Reply on: Vladimír #234228:
Ja by som pridal ešte jeden aspekt - otázka návyku.Ak mam v mladosti zaužívané, že zaplatím za vlak xy a dostanem nejakú úroveň služieb, tak s rastom mojich príjmov mi príde rozumné tú službu využiť aj za plnú cenu.
Ak ale v mladosti získam mindset, že služba mi veľmi nevyhovuje ale používam ju kvôli úspore, tak akonáhle o úsporu prídem, presuniem sa do takého prostriedku, ktorý mi vyhovovať bude. A keďže s poklesom príjmov a nárastom dopytu zákonite v našich podmienkach príde k prepadu kvality, tých nespokojných bude dosť veľa. T.j. reálne hrozí, že si z VHD vyženieme celú jednu generáciu, ktorej sme ju predtým akože veľkoryso sprístupnili. Naozaj chudobným rodinám treba pomáhať adresne, nie poškodzovaním zvyšku spoločnosti.
A už len poznámka pod čiarou - pridávať nepotrebné výdavky v čase, keď všetci ohlasujú potrebu šetrenia, je tiež báječný prejav populizmu.
birch
Podľa mňa bude teda prípadné zníženie cien električeniek pre študentov znamenať iba malý nárast počtu cestujúcich v MHD, a to navyše najmä v čase prepravného sedla a večerov / víkendov, kedy je kapacita prevažne dostatočná.
V iných mestách, kde predplatný lístok neexistuje a platí sa za každú cestu, to môže byť inak, ale v Bratislave by som v prípade cestovania študentov zadarmo očakával dopad najmä na rozpočet, ale nie na naplnenosť spojov.
Inak sa teda jednoznačne prikláňam k tomu, že cestovanie nemá byť úplne zadarmo, ale iba s určitou zľavou. Len tak totiž budeme motivovať ľudí používať alternatívne formy dopravy alebo necestovať vôbec. Výnimiek nech je čo najmenej.
A úplne súhlasím s Valcom, že by sa mala vyčísliť skutočná výška zľavy (dodatočnej dotácie) - zaplatiť sa musí skutočná suma, nie to, čo niekto vypočíta s cieľom aby to vyzeralo pomerne málo (takých povedzme 13 miliónov;))