necestovali.
Tie čisto nadväzné by teoreticky mohli čakať do aleluja aj dnes. Ale ten čakajúci autobus sa raz musí aj vrátiť a robiť spoj od ďalšieho vlaku.... aby sa vo výsledku celá špička nerozpadla len kvôli tomu, že to meškanie sa už nedobehne (viď častá realita na trati 131). A tiež nie je celkom reálne, aby bolo k dispozícii v regióne toľko záložných vozidiel, koľko je nadvazných liniek aby mohli zaskočiť v prípade meškania na jednej trati.
Ale v blízkej budúcnosti sa aj dispečerské riadenie bude riešiť.
A predpokladám, že odkazy na riešenie vstupov do viacerých električiek rôznych výrobcov pre rôznych dopravcov v rôznych krajinách ti tu nemusím dávať (napr. Alstom, Bombardier, CAF, Stadler i Škoda)...
Každopádne, je možné badať, že niektoré krajiny / dopravcovia od takýchto riešení skôr ustupovali (príp. ich nikdy nemali zavedené), takže je ich skôr ako šafránu. Ako to zmení COVID-19 uvidíme najskôr až v priebehu najbližších rokov. Stále si však dovolím tvrdiť, že ak si to niektorý dopravca vyžiada, skoro všetci výrobcovia (ak nie všetci) na takúto požiadavku riešenie majú (alebo sú schopní ho vytvoriť).
To je mozne, kazdopadne to vyvracia tvoj vyrok o tom ze ten model povazuju za chybu. To Tegnellove vyjadrenie od ktoreho sa odrazali tvoje zdroje sa tykalo pochybeni napr. pri tych ustavoch socialnych sluzieb ktore som spominal nizsie, nie strategie ako celku. Ta zostava platna a ma vysoku verejnu podporu.
By the way, dokonca uz aj Dansko od vcera povazuje Svedsko za nizko rizkovu krajinu, co je naozaj velavravne ked vezmeme do uvahy politicky kontext
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
DAJA66a