Reply on: MatejBA #235650:
Ja som zvedavý na ten bus pruh na Dolnozemskej. Neviem kam ho chcú dať. Pred rozvetvením Apollo/Prístavný most kde sa križujú prúdy Dolnozemská/Bosáková asi ťažko. V čase špičiek ráno aj poobede ak sa ide od Bosákovej tak sa jednoducho úplne vpravo ani nedostaneš a tým pádom bežne býva upchatý nájazd na most tak že blokuje aj stredný pruh, preto všetci smer Apollo sa snažia ísť vľavo https://goo.gl/maps/KAodpAk4P1aMxVFF7 . Za týmto rozvetvením by mohol teoreticky byť, ale autobus sa tam asi nebude radiť ak pravý pruh má len 300m po ktorých sa treba pripojiť vľavo a to sme už na Apolle. Teoreticky sa dá zábrana odstrániť a môžu pokračovať, ale v čase špičky sa pripájajúce autá od Einsteinovej nebudú vedieť dostať do ľavého pruhu, ak tam bude súvislý rad áut od Dolnozemskej, bez toho aby jazdili v bus pruhu.
Viko
1) mestá majú komplexnú sieť verejnej dopravy, hlavnú záťaž nesie nosný systém (metro, električka, S-bahn, atď), ktorý obsluhuje najvyťaženejšie smery a autobusy sú len doplnkom - potom v nich zvyčajne necestujú také davy, aby spôsobovali nejaké závratné zdržanie.
2) Mestá síce sú odkázané na autobusy, ale prechod na samoobslužný systém vnímajú ako náročný (treba zabezpečiť predajnú sieť, revízorov, označovače atď). Prípadne, v oklopení mestami typu 1) je pre nich výhodnejšie udržiavať nejaký jednotný IDS (alebo ich zo zotrvačnosti ani nenapadne, že by to vlastne mohli robiť inak).
Treba brať do úvahy, že u nás sme mali pomerne špecifickú situáciu - otvorenie trhu, prudký rast cien a s tým i únikov na cestovnom došiel v dobe, keď sa u nás ešte vozili dosť veľké "balíky" MHDčkou a zároveň sa už rozvíjali prvé pokročilé technológie - a na naše veľké šťastie v regióne vzniklo hneď niekoľko firiem, ktoré mali záujem ich pretláčať k dopravcom. Doteraz sa zabávam na mojej skúsenosti z juhu Belgicka, kde v roku 2015(!) TEC Hainaut s veľkou slávou nahrádzal vizuálnu kontrolu papierových kartičiek prikladaním čipoviek k čítačke, čo samozrejme nijako nezachránilo absolútnu zaspatosť a užívateľskú neprívetivosť dopravcu (ale tie ich perly som už dakedy spomínal).
Ale spomaľovanie samozrejme nie je jediný faktor. Sú situácie, že zaškolený a na úrovni vodič je stokrát prospešnejší, než najnovší multifunkčný automat na nástupišti. Veľa závisí napr. aj od toho, ako je konkrétna MHD/IDS celkovo nastavená v informovaní, kontrolovaní, riešení mimoriadností atď.
Jediná istota je, že s čoraz väčšou medzinárodnou migráciou vodičov za prácou bude jednoduchšie mať vodiča vyškoleného len ako šoféra a nie aj informátora, predavača a kontrolóra.