Na križovatke Pionierska/Račianska nepotrebuješ spomaľovať,aby si sa presvedčil či proti idúce vozidlá stoja,to predsa vidíš ? keď tadiaľ jazdíš tak už istotne vieš ako je tá križovatka nastavená ? skôr ma rozčuľuje absolútna ignoracia vodičov na križovatke Kukučínova/Jarošova...Vodiči absolútne nerešpektujú obrovskú modrú dopravnú značku so zakreslenými jazdnými pruhmi,ktorá presne usmerňuje vodičov do akého pruhu sa majú zaradiť ak chcú ísť priamo na Pioniersku alebo ak chcú odbočiť vpravo alebo vľavo na Račiansku.Koľkokrát som v kolíznej situácii a tí ktorí ma obmedzia ma ešte vytrúbia ?
Mimochodom, podobným problémom je križovatka Čulenova s Landererovou. V smere od Eurovei odbáča doľava veľké množstvo áut s tým, že v smere zo severu iba veľmi ojedinele pokračuje vozidlo rovno po Čulenovej k Eurovei. Vodiči sú tak zvyknutí, že považujú svoju prednosť za absolútnu. Z asi štyroch mojich prejazdov som sa skoro štyrikrát čelne zrazil s vozidlami idúcimi z Eurovei, ktoré na mňa ešte trúbili.
Mne išlo iba o legalizáciu súčasného stavu. Pretože týmto "rozmaznávaním" vodičov sa dosiahne iba zhoršovanie stavu bezpečnosti premávky.
Na základe vlastných skúseností môžem povedať, že dosť vodičov:
- nepozná pravidlo prednosti sprava (aj keď som už stretol experta, ktorý si ju vynucoval pri výjazde z parkovacieho miesta),
- nepozná význam doplnkovej zelenej šípky,
- nevie, že križovatkou sa rušia niektoré dopravné obmedzenia,
- nečíta dodatkové značky,
- nevie, že pri odbočovaní vľavo majú prednosť protiidúce vozidlá (a to aj pri plnom signáli).
To všetko preto, že veľká časť križovatiek má určenú hlavnú cestu, že doplnková šípka sa používa na 98 % tam, kde je miestnou úpravou zabezpečená úplná prednosť, dopravné obmedzenia sú často zrušené značkou pred križovatkou, dodržiavanie dodatkových značiek sa nekontroluje políciou a plné svetelné signály sú často použité nesprávne. Naozaj ma zaujíma, koľko vodičov idúcich z Pionierskej na Račiansku pri signáli "voľno" spomalí a overí si, že protiidúce vozidlá stoja.
Hej tam sa každý obabre ? a presne o tom to je čo som písal.Stále som zástanca starého známeho - Pomaly ďalej zájdeš ? aj keď potrebuješ tak treba vedieť kedy a kde si môžeš dovoliť trochu viac pridať,aby si plynule pochytal zelenú a to väčšina nevšímavých nevie a potom brzdia na križovatkách ☺
Ospravedlňujem sa za svoju neznalosť. Tak potom je po právnej stránke všetko v poriadku ?
Mal by som si tie zákony asi znova prečítať, autoškolu som robil ešte podľa vyhlášky č.80 tuším z roku 1966 a odvtedy sa snažím zmeny sledovať, ale k čítaniu celých zákonov či vyhlášok som sa nedokopal.
Inak s posledným odstavcom bezvýhradne súhlasím a robím to tiež tak. Išlo mi skôr o to, že súdy sa snažia robiť (spolu)vinníka z človeka, ktorému jednoznačne niekto iný nedal prednosť a pod.
A čo vyhláška 9/2009, §9 ods. 4: Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" podľa odseku 3 písm. c), e) a g) možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.
Takže prosím upustiť od laických právnych výkladov.
Jeden taký nám kdesi vysvetľoval, že prerušovaná žltá na križovatke vlastne ruší platnosť dopravných značiek a platí tam pravidlo o prednosti sprava.
Mmch. zásadou obmedzenej dôvery sa riadim celý život a vďaka tomu nemám nehody napriek tomu, že nejazdím nejako lenivo. Navonok sa to prejavuje tak, že manželke/spolucestujúcemu občas oznámim: "Tak tento nám tam vletí", nejazdím v úzkej ulici s obojstranne parkujúcimi autami päťdesiatkou, hoci tam žiadne obmedzenie nie je a pri odbočovaní doľava očakávam, že mi tam niekto vojde, úplne automaticky.
