Aha, tam bol ešte predhistorický radič Siemens, tam šlo čokoľvek, lebo sa to programovalo drôtovými prepojkami a diódami. Takú križovatku pamätám ešte na križovatke Štúrova x Grösslingová x Medená (vtedy Štúrova x Červenej armády x Fučíkova). Nové radiče Siemens, ktoré zmieňuješ, pamätám tak okolo roku 1968, prvé na Račianskom Mýte a na Kamennom námestí, potom veľmi rýchlo pribúdali ďalšie.
Tá krčma so sudom bola vlastne záhradka Šenkvickej viechy. Vedľa bolo holičstvo/kaderníctvo, kde sa môj dedko nechával holiť, keď sa mu nechcelo holiť doma a zo strany Suchého Mýta kvetinárstvo.
Pri blikajúcej zelenej bola v smere z Petržalky na mosty dokonca 70-tka a nikdy som nevidel nikoho prejsť na červenú a to tadiaľ chodím tiež denne. V danom úseku je v podstate rovná cesta, semafor vidieť z diaľky, takže vodič ľahko prispôsobí jazdu tak aby zastavil/prešiel plynulo. A k policajtom - vyhodnotené to mali veľmi dobre. Vidno to bolo na tom, ako často stáli pred , počas a po zrušení blikavej zelenej na ceste smerom za EUBA a striehli na previnilcov. Bohužiaľ pokuty sú prednejšie ako plynulosť dopravy. A ešte dodám ,že na niektorých miestach ako napr. aj pri EUBA či na Mokrohájskej, policajti využívajú trik v štýle vojdem na križovatku, aby ma zaregistroval semafór, cúvnem nech nie som na očiach a menej pozorný vodič zvyknutý že červená naskočí iba ak ide niekto z vedľajšej cesty zrazu dostane červenú prejde a už ho majú. Pomáhať a chrániť
Asi tak Ked som robil vodicak, tak som doslova miloval krizovatky, kde blikala zelena - vzdy som mal viac casu na to sa rozhodnut, ci trosku pridam, alebo naopak ci zacnem brzdit. Taky vyhukany novacik totiz tazko vie odhadnut za 3 sekundy, ci stihne prejst, rozhodnut sa a zareagovat bez toho, aby nedupol prudsie na brzdu alebo nezazmatkoval.
Mna by zaujimalo kedy to policajti vyhodnocovali. Lebo ja po Dolnozemskej jazdim skoro denno-denne a po prvych dvoch-troch tyzdnoch to tam fungovalo skvele. Ano, obcas sa nasiel niekto kto zazmatkoval, ale to boli skor vynimky a nic tragicke. Po zruseni blykavej zelenej sa tam bezpecnost aj plynulost premavky uplne jednoznacne znizili.
Zlta = si povinny zastavit, ak je to bezpecne mozne
Blikajuca zelena = mozes ist, ale vodici ktori su od krizovatky dalej vedia ze maju ocakavat zmenu signalu
Mna dodnes nehorazne stve zrusenie blikajucej zelenej na krizovatke pri EUBA. Pri tej vmax co tam je dnes je niekedy potrebne pomerne prudko brzdit (cast ludi tam spomaluje preventivne vzdy -> menej plynula doprava). Predlzenie zltej nie je riesenie, pretoze velka cast vodicov nebude vediet ze tam je dlha zlta a budu brzdit aj tak - napokon, ak to bezpecne ide, tak aj podla zakona zastavit musia. Dalsi benefit blikavej zelenej bol ten ze som v ovela vacsej vzdialenosti od krizovatky vedel ze uz mi urcite cervena nepadne a mohol sa viac sustredit na premavku okolo mna, namiesto semaforu.
Bol som ešte decko, ale myslím, že to bolo asi v šesťdesiatych rokoch, keď bola pri Štefánke obyčajná križovatka (dva križujúce sa smery) a staré semafory, ktoré mali pre chodcov tiež trojfarebný semafor, ale menší, než pre autá. Semafory mali len tri stavy:
- zelená z jedného smeru a červená z druhého
- žltá z oboch smerov
- červená z jedného smeru a zelená z druhého
Neskôr (asi koncom 60-tych alebo začiatkom 70-tych rokov) to zmenili tak, že žltá bola len z toho smeru, kde nasledovala po zelenej.
Žltá spolu s červenou sa začala objavovať s novými semaformi Siemens, jedny z prvých si pamätám na Račianskom mýte (v červenej mali dve žiarovky, aby aj po vypálení jednej žiarovky červená ešte svietila).
