To, že sa križovatky programujú vo Viedni, teda tie Siemensácke, bola informácia priamo od človeka zo Siemensu, ktorý bol "kontaktnou osobou" pre CDS (vtedy CSS) medzi Siemensom a patričnými oddeleniami Magistrátu. Preto keď zo Siemensu odišiel Emo Petrík tak zrazu mesto muselo za každú jednu úpravu CDS platiť (a to sa týkalo aj s pevným signálnym plánom), lebo jeho nasledovník (nasledovníci) to u nás nevedeli robiť...
To len ako info že ja som to počul z iného zdroja ako Vlk a považujem ho za dôveryhodný.
som rád za reakciu... viete mi prosím teda objasniť aspekty Bratislavskej dynamiky? Čo sa týka programovania - informácia o tom že sa tak deje vo Viedni bola ak manažéra SIEMENSu. Toto je dopravácke fórum, čiže aj ostatní sa radi niečo dozvedia, prípadne ma môžete kontaktovať na e-mailovú adresu, ktorú mám zverejnenú
Vážená slečno/paní, je příznačné, že pokoru vyžadujete od lidí, kterří se Vám snaží něco vysvětlit, ač s problematikou dopravy nemají nic společného ani nedokáží odstranit kolony ale Vám osobně pokora zcela chybí.
citam to tu uz casto a poslednych niekolko prispevkov ma akosi prinutilo, sa sem zaregistrovat a zareagovat na niektore fakty, ktore by sme mali informacne umiestnit na spravnu mieru.
Argumenty, ktore teraz pouzijem, nie su postavene na vode. Som clovek, ktory priamo riesi problematiku a viem povedat a vysvetlit, co, kde, ako a preco. Isty pan "Vlk" pise, ze krizovatky sa programuju vo Viedni. Ja odpovedam: Pan "Vlk", nie, sedim na Slovensku - a pre SR programujem svetelnu signalizaciu od roku 2011...
Pre uvod (mozno to tu uz niekde uvedene bolo - necitam to tu kazdy den) prikladam link k clanku, kde som sa raz uz vyjadroval k fungovaniu preferencie MHD na krizovatkach v Dubravke, kde taktiez pan Vlk v diskusii vyjadril dost zavazne a nepresne argumenty. Prinutilo ma to zareagovat prispevkom do diskusie, ktory bol nasledne vydany ako clanok.
Na vase otazky a dohady odpoviem strucne a jasne, mam dost inej prace, takze sa tym nechcem zdrzovat ani ja a zdrzovat detailami ani vas...
>Prečo sa vlastne na riadenie križovatiek používa nejake špeciálne zariadenie (radič) a nie obyčajný počítač?
Je to zariadenie, podliehajuce narocnym bezpecnostnym normam, pracujuce vo vonkajsom prostredi a s funkcionalitou, ktoru obycajny pocitac nedoda. Radic sa okrerm ineho sklada dokonca z niekolkych pocitacov kvoli bezpecnosti a zalohovaniu. Samozrejme, ze sa na jeho programovanie pouziva programovaci jazyk s nejakou syntaxou, sme predsa v digitalnej dobe a na nejake stopky alebo presypacie hodiny snad nikto nebude mysliet
Myslim, ze touto otazkou je zodpovedane asi vela, ak nie vsetko. Akykolvek iny programator z inej oblasti vie, co tym myslim - programovacim jazykom je mozne dosiahnut vsetko. Bavime sa samozrejme o novych radicoch, ale aj starsie typy, ktorych je este v BA stale vacsina, umoznuju podobny pristup, aj ked povedzme ze nie to, co uplne najmodernejsie verzie.
