Si zober hypotetický príklad, že tri ZŠ na trase autobusu, zhruba rovnako zaujímavé,na zastávkach, vzdialených od seba à 10 min. jazdy, si stanovia všetky začiatok vyučovania na rovnaký čas, trebárs 7:50. Majú podľa Tvojej teórie jazdiť tri autobusy po 10 minútach za sebou?
Zvlášť v ZŠ v malých obciach platí, že ak vyučovanie začína v 8:00 (nultú hodinu na ZŠ moc nemávajú, teda určite nie 1. stupeň), tak školu odomyká prvá učiteľka, ktorá tam ráno príde, zvyčajne okolo 7:40-7:45. Ak tam príde autobus 7:15, tak žiaci - aj 8 roční - čakajú vonku do tých 7:40 +-. Zvyčajne škola nemôže po učiteľke vyžadovať, aby prišla iniciatívne už o 7:15 (prípadne skôr), a odomkla školu. Môže jej platiť 1 hodinu nadčas, ale to sú už výdavky naviac a zvyčajne také obce otočia každý cent dvakrát, takže k tomu riešeniu pristupujú veľmi neradi, alebo vôbec. Boli ale situácie, ak spoj prichádzal ku škole 7:50 podľa CP, 7:58 reálne (lebo veľa detí, lebo odbavovací systém, lebo zápchy, lebo pomalý vodič ...), tak škola na základe reálneho príchodu autobusu posunula začiatok vyučovania z 8:00 na 8:15.
Technika nie je najnovšia a, žiaľ, má svoje obmedzenia. Dalo by sa o obísť, no vyžadovalo by to viac práce a mohlo by to priniesť neželané vedľajšie účinky v iných, dôležitejších častiach informačného systému. Hlásenia o prestupe pri ceste do mesta neznejú profesionálne, ale v princípe sú neškodné. Snáď sa to podarí do budúcna vycibriť.
Veľmi rýchlo som si zvykol, že autobusy z Vysokej začali chodiť zo začiatku prakticky v striktnom takte a to znamená vždy minúte :57 každú hodinu-dve. Po čase sa niektoré odchody na základe rôznych požiadaviek vychýlili, napríklad niekoľkokrát som sa sekol na autobuse, ktorý ponovom neodchádzal už :57 minúte, ale o 10 minút prv, teda 16:47. Zastávam názor, že striktný takt, že oveľa dôležitejší, než individuálne (aj politické) požiadavky a tiež je dôležitý práve pri dlhých intervaloch, pretože pri krátkych si nemusíš pamätať odchody, pri dlhých intervaloch si pamätáš iba minútu – vlak do Zohoru mi ide vždy :16 minúte, to je všetko. Každé vychyľovanie (mimo rannej špičky u vlakov kvôli infra) je vyslovene škodlivé. Napríklad odchody zo zohorskej stanice do Vysokej sú dnes vychýlenené ±10 minút v časoch keď vlak už prichádza v rovnakej minúte.
K navýšeniu priamych autobusov na základe požiadaviek aj starostu Vysokej, k strate spojenia južnej časti Zohoru k stanici po väčšinu dňa sa už ani nebudem vyjadrovať. Samozrejme, som rád, že už nemáme, ako pred pár rokmi, vo Vysokej v pracovný deň dieru od 8:02 do 12:57 alebo z Bratislavy cez víkendy dieru od 9:30 do 15:50, na druhej strane nie som si istý, či som si integrovanú dopravu takto predstavoval. To, že sa moji rodinní príslušníci väčšinou stále vozia do/zo Zohoru k/od vlaku autom, ja striedam bicykel a vlak, pretože auto nešoférujem, svedčí, že stále nie je v organizácii dopravy niečo v poriadku.
Oceňujem hlásenie na Borskej ohľadom prestupu... ale tak nemuselo by smer mesto to aj hlásiť
Tie dodatočné hlásenia sú super ale vždy malý detail chýba k dokonalosti
Nie som si istý, či nárast počtu prepravených je spôsobené taktami. Skôr by som sa priklonil k zhoršujúcej sa dopravnej situácii. Ale aj ten nárast teda nie je enormný (u IDS JMK za 2 roky bol zaznemenaný 18%-ný nárast, u IDS BK pod 5%, pričom čísla sú tajné - ak čítam výročné správy Slovak Linesu, tak furt pišu o stagnácii alebo náraste o 1 či 2 . Čo znamená, že u niektorých linkách došlo k nárastu počtu prepravených, keďže sú nejaké návozy a odvozy na staniciach, Šamorínsko a Stupavsko si tiež prilepšilo, lenže aj áut pribudlo, a celkovo obyvateľov v regióne, teda ten pomer nie je vyvážený, a neviem či sa mení pomer VHD (idsbk) : IAD. Ten nárast počtu prepravených by som teda až tak veľmi nepripisoval k tomuto "úspešnému" projektu IDS BK, lebo Senecko sa napríklad vyprázdnilo v busoch, pričom vlaky nestíhajú.
