Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Valec #218741:
Nie je to pravda, zhadzuješ všetky moje argumenty čo sa týka demografie, robotizácie, práce z domu, celkovo menšie a flexibilnejšie pracovné doby.... Menej ľudí bude pracovať a menej budú hromadne cestovať prakticky v tej istej dobe. Toto neuznávaš? Toto sú odborné argumenty a predpovede do budúcnosti. Z toho yplýva menšia potreba veľkokapacitných vozidiel.
Reply on: munww #218727:
Ešte k tomu úzkemu rozchodu: Je to síce aj trochu nevýhoda, ale jedine z hladiska nemožnosti nasadenia súprav tram-train. Ono ale s tým tram-trainom je to i tak zložitejšie, pretože na železnici sú iné predpisy na parametre vozidla ako na električkovej dráhe. A tieto parametre aby vyhovovali aj pre železnicu aj pre elekričkovú dráhu je ťažko skĺbiť. Železnica má vyššie napätie, prípade Bratislavy i iný druh napájacej sústavy. 25 000V striedavých vs. 600V jednosmerných. Čiže vozidlo by muselo mať transformátor, čo už zasadne zasahuje do jeho hmotnosti. Ďalej podstatný parameter je pevnosť vozovej skrine. Z hladiska bezpečnosti na železmici sa vyžaduje vysoká pevnosť pri vyššej rýchlosti, naopak u električiek nízka, rýchlost je menšia. Napriek tomu takýto systém existuje aspoň v nemeckom Karlsruhe. Ako sa tam však s parametrami vysporiadali, to teraz nemám toľko času hľadať a nechávam to na poznatkoch iných.
Nazad k rozchodu: Naproti predošlej nevýhode, nemá 1000mm rozchod v podstate žiadnu, snáď akurát ešte stabilita vozidiel. Naopak výhoda je v možnosti niečo menších polomerov oblúkov. Za socializmu bol problém s rozchodom akurát taký, že ČKD veľmi nechceli na úzky rozchod vozidlá vyvíjať - KT8D5 vôbec, T6A5 s oneskorením. Dnes však sa vyrábajú električky pre každé mesto "na mieru" a výrobca mile rád vyvinie a vyrobí vozidlo na akýkoľvek rozchod. Už nie je socializmus, keď si ČKD mohlo dovoliť nezáujem, lebo mali zaručený odbyt v rámci RVHP.
Zaverom: 1000mm rozchod v súčasnej dobe nie je nijako zvlášť nevýhodný oproti 1435mm.
Reply on: Viko #218740:
Nerozumiem, prečo pri 1000 mm je nižšie ťažisko.
Prečo je irelevantné, že sa električka na 1000 mm rozchode viac rozhúpe?
Reply on: Valec #218739:
Jednak budú pracovať viac z domu, tiež menej hodín a flexibilnejšie. To všetko som spomínal. A nebuď smiešny s tými návštevami. Niektoré dni pôjdeš, no nebude to vždy v špičke. Nemôžem veriť tomu ako nepoctivo tu diskutujete. Za každú cenu chcete vyhrať akoby toto bolo kto z koho. Nič mi nepriznáte a vo svoj prospech preháňate. Ako malí chlapci...
Reply on: Mirtschi #218738:
Tvoj spôsob vyjadrovania je veľmi neférový. Kto hovorí o trhaní koľajníc? Máme električky a most za cudzie peniaze, užívajme si električky a o 10 rokov môžete všetci špekulovať ako sa menia okolnosti. Veci okolo demografie, robotizácie, pracovania z domu a pod. budú jasnejšie. Uvidí sa, či menej ľudí cestuje v špičke do práce a ako napreduje vývoj busov.
Čo bolo chybou za socializmu nemusí byť chybou v budúcnosti. Je to smiešna argumentácia.
Reply on: munww #218737:
Tvoj problém je práve v tom "Len si myslím". Ja si tiež všeličo myslím, ale neznamená to, že je to pravda a už vôbec z toho nemôžem robiť závery.
Reply on: munww #218737:
Tak ja ti to napíšem znova.