Budem sa opakovat, co je v linku, ale pre danu temu je to podstatne. Programator si sam nemoze povedat, ze tam to bude tak a tam onak. Na to su ludia - projektanti - ktori spravanie sa signalizacie navrhuju a zodpovedni, ktori ich navrhy schvaluju. Krizovatky, o ktorych sa tu bavime - Safko, Dubravka, Bosakova - to su vsetko vysledky ludi, ktori navrhovali dane CSS v case, ked pan "Vlk" sedel na Magistrate a mohol pripomienkovat. Vsetky tieto krizovatky sa museli na 3-4 (!!!) krat za rok-dva menit, pretoze ich riadenie bolo doslova strasne, a takym aj napriek tym upravam ostalo. Stalo to Magistrat dost penazi, ktore si zapytal sam ten, kto urobil svoj projekt nedosledne. Na rozdiel od toho krizovatky pri rozhlase sa od modernizacie z dovodu zleho projekcneho riesenia este upravovat nemuseli, az teraz sa po 3 rokoch od spustenia modernizovanej trate riesi ich uprava - co je ale bezna vec, kazda signalizacia by sa mala po cca 2-3 rokoch prehodnotit a upravit na aktualne intenzity.
Ja na rozdiel od pana "Vlka" nemam iba ekonomicku skolu, vystudoval som plnohodnotne softverove inzinierstvo a potom aj dopravne inzinierstvo a technologie, s ktorymi pracujem, ovladam do vcelku dobrej hlbky (ked uz utoci konkretnou fakultou).
No a ked som sa sem uz registroval, tak (pokial to nebude utocnym tonom) sa budem niekedy snazit vysvetlit konkretne dovody, preco nieco funguje tak, a nieco inak.
Vyriešiť dopravnú situáciu v Bratislave nie je ľahké a rozhodne to nebude trvať týždne ani mesiace. Pokiaľ Vám alternatívne trasy nepomôžu tak žiaľ, musíte čakať. V zápchach čakajú všetci, aj vodiči áut, proste východná časť mesta je na tom dosť zle, čo sa dopravy týka. Ja to niekedy zažívam tiež a viem, že sťažovať sa by mi nikde a nikdy nepomohlo... Inak vysvetlené to bolo úplne normálne, naozaj neviem čo ste od nás očakávali...
To čo popisujete že sa stalo je presne to, čo požadujete. Riadenie nejde na začiatok ale vracia sa do fázy ktorá bola predčasne ukončená (má stanovené parametre v dĺžke zelenej a v počte zaradenia za cyklus, ktoré ak nie sú splnené, vracia sa riadenie späť do tejto fázy). V súčasnosti sú priority nastavené: Električky, doprava, chodci (tí sú zaraďovaní bez výzvy automaticky v príslušnej fáze). Je ľahké nastaviť prioritu chodcom, doposiaľ však toto žiadané v tejto konkrétnej križovatke nebolo, práve naopak, žiadaná bola prejazdnosť dôležitých komunikácií aj s ohľadom na pohyb MHD.
Otázka úplnej lamy: Prečo sa vlastne na riadenie križovatiek používa nejake špeciálne zariadenie (radič) a nie obyčajný počítač? Je to kvôli robustnosti riešenia (v súvislosti s bezpečnosťou), alebo je za tým niečo iné? Lebo mám pocit že tie radiče prinášajú milión obmedzení, ktoré nie sú úplne hodné roku 2018. Prečo sa to nenechá riadiť normálnym počítačom cez program napísaný bárs aj v Jave, s tým že špecializovaný HW by sa používal len na samotné zobrazenie signálov určených tým počítačom?
Nezožerte ma, prosím, fakt tejto technike nerozumiem
A čo presne od náš čakáte? Sťažovali ste sa na problém, bolo vysvetlené čím je spôsobený, čo ešte chcete? Máme vyhlásiť verejnú zbierku na vašu električenku?
Nejsem tupá abych nevyzkoušela alternatívy, vyjde to na stejno. A ano, vím že se nedají přeletět, bavíte se semnou jak s idiotem. člověk si platí měsíčně 27e a to není zrovna málo, a doprava stojí za prd.
