Reply on: roman2 #214127:
Slovenskí vodiči majú skutočne veľmi zlú schopnosť predvídať. Preto sa v zahraničí uplatňuje tzv. traffic calming, pričom množstvo z nástrojov slúži na zvyšovanie pozornosti vodičov. Šikany, vyvýšené križovatky (ktoré majú povrch ako priľahlý chodník) a ostrovčeky sú niečo, čo je v zastavaných oblastiach štandard. U nás je potrebná "bezpečnosť a plynulosť (cestnej) premávky".Na margo jazdy podľa zvyku: veľa križovatiek v BA je naprojektovaných v rozpore s 8 a 9/2009 Z. z. Ide o svetelné križovatky s plným signálom:
§ 9 ods. 3 písm. c 9/2009
"signál s plným zeleným svetlom „Voľno“ znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákon".
Ustanovenie o odbočovaní
§ 19 ods. 4
"(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane."
V BA je množstvo križovatiek (Pionierska - Račianska, Mlynské Nivy - Karadžičova a pod.), kde je plný zelený signál umožňujúci odbočenie vľavo a pritom majú vozidlá v opačnom smere a chodci signál "Stoj". To všetko bez signálu pre opustenie križovatky v protiľahlom rohu. Zaujímavé je, ako všetci cez tieto križovatky predchádzajú sebavedome s tým, že majú úplnú prednosť (s výnimkou tých, ktorý idú prvýkrát a poznajú zákon a legitímne očakávajú vozidlá v protismere). Pritom by stačilo zmeniť signálny plán a pustiť tam chodcov (a nebodaj protiidúce vozidlá) a katastrofa je na svete.
Písal som už v tejto veci magistrátu, nech tam osadia signál na opustenie križovatky, alebo nech zmenia svetelné filtre tak, že semafor bude smerový (lebo križovatka sa tak de facto správa - žiadny chodci, žiadna protismerná premávka). Odpísali mi, že moje úvahy sú síce logické, ale nie sú na to financie.
810zssk