Električky NIE SÚ menej stabilné. Nižšie ťažisko znamená jeho menšie posuny. To, že pri vzájomných výškových rozdieloch medzi koľajnicami na 1000mm sa to viac rozhúpe než pri 1435 je úplne irelevantné, pretože taká vec môže byť akurát na húsenkovej dráhe, v nosnom systéme vyspelého mesta je úplne neprípustná a teda ju nemám prečo zvažovať.

Udržiavanie NESTOJÍ viac. Pri 1000mm vydržia oblúky dlhšie, čiže šetríš na ohýbaných koľajniciach a počte výluk pri ich nahrádzaní. Brúsiť proti vlnkám a podbíjať proti nerovnostiam treba tak či tak, traťové stroje na to sú bežne dostupné. To, že chceme pohodlnú a tichú trať, nie je vina rozchodu, robí sa to i v 1435mm prevádzkach (v Prahe dokonca denne jazdí mazacia električka, je 1435 zlé keď vyžaduje takú údržbu???).

Čo ti ešte pripadá nevýhodné?
Reply on: munww #218715:
"koľko ľudí bude cestovať za prácou ... asi bude oveľa viac ľudí pracovať doma ... nebude taká ako sa očakáva"
A čo očakávaš od toho, že sa zmení dnešný systém práce... Ako tak sledujem rôzne prognózy, tak od názoru "ľudia budú viac pracovať z domu" sa to mení smerom "ľudia budú pracovať menej (resp. menši počet dní po viac hodín)". Každopádne, cestovať sa bude tak či tak... keď budeš mať viac času, budeš sa venovať iným veciam a nebudeš ten zvyšný sedieť doma. Ten počet prepravovaných ľudí sa teda môže ešte zvýšiť, keďže počas dnešnej 8-hodinovej zmeny v práci stihnem možno 3 návštevy známych.
Reply on: munww #218726:
Čiže treba začať trhať kolajnice najlepšie hneď zajtra, lebo MOŽNO o 30-50 rokov už nebude toľko ľudí cestovať. Takéto chyby sa robili za socializmu, lebo tiež "múdri" rozmýšľali: "Veď tie električky nebude treba." A dnes sa ukazuje, aký to bol omyl. Vo veľkých metropolách aspoň hlavné prúdy nahradilo metro aj keď cestovanie sa ľudom znepríjemnilo - napr. v Prahe tie Pankrácke trate. Čo tak počkať, tých 30 rokov a keď skutočne počet cestujícich klesne natoľko, že električková doprava sa stane nerentabilnou a bude možné ju nahradiť (čo si však nemyslím), potom môžeme otvoriť diskusiu o nejakom rušení. Myslím si, že trend ale bude skorej opačný v prospech elektrickej trakcie, už len preto lebo zásoby ropy tu nebudú donekonečna. Či sa podarí vyvinúť elektrobus s dostatočnou kapacitou je tiež otázne, lebo zatiaľ sa podarilo vyvinúť len krátke "prdítka" vhodné tak na nejaké okrajové doplnkové linky. Ono i rozmery a hmotnosť tej "baterky" má určité konečné limity. Možno o tých 50 rokov, že nebudú výhodné ani električky ani autobusy a budeme mať dokonca nejaký maglev.☺
Ako už odomňa bolo napísané: Najbližšie desaťročia, nie len, že rušiť električkovú prevádzku v Bratislave nebude rentabilné, ale kvôli eurofondom čo i len možné, resp. možné s tým, že mesto sa zadĺži až po uši. Nehovoriac už o dopadoch na životné prostredie v meste pri čisto autobusovej doprave.
TAKŽE: Ja končím diskusiu na túto tému na najbližších najmenej 20 rokov, ako zbytočnú.
Reply on: Viko #218736:
V žiadnom prípade som nikdy nepresadzoval prerobenie tratí na 1435. Len si myslím, že naše trate sú menej výhodné, električky sú menej stabilné, udržiavanie tratí v dobrom stave stojí viac.
Reply on: munww #218733:
Problém s 1000mm bol naposledy pred nežnou, keď ČKD uprednostňovalo export pred vývojom.
Dnes je doba taká, že rozdiely sú prakticky irelevantné. Stavbu dráhy nemá čo predražovať (pražce sa bežne robia úzke i univerzálne SB8B; uchytenia, koľaje... sa nemenia) pretože kvalitatívne nároky sú rovnaké, traťových strojov existuje hafo lebo úzkorozchodných dráh sú desiatky aj v horách apod. Jediný náklad môžu byť výhybky, aj to skôr preto, že dnes sa už robia na mieru, aby tvorili plynulý oblúk v danom mieste. Vozidlá sa vyrábajú bez problémov (dopadli sme snáď horšie než napr. Praha, Brno či Košice?), prevádzka samotná je na úzkom rozchode dokonca pokladaná za bezpečnejšiu z dôvodu nižšie položeného ťažiska a teda menšej náchylnosti na výkoľaj, takisto prejazd zákrutou pri 1000mm je priaznivejší k zvršku kvôli menšiemu rozdielu "potrebných rýchlostí" pre jednotlivé kolesá. Hádam nejdeme obhajovať 1435 len kvôli tomu, že priama trať môže byť bez dôsledkov o niečo viac vylágrovaná - v BA chceme nosný systém, nie húsenkovú dráhu à la exZSSR.