K druhemu odstavcu: Nie su vsetky nastavene vzdy rovnako, mnohe krizovatky v noci funguju v inom rezime. Mna inak bavi napr. Kosicka-Mlynske nivy. Je tam pekne zelena vlna na 50ku od Mosta Apollo. Vsetci ma tam obiehaju 60-70, ale ak sa zaradia do laveho pruhu a pravy nechaju volny (co sa stava pomerne casto, kedze pravy za krizovatkou konci), tak ich na tej krizovatke vzapati vsetkych zaradom obehnem, pretoze ja ju prejdem plynulo ked sa oni este len rozbiehaju ?
Ak ideš päťdesiatkou a naskočí ti žltá, tak to za tri sekundy (trvanie žltej) dobrzdíš aj s naloženou cisternou. A ten semafor je tam presne kvôli takým, ako ty.
Slovenskí vodiči majú skutočne veľmi zlú schopnosť predvídať. Preto sa v zahraničí uplatňuje tzv. traffic calming, pričom množstvo z nástrojov slúži na zvyšovanie pozornosti vodičov. Šikany, vyvýšené križovatky (ktoré majú povrch ako priľahlý chodník) a ostrovčeky sú niečo, čo je v zastavaných oblastiach štandard. U nás je potrebná "bezpečnosť a plynulosť (cestnej) premávky".
Na margo jazdy podľa zvyku: veľa križovatiek v BA je naprojektovaných v rozpore s 8 a 9/2009 Z. z. Ide o svetelné križovatky s plným signálom:
§ 9 ods. 3 písm. c 9/2009
"signál s plným zeleným svetlom „Voľno“ znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákon".
Ustanovenie o odbočovaní
§ 19 ods. 4
"(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane."
V BA je množstvo križovatiek (Pionierska - Račianska, Mlynské Nivy - Karadžičova a pod.), kde je plný zelený signál umožňujúci odbočenie vľavo a pritom majú vozidlá v opačnom smere a chodci signál "Stoj". To všetko bez signálu pre opustenie križovatky v protiľahlom rohu. Zaujímavé je, ako všetci cez tieto križovatky predchádzajú sebavedome s tým, že majú úplnú prednosť (s výnimkou tých, ktorý idú prvýkrát a poznajú zákon a legitímne očakávajú vozidlá v protismere). Pritom by stačilo zmeniť signálny plán a pustiť tam chodcov (a nebodaj protiidúce vozidlá) a katastrofa je na svete.
Písal som už v tejto veci magistrátu, nech tam osadia signál na opustenie križovatky, alebo nech zmenia svetelné filtre tak, že semafor bude smerový (lebo križovatka sa tak de facto správa - žiadny chodci, žiadna protismerná premávka). Odpísali mi, že moje úvahy sú síce logické, ale nie sú na to financie.
Čo sa týka priechodu pri Riazanskej (a nielen pri nej) len toľko,že stádo tupých teliat prebieha ako sa im hodí a v mnohých prípadoch bohužiaľ doslovne!Zelená &červená je pre mnohých chodcov absolútne tabu a preliezanie respektíve vykračovanie si krížom cez cestu dvojnásobne (najmä čo sa týka hlavných ťahov).Pár týždňov dozadu sa mi stalo na Šancovej pri Račku - doslova sa mi hodil chlapík do cesty,ale takým štýlom,že ani sa nepozrel či niečo ide...Jedine čo som ja registroval,že od Hl.st. išiel trofel do zastávky,mal som zelenú a žiadne autá pred sebou.Týpek vyskočil spoza zaparkovaných áut a bežal krížom cez cestu...Šliapol som na brzdu a bez rozmýšľania som stočil volant doľava (protismer!!!) čo som pred tým tiež registroval bol voľný pruh...Nešiel som viac ako 60km/h a tá sekunda čo som ho periférne zbadal bola asi najhoršia v mojom živote...Týpek akurát tak na svoje ospravedlnenie zdvihol ruku jak okolo mňa prebehol a vletel za trolejbus a nastúpil...V tej chvíli by ste sa mi krvi nedorezali ? Najviac ma vie rozčúliť rodič s dieťaťom,ktorý takto riskuje život svojej ratolesti ? raz sa stane,že ich zachytí auto a potom bude neskoro lamentovať a nadávať vodičovi,keď chybu preukázateľne spravil chodec.