Takto si to ja pamätám, ale neručím za presnosť. Nájdu sa tu pamätníci, ktorí ma upresnia?
Pri tej križovatke bývala záhradná krčma, kde bol výčap v takom veľkom sude (tých sudov tam myslím bolo viac).
Ja som sa pri kmitavej zelenej vždy rozhodol zle. A navyše mám subjektívny pocit, že to iba zvyšuje agresivitu na ceste, pretože teraz majú pretekári oveľa viac času na to dupnúť a dokázať si, že ten trojliter, čo vypije aj chodcov z chodníka, má v meste zmysel. K bezpečnosti by skôr prispeli premenné odporúčané rýchlosti (ktoré kedysi boli), aby som pretekárov na každej križovatke nedobiehal a vychytávky zo zahraničia ako rýchlostný semafor, dynamický spomaľovací prah a pod.
Lebo znamená, pozor, bude oranžová, takže si dobre vypočítaj, či križovatkou ešte prejdeš alebo nie. Možno je to za tú cenu, že viacerí ešte na to dupnú a iní zasa začnú brzdiť aby zastali - to bol ten argument policajtov proti že to nabáda k nejednoznačnému správaniu vodičov.
Ale zasa čo mám ja skúsenosti, tak pri blikavej zelenej si to fakt všetci dokázali tak vypočítať, že nikto neprešiel na červenú, takže policajti nemali koho pokutovať. Kdežto pri tých 3 sekundách žltej (oranžovej), vodič koľko krát prvú sekundu iba váha a ak sa rozhodne prejsť, tak za tie dve sekundy to nie vždy stihne.
Ja si pamätám časy (bolo to za socializmu), keď sa rušila oranžová nasledujúca po červenej (vtedy nesvietila oranžová spolu s červenou, ale z oboch križujúcich sa smerov pri zmene signálov svietila súčasne oranžová, ale vtedy myslím bola skôr žltá ? ), aby sa vodiči nerozbiehali už na tú oranžovú (či žltú?). Po červenej vtedy nasledovala rovno zelená.
Prečo by mal byť význam blikavej zelenej rovnaký ako význam žltého svetla? Na žltú (oranžovú) si povinný zastaviť, ak je to možné bez nebezpečenstva. Význam blikajúcej zelenej podľa mňa taký nie je, má upozorniť vodiča, aby bol ostražitejší a čakal, žekaždú chvíľu mu skočí oranžová, ale inak je to normálna zelená, t.j. povoľuje jazdu.
Také je logické vysvetlenie blikajúcej zelenej. Ale keďže zákon taký signál nepozná, de iure blikajúca zelená je to isté, ako keby na semafore nesvietilo nič, čiže v tom čase platia dopravné značky, resp. pravidlá o prednosti v jazde. Pozor na právnikov!
Na ilustráciu, čo dokážu právnici urobiť zo zdanlivo jasných pravidiel, odporúčam: http://auto.idnes.cz/pravnik-odbocovani-vlevo-soud-de3-/automoto.aspx?c=A160415_140841_automoto_fdv
„Lidé nevědí, že musí při odbočování předpokládat i chybu dalšího řidiče. Neznají zásadu takzvané omezené důvěry, kterou ale vyznává právo,“ uvádí Petra Gříbková ze společnosti Atlas Consulting, která se zabývá právními informačními systémy.
Jedná sa o to, že zákon blikavú zelenú nepozná a jej význam je v podstate rovnaký, aký je význam žltého svetla, ktoré predchádza svetlu červenému. Žlté svetlo by pri MPR 50 km/h malo svietiť tri sekundy a pri vyššej MPR až štyri sekundy, čo je dostatočný čas, počas ktorého je možné bezpečne zastaviť vozidlo pri dodržaní MPR pred hranicou križovatky. Samozrejme platí, že ak Ti rovno nad hlavou blikne žlté svetlo, tak nie je v akýchkoľvek možnostiach fyzicky vozidlo ihneď zastaviť, ale práve kvôli tomu tam to žlté svetlo je, aby si vedel, že sa blíži červená a máš zastaviť vozidlo.
Pokiaľ ide o električky, v blízkom zahraničí, kde nemajú guličky, ale čiarky, tak majú tieto návestidlá aj svoju „výstrahu“, kde smer, ktorý je na voľno, určitý čas bliká pred tým, ako sa zmení na stoj. To je podľa mňa aj vhodné zlepšenie pre naše návestidlá.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.