Vychylovať spoje od taktu môžete, ale ak sa to deje kvôli petíciam, ktoré pospisujú ľudia z druhého konca kraja a vedú sa spoje so zachádzkou na železničnú stanicu v X10, bez stanice v X11 a spoj obchádzajúci okresné mesto v X, a vymeťák denne, a to všetko behom 15-20 min...
... alebo vychylovať spoje od taktu (alebo nastaviť takt striktne na 30 min.) len kvôli školákom, ktorí využijú tak štyri spoje denne v jednom smere, a prestupy z vlakov sa znemožnia, tak tieto ťahy každý na tomto fóre vidí, a tiež aj ľudia, ktorí si sadnú do auta a sa odvezú do najbližšieho spádového centra, pretože to nie je ďaleko a ani zápchy nie sú. Školské vložáky môžu jazdiť, hlavne ráno, ale ak sa človek pozrie napríklad na linku 649 či 659, tak mu príde zle. A to vraj tietoot linky robia prípoje na vlaky. Sú tam opäť odlišné trasy a zastavovania v X10, X11 a 6/+. A ešte k tomu ak nastúpiš na zlý autobus, tak sa rovno odvezieš do zápchy pred Bratislavou, lebo do Senca ani nezájde.
IDS BK by malo primárne obsluhovať dochádzku do/z Bratislavy kvôli zápcham a parkovacej politike, a teda zvýhodniť prestupy z vlakov, a nie miestne pomery, ktoré pri polhodinovom intervale sa aj tak prispôsobia. Z Bratislavy sa už ťažko prispôsobíš, ak takt na železnici je daný, samotná cesta do regiónu už niečo trvá, a potom prídem na "prestupný terminál", a mám ešte čakať 20 minút, lebo školáci, lebo pracujúci v miestnej fabrike, lebo polhodinový takt (a teda školákom, pracujúcim v miestnej fabrike odišiel bus 10 min. pred príchodom vlaku).
Z toho ale nijak nevyplyva ze teraz ten autobus musi prist presne 10 monut pred zaciatkom vyucovania. Teraz ked si jedna skola v dedine stanovi zaciatok na 7:45, druha na 8:00 a tretia na 8:15 tak co?
Tvoje pravo na vzdelanie nie je nijak dotknute tym ze medzi prichodom autobusu a vyucovanim mas 40 minut. Je na skole aby sa snazila ziakom poskytnut co najlepsie podmienky.
No neviem, doprava vo verejnom záujme slúži na zabezpečenie možnosti uplatňovať si právo na vzdelanie, nie naopak. Čiže podľa mňa by sa časy spojov mali prispôsobiť časom začiatku vyučovania.
Posuny školského vyučovania majú v princípe dva dôvody:
1) spoje prichádzajú do obce v odveci čas, lebo sadka ich "optimálne nastavila" a aby žiaci nemuseli kysnúť v triedach alebo vymŕzať pred budovou, prispôsobí sa im začiatok.
2) Snaha vychýliť sa z najväčšej zápchovej vlny a tak obmedziť neskoré príchody, toho som svedkom najmä v okolí veľkých miest (satelitné obce).
Azda nemusím zvlášť zdôrazňovať, že rozumnou obsluhou jeden z dôvodov eliminuješ a tým pádom budeš menej detí nútiť do denného režimu podľa cisára pána (lebo nultá hodina potom začína kedy, 6:50?)
Slovak Lines má viac ako 60-ročné skúsenosti (s vyháňaním cestujúcich z verejnej dopravy), takže nepochybujem že svoje úspechy zopakujú aj na Hainburgu
Inak ma nesmierne fascinuje že im nedoplo ani po tom ako im skrachovali komplet všetky komerčné linky, okrem tej jednej kde jazdia taktovo a po celý deň. Jeden by čakal že sa budú snažiť opakovať úspešné koncepty, nie tie skrachované.
Na druhej strane, skôr mi príde vhodné aby sa škola prispôsobila cestovným poriadkom spojov ktorými prichádzajú jej žiaci, než naopak. Doprava závisí od mnohých externalít (v konečnom dôsledku môže jazdu regionálneho autobusu do Blatného ovplyvniť časová poloha EC vlaku z Budapešti do Prahy), kým škola by nemala mať problém posunúť vyučovanie o pár minút.
Ďalšia vec je, že žiaci generujú pomerne slušný dopyt, takže nie je odveci v pre nich vhodnom čase zavádzať účelové spoje nad rámec taktu. Problém je že dnes sa to robí rôznymi divokými úpravami pravidelných spojov.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Ike