Na margo semaforov a čo som si všimol,tak je vidno kto ako jazdí a ako si všíma okolie,ako im funguje pamäť,sústredenie (mobily,tablety,deti v aute etc.) pretože každé svetelné križovatky sú vždy rovnako nastavené po celý rok...Tísíc krát prechádzajú križovatkou a aj tak budú šliapať na plyn alebo brzdu,respektíve sa ponáhľať na červenú (napríklad ľavé odbočenie z Bajkalskej na Trnavskú - Zimák,tam skočí červená)...Zmätkári sú tiež skvelí keď sa na poslednú chvíľu preraďujú cez dva pruhy,slimáci sú tiež TOP...Skrátka kto jazdi tak vidí čo za tupelá máme za volantom iných vozidiel ?
Zákon pozná blikajúcu zelenú, ale iba v tom význame, že sa upozorňuje na skončenie platnosti signálu „Voľno“, ale nepojednáva o tom, či má vodič znižovať rýchlosť alebo smie ďalej pokračovať v jazde. Duplikácia významov z toho dôvodu, že pokiaľ sa vodič po blikajúcej zelenej dostane do vzdialenosti bezprostredne pri svetelnom signalizačnom zariadení a tam sa objaví signál „Pozor!“, tak vzhľadom na význam tohto svetelného signálu smie pokračovať ďalej v jazde. Nie je nikde definované, ako sa má vodič zachovať pri blikajúcej zelenej. Tým, že zákon umožňuje pokračovať v jazde za určitých okolností aj pri žltom signále, je blikajúca zelená, povedal by som, nepodstatná.
Keďže vodič je povinný udržiavať od ostatných vozidiel určitú vzdialenosť podľa § 17, po rozsvietení svetelného signálu „Pozor!“ sú vodiči, podľa vzdialenosti od signalizačného zariadenia, povinní buď zastaviť vozidlo alebo smú pokračovať v jazde. Teda vzhľadom na vzdialenosti medzi jednotlivými vozidlami by sa nemalo stať, aby vodič pri rýchlosti 50 km/h alebo 70 km/h nerešpektoval signál „Stoj!“ a vošiel s vozidlom do križovatky.
A pokiaľ ide o zásadu obmedzenej dôvery, nejde o nič iné, ako o úplne základné predvídanie, ktoré patrí k povinnej výbave každého vodiča (§ 3 ods. 2 pís.; § 4 ods. 1 pís. c), e); § 16 ods. 1, atď.). Môžeš sa spoliehať, že Ti spoza auta v zastavanej oblasti nikto nevybehne, lebo predpokladáš, že každý sa pred vstupom do jazdného pruhu rozhliadne, či môže prejsť, ale nemôžeš tomu bezvýhradne dôverovať a preto napríklad znížiš rýchlosť jazdy tak, aby si mohol prípadnej zrážke zabrániť zastavením vozidla.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Solider
Keďže vodič je povinný udržiavať od ostatných vozidiel určitú vzdialenosť podľa § 17, po rozsvietení svetelného signálu „Pozor!“ sú vodiči, podľa vzdialenosti od signalizačného zariadenia, povinní buď zastaviť vozidlo alebo smú pokračovať v jazde. Teda vzhľadom na vzdialenosti medzi jednotlivými vozidlami by sa nemalo stať, aby vodič pri rýchlosti 50 km/h alebo 70 km/h nerešpektoval signál „Stoj!“ a vošiel s vozidlom do križovatky.
A pokiaľ ide o zásadu obmedzenej dôvery, nejde o nič iné, ako o úplne základné predvídanie, ktoré patrí k povinnej výbave každého vodiča (§ 3 ods. 2 pís.; § 4 ods. 1 pís. c), e); § 16 ods. 1, atď.). Môžeš sa spoliehať, že Ti spoza auta v zastavanej oblasti nikto nevybehne, lebo predpokladáš, že každý sa pred vstupom do jazdného pruhu rozhliadne, či môže prejsť, ale nemôžeš tomu bezvýhradne dôverovať a preto napríklad znížiš rýchlosť jazdy tak, aby si mohol prípadnej zrážke zabrániť zastavením vozidla.