Vždy záleží na viacerých okolnostiach. Okrajové podmienky, akými sú požiadavky správcu, KDI, DPB, ale ja fyzické a finančné možnosti, sú dôležitými faktormi. Potom záleží na projektantovi. Až následne vstupujú možnosti radiča a programátor, ktorý by však mal vychádzať priamo z podrobného návrhu projektanta. Ohľadne v posledných príspevkoch spomínaných križovatiek (Šafko, Farského, Dúbravka a zatiaľ nespomínaná celá radiála Karlovesko-Dúbravská) žiaľ svoju úlohu projektant výrazne zanedbal a nedodal dostatočné podklady (použijem hyperbolu na to, ako boli dodané podklady: bude tam dynamika alebo koordinácia, detektor hoďme sem, čo je toto návestidlo? dajme ho opačne ako má byť). Prosím nešírte HOAX že SIEMENS programuje križovatky pre Bratislavu vo Viedni. Nie je to pravda.
K výzvam chodcov na Mýtnej – Nám. Slobody – tie tam v súčasnosti nie sú vzhľadom k okrajovým podmienkam (do ktorých bežný občan nevidí), pričom v súčasnosti sa už pracuje na optimalizácii riadenia, kde by do preferencie mali vstupovať okrem električiek aj autobusy a je predpoklad, že chodci sa budú vyzývať. Súčasné riadenie púšťa chodcov automaticky (alebo má púšťať) spolu s priľahlými smermi. Jedine vo fáze ľavých odbočení z I. Karvaša a Štefanovičovej (4. fáza) nie sú zaradení.
A ohľadne často spomínaného návratu riadenia z preferenčnej fázy do predčasne ukončenej: toto je riešené aj v križovatkách Mýtna – Námestie Slobody, Štefanovičova – Žilinská a aj v ďalších novších a to, že niekedy sa vodičovi nezdá že to tak je znamená, že boli splnené podmienky na prechod do inej fázy. Je taktiež snaha o preprogramovanie starších križovatiek na podobný spôsob (aj s prípadnou výmenou prvkov CDS a radiča).
v tomto prípade je to skôr o profesionalite firmy... pretože len málo ľudí je schopných naprogramovať radič, to už nehovorím ak sa programuje dynamika, odkontrolovanie takéhoto programu si vyžaduje pozorovanie križovatky a dostatočnú bázu znalostí. Mňa tak napríklad skúšal spomínaný pán z Brna, ktorý cez počítač zmenil parameter, nahral do radiča a po 15 minútach sledovania cyklov sa opýtal, či som si všimol ktorý parameter sa zmenil. Predpokladám že Siemens má málo takých ľudí (hlavne tu v BA, keď sa to programuje vo Viedni), očakávať takého vedomosti a prax od úradníkov, ktorí to majú na starosti nemožno.
Absolvent PEDASu by mohol vedieť urobiť štandardné pevné riadenie fáz na podklade bezpečnostnej tabuľky, ale urobiť dobrú dynamiku (nutnosť ovládania programovacieho jazyka) je už poriadny kumšt. Čo je ostatne vidieť - v Bratislave dobre naprogramovanú dynamiku nepoznám
To, čo si sem nalinkoval je len odporúčanie dané na verejnú diskusiu, nie záväzné stanovisko. Tiež by som odporučil prečítať si príspevky z diskusie, obzvlášt tieto.
Matko1
K výzvam chodcov na Mýtnej – Nám. Slobody – tie tam v súčasnosti nie sú vzhľadom k okrajovým podmienkam (do ktorých bežný občan nevidí), pričom v súčasnosti sa už pracuje na optimalizácii riadenia, kde by do preferencie mali vstupovať okrem električiek aj autobusy a je predpoklad, že chodci sa budú vyzývať. Súčasné riadenie púšťa chodcov automaticky (alebo má púšťať) spolu s priľahlými smermi. Jedine vo fáze ľavých odbočení z I. Karvaša a Štefanovičovej (4. fáza) nie sú zaradení.
A ohľadne často spomínaného návratu riadenia z preferenčnej fázy do predčasne ukončenej: toto je riešené aj v križovatkách Mýtna – Námestie Slobody, Štefanovičova – Žilinská a aj v ďalších novších a to, že niekedy sa vodičovi nezdá že to tak je znamená, že boli splnené podmienky na prechod do inej fázy. Je taktiež snaha o preprogramovanie starších križovatiek na podobný spôsob (aj s prípadnou výmenou prvkov CDS a radiča).