Pozri si príklad Liberca, ako v 90. rokoch začali prestavbu, koľko peňazí im to zhltlo a ako ďaleko sa za cca 20 rokov dostali. Potom sa pozri na ich vozopark a počet jednokoľajných úsekov, prípadne sa aj prejdi po meste a zhodnoť jeho celkový stav a zodpovedz si otázku, či sa tie peniaze nedali investovať lepšie.
Reply on: MatejBA #218734:
Ďakujem za linky, niečo som sa zase dozvedel. Náš rozchod 1000 mm už považujem za nevýhodnejší len preto, že električky nie sú tak stabilné ako na 1435. Preto ak majú električky jazdiť rovnako rýchlo, trate sú náročnejšie na údržbu.... Ok?
Reply on: MatejBA #218731:
Aha, ďakujem za príspevok. Netušil som, že nevýhodný rozchod, čiže iný ako 1435, no nevýhodný je hlavne menší, je či bol použitý v tak veľa mestách. Všimni si, že v mnohých mestách rozchod prebudovali na 1435. Nepresne som sa vyjadril, chytil si ma za slovíčko, vedel si však čo som chcel povedať. Naše električkové trate nie sú tak výhodné ako tie v mestách s rozchodom 1435. Je to lepšie?
Reply on: munww #218727:
A v com je nevyhodna? Chod sa pozriet do Helsink
Reply on: munww #218727:
A uz tu zacina aj poltretinovat ...

"Úzky rozchod koľajníc má nevýhody oproti iným mestám."

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tram_track_gauges

Elektrickovych 1435mm trati bolo za celu historiu cca 161
A naopak 1000mm trati bolo za celu historiu cca 172

V linku si mozes vyratat aj kolko ich je aktivnych.
Reply on: zlomok #218728:
Prečo končíš a prečo má niekto či zasahovať? Proti komu či čomu?
Veď priznaj druhej strane pravdivé argumenty, vlastné omyly v argumentácii a pod. Je to tak ťažké prekonať vlastné ego?
Ja som svoje argumentačné nedostatky priznal viac krát a posunuli ste ma do neutrálnej polohy. To však neznamená, že neexistujú žiadne argumenty proti budúcim veľkokapacitným električkám. Ty však nechceš priznať žiadny....
Reply on: zlomok #218728:
Tu nepomôže ani Šikansen ?
Prosím rýchlikovú laminátku aby zasiahla. Ja končím.
Úzky rozchod koľajníc má nevýhody oproti iným mestám. Preto výhodnosť električiek nie je taká, ako inde. Priznávate to ako relevantný argument? Ak áno, pozor pri porovnávaní s inými mestami. Opakujem však, že ak väčšina robí niečo špatne nemusíme to opakovať.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.